Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 13

2004
‎Alegia, Nazio estatu totalitario horiek gu behar gintuztela beren espazio eta historia nazional bakar eta hesitua, besteak beste, euskaldunen bizkarretik ere egiteko? Zer ote da, bada, beraien nazio hizkuntza delako hori, gurea deseginez eurena gurean ezarria ez bada?
‎Egia esan, hizkuntzak aberasgarriak dira, baina baldintza batekin: herritarrek beraien nazioaren hizkuntza meneratzen dutenean, nazio baten jatorrizko hizkuntza denetara hedatzen denean, 674 orduan dira aberasgarriak gainerakoak. Hor dago elebitasunaren ezinbesteko oinarria.
‎Espainiarren eta frantsesen esentzialismo kritikatu hori berez ez da totalitarismoaren estrategia nazionala baizik: hots, mendeko dituzten herri nortasun berezien suntsipena eta beraien nazio identitatearen ezarpena. Ez ditzagun, beraz, gauzak, dauden baino gehiago nahasi, identitatearen inguruko diskurtso sasi demokratikoaren zenbait elementu ideologiko oharkabean edo geureganatuz.
2008
‎nazio bateko herritarrek eskubide osoa dute beren etnoidentitatearen arabera bizitzeko. Ez al dira horrela bizi ba espainolak eta frantsesak beren nazio lurraldean. Gu gutxiago baldin bagara, hitz egin dezagun argi eta garbi.
‎Kultura nazionalaren kontzeptua, euskaldunontzat edo katalanentzat denean, geografikoa da, hemengotasunak definitzen du kulturaren izaera. Espainolentzat edo frantsesentzat denean, aldiz, de facto, hizkuntzaren araberakoa ere bada, gure intelektual hauek ez zaizkigulako espainiarrek eta frantsesek beren nazio kulturatzat definitzen dutena auzitan jartzen hasiko. Ai, ene, ba!
2011
‎–Egin, ekintza biak egin dituzte aldi eta alde berean: hau da, beren nazioa eraiki ahala gutxiengo nazionalak eraitsi dituzte estatuek. Helburu hori lortzeko estrategiak, berriz, ondoko hauxe zeukan begiz jota:
2017
‎[Garaikide baten hitzetan] ez zegoen ez arrazoirik, ez erregurik, ez malkorik[...] haietako asko indiar lagunak uztera bultzatzeko. Bestalde, kontu handiz hezi ziren indiar ume asko ingelesen artean, jantzi eta irakatsi egin zitzaien, baina ez dago kasu bakar bat ere haiekin iraun zutela erakusten duenik; aitzitik, beren naziora itzuli ziren (Koning 1993: 60).
‎estatuek beren autoritate zilegia ziurtatu nahi bazuten, ongizatea eman eta bermatu behar zieten hiritarrei, hein batean behintzat (Thompson, 2008). Ondorioz, hogeigarren mendetik hasi eta gaur arte, estatuek, pixkana pixkana, beren gain hartu behar izan dute beren nazioaren ongizatearen ardura; beraz, estatuek kontrolatu egin behar izan dituzte beren baliabideak, lurraldea eta ekonomia, eta dirua gerran inbertitzeaz gainera, bestelakoetan ere inbertitu behar izan dute, adibidez osasunean, enpleguan, hezkuntzan eta abarretan (ikus III. eta VI. kapituluak).
‎edo, oso altua? dela erakutsi dugu II. kapituluan, baina atxikimendu modu guztiak kontuan hartuta, pertsonek ez dute Europarekiko sentitzen beren nazioarekiko adina lotura. –Lurralde?
‎Hori eta horrenbestez, nazio identitate euskaldunaren altzoan bizi ez den herritarra ez datorkigu euskararen mundura, euskara nazio euskaldunarekin uztartzen dugulako. Gainera, Pérez Iglesiasek iradokitzen digunez, herritar espainiarrak pentsa omen dezake, egunen batean, bere identitateak etorkizun beltza izango lukeela, baldin eta abertzaleek beren nazio identitatearen balioak gainerakoei inposatzeko adina ahalmen politiko eskuratuko balute. Bidenabar, gogora dezagun oraingo egoera doi doi alderantzizkoa dela:
‎Komunitate etnokulturalaren hizkuntzak motibazio arazo latz bat dauka, eta arazo hori erabat loturik dago esan berri dugunarekin: hots, beren nazio ondasunak kudeatzeko eskurik ez daukan komunitateak ezin du bere hizkuntza txertatu prestigio sozialaren instantzietan. Horrek guztiak hiztunak bere hizkuntzaren gainean daukan autopertzepzioan eragiten du, eta ez, hain zuzen, zentzu positiboan.
2020
‎Urpera zihoan ontzi bateko naufragoak ziruditen laguntza eske. Beren nazioarekin erabat obsesionatuta bizi ziren, eta gure egoera, nirea eta sendagilearena esate baterako, oso gaitz arina zela pentsatzera iritsi nintzen.
2022
‎Egun ere abertzale kurduen erreferentziazko liburua da, sentsualitatea, islam irekia –ardoa nongura dago–, eta, batez ere, leinuen zatiketatik harago kurduen batasuna eta independentzia aldarrikatzen dituelako. Horretarako, Xanik gizarte klase desberdineko bi bikotekide hartu zituen, Romeo eta Julieta kurdua idazteaz bat tribuen arteko borrokak salatu eta beren nazio propioaren beharra nabarmentzeko. Hizkuntzaren defentsan ere oso modernoa da Xani:
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia