2007
|
|
Gure ustez berebiziko garrantzia dauka atal honek. Ikasleak arlo edo gune baten hizkuntz plangintzaren parte sentituz,
|
bere
bidearen nondik norakoei garrantzia emango die, markatu beharreko helburuei eta jorratu beharreko alderdiei erreparatuz. Bere bidearen adierazlerik garbiena, eskuratzen duen gaitasun komunikatiboa izango da eta, ondorioz, plangintzaren barruan bete ditzakeen funtzio berriak.
|
|
Ikasleak arlo edo gune baten hizkuntz plangintzaren parte sentituz, bere bidearen nondik norakoei garrantzia emango die, markatu beharreko helburuei eta jorratu beharreko alderdiei erreparatuz.
|
Bere
bidearen adierazlerik garbiena, eskuratzen duen gaitasun komunikatiboa izango da eta, ondorioz, plangintzaren barruan bete ditzakeen funtzio berriak.
|
|
Ikasleak arlo edo gune baten hizkuntz plangintzaren parte sentituz,
|
bere
bidearen nondik norakoei garrantzia emango die, markatu beharreko helburuei eta jorratu beharreko alderdiei erreparatuz. Bere bidearen adierazlerik garbiena, eskuratzen duen gaitasun komunikatiboa izango da eta, ondorioz, plangintzaren barruan bete ditzakeen funtzio berriak. tzea litzateke egokiena.
|
|
Ikasleak arlo edo gune baten hizkuntz plangintzaren parte sentituz, bere bidearen nondik norakoei garrantzia emango die, markatu beharreko helburuei eta jorratu beharreko alderdiei erreparatuz.
|
Bere
bidearen adierazlerik garbiena, eskuratzen duen gaitasun komunikatiboa izango da eta, ondorioz, plangintzaren barruan bete ditzakeen funtzio berriak. tzea litzateke egokiena. Zalantzarik gabe, herriak oso gune garrantzitsuak dira euskalduntze prozesuan, baina gizarte egitura eta ikasleen motibazioei erreparatzea besterik ez dago konturatzeko dibertsifikazio kurrikularra behar beharrezkoa dela eraginkorrak izateko.
|
2008
|
|
Galderek ez dutela erasoka bultzatu behar, ez gizakia bakarka ataka estuan ipiniz eta, are gutxiago, talde osoari erasanez, kanoikadaka. Bakoitzak egin behar duela
|
bere
bidea, pausoak bere borondatez emanez. Eta guk ere, galdera egileok, harekin batera egin behar dugula bidea, gu ere bidegile, guk egindako galderak guretzat ere galdera izaki.
|
2009
|
|
Adibidez, 1662an, Fermin de Ulzurrun nafarrak Martin de Agoiz diputatuari bidalitako gutun batean zera adierazten da espreski: euskara galtzen ari zela eta galdu egingo zela are gehiago, gizarte urek
|
bere
bidetik (hots, indarrean zeuden gizarte antolamenduzko arauak bere horretan) jarraituz gero24 Horrelako informazio baliosa laugarren azterbide honetan kokatuko da. Ikerburu batek euskararen etorkizunari buruzko diskurtsoa zein izan den aztertzeko interesa izango balu, atal honetan aurkituko luke behar duen informazioa.
|
|
Izenburuak berak adierazi nahi izan du, lantzen duen gaia ez dela bakarrik hizkuntza edota euskararen gaia, zabalagoa dela, eta zerikusia duela gurasoek seme alaben eredu izatearen alderdiarekin. Liburuxka gonbite modura aurkezten zaie erabiltzaileei, gogoeta sustatzeko tresna modura, bai aita ama izatearen nolakoaz, bai euskararen erabilera handitzearen aukeraz, eta baita tresna bilduma modura, nork
|
bere
bidea aberasteko, bai pertsona mailan, bai guraso moduan.
|
|
Batetik, ikastola honek Ikastolen Elkartearen bidez, Hizkuntza Proiektua garatzen ari da. Bestetik, ikastola hau
|
bere
bidea egiten ari da eskola komunitatea eraikitzeko orduan. Guraso Eskolaren bidetik batez ere, baina bestelako bitartekoak erabiliz (tutore guraso arteko harremana sendotuz, ekintza ezberdinen dinamizazioa, gurasoen euskara batzordea...) gurasook heziketa kultura berean txertatzeko konpromisoari heldu dio ikastetxe kooperatibo honek.
|
|
Heziketa emozionala hezkuntzaren praktikan txertatzeko estrategia ezberdinak erabili dira, zeharkakotasuna, curriculum txertakuntza eta tutoretza daude horien artean. Aita Larramendi ikastolak hasieratik hartu du parte egitasmo honetan (ez da horretan herriko ikastetxe bakarra) eta
|
bere
bidea egiten ari da hiru estrategia moduetan.
|
|
Bertan, gonbitea egiten zaie aita amei guraso izatearen inguruan nahiz etxeko euskara erabilera handitzearen aukeraz gogoeta egin dezaten. Gainera, hainbat tresna eraginkor eskaini nahi dituzte nork
|
bere
bidea aberats dezan, bai pertsona mailan, bai guraso moduan egokiago jarduteko, bai eta euskaldun gisa zer gehiago egin dezakeen hausnartu eta praktikara eramaten laguntzeko.
|
2010
|
|
Munduko edozein hizkuntzatako idazleak eta hiztunak babesteko beharrari erantzungo zion mundu mailako deklarazioa. herrialde katalanetako CieMen (Centre internacional escarrá per a les Minor� es etinques i les nacions) erakundearekin batera ekin zitzaion prestakuntzari. bi urteko eztabaida prozesu luze eta dinamikoaren ondorioz, 1996ko ekainaren 6an hizkuntza eskubideen Mundu mailako konferentzian 90 estatutako 220 lagunek sinatu zuten adierazpena. deklarazioa sinatutakoan uneSCo erakundeko idazkari Federico Mayor zaragozari helarazi zitzaion. gizarte zibilak uneSCoren mahai gainean instituzio horretan lanerako ildo gisa hizkuntza eskubideak kontuan hartu beharra eta abiapuntu gisa bartzelonako deklarazioa kontuan hartzeko eskatu zion. izan ere, prozesuaren azken helburua oso argia zen: ...ala ere, koichiro Maatsura jaunak Mayor zaragozaren ardura hartu zuenean, gauzak zeharo aldatu ziren. batetik, hizkuntzen barrutia desagertu zen ustezko arrazoi ekonomikoengatik eta interlokuziorik ez da izan ordutik uneSCorekin. berriki, euskal herriko, kurdistango eta herrialde katalanetako ordezkariek hala eskaturik, international pen Club erakundeak hizkuntza eskubideen deklarazio unibertsalak
|
bere
bidea egin dezan estrategia berraztertzeari ekin dio. horren ondorioz, 2007ko maiatzean deklarazio unibertsaleko jarraipen batzordeko bi kide nazio batuetako giza eskubideen batzordeko presidentearekin bildu ziren, deklarazioa erakunde horretako eztabaidagai nola izan daitekeen hausnartzeko. hala ere, bidea luzea izango dela jakin dakigu. deklarazioaren edukiari dagokionez, eta akaso hor jarri ge... hizkuntza komunitatea. deklarazioaren 1 artikuluaren arabera, hizkuntza komunitatea aipatzean zera esan nahi da:
|
|
5 dante, petrarca eta boccaccio ren iritzi eta produkzioek bidea irekiko diete erromantze italiarrei, eta humanismo herrizaleak
|
bere
bidea urratu zuen. ik. Migliorini, b. (1969): Historia de la lengua italiana.
|
2011
|
|
Aurreko kasuan ez bezala, bat datoz adibide horiek guztiak puntu batean: Intergroup social dependency harreman moldeak
|
bere
bidea egiten du eta, ordainsarieta zigor debekuen sistema biak hain desorekatuak izanik indar ahalmenez, kanpotik etorritako hiztun taldea ateratzen da horrelakoetan garaile. Berak ezarritako ordainsarieta zigor sistema sozialak erasan egiten du, lehentxeago edo beranduxeago, bertako hiztun elkartea.
|
|
Familia euskaldun berri baten ernamuin horrek bakarrik garantiza dezake, perspektiba kolektiboan, hizkuntza horren belaunez belauneko transmisioa. euskara indarberritu nahi duten eskolek eskolaz kanpoko eta eskola ondoko euskal gizartegintzan jardun behar dute, horregatik, ikasleek ere argi ikus dezaten zergatik ari diren euskarazko ahaleginean. horrek, berriro esan, eskolaren garrantzia (handia, dudarik gabe) gizarte bizitzako beste jardun guneen argitan antolatzea eskatzen du. eta horrek, berriro ere, euskaraz ezinbestean zer eratu nahi den argitu, adostu eta inplementatzea: diglosia molde berritu bat eratzea. hori egiten ez bada, Intergroup social dependency harreman moldeak
|
bere
bidea egiten du eta, ordainsarieta zigor debekuen sistema biak hain desorekatuak izanik indar ahalmenez, hiztun talde indartsuena ateratzen da horrelakoetan garaile. Berak ezarritako ordainsarieta zigor sistema sozialak erasan egiten du, lehentxeago edo beranduxeago, ahuldutako hiztun elkartea.
|
|
Teoriatik tiraka diren formulazioak, izan ere, kontaktu= konfliktu= diglosia ekuazio hirukoitzera bildu dira maiz. ez da hori ere katalanen 60ko eta 70eko hamarkadako berrikuntza esklusiboa. Frantziako soziolinguistikak berak aski barneraturik du ikuspegi hori,
|
bere
bidetik ibiliz107 katalan herrietatik (bereziki Ninyoles en eskutik) gugana iritsitako formulazioak bekokian iltzaturik darama ordea, nolanahi ere, ikuspegi hori. ororen gain, diglosiazko kontaktuak konfliktiboak direla eta konfliktu egoera horrek ezin horrela iraun dezakeela eman da oinarri oinarriko abiaburutzat. Askok esana digu hori:
|
|
3.1.3 Fishman-en ardatz biko garapena gumperz en aurrelanetatik abiatuz,
|
bere
bide berritze sakonean oinarrituz alegia, diglosiaren beste formulazio bat aurkeztu zuen Fishmanek 1967an. " Bilingualism with and without diglossia:
|
|
"... sumatzen dut ikuspegi lan egiten dutenen artean askotan ekolinguistikaren atzean dauden adierak ezberdinak direla". kide horren ustez, hizkuntza ekologiaren kontzeptuak teorikoki ere izan behar duen garapenak gurean
|
bere
bidea jorratu behar du, oinarri teorikoak argituz eta sakonduz.
|
2012
|
|
4.7 Komunikazioa koordinazioa teknologia berriak debako kultur taldeen arteko komunikazioa ez da nahi eta behar adinakoa. hobeto esan, ez dago beste eragileekin (ez gainerako taldeekin ez udalarekin ere) informazioa elkartrukatzeko modu sistematizaturik ez zentralizaturik. Informazioa ematerakoan bakoitzak
|
bere
bideak erabiltzen ditu (prentsa, kartelak, web orria...). ondorioz, koordinazio falta ikaragarria dago.
|
2013
|
|
taldea da. Gaztelekuak, berriz, 1994an AED elkarteko lantalde izateari utzi eta
|
bere
bideari ekin zion Txatxilipurdi elkarteak kudeatzen ditu, herriko hiru ludotekak bezalaxe. Udal titularitateko zerbitzu horiek kudeatzeaz gainera, uztaileko udalekuak eta Txikilandia, Gabonetako jolas parkea, antolatzeaz ere arduratzen da, besteak beste, Txatxilipurdi.14
|
2014
|
|
Horrek erakusten du hizkuntza batek
|
bere
bidea garbiagoa izateko ofizialtasuna izan eta beharrizana sortu beharra duela.
|
|
Bilakaera prozesu honetan gizabanako bakoitzak
|
bere
bidea jorratzen du, eta beraz etapa hau bizitzeko moduak askotarikoak izan daitezke. Aukera anitz, honetan hainbat dira eragiten duten faktoreak, ala nola:
|
|
" Zerbait berria sortzen duenak arraunlari baten tankeran egiten du, aurrera egiten du baina bizkarka, atzera begira, iraganera. Atzera begira lantzen du
|
bere
bide berria". Nolanahi ere, beste zenbait talderen aldetik sumatzen da tradizioa ez dela ondo ezagutzen, eta berritzeaz eta gogoeta egiteaz ez da kezka handirik antzematen.
|
2020
|
|
Gainerako indar sindikalekin euskararen inguruko lankidetzaz eta horiekin dauzkaten kontsentsuez galdetzean, erantzun du bakoitzak
|
bere
bidea egiten duela. Gainera, beste sindikatuekin eta Funtzio Publikoarekin duten harreman triangeluarraz aritu denean, adierazi du sindikatu bakoitzak bere aldarrikapena edo ekarpena egiten duela.
|
2022
|
|
2.1 azpiatalean aipatu dugun bezala, argi samar dago gizonezkoen artean toka egiteak zer konnotazio dituen, zer iradokitzen duen –nahiz hor ere eboluzio bat ikusi dugun–; emakumezkoen artean, berriz, Echeverriak (2001, 2003)" espazio anbiguoa" zeritzon batera garamatza hitanoak. Espazio hori haien alde bideratzeko saiakeren lekuko izaten ari gara; noketa esanahi berriz beztitzeko ahalegina, nahiz oraindik
|
bere
bidea egiten hasi besterik ez den egin eta gaur gaurkoz definitzeke dagoen.
|