2018
|
|
Kasu honetan, hiztun berrien hizkuntza identitatea eta hizkuntza erabilera analizatu da, bertsolaritzaren bidetik euskaldundu diren hainbat kasu hurbiletik begiratuz; gainera, testuinguru soziolinguistiko bereziki zaila duen Ipar Euskal Herriko testuinguruan. Azken finean, egileak berak aipatzen duen eran, interesa du ikusteak, zein eragin duen bertsotan trebatzeak eta bertso munduan sozializatzeak hiztun
|
berrien
legitimazio prozesuan. Hori guztia, aldi berean, beste esparru batzuetako prozesuak hobeto ulertzeko lagungarri izango diren zantzuak biltzen direlarik.
|
|
Bestelako hizkuntzen kasuan bezala gurean ere, ikerketek erakutsi dute hiztun berrien hizkuntza erabilera loturik dagoela nolabait, hiztun gisa nork bere burua legitimo sentitzearekin edo eta besteengandik hiztun legitimo gisa hartua izatearekin. Ikerlan honetan, Ipar Euskal Herriko testuinguruan, bertsotan trebatzeak eta bertso munduan sozializatzeak hiztun
|
berrien
legitimazio prozesuan izan dezakeen eragina aztertuko dut, alde batetik. Eta bestetik, bertsolariaren irudi kanonikoa legitimazio prozesu horretan muga ere izan daitekeela argudiatuko dut.
|
|
Atal honetan, lehenik, bertsomunduaren baitan sozializatzearen bidezko hiztun
|
berrien
legitimazio prozesua izango dut aztergai, Ipar Euskal Herriko testuinguruan. egoera soziolinguistikoa ez denez orain dela berrogeita hamar urtekoa, interesgarria da aztertzea egungo euskal hiztun berriak hiztun legitimotzat hartuak diren edo ez (edo legitimotzat ote duten beraien burua), eta zeren arabera gertatzen den bata ala bestea (Ortega et al, 2014).
|
|
Atal honetan, lehenik, bertso munduaren baitan sozializatzearen bidezko hiztun
|
berrien
legitimazio prozesua izango dut aztergai, Ipar Euskal Herriko testuinguruan (IEH, hemendik goiti), horretarako hainbat urtez bertso eskolan aritu diren bi hiztun berriren bertso ibilbide eta hiztunibilbideak arakatuz eta hiztun berri gisa izandako bizipenetan arreta jarriz. Ondoren, gaur egungo bertsolariaren irudi kanonikoak legitimazio prozesu horretan bertan jar ditzakeen mugez arituko naiz.
|
|
Zehazki, honako galderei erantzutea izango du lan honek helburu: Bertso munduko praktikak eta diskurtsoak hiztun
|
berrion
legitimazio prozesurako bide ote dira. Zeintzuk dira legitimatze prozesua ahalbidetzen duten gakoak eta prozesua baldintzatzen duen hizkuntza ideologia?
|
|
Ontzat emanik hiztun berrien legitimitatea eta hizkuntza erabilera elkarreraginean daudela, hiztun
|
berrien
legitimazio prozesuak aztertzea da nire asmoa. Lan honetan, beraz, bi xede nagusi izango ditut, Ortega eta autore kideek azaleratutako gogoeta bertso mundura ekarriz:
|
|
bertsoeskolan aritzeak eta bertsomunduko parte izateak ba ote du eraginik hizkuntza ezagutza eta erabileran? Ba ote du bertsoibilbideak ezagutza eta erabileraz gain hiztun
|
berrion
legitimazio prozesuan bestelako eraginik?
|
|
bertso eskolan aritzeak eta bertso munduko parte izateak ba ote du eraginik hizkuntza ezagutza eta erabileran? Ba ote du bertsoibilbideak ezagutza eta erabileraz gain hiztun
|
berrion
legitimazio prozesuan bestelako eraginik?
|
2020
|
|
Azken atalean, bereziki begiratu nahi izan diet bertso eskolako hiztun berrien ibilbideei. Izan ere, hiztunek hizkuntza bat erabiltzeko horretarako legitimitatea sentitzea edo ez sentitzea aldagai garrantzitsua da, eta hiztunen legitimitatea espazio eta denbora jakin batean negoziatzen den heinean, bertso munduko bi hiztun
|
berriren
legitimazio prozesuetan sakondu nahi izan dut haien hiztuneta bertso ibilbideetako bizipenak eta bertso munduan hiztun berriekiko dauden diskurtsoak aztertuz. Hala, ondorioztatu dut bertso munduan sozializatzea hiztun berrien legitimaziorako akuilu izan daitekeela, baina baita traba ere:
|