2010
|
|
Itxuraz ere, kalean europartzat edo hartzen zituzten. Arabiarren eta estatu judu
|
berriaren
arteko tentsio larriko sasoia zenez gero, gainera, juduak zirelakoan iraindu zituztenez gero, bizkartzainekin ibili behar izan ziren. Arabiera ikasi arren, Ikastetxe amerikanoan estudiatu zuten.
|
2011
|
|
Kazetaritza zaharraren eta
|
berriaren
arteko diferentzietako bat lantokia da. Garai batean, karrikak, plazak eta tabernak erredakzioa bezain inportanteak omen ziren, ondoren idatzi beharreko informazioa bertan biltzen zelako.
|
2014
|
|
Abertzaletasunaren eragina da, presoaren alde gara orain. 19 mendean bazitekeen horretatik dudarik gabe, lege gizona hiriko burgesa zen, baina lege zahar/ lege
|
berriaren
arteko gatazken trenkatzeko jabe guziak tribunaletan ziren ondorengoak ezin konponduz. Eta jujearen baitan konfiantza zuketen, bestenaz ez ziren hara joanen diru xahutzera eta aihotza ukaldika ariko lege zaharrean.
|
2017
|
|
Bertsolariei atzerriko kanten harrabots urruna eta horrekin lotutako irudi apokaliptikoa heltzen zitzaien, baina ez ziren iritsi kantu moderno haiek gertutik enfokatzera. Mundu ikuskeren arteko txokeak ezagutza galarazi zuen, eraitsi egin zituen zaharra eta
|
berriaren
arteko zubi posibleak. Doinu eta erritmo berrien ez ezagutza erabatekoan, bertsolari haiek ezin zuten imajinatu ere egin abeslari atzerritar haiek beraien oso antzeko neurriak erabiltzen zituztenik beren kantuetarako, eta jakina, ez zuten frogarik egin doinu horietan bertsorik kanta ote zezaketen jakiteko.
|
|
Merezi duenari koplak aterata, hizkuntza modernitatean kokatu nahi duten gazteen kontra aritzen dira behin baino gehiagotan bertsolariak. Zaharra eta
|
berriaren
arteko sokatira horren erakusle da Ramon Saizarbitoriak 1965an argitaratutako" Ez naiz jatorra" artikulu ospetsua. Probokazio hutsa da testua:
|
2018
|
|
Ikus ditzagun bere artikulu nagusiak (Lacarra eta Martin Duque, 1975, 5 zbk.): San Zerningo lautadan finkatutako frankoei zein gerora etor litezkeenei, Jakakoek zuten foru bera eman zien erregeak, haien jarduera eta harreman judizialak arautzeko. Herrigune horretako partaide izan nahi zutenek gainerako bizilagunen baldintza berberak onartu zituzten, beste inongo pribilegiorik aldarrikatu gabe. Hori dela eta, nekazariek, eliz jendeak zein nobleek debekatuta zuten haien artera bizitzera joatea. Bi herriguneen arteko eremuan, hots, katedralaren inguruko Nabarreria eta San Zernin burgu
|
berriaren
arteko lurretan, etxerik eraikitzea debekatua gelditu zen. Bi herriguneotako biztanleen artean sor zitezkeen arazo jurisdikzionalak ekiditea zen helburua.
|
|
Horren ondorioz, hiri berria" gune hertsi bat bezala" pentsatu zen," hiri zaharretik abiatuta garatutakoa, eta ez, ordea, sare ireki eta mugagabe bat bezala[...], hirigintza arazoa etorkizunerantz konpontzea eraginen zuena eta, aldi berean, hiriaren botere gunea egiazki tokiz aldatuko zuena". Gazteluko plaza," Iruñearen benetako bihotza", hiri zaharraren eta
|
berriaren
arteko lotura izan zen. Hiria, beraz, etorkizunerantz ireki zen, baina begirada iraganean pausatuta.
|
|
hau da, erresumaren hastapenak (Gartzia Ximenez, Aralar, Orreaga) eta dinastia frantsesak (Teobaldoak), erresumak goia jo zueneko garaia (Antso Handia) eta gainbeheraren hasiera (Vianako Printzea), erakunde nagusia (Nafarroako Gorteak), merindadeak...". " Gazteluko plaza alde zaharraren eta alde
|
berriaren
arteko lotura gune gisa mantentzen bazen, orain alde berriko kale izenek ainguratzen dute hiria bere historian. Ez nolanahiko historia, baizik eta historia euskara, euskaltzalea, Nafarroako iragan independentearen oroigarri..." (Leone, 2007, 200).
|
2021
|
|
Neronen agintaldian, I. mendean, Petronioren Satyriconeko pertsonaia batek bere garaiko galdukeriaren eta bigunkeriaren kontra egin zuen, baita iragarri ere Erromaren berehalako gainbehera etorriko zela baldin eta umeek jostatuz ikasten bazuten. Eskola zaharraren eta
|
berriaren
arteko tirabirak oso aspaldikoak dira.
|
|
Ausardiazko, ia ausarkeriazko, ekintza horri eskerrak, gure mundu ikuskera osatu duten bi lan gogoangarri ailegatu dira guganaino. Iliadaren 15 000 bertsoak eta Odisea ren 12 000 bertsoak —orain bi nobela balira bezala irakurtzen dituguahozkotasunaren eta mundu
|
berriaren
arteko mugako lurralde dira. Olerkari bat, ziurrenik errezitazioen jarioan hezia baina idazketarekin ere lotura bazuena, hainbat kantu tradizional korapilatzeko lanean aritu zen bilbe koherente baten harian.
|
2023
|
|
Baina gaua dator, joan dira zapelatzak, eta trikuak, Barraskilo, Zizare, Zomorro, Armiarma, Igel, erreka utzi eta mendiaren pendizari ekiten dio, bere arantzez seguru nola egon baitzitekeen gerlari bat bere ezkutuaz Espartan edo Korinton. Eta bat batean, zeharkatu egiten du belardiaren eta kamio
|
berriaren
arteko muga, zure eta nire denboran sartzen da pauso bakar batez, eta nola bere hiztegi unibertsala ez den azkeneko zazpi mila urteotan berritu, ez ditu ezagutzen gure automobilaren argiak, ez da ohartzen bere heriotzaren hurbiltasunaz ere.* pietA
|
|
Haren bitartez kristautasuna zen heldu eta emeki zabaldu. Sinesmen sistema berriak nagusitasuna lortu zuen mendez mende baina ez zuen zaharra osoki desagerraraztea lortu, zahar eta
|
berriaren
arteko talkak nahasketak sortu zituen sinkretismo maila desberdinetan.
|