2008
|
|
(Namen wie Derro, > sind dagegen wegen des Anlauts wohl kaum baskisch: B.u.I.> 41). Baina lehen aipatu dugun erro teoriaren ara
|
bera
ez dago eragozpenik aitzin euskal erroak hasieran d > izan zezan, zenbait bisila boen bigarren silabak (arestiagoko erro bakarreko morfemak) erakusten duen legez. Gogora dezagun hemen De Rijken (1992) da > aitzin adizlagunari buruzko berrerai keta eredugarria.
|
|
Corpusean garbi agertzen da saio bat bera ere ez dela zuzenean ipuin batekin hasten; sarrera batek beharrezkoa dirudi. Ipuin kontalaria eta entzulegoa kontestu enuntziatibo berean aurkitzen diren momentutik lehen ipuinaren hasierara (bazen behin?) heldu arte, badira berbazko nahiz ez berbazkoak diren produkzioak ipuinari
|
berari
ez dagozkionak. Honi deitzen diogu ahozko ipuin saioaren sarrera aurkezpena.
|
|
Axularren aitzinalde, > barrenalde, > > edo gibelalde> modukoetan, leku zati bat adierazten da lehenik eta behin. Posizionaltasuna alde k ematen dio, bai, baina lekua
|
bera
ez dago ezinbestean alde> elementuan, aitzin, > barren, > gain, > gibel> horietan baizik. Alde handia dago, alde horretatik, gure barrenalde>/ > gainalde> modukoetatik alemanezko138 Richtung> > Gegenrichtung> (Henzen:
|
|
60 Testu honen zati bat, Azkuerena dela aipatuz, Cosme Txurrukak 1897.11.20an Azkueri idatzitako gutunean kopiatzen du (bere desadostasun puntuak adierazteko).
|
Beraz
ez dago Azkueren egiletzaren inguruko inolako zalantzarik.
|
|
Independetziaren ordez nolako erregimena gura zuen ere, itxuraz, ez zuen definitzen: «con quién se haya de aliar nuestro país, o quién haya de ser el soberano común de nacionalidades mancomunadas o simplemente aliadas son problemas que a mí no me incumbe resolver»145 Baina esaldi honetan, ohargarria da auzia ebaztea
|
berari
ez zegokiola esatearekin batera zeintzuk aukera aipatzen zituen: nazionalitateenmankomunatzea subirano batenagintepean, edo bestela nazionalitateenaliantza soila.
|
|
Gutun honetan, gainera, Azkuek bazuela Eleizalde, euskalgintza baitan, nortzat agertzen du («la consideración que a mí como a todo vasco que esté al corriente de nuestro movimiento literario nos merece [su] personalidad»). Debatea nahi zuen guztiari irekitzeak, ordea, Eleizalderi egindako gutxiespen pertsonalaz gain, jeltzaleen aldean ez zegoela interlokutorerik onartzea esan luke, edozeinek hartu bailuke paper hori, eta
|
beraz
ez legoke norekin negoziatu. Nolanahi ere, badu logikarik Errastik edo Jemeinek debatean parte hartu nahiak, azken finean Eleizalde ez zen propioki EJBren ordezkari ofiziala euskara kontuetan, baizik EuskalEsnaleak bere kabuz hautaturiko interlokutorea.
|
|
Laskorain ikastolakoek esan digutenez, beren hizkuntza eredu bakarra idatzian euskara batua da. Ahozkoan, ordea, bertako hizkera eta estandarra oso gertukoak dira,
|
beraz
ez dago alde handirik. Dena dela, ikastolan leku askotako irakasleak izanik, euren ohiko moldea erabiltzeko gonbita egiten zaie, ikasleekiko harremanetan aberasgarri delakoan.
|
2010
|
|
Aldaketa sakon horren ondorioak ez ditu euskal eskolak berehalakoan berdinduko. Mendeetako ibiliak ondutako eramolde soziokulturala erro errotik itzulipurdikatu delarik, alferrik da eskolari
|
bere esku
ez dagoen osabiderik eskatzea: alferrik eskatuko zaio eskolari lehengo status quo soziokultural eta linguistikoa (edo haren jarraipen aktualizatua) berrezar dezan.
|
|
–Proposatu, bai; baina ez zela egingarria esaten genien guk, ez zegoelako legerik horretarako. Euskarazko irakaskuntza
|
bera
ez zegoen legeztatuta! Horregatik erabaki zen legeztapena aldarrikatzea?.
|
2012
|
|
Izan ere, ideologia humanista liberalean subjektua bere pentsamenduaren eta bere ekintzen jaun eta jabe zela eta egia giza arrazoiaren bidez ezagut zitekeela uste bazen, diskurtso postmodernoek zalantzan jarriko dute subjektuak egia hautemateko duen gaitasuna. Sigmund Freud psikoanalistaren esperimentuek, esate baterako, subjektuaren iritzi eta ekintzak neurri handi batean
|
bere esku
ez dagoen dinamika inkontziente baten menpe daudela erakutsi zuten. Aurkikuntza hauekin, beraz, kritika egingo zaio modernismoan nagusi zen enpirismoari.
|
|
Honenbestez, alde horretatik, segmentu intzidentalak bere eskukoak ez diren unitateak dira, baina aldi
|
berean
ez daude perpausaren hierarki funtzioan edo egitura sintaktikoan barneraturik. Eta horretxegatik beragatik, hots, predikazio nagusitik at daudelako, enuntziatu intzidentalaren edukia perpausaren edukiarekin erkatuz soilik adi daiteke.
|
2021
|
|
Badira kuantifikatzaile existentzialak ere: Ez dago ezer txarrik (Mitxelena); Beste penarik ez daukat ezer (Basarri);
|
Beretzat
ez zegoen beste gizonik inor (Agirre); Bazter guztietara begira nenbilela eta inor ezagunik ikusteko usterik gutxien neukanean (Agirre).
|
|
Une honetan ez dago inor etxean; Hilabete honetan irekita daude hondartzako aldagelak; Egun hauetan turista asko dabil Donostiako kaleetan; Egunotan alai dabil. Hizketa uneari
|
berari
ez dagokionean, hura barnean duen epeari egiten dio erreferentzia: Igande honetan{ zinera joango naiz ∼zinean izan nintzen}, hau da, ‘aste honetako igandean’; Uda honetan Ibizara joango gara, hots, ‘aurtengo udan’.
|
|
28.3.1a Juntaduraren bidez perpausak ere elkartzen direla esan dugu; eta esan dugu horrelakoetan gramatika egituraren aldetik perpaus biak maila berean daudela, perpaus bata ez dagoela bestearen mende. Baina hizkuntzan gertatzen da, halaber, bi perpaus elkartzea, eta biak maila
|
berean
ez egotea: menderakuntzaren aurrean egongo ginateke, eta mendekotzat jotzen den perpausak beste edozein sintagmak perpaus nagusiaren barnean beteko lukeen zeregina beteko luke (ikus 29 kapitulua).
|