2004
|
|
Alegia, Nazio estatu totalitario horiek gu behar gintuztela beren espazio eta historia nazional bakar eta hesitua, besteak beste, euskaldunen bizkarretik ere egiteko? Zer ote da, bada,
|
beraien
nazio hizkuntza delako hori, gurea deseginez eurena gurean ezarria ez bada?
|
|
Egia esan, hizkuntzak aberasgarriak dira, baina baldintza batekin: herritarrek
|
beraien
nazioaren hizkuntza meneratzen dutenean, nazio baten jatorrizko hizkuntza denetara hedatzen denean, 674 orduan dira aberasgarriak gainerakoak. Hor dago elebitasunaren ezinbesteko oinarria.
|
|
Espainiarren eta frantsesen esentzialismo kritikatu hori berez ez da totalitarismoaren estrategia nazionala baizik: hots, mendeko dituzten herri nortasun berezien suntsipena eta
|
beraien
nazio identitatearen ezarpena. Ez ditzagun, beraz, gauzak, dauden baino gehiago nahasi, identitatearen inguruko diskurtso sasi demokratikoaren zenbait elementu ideologiko oharkabean edo geureganatuz.
|
2008
|
|
nazio bateko herritarrek eskubide osoa dute beren etnoidentitatearen arabera bizitzeko. Ez al dira horrela bizi ba espainolak eta frantsesak
|
beren
nazio lurraldean. Gu gutxiago baldin bagara, hitz egin dezagun argi eta garbi.
|
|
Kultura nazionalaren kontzeptua, euskaldunontzat edo katalanentzat denean, geografikoa da, hemengotasunak definitzen du kulturaren izaera. Espainolentzat edo frantsesentzat denean, aldiz, de facto, hizkuntzaren araberakoa ere bada, gure intelektual hauek ez zaizkigulako espainiarrek eta frantsesek
|
beren
nazio kulturatzat definitzen dutena auzitan jartzen hasiko. Ai, ene, ba!
|
2011
|
|
–Egin, ekintza biak egin dituzte aldi eta alde berean: hau da,
|
beren
nazioa eraiki ahala gutxiengo nazionalak eraitsi dituzte estatuek. Helburu hori lortzeko estrategiak, berriz, ondoko hauxe zeukan begiz jota:
|
2017
|
|
[Garaikide baten hitzetan] ez zegoen ez arrazoirik, ez erregurik, ez malkorik[...] haietako asko indiar lagunak uztera bultzatzeko. Bestalde, kontu handiz hezi ziren indiar ume asko ingelesen artean, jantzi eta irakatsi egin zitzaien, baina ez dago kasu bakar bat ere haiekin iraun zutela erakusten duenik; aitzitik,
|
beren
naziora itzuli ziren (Koning 1993: 60).
|
|
estatuek beren autoritate zilegia ziurtatu nahi bazuten, ongizatea eman eta bermatu behar zieten hiritarrei, hein batean behintzat (Thompson, 2008). Ondorioz, hogeigarren mendetik hasi eta gaur arte, estatuek, pixkana pixkana, beren gain hartu behar izan dute
|
beren
nazioaren ongizatearen ardura; beraz, estatuek kontrolatu egin behar izan dituzte beren baliabideak, lurraldea eta ekonomia, eta dirua gerran inbertitzeaz gainera, bestelakoetan ere inbertitu behar izan dute, adibidez osasunean, enpleguan, hezkuntzan eta abarretan (ikus III. eta VI. kapituluak).
|
|
edo, oso altua? dela erakutsi dugu II. kapituluan, baina atxikimendu modu guztiak kontuan hartuta, pertsonek ez dute Europarekiko sentitzen
|
beren
nazioarekiko adina lotura. –Lurralde?
|
|
Hori eta horrenbestez, nazio identitate euskaldunaren altzoan bizi ez den herritarra ez datorkigu euskararen mundura, euskara nazio euskaldunarekin uztartzen dugulako. Gainera, Pérez Iglesiasek iradokitzen digunez, herritar espainiarrak pentsa omen dezake, egunen batean, bere identitateak etorkizun beltza izango lukeela, baldin eta abertzaleek
|
beren
nazio identitatearen balioak gainerakoei inposatzeko adina ahalmen politiko eskuratuko balute. Bidenabar, gogora dezagun oraingo egoera doi doi alderantzizkoa dela:
|
|
Komunitate etnokulturalaren hizkuntzak motibazio arazo latz bat dauka, eta arazo hori erabat loturik dago esan berri dugunarekin: hots,
|
beren
nazio ondasunak kudeatzeko eskurik ez daukan komunitateak ezin du bere hizkuntza txertatu prestigio sozialaren instantzietan. Horrek guztiak hiztunak bere hizkuntzaren gainean daukan autopertzepzioan eragiten du, eta ez, hain zuzen, zentzu positiboan.
|
2020
|
|
Urpera zihoan ontzi bateko naufragoak ziruditen laguntza eske.
|
Beren
nazioarekin erabat obsesionatuta bizi ziren, eta gure egoera, nirea eta sendagilearena esate baterako, oso gaitz arina zela pentsatzera iritsi nintzen.
|
2022
|
|
Egun ere abertzale kurduen erreferentziazko liburua da, sentsualitatea, islam irekia –ardoa nongura dago–, eta, batez ere, leinuen zatiketatik harago kurduen batasuna eta independentzia aldarrikatzen dituelako. Horretarako, Xanik gizarte klase desberdineko bi bikotekide hartu zituen, Romeo eta Julieta kurdua idazteaz bat tribuen arteko borrokak salatu eta
|
beren
nazio propioaren beharra nabarmentzeko. Hizkuntzaren defentsan ere oso modernoa da Xani:
|