Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 20

2003
‎katolizismo estuak, zorro  tzak, giza kontzientziak eta jokabideak hurbiletik kontrola  tzen, itotzen, jarraitzen zuen. Bidaia honek, beraz, ez gaitu hain urrunera ere eramaten, eta gaur egungo gazte askori zeharo arrotza egiten bazaie ere mundu hori, ez zaie, ez, hain ezezaguna egingo beren gurasoei edo, gutxienez, aitona amonei. Â" Bekatu" kontzeptua beren hiztegi, pentsamolde eta kontzientzietatik zeharo desterratu duten belaunaldi berriek nekez irudika dezakete nolakoa zen nozio horrek goitik behera bizkarrezurtutako jendearen bizimodua. Horregatik," arima" edota" heriotza" ri buruzko diskurtso publikoak ia desagertu diren garai honetan, bidaia honekin horietaz pentsatzea herritar guztien eguneroko eginkizuna zen sasoietan murgildu nahi nituzke irakurleak.
2008
‎eta, batzuetan gazte batek edo gazteago batek zaharrak baino hobeki erantzun dit eta osoki eskola gabea ez zait orainarte sekulan baliatu, ez baitute ulertzen zer nahi duzun eta ez baitakite beren hiztegi hibridoan euskara eta erdara beti ongi bereizten. Gero aurkitu behar pazentziako berriemailea eta euskara ongi ahoskatzen duena.
2009
‎Ikerlarien arabera, haurrak ez dira keinuen bidez komunikatzen hamar hilabete inguru igaro arte, eta desberdintasun sozioekonomikoak lau hilabete geroago eta, batzuetan, lehenago ere nabaritzen dira. Haurrek lau urte eta erdi bete zituztenean, ikertzaileek beren hiztegia ebaluatu zuten irudietako hiztegiaren Peabody testaren bidez. Testak urteak daramatza 2 eta 18 urte bitarteko haurrentzat, hitzezko aberastasuna balioesteko. Adin horretan, emaitzek alde nabarmenak erakutsi zituzten:
‎Baremazioa, puntuak edo erreklamazioak dira, besteak beste, urtero, data horietan, funts publikoekin sostengatutako ikastetxeetan seme alabak lehen aldiz eskolatzeko prozesua hasten duten milaka gurasoek beren hiztegian hilabete batzuetan sartzen dituzten terminoak. Eskatzen duten ikastetxeko plazen eskaintza eta eskaera behar bezala doituta badaude, prozesu hori laburra eta erraza izango da; hala ere, gehiegizko eskaria badago, seme alaba baten eskolatzea bide latz bat izan daiteke, eta haren amaiera ez da beti aukeratutako bidea.
2010
‎Jarraibide nagusiak Errepikapena funtsezkoa da haurrek “mesedez” eskatu eta “eskerrak” emateko “Mesedez” eta “eskerrik asko”: errepikapena funtsezkoa da haurrek bi hitz horiek beren hiztegian sartzeko. Txiki txikitatik, haiengana zuzentzean erabili behar dira, eta haiek erabiltzeko eskatu behar zaie, beren beharrak lortzeko eta eskertzeko formula magikotzat har ditzaten.
‎Baina zorionez, amaitu zuen eta baita argitaratu ere. Apal apal, lan ikaragarria egin zuen eta haren hiztegiaz baliatu ziren, dudarik gabe, zenbait idazle beren hiztegi lanetan.
2011
‎Gurasoei ipuin bera behin eta berriz irakurtzeko eskatzen dieten haurrak, edo behin eta berriz film bera jartzeko eskatzen dietenak… Aspertu egiten dela eta gurasoentzat nekagarria izan daitekeen arren, errepikapena ariketa bikaina da, ikasten laguntzen diena. Berriki egindako azterlan baten arabera, istorio bera behin eta berriz entzun edo ikusteak, besteak beste, lagundu egiten die haurrei beren hiztegia zabaldu eta oroimena indartzen.
2014
‎Bi adibideetan bi amatxik egokitzen dute beren hiztegia, untxi eta ezkondutaerabiliz, alegia, biek modu pasiboan ezagutzen dituzte beste aldaerak. Mekanismohorri esan dakioke «familiarteko pasibotasuna»; horren bidez, adierazi nahi duguhiztunak, modu nahigabekoan bada ere, euskara batuaren partaide direla (ik.Thomason, 2001:
2015
‎Komunikazio mota horrek, Radesky ren eta bere taldearen lanak adierazten duen bezala, garrantzi «erabakigarria» du haurraren garapen kognitibo, emozional eta mintzamenean. Aurrez aurre hitz egitean, adin txikikoek beren hiztegia zabaltzen dute, beren emozioak eta gurasoak hobeto ezagutzen dituzte, eta elkarrizketa izaten ikasten dute. Gailu elektroniko batetik aldenduta sentitzea, kasu honetan telefonoa, haurraren autoestimuari aurre egiten dio.
2016
‎«Indartsuak dira eta eragin handia dute gure bizitzan» hitzak nabarmentzen ditu Marisa Navarrok. Eta zehazten du helduek adierazten dituzten hitzak eta tonu baikorra edo pesimista funtsezkoak direla, adingabeek beren hiztegia sortzen baitute, eta «hitz egingo dute gurasoengan bezala, horrek bere bizitzarako ekar dezakeen guztiarekin.
2017
‎Hiru horiek ez dira hasierako emigranteen zuzeneko ondorengoak, baina neurri batean linguistikoki asimilatu zaizkie Kroaziako biztanleei. Orokorrean beren hiztegia nabarmenki murritzagoa da, baina txakavieratik eta italieratik hartutako mailegu gehiago dituzte.
2019
‎Horretarako bizkaiera idatzirako lexikoa zehazten eta eredu baturako bidea irekitzen egindako ahalegina nabarmendu zuen. Beren hiztegietan bildu den aberastasuna, Egurenen aburuz,, ez da bakarrik berbetara mugatu?, bizkaieraren barruko baliabide eta egitura sintaktiko, jator eta baliotsuak, ere kontuan hartu baitituzte.
‎Galdera hauetan erraz identifikatzen ahal dugu aurrerapenaren akuilua: galdetzaileak laster beren hiztegian sartu zituzten: non, lehenengo, gero, nora.
2020
‎Elhuyar fundazioak ere hizkuntzalaritzan eta hiztegigintzan eskarmentu handia dauka. Beraiekin tresnak garatu ditugu beraien hiztegia eta gure entziklopedia batzeko edo euren artean hobeki lotzeko. Dagokienekin terminologiako gaiak landu, unibertsitateetan eta abar.
‎Brotxa lodiko beren hiztegiarekin, ekitaldi instituzional hartan hainbat terroristari omenaldia egin zitzaiola-eta, bazterrak berotzen eta hautsak harrotzen saiatu ziren. Ustezko terrorista horiei izena ipintzeko orduan, izan zen Jose Miguel Etxeberria aipatu zuenik.
2022
‎Idazleek ez dute beti adierazten nahi dutena, hizkuntzek eurek nahi dutena esaten dute maiz. Beren hiztegi urriaren biktima izan daitezke. Idazleek ere akats tipografikoak edota gramatikalak egiten dituzte.
‎OEH s. v. eskale), eta Belak berak eskuizkribuko hiztegian eskeletu dakar (Peillen, 1983a). Eskeletasun ere Duvoisinek, Azkuek eta Harrietek beren hiztegietan bildu zuten. Peillenek (1983b:
2023
‎Badaki 300 hitz egiten, eta hiruzpalau hitz erabiltzen ditu esaldietan. Izan eta ser aditzak beren hiztegian sartzen dira, bai eta aditz forma desberdinak, artikulu zehatza eta pluralak ere. 3 urtetik aurrera “Zergatik? ” adinean, haurrak ondo hitz egiten du:
‎Emanaldia koloretsua, dinamikoa eta entretenigarria suertatu da, eta, dantzaren arloari begira, argi dago maila ona daukatela biek ala biek, baina beren hiztegi koreografikoa ez zaigu aberastasun handikoa iruditu, beharbada Fanny Cleyraten proposamen koreografikoaren ondorioz. Azken finean, emanaldi osoan orain dela 30 urte ikusten genituen dantza lanak etorri zaizkigu gogora, bai hain gai usatua hain era usatuan tratatzeagatik, bai dantzaren diseinua hain mugatua izateagatik.
‎Paradisuaz geroko lehen gertaera hark segida luzea izan zuen, eta lehengoez gain, hil, beldur, gaizki, maite, Adamek zein Evak hitz berriak ikasi behar izan zituzten, min, lan, bakardade, poz eta beste hamaika, denbora, neke, algara, eder, kezka, kemen. Beren hiztegia hazi ahala, zimurtuz joan zitzaien azala.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia