2000
|
|
Hortaz, ‘ (ez p eta ez q) edo (p edo q) ’ proposizio osoa egiazkoa da edozein kasutan, bere ‘egibalioa’ ez baitago ez bere esanahi faktualaren ezta
|
bera
osatzen duten barne proposizioen ‘egibalioaren’ menpe. Esate baterako, baten batek esaten badigu" Orain eta hemen euria ari du edo elurra dago", errealitateari buruz zer edo zer ari zaigu esaten, proposizio horrek beste aukera batzuk baztertzen baititu:
|
|
alde batetik, formak —ezagutza kontzeptuala, intelektuala— eta, bestetik, edukiak —esperientziak emandako ezagutza— Enpirismo tradizionalaren aurrean, osagai formalen beharra eta garrantzia onartzen zuten naturaren izaera ezagutzeko unean —Kantengandik urrundu arren—, Vienako Zirkuluarentzat osagai horiek berraztergarriak baitziren. Azken buruan, Vienako Zirkulua
|
bera
osatu baino lehenagoko etapa honetan, bertako partaide batzuentzat formala konbentzioz edo hautazko definizio baten bitartez ezaugarritu zitekeena zen.
|
2001
|
|
filosofiak.
|
Berak
osatu behar izango du meta diskurtso edo meta narratiba berria, orori buruz hitz egiteko gaitasuna duen diskurtsoa izango da. Eta filosofoa, gai guztiei buruz trebe eta bere buruaren jabe izanik, egiazkoa eta faltsua bereizteko gaitasunaren jabe dena izango da.
|
2003
|
|
Pentsa daiteke zentzutasunak berez erakusten dituela legeok, eta nahierarako legeak baino errazago uler daitezkeela, nahierarakoak ez ditugulako berez ezagutzen; baina zailagoa eta, horrenbestez, garrantzitsuagoa da lehenengoak bigarrenak baino lehen jakitea, ondokoagatik: nahierarakoak gutxiago dira, eta horiek buruz ikas daitezke, baina gai erkideak edo garrantzitsuenak arautzen dituzten legeak askoz gehiago dira, eta gainera, ulermenaren objektua
|
bera
osatzen dute. Hurrengo bi arrazoiak direla bide, lege horiek sakonean aztertu behar dira.
|
|
Lege naturalek zuzentasuna
|
bera
osatzen dutenez, berezko agintea dute gure adimenaren gain; arean ere, adimena eman zaigu zuzentasuna barneratu, egia jakin eta legeok betetzeko. Zernahi gisaz, gizaki guztiek ez dute adimen argitasun bera zuzentasun hori antzeman ahal izateko, ezta bihotz zintzotasun bera ere, horren aginduak betetzeko; politikak, bada, gizakien onarpenarekin zerikusirik ez duen beste aginte mota bat eman die legeoi, horien betepena jagoteko denbora botereen bidez. Beste alde batetik, nahierarako legeek duten agintearen oinarriak dira, hala legeok ezartzeko ahalmena dutenek emandako indarra, nola legeok betetzeko agintzen duen jainko ordena.
|
2007
|
|
hezkuntzaren erantzukizuna —gurean bezala orokorrean ere— ez da bakarrik gizabanakoarekiko, baizik eta baita gizataldearekiko ere: baldin eta euskal pertsona bada euskal hezkuntzaren erreferente nagusia —eta ez gizaki abstraktua edota gizabanako isolatua—, orduan hezkuntza horrek ezinbestean egin behar du lan ere euskal komunitatea
|
bera
osatzearen eta berorren talde nortasuna garatzearen alde. " Gizakiak", honela Ferrero," subsistentzia ‘indibidualaren’ beharrarekin batera, subsistentzia ‘kolektiboaren’ edo konpartituaren beharra sentitzen du ere" 228 Subsistentzia kolektiboaren behar hori, gure kasuan, euskal komunitate linguistikoak gutxieneko duintasun batekin bizirik irauteko ahaleginarekin du zerikusia, edo, bestela esanda, balizko euskal hezkuntza nazional batekin.
|
|
Hau da, batetik, aztertu egin behar du nola" giza errealitatea idealizatu" (nola lagundu gizabanakoari bere izaera errealetik bere izaera idealera hurbiltzen); bestetik, aztertu egin behar du nola" giza ideala errealizatu" (nola lagundu gizabanakoari bere izaera ideala bere izaera errealean gauzatzen). Bi horiek, beti ere, aldi berean gertatu behar dute eta, egiaz, humanizazio prozesu bat eta
|
bera
osatzen dute.
|
2009
|
|
Baina ez gaitezen engaina; jaraunspen hori ez da irabazia, ez da pilatzen eta egonkortzen den erdiespena; gehiago da pitzadura multzoa, jaraunspena bera ezegonkor bihurtzen duten artesiak, failak eta maila heterogeneoak, barnetik eta behetik oinordeko ahulari mehatxuka ari direnak: " gizaki batzuen espirituan ematen den injustizia eta ezegonkortasuna, beraien anabasa eta neurrigabekeria, bere arbasoen erruen —askotan emandako desegokitasun logiko, sakontasun falta, azkarregi ebatsitako ondorioen— azken emaitzak dira" 23 Jatorriaren bilaketak ez du oinarririk ematen; aitzitik, mugiezina zirudiena astintzen du, batua zirudiena zatikatzen du;
|
bere baitan
osatua zirudienaren heterogeneitatea agerian jartzen du. Zein uste sendok egingo lioke aurre?
|
2016
|
|
kolorean, tamainan, ohituretan, etab.44 Behatzaileren batzuek espezie diferentetakotzat ere jo izan dituzte. Baina, ongi behatu eta neurtuta, denek espezie bat eta
|
bera
osatzen dutela ikusten da(" no doubt that all the races of man are descended from a single primitive stock"), 45 bai soinez (elkarrekin sexualki gurutza daitezke eta haurrak izan), bai gogamenez(" with respect to the numerous points of mental similarity between the most distinct races of man"). 46Diferentziak gradualak dira, ez fundamentalak.47
|
2017
|
|
Bere baitako izatea berberatasun eta positibotasun hutsa da, eta bera den bezalakoa definitzen da: " Izan ere, izatea berarekiko opakua da,
|
berarekin
osatuta baitago. Hobeto adieraziko dugu esanez izatea dela bera dena". 35 Ez dago artesirik bere baitako izatean eta ezereza ezin iragaz daiteke.
|