2000
|
|
Positibismoa deritzoguna da.
|
Bere
sortzaile garrantzitsuena, Auguste Comte, izan zen pentsamendu korronte honen lan adierazgarriena idatzi zuena, Cours de philosophie positive [Filosofia positiboaren kurtsoa](). Idazki honetan aurki dezakegu ‘positibo’ hitzaz esan nahi denaren lehendabiziko ahalegina:
|
2004
|
|
Baina zer esan nahi du gizakia ezerezaren partaide egite horrekin? Nola azaldu Jainkoaren sorkari hori erruan txertatuta egotea,
|
bere
sortzailea, Jainkoa, perfektua den artean. Nola liteke gizakiak esku hartzea Jainkoarengandik bananduta dagoen eta, beharbada, bere ukazioa den instantzia batean?
|
|
Ezin esan Descartes jabetu ez denik arazoaren alderdi bikoitz honetaz, eta ez zaigu zaila izango aurkitzea bere lanean horren erakusgarririk. Alde batetik, gogoratu goraxeagoko aipamen batean irakur genezakeela
|
berarentzat
sortzaile goren honek sortu duen edozein lan bere zati guztietan perfektua izango dela, eta, bestalde, aurrerago zera irakurri ahal izango dugula:
|
2005
|
|
L. Austin, J. R. Searle)," konpetentzia komunikatiboaren kontzeptuan" (D. Hymes) eta" hizkuntzaren funtzioen deskribapenean" (M. A. K. Halliday) oinarritzen da197
|
Bere
sortzaileen arabera, estrukturalismoak edota generatibismoak bultzatutako planteamendu formal gramatikalak motz geratzen dira, eta, hauen ekarpena nabarmena eta onartzekoa bada ere, beraiek hizkuntz irakaskuntza perspektiba funtzional eta komunikatibotik artikulatzeko beharra aldarrikatzen dute198 Egia da, bai, Humboldtek ez duela hizkuntz didaktikari buruzko proposamen zehatz askorik egin eta pl... Esan dezagun, bukatzeko, bere hizkuntz teoriaren irakurketa pedagogiko berri hau guztia, zuzen zuzenean, pentsamenduaren historiak XX. mendearen erdialdera ezagutu duen" biraketa linguistikoarekin" dagoela erlazionatuta.
|
2006
|
|
[17] IV. Objektu bizigabeek elkarren artean eduki ditzakete agente moralengan behatzen ditugun erlazio berak, nahiz eta lehenengo haiek ezin diren sekula izan maitasunaren edo gorrotoaren objektuak, eta, ondorioz, ezin zaien haiei egotzi ez meriturik ez zuzengabekeriarik. Zuhaitz gazte batek
|
bere
sortzailea suntsi dezake horren gainean hazten denean, eta, hortaz, Agripina hil zuen Neronen parean dago erlazio guztiei dagokienez. Beraz, moraltasuna erlazio horietan bakarrik baldin baletza, orduan, zalantzarik gabe, biak hiltzaileak izango lirateke modu berean.
|
|
Objektu bizigabeek elkarren artean eduki ditzakete agente moralengan behatzen ditugun erlazio berak, nahiz eta lehenengo haiek ezin diren sekula izan maitasunaren edo gorrotoaren objektuak, eta, ondorioz, ezin zaien haiei egotzi ez meriturik ez zuzengabekeriarik. Zuhaitz gazte batek
|
bere
sortzailea suntsi dezake horren gainean hazten denean, eta, hortaz, Agripina hil zuen Neronen parean dago erlazio guztiei dagokienez. Beraz, moraltasuna erlazio horietan bakarrik baldin baletza, orduan, zalantzarik gabe, biak hiltzaileak izango lirateke modu berean.
|
|
Esate baterako, zuhaitz batek
|
bere
sortzailea suntsitzen duenean (sortzaile horren gainean hazi delako), ez dugu moralki txartzat hartzen beraren jokabidea, nahiz eta jokabide hori ez den egokitzen arestian aipatu printzipiora. Razionalista batek zuhaitzek ez dutela nahimenik eta, ondorioz, haien jokabideak ezin direla moralki ebaluatu esan lezake.
|
2017
|
|
ametsa ez da ikusia, osotasunez bizitua baizik," ametsa mundu bat da" (215 or.). Sartrek dioenez," irudimenezko niak ez du ikusten mundu hori, eta lo dagoenak ez du hartzen izate jakin horren lekua gauzak bere ikuspuntutik ikusteko: bere ikuspuntu propiotik ikusten ditu beti,
|
bere
sortzaile ikuspuntutik. Kontua da, ikusten dituen unetik, gauza horiek bizitzen eta jasaten dituen objektu ni horren arabera orientatuta ikusten dituela" (222 or.). Bestea ere, beraz, ametsak sortua izan arren, Beste aske gisa agertzen zaio bizipenaren ‘erdigunea’ den ni horri.
|