2000
|
|
Programak ikastetxeko proiektuan integratuta egon behar du.
|
Bere
izaera dela-eta, klaustro osoak konpromisoa hartzea ezinbestekoa da, nahiz eta irakasleria osoaren parte hartzea berdina ez izan.Bestalde, gurasoek ados egon behar dute, eta horregatik da ezinbestekoa Ordezkaritza Organo Gorenak programaren integrazioa onestea. Eskola elkarte osoak hartu beharreko erabakia da ikastetxearen curriculum proiektuan hezkuntza afektibo sexuala integratzea ala ez.
|
|
Edonola ere, Connemarak
|
bere
izaera basatia mantendu du, eta gaur egun horrelako paradisu bat aurkitzea bidaiariak izan dezakeen plazerrik handienetakoa bihurtzen da dudarik gabe.
|
|
Gaiz aldatuz, Goñi pilotaria hitzetik hortzera dabil, bere maila baina baita
|
bere
izaera dela eta. Irabaziko al du inoiz buruz buruko txapela?
|
|
Egia esan, lanean ari da, baina abiadura moteldu du. Beti ere, jakinda Udalbiltza ez dela egungo erakundeak ordezkatzeko erakunde bat; osagarri bat da eta etorkizuneko
|
bere
izaera landu beharreko kontua da, baina beste egoera batean.
|
|
Estetika eta konpromezuaren arteko eztabaidak bizirik dirauela dio, eta Sarrionandia eta Omar Navarro joera berri baten eredu direla: " Euskal poesiak
|
bere
izaera garatu nahi badu, kanpora begira egon duela erakutsi digute poeta biek. Eta horrela, politika bai ala ez eztabaidaren bi aldeak jartzen dituzte ageritan euren lanean."()" J.
|
|
Bestalde, nahiz eta pertsonaiak bere gertaeren berri eman, ez dugu inolako garapenik sumatzen
|
bere
izakeran. Izan ere, Jimenezek garai hartako hainbat gertaera eta ohitura deskribatzea izan baitu helburu nagusitzat, ez pertsonaia biribilak aurkeztea.
|
|
Gure herriak bere kultur ondarez duen edukirik garrantzitsuena euskara dela esan beharrik ez dut. Kontu horietan, bakoitzari
|
bere
izaera jatorrez datorkiona baita berezkoena eta naturalena. Eta Euskaltzaindiaren jarrerarik egokiena hain premiagarri den hizkuntzaren sustapenean datza, bere arautegiak eskatzen duen bezala.
|
|
Sistema publikoak ere baliabide urrihorren erabilera egiten du. Alabaina,
|
bere
izaera publikoagatik, hain zuzen ere, frekuentzien emakidaprozedura hauetatik kanpo dago. Zentzu honetan, legeak, lehentasuna emango dio sistema publikoaribaliabide honen esleipenean, betiere eskuragarri izango den frekuentzia kopuruaren baitan, etafrekuentzien esleipen zuzena egiten da.
|
|
Hala ere, uste hau ez da zuzena.
|
Bere
izaera bereziagatik, informazio teknologiak daukan eragin nagusia ez da, materiala?, soziala eta politikoa baizik.
|
|
alegia, haurtzaroan ez dutelamaite izan beragatik; aitzitik, gurasoetako baten edo bien nahi propioetarako erabilia izan dela. Haurra errefusatua sentitu da,
|
bere
izaerari eta bere nahi eta desirapropioen parte bati zegokionez, eta gero seduzitua, bere gurasoen nahiei erantzuteko. Hartara, bere gorputza sumatzeari utzi eta bere gurasoentzat berezi bilakatzeaonartu behar izan du.
|
|
Egile honek behin eta berriz adierazitakoaren arabera, fantasia indibidualakbakarrik daude. Talde batean, erresonantzia fantasmatikoa, zenbait partehartzailetaldekide baten inguruan biltzea da, eta honek,
|
bere
izaera, ekintza edo ideienbidez, berak izandako fantasia inkontziente bat ikusarazi edo ulerrarazten die? (o.c.204 or.).
|
|
Leturia kontraesanean dago:
|
bere
izaera estetikoa gainditu nahi lukeen etiko bat da; baina motiboestetikoengatik. Zati batean etikoa edo budista da (bere idealetan hain zuzen); errealitatean, egozentriko estetikoa da oraindik beste zati bat.
|
|
Ohiko musikologian, adibidez, normala da, klasiko? deituriko musikaz aparteko balioztapenak egitea,
|
bere
izaera errituala azterketatik at lagatzea, haren inguruan sortzen diren sentierak, berezitzat, jotzea etaharen inguruan osatzen diren iritziak (erlijiosoak nolabait, sentimenduan eta hizkeran) apartekoak edo beste fenomeno musikal eta kultural batzuetan gertatuko ez bailireniriztea.
|
|
Izan ere, eraso antieuskaldunaren zurrunbiloan sartuta eta
|
bere
izaera etengabeukatuta ikustean, zalantzak sortzen dira euskaldun batzuengan: zalantzak bere kulturariburuz eta, ondorioz, zalantzak herri honen etorkizun politikoari buruz.
|
|
Bere ahoz mintzo gara.
|
Bere
izaera eta esanahiaren bitartez hauteman ohi ditugu geure munduko gorabeherak. Hala eta guztizere, kulturaren bitartekotza dago tartean, gizarte egiturari darion kategoria sistemarenadierazkizunak mezubide ditugula.
|
|
Zerk egiten du EuskalHerria? Zerk eman dio
|
bere
izakera berezia. Zerk egiten du gure naziotasuna?
|
|
Alde batetik,
|
bere
izaera eta historian euskal intelektualaren ezaugarriak nabarmentzen diren legez, eskola emateko garaian ere hezitzailearen rola intelektualarenereduarekin lotu izan du beti, niretzat, egun ia ahaztuta bezain funtsezkoa zaigunhezkuntza jarrera erakutsiz eta, de facto edota errealitatez, heziketan intelektualarenirudia aldarrikatuz.
|
|
Hortaz, arau horiek irratibidearen elementu adierazkorren eta elementu horiek igor dezaketen esanguraren arteko elkarrekikotasuna finkatzen dute. Irratiaren kasuan,
|
bere
izaera teknologikoa kontuan hartuta, bistakoa da erabil daitezkeen elementu adierazkorrak entzumenari baino ez dagozkiola. Elementu nagusiak bi baino ez dira:
|
|
Kultur identitatea ez da berez identitate nazionalaren isla, ezta ere, maila absolutuan bederen? helburu politikoak dituen asmakizun arbitrario hutsa; historia
|
bere
izaera dinamikoan ulerturik, korapilatsuak diren egoera sozial eta politikoei zentzua emateko beharrarengatik sortzen dela esan genezake. Eta eskuartean dugun gai honek zuzen zuzenean jotzen du Estatuak eta subiranotasunak osatzen duten gure gaiaren hezurraren atea:
|
|
harez gain, unibertsitate barrutiko zentroko goi mailako eskolak eta beste hiriburutako oinarrizko eskolak bereizi zituen; irakasleriaren formazio egokiaren inguruko eztabaidak behin eta berriz errepikatzen ziren, etab231 Adibide hauek erakusten dutenez, asko zen Estatuak egiteke zuen lana. Dena den, irakasle titulua lortu ahal izateko irakasle eskolatik pasa behar izatearen baldintzak, behin betiko indarra hartu zuen, eta irakasleriaren formazioa
|
bere
izaera gremiala galduz joan zen; bestalde, irakasleak Estatuaren zerbitzura jartzeko eginahalak bere fruituak ematen hasi ziren, alde honetatik ikuskaritza zein oposizio sistemaren izugarrizko garrantzia ezinbestean nabarmendu behar delarik232.
|
|
Fraideenean berean lehenbizi, errepikatu aitzineko kurtsoko bere ikaskide ohiekin, eta are partekatuago ikastetxetik bidali eta lanbidez lanbide sigi saga bihurrian abiatu zenetik. Ttipiri ere, dela bere zaletasunak hurbileko nahiz urrunekoengan sortzen zuen konplizitateagatik, dela
|
bere
izaera atseginagatik, nahi baino jende gehiago ezagutu nion beti inguruan mormorka, nola euliak kakaren. Ximurrak berak, izatez hain zakar eta zeken, nik baino hagitzez gaitasun handiagoa zuen hurkoa adiskide bilakatzeko.
|
|
Eskuzabalagoa izan balitz, samurrago jokatuko genuen beharbada. Baina
|
bere
izaera zekenari uko egitea ezin eskatua zen Ximurrari, patrika gainerako lagun guztiek batean baino beroago izan arren. Ezkondu eta hamalau urtetara, izeba Milagrosen etxe zaharrean bizi zen beti, familia guztiarekin, eta udako oporrak kanpinetan egiten zituen.
|
|
Interesgarria delakoan, honatx labur labur: orain artean kontatu dizuedanaren arabera, eta oso oker aritu ez banaiz bederen, irakurlea ohartuko zen aurkezle bakoitzak
|
bere
izaera zuela, desberdina, propioa, nork bere rola bete behar zuela gonbidatuari edo programari ahalik eta etekinik handiena ateratzearren. Itxurak itxura eta mozorroak mozorro, hirurak ziren niretzat gaiztoetan gaizto.
|
|
Umiliazioa, gizaki baten jokabideak edo gizakiek eragindako egoerak beste gizaki baten autoerrespetua mintzen duenean gertatzen da. Aipagarria den umiliazioaren ezaugarri bat
|
bere
izaera kutsagarria da. Gizaki jakin bat jokabide umiliagarriaren biktima zuzena ez bada ere, biktimekin identifikatzen ahal da, adibidez talde kultural bereko kideak direlako.
|
|
Forma/ eduki bereizketa kantiarrak XVIII. mendeko fisika matematikoari zor zion
|
bere
izaera, bereziki espazio denboraren erreferentzi eremuaren ikusmolde euklidear newtondarrari. Hau ez zen edukiaren ‘ontzia’ besterik, higiduraren lege deterministek eraentzen zuten materiaren gunea.
|
|
Liburu honetan, Schlickek, hemen soilik aipatu egingo ditugun Vienako Zirkuluaren tesi batzuk aurreratu zituen dagoeneko —ikus 9 atala— Lehenengo eta behin, ezagutza eta esperientzia bereizten zituen argi eta garbi: ezagutza,
|
bere
izaera adierazteko beti kontzeptualizazio bat aurkitzen duen kalkulu prozedura da; esperientziak, berriz, bere izaera adierazteko ez dauka inolako kontzeptualizazioren menpe egon beharrik, esperientzia bizigarria baita soilik, ez besterik. Ezagutza pentsagarria da, entitate abstraktuak esentziak balira bezala maneiatzen dituen gogoeta ez izan arren, hala eta guztiz ere.
|
|
Liburu honetan, Schlickek, hemen soilik aipatu egingo ditugun Vienako Zirkuluaren tesi batzuk aurreratu zituen dagoeneko —ikus 9 atala— Lehenengo eta behin, ezagutza eta esperientzia bereizten zituen argi eta garbi: ezagutza, bere izaera adierazteko beti kontzeptualizazio bat aurkitzen duen kalkulu prozedura da; esperientziak, berriz,
|
bere
izaera adierazteko ez dauka inolako kontzeptualizazioren menpe egon beharrik, esperientzia bizigarria baita soilik, ez besterik. Ezagutza pentsagarria da, entitate abstraktuak esentziak balira bezala maneiatzen dituen gogoeta ez izan arren, hala eta guztiz ere.
|
|
Ohituraren barruko izaeraz mintzatzen naizenean, ohituraren inguruko gorabehera guztiak adierazten ditut; eta gorabehera hauek ez daude halako jaialdiaren kontaketan sartuta, gorabeherok ez baitira jaia zehazten duten ekintza bereziak, nolabait esatearren jaialdiaren espiritua baizik. Hau adieraz dezakegu gauza batzuk deskribatuz, adibidez, zer jende motak hartzen duen parte jaialdian, bere portaera beste egoeratan, hots,
|
bere
izaera, zer joko motatan aritzen diren gainerantzean. Orduan ikusiko da alde lazgarria gizaki hauen izaeran datzala.
|
|
Ezin dut irudikatu herriko plazan eserita, eguzki izpi bila, jubilatu mordoskaren inguruan, penak kontatzen edo zer esanak amaituta, denbora joan zain egon ohi diren aitona aspertuen moduan.
|
Bere
izaerarekin egokiago dagoke gazteekin berriketan edo eztabaidan tabernaren batean, ikasleekin matrakan.
|
2001
|
|
Euskara ikastea oso inportantea izan da, batez ere aitaren obra ezagutzeko eta
|
bere
izaera eta ideologia ulertzeko. Kontuan hartuta orain dela gutxi ikasi dudala, bere idatziak gaztelaniaz irakurtzen nituen, eta itzulita ez dagoena, ez nuen ezta ezagutzen ere.
|
|
Hori definitzeko oso zaila da. Badago integratu ez den ezker bat, marjinaltasunean edo beti sistemaren ertzetan ibili dena, eta baita beste ezker bat ere sisteman leporaino sartu dena eta
|
bere
izaera utzi edo galdu duena. Baina esaiezu PSOEkoei beraiek ez direla ezkerrekoak, ea zer erantzuten dizuten.
|
|
Gaur egun, gauza bera galdetuta, beste era bateko erantzuna emango genuke. Gaur egun ezkerrak ez du
|
bere
izaera eta bere zentzua galdu eta ezkerrak krisi hau gaindituko du baldin eta gai bada bere erronkei aurre egiteko. Lehen esan da Hirugarren Munduan ezkerra ez dela horrenbeste aldatu, baina nik uste dut baietz, ezkerra toki guztietan ari da aldatzen.
|
|
Independentzia Gudan frantsesek bi aldiz okupatu zuten, baina Gerra Karlistek eragin handiagoa izan zuten, liberalen gune izanik karlistek hainbat aldiz setiatu zutelako. Hauek amaitzean, Bilboko industrializazio izugarria dator (industria astuna),
|
bere
izaera erabat aldatuz: finantzatzeko bankuak sortu ziren (1857an Banco de Bilbao), hiriaren garapen handia izan zen (1876an Zabalgunea, eta geroago Ezkerraldea) eta hiria bera handiagotzen joan zen (Abando, Begoña, Deustu... irentsiz).
|
|
Bailarak oraindik zenbait hutsune ageri ditu ekonomikoki, hala nola erosketak egitera inguruko herrietara joan behar izaten dela, baina orokorrean Lea ibarrak iraultza handia ezagutu duela esan genezake, hau da, bere etorkizuna inoiz baino argiago ikustea, baina aldi berean
|
bere
izaera eta nortasuna gordetzea ahalbidetu izan dion bilakaera sakona alegia. Orain leatarrek euskal herritar eta kanpotar guztiak beren berpizkundearen lekuko izatera gonbidatu nahi dituzte, bide batez turismoaz baliatuz bertako bazter lasai eta ederretaz goza dezaten
|
|
Baina ABk ez zuen arazorik ikusi ABko kideek Batasuna prozesuan parte har zezaten. Kanpotik so eginda, AB ezker abertzalean kokatu izan da orain arte, baina ABk ez du inoiz
|
bere
izaera politikoa ezker abertzalean formalki kokatu. Batasunan ari garen ABko jendeak bere burua formalki ezker abertzalearen egitura batean ikusten ez dugunez, prozesuan parte hartu dugu eta Batasunako kideak gara.
|
|
Abertzaleek edozein sentsibilitatekoak izanik ere, elkarrekin aritu dugu. ABk antolakunde bezala gehiago zehazten badu
|
bere
izaera eta alderdi politikoa bilakatzen bada (ezkerreko ikuspegi ideologiko zehatz batekin), ezker abertzalearen egitura izanen den aldetik, aterabide bat emanen diogu egungo auziari. Edozein dela emaitza ere, bi antolakunde hauen arteko elkarlana eramanen dugu, hori delako gehienen nahia.
|
|
Orduan ere haserraldi mota berberagatik: «Banaketa hau ez da interes ekonomikoengatik izan, beste arrazoi batzu izan dira, azken finean San Juan herri txiki bat da eta donibandarrek badute
|
bere
izaera propioa ere; herria eta herritarrak ezagutu beharra dago ulertzeko. Gero elkartu egin ziren berriro ere eta ez dut esperantza galtzen; ziur naiz Koxtape eta Donibaneko Arrraunlariak berriz ere elkartuko direla".
|
|
Balenciaga bera estrabagantziarik gabeko gizona izaki, «Balenciagaren etika jarraitzea baino ez da jarrera hau hartzea». Getarian eraikiko duen museoan ere Balenciaga
|
beraren
izaera nabari da. Eraikuntza amaitzean egitura sinplea izango dugu begien aurrean.
|
|
Eztabaida aske eta zabal honek gauzatu behar duen mahai honen aurka inor agertuko balitz,
|
bere
izaera «ez demokratikoa» agerian jarriko luke, bistan baita, hitz egiteko prest ere ez dagoena, ez dela zentzu demokratikoaren jabe. Ez noa ni balizko portaera honen arrazoien bila ikerketa bat egitera, baina esango dut bestearen iritzi eta gogoetekiko errespetu eza itzela ezezik, demokrazia kontzeptu berarekiko beldurraren isla litzatekeela.
|
|
Beste bi kilometrotara Garesen sartuko gara. Ilzarbeko bailarako hiriburu,
|
bere
izaera historiko artistiko oso garrantzitsua Santiagoko Bidearen bi ibilbideek bertan bat egiteari zor dio.
|
|
El bucle melancólico). Gauzak horrela, nobela hau bizitzari aurre egin ezin dion eta literaturan babesten den protagonistaren obsesioen disekzio gisara uler daitekeen moduan, era berean,
|
bere
izakera euskaldunak baldintzatzen duen protagonistaren patuaren azterketa gisara ere uler daiteke. Victoriak ongi intuitzen duen bezala, paisaiaren ikusmenak Juan Martinen melankolia elikatu egiten du (193) eta, hori onartuz, etxe aurrean ikusten duen Victoria Eugenia teatroak horixe egingo baitio:
|
|
Joseba Sarrionandia ere zalantzan dago; alde batetik bere duda mudak daude,
|
bere
izaeraz nahiaren eta ustearen arteko kinkan eta zalantzan; beste aldetik, zazpi zenbakiak adierazi nahi duen harmonia nahia.
|
|
Sarrionandiak nomadaren itxura hartuko du, berak ere zabala maite izango du, lainoa, eta zabala dena horietako goitikako dorre zuzenei kontrajartzen zaie. Hiria eta itsasoa kontrajarriko ditu Iurretako idazleak bere testuan,
|
bere
izaera nomada, marinelez antzaldaturik. Marinelen mitologia da aztertzeko geratu zaigun bakarra, Erdi Aroko bidaia mitologia, eta Errenazimendu Aroko bidaia liburuak aztertu ondoren.
|
|
Eta beste alde, poetak badaki hormak ez duela
|
bere
izaera hartzen, nitasunak hegan egiten duela airean, txoriak bezala. Eta desioa agertzen da, edo ametsetako irudia.
|
|
Halatsu ari da Erdi Aroankokaturiko Zaldun teutoiak nobelan ere: Erdi Aroko Polonian gertaturikogermanizazioaz ari delarik, Poloniak daukan
|
bere
izaera galtzeko arriskuaz ari daidazlea.
|
|
hartzaile espezifikoetan sortzen dituen estimulazio hautakorrekiko menpekotasuna dauka. Hau da, partikula usaindunak bakarrik eragingo ditu
|
bere
izaerari eta bereizkotasunari dagozkion neurona hartzaileak. Era honetan usain desberdinak bereiz daitezke.
|
|
Nabarituko zenuen, horrenbeste adibide erabiliak izan diren honetan, eguneko gertaera guztiek beren aurkakoa dutela gau aldean, eta ondorioz, ezaugarrien kontrajartze honek bereizten duela, alde batetik eguna eta bestaldetik gaua. Eguna beharrezkoa zaio gauari, azken honek
|
bere
izaera jaso dezan eta baita gaua egunari ere, arrazoi bera delarik medio.
|
|
Norberak du hitza esan nuen. Eta lasai egon zintezke, Berasa adiskide maitea, arestian esan didazun bezala, eguna beharrezkoa z.aio gauari, azken honek
|
bere
izaera jaso dezan eta baila gaua egunari ere, arrazoi bera delarik medio. Hortaz, nahiz eta gaur gaua eta iluna den zure herri horretan, noizpait eguzkia azaldu da.
|
|
Garaia.
|
Bere
izaera alai eta irekiaz berehala edonori sinpatikoa egiten zaion pertsona horietako bat.
|
|
Gureak, bestalde, traba latza ipini zion bere buruari antzinakoek hain gogoz eta debekurik gabe zerabilten amodioa baztertu zuenean bere kantutik. Ez zuen lohitu nahi eta ez da lohirik gabe egiazko giza maitasunik, gora  beharra eta lurrera nahiaren arteko tenkak ematen baitio, hain zuzen ere,
|
bere
izaera berezia.
|
|
Betidanik, pertsonaren inguruko teoriak filosofia guztiei arazoak sortu izan dizkie, eta aurrerantzean ere horrela izaten jarraituko du. Filosofia batzuek pertsona zeharo naturaz haraindiko izaki bihurtuz arazoa sinplifikatu dute, baina orduan giza izaeraren dimentsio zeharo berehalako eta agerikoak bazterrean uzten dituzte, hala nola,
|
bere
izaera biologikoa. Bestelako ikuspegi batzuek pertsona argi eta garbi inguruko izakien artean kokatzen dute, eboluzionista eta ekologistek kasu; baina honela ez digute beste izakiekiko gizakiek dituzten ezberdintasunak edo pertsonak bere burua ezagutzeko duen gogo indartsuaren zergatia azaltzen laguntzen.
|
|
Izate konkretu batek sekula ez ditu bere ahalbide guztiak gauzatuko, eta honegatik da Platon pentsalari paradoxikoa: betiere hobea izan daitekeen munduan bizi denez, existitzen den mundu honen aurrean ezkorra da; baikorra, ordea,
|
bere
izaerarekin, mundu honek beti bere baitatik gehiago eman baitu.
|
|
Ikuspuntuen bikoiztasun hau onargarria da. Hemen Kantek ez du kausalitate forma berezi honen izatea frogatu eta
|
bere
izaera aztertu nahi, baizik eta bere ahalgarritasun logikoaren ulergarritasuna argitu eta defendatzea besterik ez da bere asmoa.
|
|
Bakerik ezaren leizea gorrotoa da. Gizakiak egin dezakeen zuzenena bere burua hondatzeko,
|
bere
izaeraren kontra jotzeko, gorroto izatea da. Maitatzearen aurkako denez, gorrotoa inola inoiz onestezina da, zergatirik ez dauka.
|
|
Instintu eta gogo senaren artean paralelismoren bat onartuz —ez da erraza, hain daude urruti animalia hutsa eta gizakia—, zera esango genuke: animalia bakoitzak
|
bere
izaeran dauzkala gura zehatzak. Animalia bakoitzak ahalmen zehatzak dauzka, jateari buruzkoak adibidez; haragi, fruitu, landare zehatz batzuk bereganatzeko, bere gorputz, indar, odol bihurtuz.
|
|
Eta baita ere dauka ahalmen zehatza, naturan dauden gauza guztien artean, berak bere gorputz egin ahal dituen elikagaiak nabaritzeko. Adibidez, kanario deritzan txoritxoak kardu jatera egingo du,
|
bere
izaeraren arabera, eta ez basabitxiloretara. Bere guraren araberakoa kardua da, bera horretarako dago gertua:
|
|
Beraz, gure tesiaren arabera, gizakiagan ez dago idatzita legerik, betebeharrik, helbururik.
|
Bere
izaera da gizakia bultzatzen duena modu zehatz batez jokatzera: maitatuz.
|
|
Maitagogo izatea iruzur gaindiezina ez bada, maitagogoaren ase ezinak maitagai betea eskatzen du, maitagogoaren beraren egiazko eredu eder ona, bila/ maitatzen dihardun maitasun huts izango den Gogo hutsa. Nolabait, maitagogoak Maitasuna dakar
|
bere
izaeraren beraren barruan: Jaungoikoa.
|
2002
|
|
Eta gaurkoz, Espainiako eskuinaren ideia multzoa ere bai. Patriotismo Konstituzionala da kontzeptu klabea eta Espainiako oposizioan kezkatuta dira honek ekar dezakeenarekin, zenbaiten ustez PPk
|
bere
izakera nazionalista espainiarra estaltzeko aitzakia gisa erabiltzen delako definizio berri hori, demokrazia eta nazionalismoa nahastuz. Bestetik, doktrina eta arauak nahasten ditu, nahita.
|
|
entretenigarria izatea eta pertsonaien izaera ongi erakustea. Era horretan planteatuta, eleberria,
|
bere
izaera propioagatik, norbaiten inguruko iskanbila da da, Carlosen inguruko iskanbila, alegia.
|
|
E. M. Fosterren definizio ezagunetik hasi(" Eleberria luzera jakineko fikziozko prosa da; hau da, 150.000 hitz inguru dituen testua") eta Bajtin, James, Gide, Benedetti, Sábato edo Kunderak eman dituztenetara, gauza bat da etengabe argi geratzen dena: generoaren
|
beraren
izaera malgua, edo, Barojak zioenari jarraiki, historian zehar generoak bereganatu dituen forma anitzak. Eta zail bada eleberriaren beraren definizio adostu eta zehatz batera iristea, zail da, halaber, generoak bere baitan hartzen dituen tipologien berri ematea.
|
|
Par. Era batekoa den gauzak,
|
bere
izakera aldatu gabe, era hortako izaitearen uztea, ahalezko othe da?
|
|
Baina pertsona asko ohitu egin da loak hartzeko zailtasunen ondoriozko arazoekin bizi izatera eta
|
bere
izaerarekin edo bizimoduarekin loturiko elementutzat hartzen ditu.
|
|
Pedagogiak dio haurra lehenago espresatzen dela kantuz hitzez baino; haurraren irudimen musikala lagungarri da
|
bere
izaera lantzeko eta musikaren izaera progresiboa lagun izaten du haurrak bere bilakaera prozesuan zehar, haur hezkuntzatik hasi eta ikaskuntza maila altuenetaraino, une bakoitzeko gaitasun eta interes espezifikoen arabera egokituta.
|
|
Ezaugarri horiek dituelarik, argi dago, batetik, lurraldearen antolaketarenzereginetara diziplina asko biltzen direla (besteak beste, ekonomia, soziologia, ekologia, zuzenbidea...) eta, bestetik,
|
bere
izaera politikoa dela medio, lurralde erakunde ezberdinek (bakoitzak bere eskuduntza propioak dituelarik) nahizherritar xumeok, noski, parte hartzen dugula bertan. Ondorioz, diziplinen artekobatasuna lortzeko eta maila ezberdineko erakundeen eta, oro har, gizarteareninteresak uztartzeko, lurraldearen antolaketak nahitaezkoa du izaera demokratiko, global eta funtzionala izatea.
|
|
Ikusi denez, ikasturtea aurrerakada kuantitatiboa izan zen 1998 1999ikasturtearekiko. Amaitzen ari zaigun ikasturtean, CV/ CBk sakonekoaldaketak izan ditu, eta gaur egun
|
bere
izaeraren nortasuna osatzen dihardu. Aipatuden bezala, aurreko bi ikasturteetan Campus Birtualean landutako irakasgaiak Aukera Askekoak izan ziren; ikasturtean, berriz, irakasgaien mota ugarituegin da, eta horixe litzateke, hain zuzen ere, ikasturtearen ezaugarririkaipagarriena, beste ikasturte biekin alderatuz desberdintzen duena.
|
|
Komunikatzea kokatzea ere bada, lekua egitea eta hartzea. Komunikatzean, oinarrizko informazioaren igorpenenean, mintzakideak ezin du bazterrean utzi
|
bere
izaera, bere identitatea. Ezinezkoa da, komunikazio egintza batean, bestearekiko harremana existitzen ez dela pentsatzea.
|
|
Hitz horiek esan ondoren ezpatak zorrotik atera eta ziri antolabidea osaturik etsai artetik abiatu zen; eta numidiarrek geziak agerian zen eskuineko alborantz jaurtikitzen zituztenez ezkutuak alde hartarantz eramanik, seirehunen bat lagunek ihes egin zuten kanpamendu nagusira, eta gero handik gelditu gabe beste talde handi batekin elkartu eta Canusiumeraino heldu ziren kaltegabe. Bakoitzari
|
bere
izaerak edota zoriak ematen zion adorearen indarrez egin zuten hori garaituek, euren erabakiz nahiz norbaiten aginduz baino gehiago.
|
|
Horrela Mariorengana joan zen lasterka; egindakoa kontatu zion, gaztelua bera igo zen aldetik hartzen saiatzeko aholkatu zion, eta bere burua eskaini zion biderako eta arriskuetarako gidari bezala. Han ziren batzuk bidali zituen Mariok liguriarrarekin honek ziurtaturikoak aztertzeko, eta bakoitzak
|
bere
izaeraren arabera eman zuten ikusitakoaren berri, zaila edo erraza zela eginkizuna esanez; baina kontsularen bihotza apur bat berotu zen. Horrela bost turutari eta tutu jole azkarrenak aukeratu zituen eta horien babeserako lau ehuntari, eta liguriarraren aginduak betetzeko manatu zien; hurrengo eguna aukeratu zuen eginkizun horretarako.
|
|
Erroma eta Italiaren historia kontatzen zuen, modu kronologikoan, semeari zuzenduriko aholku bilduma gisa. Batzuetan estilo apodiktikoan idazten du eta beste batzuetan bere hitzaldi osoak sartuta edo
|
bere
izaera agerian jarrita.
|
|
Gaiaren konplexutasuna, administrazioek aurre egin behar diotena, honako hau da: produktuaren ezaugarriak kontuan hartuta, eta kontsumitzaile kontzeptu zabal baten ikuspegitik haurrak bereziki aintzat hartzen dituena, produktuak
|
bere
izaerari dagokionez nahasketa egiazkoa eta aurreikus daitekeena sor dezakeen zehaztea, eta, nahasketa horren ondoren, kontsumitzaileentzako arrisku gutxi asko hurbila sortzea, segurtasunari eta osasunari begira. Alde horretatik, produktuaren ezaugarriei eta izaerari dagokienez, kontuan hartu behar dira kontsumitzaileak produktuaren aurrean izan ditzakeen jokaerak.
|
|
Unibertsitate guztietarako balio dezake atal honetan aurkezturikoak, baina berezia da Mondragon Unibertsitatea ren kasua. Izan ere, MU unibertsitate korporatibotzat har daitekeelarik,
|
bere
izaerari berari dagokio bere taldeko enpresekiko harreman eta komunikazio zuzenak izatea. Beraz, salbuespentzat hartu behar da alde honetatik.
|
|
Sinetsita gaude unibertsitate euskaldun batek benetako unibertsitate soziala izan behar duela, ikasleen, langileen eta gutxiengoen eskubideekiko begirunea
|
bere
izaeran duelarik.°
|
|
Une horretan sortzen da Aliren jarraitzaileen alderdia —Xia—, eta horrek ez ditu zilegitzat hartzen Omeia kalifa gobernariak, Aliren seme diren Hussein eta Hassan eta beren ondorengoen eskubideak defendatuz. Xiita hauek Sunna errespetatzen dute, baina ez dute
|
bere
izaera sakratua onartzen, gainerako musulman guztiek, sunite k, egiten duten bezala. Horren ordez, garrantzi berezia ematen diote Aliren ondorengo hamabi Imanek ahoz igorri omen zuten ezagutzari.
|
2003
|
|
Frantziaren lerrokatzea zintzoa bada, Europa politiko bat sortzeko aukera ager daiteke. Kasu honetan, Europak
|
bere
izaera soziala mantendu, nazioarteko politikan parametro berberak hedatu eta Nazioarteko Eskubidea errespetatu lituzke. Ordainean, Europako ejertzitoaz eta beronen izaeraz eztabaidatu.
|
|
Baina badira nazioartean ia dotrina bihurtu diren kasuak, Quebecekoa adibidez. Herriak proposamena onartu eta Espainiako Estatuak ez badu onartzen,
|
bere
izaera demokratikoa airean geratuko da. Gure indar metaketaren eskutik, gatazka irabazteko aukera bat badugu.
|
|
Hori jendeak ez zuen onartzen. Azken urteetan apustuek
|
bere
izaera galdu zuten.
|
|
Baina gustatuko litzaidake bizi dituen muturreko egoerak (PPrena eta Batasunarena) gainditzea. Euskal Herriak
|
bere
izaera adierazteko tresna politikoak soilik erabil ditzala nahiko nuke. Gehitu nahi dut, EAk Euskal Herriaren etorkizuna lantzeko duen ikusmoldearekin bat gatozela, ildo horretan ikusi nahiko nukeela herrialde hau eta, besteak beste, Europako Batasunaren markoan burujabetzaren aldeko lanean elkarrekin jarraituko dugula.
|
|
Gero, hori gauzatzea besterik da. Korsika Europako planaren barnean aztertua da eta
|
bere
izaera onartzen zaio. Adibidez, Nicolas Sarkozy Romano Prodi bisitatzera joan zen, Korsika modu deszentralizatu batez kudeatu delako Europan.
|
|
Onarpen horretatik egin behar dugu ahalegina, hau da, pertsona hobeagoak izateko ahaleginetik. Eta ez gara hoberantz joango edo ez dugu errealitatea aldatuko, ez badugu onartzen pertsona bakoitzak
|
bere
izaera duela. Ez gara berdinak eta eskerrak ez garen!.
|
|
urterako Amazoniaren %5ek baino ez duela
|
bere
izaera basatia gordeko, oihanaren %50 inguru oso degradatuta egongo da, %90 baino gehiago ez da jada kutsagabea izango.
|
|
Beti dago senide edo lagunen bat,
|
bere
izaeragatik, gestio horiek efikazago egiteko gaitasuna duena.
|
|
Hori etxebizitzari aplikatzen badiogu oso larria da,
|
bere
izaera soziala ahazten duelako eta hiria polis moduan hiritarrak bizi diren toki bezala hartzen ez duelako.
|
|
Pixkanaka
|
bere
izaera esklusiboa demokratizatuz joan zen, gizartea ere norabide horretan zihoan heinean.
|
|
Honela Arabako egoera erraz sar daiteke Europak eta Penintsulak zeukan testuinguruaren egoeraren barruan, jakina,
|
bere
izaera propioko ezaugarriak kontuan izanda.
|
|
Geure eguneroko harremanaketa praxiak horren adierazpen enpirikoa dira, ezusteko adierazpen hautemanezina.Hautemanezina gizarte modernoaren kulturan subjektu/ objektu edo egintza/ egituradikotomiek hautemanezina bihurtu digutelako. Gizarte ordenamenduaren reifikazioaeta naturalizazioa?
|
bere
izaera sortua eta kontingentea ez hautematea?, giza artekotasunaren berezko ezaugarri unibertsaltzat hartu izan da, baina azkenaldian geurekategoria modernoen mugapen gisa hartzen ari da. Sanchez de la Yncerak azpimarratzen duen bezala, oso garrantzitsua da bereiztea sozialitatea (giza artekotasunaedo eguneroko elkarbizitza) eta sozialitate horretaz dugun bizipena eta pertzepzioa: garen horretaz dugun pertzeptzioa eta garen horrek duen adierazpen praktikoa; hauda, zein neurritan garatzen dugun geure eguneroko harreman eta praxiek dutenahalmen sortzailea, elkarbizitza autoeratua, erreflexiboa eta librea bideratzeko:
|
|
UEUren nahia bere nortasuna mantentzea zen eta eskaintzen zitzaiona, ordea, udako ikastaroen barruan desagertzea zen. Are gehiago, UEUko zenbait kidek plazaratutako iritzien arabera, UEUk
|
bere
izaera kritiko eta alternatiboa mantendu behar zuen, baita EHUn integratuz gero ere, eta nahi horrek akordioa zailago egiten zuen. Hori gutxi balitz, asko ziren UEUrekin lankidetzan aritzearen aurka zeudenak.
|
|
1984 urtea aukera galdua dugu UEUren instituzionalizatze prozesuan. Lankidetzan aritzeko ahaleginek porrot eginda, frankismoaren bukaeran bere burua unibertsitate paralelotzat zeukan UEUk
|
bere
izaera birdefinitu beharra izan zuen. Ez zen hausnarketa hori egin zuen erakunde bakarra.
|
|
Urte hauetan guztietan, Unibertsitateak eta Euskal Herriak aldaketa sakonak bizi izan ditu, baita UEUk ere. Are gehiago, UEUren historiaren ezaugarria izan da
|
bere
izaerari eta helburuei buruzko hausnarketak behin eta berriz egitea. Azken hamarkadan, gainera, eraldaketa ugari bizi izan ditu, eta horrek bere tokia bilatzeko premia areagotu du.
|
|
Udako Euskal Unibertsitatea ahul zegoen, eta diru faltaren ondorioa izateaz gain,
|
bere
izaeraren ondorioa ere bazen. Hots, UEU era askotako taldeen, multzoen eta pertsonen bilgunea eta topagunea zen; eta aniztasun horrek, alde batetik indartu egiten zuen, baina, bestetik, lan bateratu iraunkorra oztopatzen zuen.
|
|
ETA âeta bere epokan IKâ baliabide gisa kontsideratuz, irudi ote zaigu aitzineko belaunaldiek gaizki egin zutela, ez zirela nahikoa batailatu? Euskaldunak
|
bere
izaera zaharra borrokatuz biziarazten du, frankotan ilusioa baizik ez baldin bada ere. Argi da beste aldetik, gorago azaldu dugun eran, Errepublikak hemen eta botere zentralak Espainian bortizkiegi ihardun dutela, esplikaziorik gabe, ezberdintasun kultural guztiak ezabatu beharrez.
|
|
pertsonak eta taldeak. Eta nola pertsonak hala taldeak, nork
|
bere
izaera du: bere sentipen eta arrazoi propioak; esan nahi baita ezen, pertsonak euren nortasuna duten moduan, kolektiboak eurak ere euren ezaugarri zerrenda partikularraren jabe direla eta gorputz autonomo legez ibili daitezkeela.
|
|
Industriok birziklagarri bihurtu  dituzte kultura, nahiz bizitza bera ere. Kultura
|
bera
izaeraren gidari izatetik produktu kontsumigarria izatera igaro da. Unean uneko atsegingarritasunak arduratzen du kontsumi  tzailea.
|
|
Porto Alegrek Davosen aldean duen indarra
|
bere
izaera masiboan datza, eta hori ezin da galtzen utzi. Izan ere, Davosen pertsona gutxi batzuek munduaren etorkizunaz eztabaidatzen dute zirkulu oso itxi batean.
|
|
Hori ez ezik, hitzarmenaren
|
beraren
izaerak ere harridura sortu zuen. Idazkia garbia zen:
|
|
— Maitasuna izaeraz askotan adostu dugun harena dela uste baduzu, ez harritu. Hemen ere hango arrazonamendu
|
beragatik
izaera hilkorrak ahal den heinean betiko eta hilezkor izatea bilatzen du. d Eta horrela izan daiteke bakarrik, ume sorketaren bidez, beti uzten duelako beste berri bat zaharraren ordez, baita ere izakietako bakoitza bizi dela eta bera dela esaten den denboran, mutikotatik agure bihurtu arte bera dela esaten den bezala. Baina izaki hori, nahiz eta inoiz ez eduki gauza berak beregan, hala ere bera dela esaten da, beti berri bihurtuz ala zenbait gauza galduz badoa ere, ile, haragi, hezur, odol eta gorputz osoan. e
|
|
Eta Eskasia, bere gabeziagatik Baliabiderengandik haur bat egiteko asmoarekin, bere ondoan etzaten da eta Maitasunaz ernaldu zen. Horregatik ere Afroditaren lagunc tzaile eta zerbitzari bihurtu zen Maitasuna, haren jaiotegunean sortua eta aldi
|
berean
izaeraz ederraren maitale izateagatik, eta Afrodita ederra izanik.
|
|
Beste aldetik, Atenasko demokraziaren antolamenduaren beste ezaugarri batek oraindik gehiago murrizten zuen
|
bere
izaera demokratikoa: hiriaren benetako agintea magistratuen esku zegoen eta hauek familia aberatsenen artean aukeratzen ziren, magistraturak betetzeko dirua eta astia beharrezkoak zirelako eta baita ere prestakuntza egokia.
|
|
Baina egoera horretan lanak atsegina izan luke, neke, atsekabe eta saminik gabekoa, eta ez, aldiz, egungo erruak zinezko zigorra bezala zamatzen duena. Horren ondorioz, gizakia lanera behartzen duen legea
|
bere
izaerari dagokio, dela errugabe dela errudun; lege hori, orobat, lehen bien ondorengoa da. Bi horiek gizarterako xedatzen dute gizakia, lana den batasun gune horretara derrigortzen dute eta bakoitzari dagokiona agindu egiten dute, horrela ere gizarte egoera osatu behar duten langintza eta baldintza desberdinak zehazten direla.
|
|
Zientziaren heziketaren eginbeharra, lan praktikoa, ez dute diseinatu behar tradizio nagusiaren adituen arabera egindako patroiek, gizartean elkarrekin bizi diren talde anitzek baizik. Horretarako, lehenengo betebeharra, beraz, beste mitoak erbesteratu dituen zientziaren mitoa bera desmitifikatzea da,
|
bere
izaera mitikoa ezkutatu nahian baitabil etengabe. Edo Feyerabendek behintzat horixe proposatzen digu.
|