Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 34

2001
‎Historia luze baten kate-begi izaki, adanismoaren batere arrastorik gabeko talaia batetik begiratzen du bai atzera eta bai aurrera, jasotako talentuak bere hastean eta garbian atxiki ordez, ugaritu eta geroari eskaini nahi baitizkio. Horregatik guztiagatik, ez da nitanoz jardun zale, ez du segundorik galtzen bere nia puzten, higuin ditu bere burua eta txaloak erantzukizunaren gainetik jartzeko gai diren intelektual ustekoak: niaren gainetik gu jartzea gustatzen zitzaion intelektuala dugu Mitxelena.
‎Honako hau, ordea, Laborantzako liburu hau, ez da bestetarik hartua, handik eta hemendikako maileguak izango dituen arren, zalantzarik gabe. Gisa horretako liburuak ez baititu inork oso osoan bere burutik eta baitarik ateratzen, ezta gaia norberak asmatua duenean ere. Eta Duvoisin kapitaina, aditu baino adituago bihurtu zelarik sail horretan, nekez zen nekazaria eta inondik ere ez nekazaritzaren sortzailea.
‎badirudi, alafede, hitzek eta hiztegiek badutela ikuskizunik hizkuntzalaritzarekin –euskal etimologiaren aldetik, bai, behintzat– eta ni arlo honetan –ongi, gaizki, nahiz erdipurdi– saiatua naiz batik bat, ematen duenez. Gainerakoan ere, hortik landara eta bigarrenik, begiak lausotuxe ditudalako edo ez dut ikusten aldamenean, ezta urrutixeago ere,  hartzekodunei zor zaizkien erresalbu eta salbuespenak salbu, halako jakite, jakinduri eta jakiunde espantagarririk, nor bere buruari eta bere buruarengandikakoei begira bestelako ustetan badabil ere sarri asko. Erraldoiak izan omen dira lurraren gainean:
2002
‎Eta Eguzki Aitak clowna sortu zuen, eta bidali egin zien; hala azaltzen dute jemeztarrek tribuko pailazoaren agerpena. Ikus daitekeen bezala, istorioak berak ironia handia dauka, jainkoak ez dielako manarik (edo mantarik) bidaltzen, guztiez( bere buruaz eta tribuko gainerakoez) trufatuko den pertsonaia baizik; ipuinak frogatuko luke, bestalde, zein garrantzitsua den, unerik beltzenetan, umorearen erabilera; umore hori fina, ironikoa, trufatia edo are beltza delarik ere: clowna ez da azaltzen gauzak ondo doazenean, dena perfektua denean, gorriak pasatzen ari direnean baizik.
2003
‎Geltokira heldu ginenean, bi pertsona besterik ez genituen topatu: bertako burua eta bidaiari galdu bat. Lehenengoari ostia batean parte emateko agindu zion Kepak eta  bestea, ez zerurako ez lurrerako, itxarongelan babestu zen (parentesi artean, nik lasaitua hartu nuen:
‎1805, Osaba baten instruccinuac bere iloba ezcondu eta necazari batentzat bere eta bere familiaren gobiernu oneraco Jaungoicoaren legue santubagaz conforme: Manuel Umerez(), Oñatiko apaiz benefiziodunaren testua, gaur egun artean argitaragabea21 Osaba apaiza mintzo zaio ilobari, eta, era guztietako aholkuak eskainiz, Jainkoarekiko, bere buruarekiko eta lagun hurkoarekiko dituen eginbeharrak gogoratzen dizkio. Garai horretan bizi duten fede galtzearen arriskua azpimarratzen du behin eta berriz.
‎Antzina antzinakoa omen litzatekeen lege horrek agintzen du eta agindu behar du: mendeetan zehar euskal jendeak, identitate kolektibo historiko bat garatu izan duen beste edozein giza taldek bezala?, bere buruari eta besteei nortzuk diren kontatzeko, agintaritza eztabaidaezin horretara joko du; narrazio horiek emango diete errealitatea baloratu eta, ondorioz, behar bezala jokatzeko araubidea.
‎Entzun san Antonino Florencia coac dacarren yazoera bildurgarri au. Dama ondo yaio batec eguin evan bere buruagaz eta bere bacarrian escuagazco zantarkeria loi bear etzan bat. Eguinda laster sartu yacon eguin evalaco damu gogorra, cegaitic ece etzan bera beste asco leguezcoa, bein, birritan, eta ascotan eguinda beré, euren bake onean bici direanac.
2008
‎Castellek egoera honen sorrera norbanakotze garaikideari egozten dio eta zera iradokitzen du: gizarte aurremodernoko giza taldeen eta korporazioen lana, zeina babes arauak zehaztu eta betearaztea baitzen, gizarte modernoak deuseztatu eta bakoitza bere buruaz eta bere aferez arduratzeko betebehar banakoarekin ordezkatuko du, horrela kontingentziaren harea mugikorretan oinarriak ezarriz. Halako gizartean endemikoak dira ziurgabetasun existentzial sentimendua eta zehaztugabeko arriskuen aurreko beldurra.
‎[Itxurakeria esistentziala I.]" Lasai bizi" eta" lasai hartu": ez dabil beste hotsik bazterretan; horixe opa dio edozeinek gogotik bere buruari eta besteri, baina nik ez dut inor ezagutzen zinez lasai bizi nahi duenik edo bizia lasai hartu nahi duenik. Hori behien eta munduan diren primitibo bakan batzuen kontua izango da, nik uste.
‎" Ahora etorritako guztia" esaten duena ez da librea edo ausarta, berak uste duen bezala, baizik eta bere buruari eta bere burutazio orori ematen dien inportantzia neurrigabearen esklabo, izatekotan ere.
‎Alferkeriaren alde mintzo den intelektual heterodoxoa lehertu beharrean dabil bere burua eta izena aurrera ateratzeagatik. Xarri xarri zarata haundia eginez agertzea maite duenak" eguneroko lan ixila" goresten du.
‎...eta karmaz etab.). Lehengo bizialdietan eta oraingoan izen berbera edukitzea premiazko den galdetu sinestun karmatuei, eta ezetz; baina, orduan, argi gehiegiak itsutu gabeko edozein jabetzen da eta behin bizi beharreko edozein ohartzen da ezin izan litekeela" Nineu" lehengo haiek eta oraingo hau;" ni" bai," ni" izan liteke, zeren" ni" edozeinek esaten baitu bere buruaz eta, beraz, edozein baita; eta horixe esan liteke dela, hain zuzen ere, bat beste bizialdietan sinestera daramana: noiznahiko edozeintasun hori jasan ezina, esentzia eternal jainkozko batez bere burua gantzutu beharra.
2009
‎Ez gara gure barruak askatu zaleak izan: bere buruaz eta bere buruarentzat idatzi ez duen (idazten ez dakien) herri bat gara.
‎Idazleak ez ditu batere gustukoak emaztearen arnasaldia iraunarazteko erietxean baliatzen dituzten teknikak; bere ustez, ez dute emaztearen samina areagotu besterik egiten. Damu da emaztea erietxera eraman duelako, haserre da bere buruarekin eta haserre orobat bizitzaren azken haria alferrik luzatzen eta luzatzen duen osasun sistemarekin. Emaztea hiltzen denean, behin eta berriro ideia bera, nahiz modu desberdin askotan emana, errepikatzen du Egunerokoan zehar:
‎Artzaintsa arditerapeuta baserrian pozik, bere burua eta ingurukoenak sendatzen. Lastima!
2011
‎Sondikako gazteak bere baleztaz tiro egin zuen eta Otsoa Butroikoari eskuineko besoa zulatu zion zagita batez. Otsoak larri ikusi zuen bere burua eta zaldiari ezproiak sartuta Butroira jo zuen.
‎Apenas zegoen merkataritzarik eta jarduera ekonomiko nagusia nekazaritza bilakatu zen. Norberak nahiko lan bere burua eta ondokoak mantentzeko!
2012
‎Lerro gutxi haien gehienetan erakustera ematen zuen kezkatuta zegoela alaba zein egoeratan bizi zitekeen. Bere burua eta sabelean zeraman umea zaintzeko eskatzen zion azken agurrean. P.D.n, bi lerrotan, txeke bat eta haurrarentzako jakatxo bat bidaltzen zizkiola azaltzen zion.
2019
‎Bere nahien araberako errealitate bat topatuko zuelakoan, itxaropena konplituko zaio ala frustrazioak nahigabetuko du? Arrotz eta urrutiko sentituko du bere burua eta errealitateak bizkarra eman diola pentsatuko du, hala etxean sentituko da berriro sakrifizioak merezi izan duelako?
2020
‎Eta puska batean egon ginen ondoren hizketan, eta kafea edan genuen eta gauza asko esan genituen. Aurrekoen ondotik heldu ziren guztiak, eta bitxia zen, bere buruaz eta zakurraz baizik ez zen bera mintzatu, ez baitzuen beste deus ere esan, eta ezin beste deusik ez izatea, ezin, eta nik ez nion lehenago nintzenaz ezer ere kontatu, ez eta istripuaz ere, eta ezinezkoa zen hura, naizena istripuaren erruz bainaiz, eta esan nion:
‎" Kanpokoen aurrean negar anpulu gaziak irentsi egin behar dira. Ahaztezinezko ikasbidea, bakoitzak bere buruaren eta egintzen jabe izan nahi badu. Berdin dio gizonezkoa zein andrazkoa izan".
2022
‎Bazekizkien gauza batzuk; ez nahi bezainbeste, ordea, gutxi ikasia eta denbora erruz galdua izaki, baina zerbait garbi bazuen, horixe zen, hain zuzen ere, bizirik erreko zituela Angèlicari min egiten ausartuko ziratekeen putakumeak oro, zeinahi izanik ere. Hogeita hiru urte zituen Angèlicak, eta batere ez zuen ulertzen, bere burua eta beraren ama kontuan harturik, nola demontre atera zitzaion horren ederra eta horren argia.
‎Gogoratzen zen nolako jazarpena jasanarazi zion Alleyne jaunak Peake txikiari, bulegotik joan zedin, haren lekuan iloba jartzeko. Basati, egarriturik eta mendekari sentitzen zen, bere buruarekin eta gainerako guztiekin gogaiturik. Alleyne jaunak ez zion une bateko atsedenik emango; infernua bizi zuen.
‎Nire txakur emea bezala, jauna. " Azkenean semea hilko duzu", esaten zioten, eta, orduan, bere buruak eta arma alde batera utzi ezinak ematen zioten beldurrik handiena. Berehala etsi zuen aihen belar pozoitsuaren bilaketan eta, arma beti ate ondoan bermatuta zuelarik, Estebitan heztera dedikatu zen, hura handitzen eta handitzen zihoan eta.
‎Puta 2001eko irailean argitaratu zen; eskuizkribua urte hartako otsailean iritsi zen postaz Seuil argitaletxera autorearen erregistro zibileko Isabelle Fortier izenaz sinatua. Handik zortzi urtera, 2009ko iraileko gau batean, Nelly Arcanek bere buruaz eta munduaz beste egin zuen Montrealgo Plateau Mont Royaleko eraikin bateko adreiluzko hormen atzean, non bakarrik bizi baitzen bi katu siamdarrekin batera. Eta, bide batez, zenbat urte zituen une hartan?
‎Hemen beheko guztia aberastea da, eta grazia, hitz hori zentzu profanoan hartzen bada", pentsatu zuen bere artean. Berriz begien aurrean agertu zitzaion egia hura bere buruari eta Frantziari aplikatzen zion. Abentura izugarri hartatik, porrotetik, irakaspen bat atera eta aberastu egin behar zuen.
‎Haren malkoak arraroak ziren, suharrak: bere buruaz eta besteenaz gutxitan errukitu den emakume batenak. Amorruak, penak eta lotsak hartu zuten aldi berean; hain bortitz hartu ere, non min fisiko zaurgarri eta zorrotza sentitu baitzuen.
‎– Behin batean, oso aspaldiko garai batean, herriko apaizak kargu hartu omen zion bertsolari bati, esanez jan edanean gehitxo opa ziola bere buruari eta arimaz osotara atzendua bizi zela. Bertsolariak orduan apaizari:
2023
‎Badakit guztien ahotan dabilela kontua inguruan. Bati entzun diot esaten aitxe jipoitu zutela apusturen batean kateatuko zuelako bere burua eta ez zuelako trabes egindakoa beteko. Bestelakorik ere ailegatu da nire belarrietara; esate baterako, iruzur edo egingo zuela traturen batean.
‎3 Cervantesen kontakizunetan, Licenciado Vidriera dugu protagonistetako bat: hainbeste ikastearen poderioz, ikasle batek kristalezkotzat dauka bere burua eta horrek ingurukoen txantxak eragiten ditu. (I.O.)
‎Presidentea den aldetik, bisitatzaileak elkartekideei jakinarazi die ezinezkoa zaiola halako betebeharra arrazionalki ulertzea, etsaitasunezko ekintza bat baino ezin dela izan, ezin justifikatuzkoa eta onartezina, batik bat justiziaren eta karitatearen ikuspuntutik begiratuz gero. Alkaideak jainkotzat dauka bere burua eta bere barrutiaren atarian ikusten du bere burua, izan, ez da berea, ezta Edeneko lorategi bat ere, kontrakoa baizik?, bere eldarnioan halako goiaingeru bat imajinatzen du, ezpata gartsu bat eskuetan, eta, izan, bizarra egiteke daukan zaintzaile bat baino ez da.
‎Horretarako, lehenik gurasoek eroso sentitu behar dute beren harreman afektiboan; hurbilekoa, intimoa eta autonomoa izateko gaitasuna izan behar dute, alegia. Bere buruarekiko eta besteekiko ikuspegi positiboa du, orokorrean, eta etxean, lanean eta bestelako egoerei aurre egiteko indartsu sentitzen da. Hori transmititu egiten da.
‎Vicente bezala Covidagatik hildakoen artean kontabilizatu dira beste gaixotasun larriren batengatik hildakoak ere, proban positibo eman dutelako. Hori etengabe egin da; beharbada, asmo onarekin, jendeak serio har zezan kontua, bere burua eta gainerakoak hobeto babestu zitzan; bai, baina datu batzuk eta besteak pilatuz, eta intentzioz beteriko azpimarrak eginez; ez dut esango intentzio txarrak zirenik ere: zerbait egin behar, eta ezina galanta, seguruenik.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia