2006
|
|
Schelling-entzat mito bat, herri edo nazioa da, inola ere ez arraza bat (nazioa hizkuntzarekin berdindua: beraz, nazioa berdin
|
bere
bere hizkuntza/ mito propioa, hizkuntzak eta mitoak bat egiten dutela, ez arrazak eta mitoak). Ortega-k aski kuxidadez jokatzen du testualki, Schelling-i ez mintzarazteko" arrazaren mitoaz" (herriaren lekuan).
|
|
243 Hau dena kontsideratzen da orain, hortaz, herri edo arraza batek
|
bere
berea hizkuntzatik menpegabeki duena.
|
2007
|
|
Esan beharrik ez, hiztunak ez duela deus zerotik asmatzen (hizkuntza arbasoengandik datorrena? nolabait gainezarri egiten zaio hiztunari bere edukitasun eta forma guztiarekin), eta hala ere hiztun bakoitzak
|
bere
bere hizkuntza dizu, berak sortzen dizu (hizkuntza pentsatzea kontrarioak pentsatzea da). Jakin ere ez dakigu hizkuntza bat, baizik eta hitz egiten dakigu.
|
2014
|
|
Abbé Grégoire izan da estreinako momentutik hizkuntz politika iraultzailea markatu duena, patois denak ito eta hizkuntza nazional bezala frantsesa nagusiarazteko xedearekin, horrela bakarrik uste baitzuen arrazoimenaren garaipena posible. Elizak bezala, Estatuak
|
bere
bere hizkuntza bat eta bakarra behar dizu2408. L, unité de la République, enfatizatu du Grégoire abadeak, commande l, unité d, idiomes, et tous les Français doivent s, honorer de connaître une langue que désormais sera par excellence celle du courage, des vertus et de la liberté? 2409 Grégoirerentzat onargaitza zen 83 departamenduetatik 15 bakarrik izatea, 25 milioi biztanletik hiru milioi baino ez, frantsesa soilik mintzo zirenak Frantzia barnean, anartean Kanadan bertan eta Mississipiko hegietan frantsesa mintzo zirelarik2410 Grégoire abadearen asmoa Talleyrand Autungo gotzainak bermatu du, bere autoritateaz Asanblea Konstituienteari hots eginez:
|
|
On comprend que ce sont là des Gaulois qui parlent allemand? 1055 Espiritu nazional barrenkor horrek, arrazaren eta lurraldearen elkarreraginean umotuak, bere horretan tinko dirau menderen mendetan, jende arrotzen inbasio eta gainazaleko nolanahiko zirimolak gorabehera. Erromaren mendekotasun luzeak ez du mudatu, galiarrei
|
bere
bere hizkuntza eta ohiturak erauzi arren; inbasio germaniarrek ez dute maskaldu. Aitzitik, kultura erromatarraren isuriak xurgatuz eta germaniar inbasoreak bere baitan absorbituz indarberritu egin da (fisikoaren mestizajea bai, baina espirituaren mestizajerik ez dago) 1056 Espiritu nazional frantsesa bereziki indartsua da elementu arrotzak asimilatzen, hala bera inbaditu dutenak nola berak konkistatu dituenak.
|
|
Oihartzabal, EILASeko Pedro Matxo, LABeko Roberto Tornero, CCOOko Javier Nogales eta EHIGEko Ana Izagirrek eredu hau proposatu dute: ikastetxeak
|
berak
bere hizkuntz plana egitea, ikasle guztiek 16 urte dituztenean euskara eta gaztelania menperatzeko; eta baita ingelesa ere. Hau da, ikastetxe bakoitzak erabakiko du ikasgai bakoitza zein hizkuntzatan eman, bere ingurunearen arabera.
|
2016
|
|
Hiztun herriko partaideek beraiek edota kanpo behatzaileek hiztun elkartearen bizi indarra, bere osasun maila tipifikatzen laguntzeko tresna izan nahi du dokumentuak287 Gertakari ardatz (eta hari buruzko eskala integratu) bakarraren ordez, bederatzi faktore hartzen ditu kontuan formulazio honek288: a) belaunez belauneko transmisioa, b) hiztun kopuru absolutua, c) hiztunen proportzioa, d) jardungune jakinetako mintzaldaketa, e) jardungune eta hedabide berrietarako zabalkunde maila, f) eskolarako eta alfabetatzeko ikasmaterialik bai/ ez, g) gobernuen eta erakunde ofizialen jarrera eta erabaki politikoak, hizkuntza horri buruz, h) Hiztun herriko jendeak
|
berak
bere hizkuntza propioaz dituen jarrerak, eta i) gai horretaz dagoen dokumentazioa: zenbat eta.
|
|
Jarrera, konpromiso eta jokabide kontua ere argi azaltzen du faktore multzo honek: bai gobernuen eta erakunde ofizialen jarrera eta erabaki politikoak, eta bai hiztun herriko jendeak
|
berak
bere hizkuntza propioaz dituen jarrerak. Horiek ere kontuan hartzekoak dira, jakina.
|