2007
|
|
Iraultza Loriatsuan lortutako askatasuna eta demokrazia zaintzea, sistema federala ezartzea eta botereen banaketa bermatzea. Printzipio demokratikoa aztertuz gero, nazioaren subiranotasuna aldarrikatu zen (hitzaurrean ezarritakoaren arabera, Espainiako nazioak eman eta sendetsi
|
behar
zuen Konstituzioa, eta, gainera, 42 artikuluaren arabera, subiranotasuna herritar guztiengan zetzan eta sufragio orokorraren bidez hautatutako Errepublikako erakunde politikoek egikaritzen zuten herritar guztiak ordezkatuz). Askatasunen bermeari lotuta, konstituzio testuak liberalismo oso aurrerakoiaren aldeko apustua egin zuen:
|
|
Batzorde Mistoak akordioa lortzen ez bazuen edo lortutako akordioa bi Ganberek berresten ez bazuten, azken erabakia Gorteetako kideek erabateko gehiengoz hartuko zuten, bi ganberak elkarrekin bilduta. Parlamentuko onespen prozesua bukatu ondoren, erregeak testuaren inguruko erreferenduma egin
|
behar
zuen konstituzio eraldaketa sendetsi aurretik.
|
|
Konstituzio eraldaketak eginkizun garrantzitsua du gure sistema politikoetan, hots, «segurtasun balbula» gisa jarduten du: batetik, Konstituzioari errealitatera egokitzen utzi behar dio, sistemak eraldaketa ezarri
|
behar
duelako konstituzio apurketa hipotetikoa saihesteko, errealitatearen eta Konstituzioan ezarritakoaren artean zatiketa larri dagoenean gerta daiteke?; baina, bestetik, Konstituzioa edonola eraldatzea saihestu behar da, eta, horretarako, eraldaketa prozedura zehatza ezarri behar da, gehiengo indartuak eta arau arruntak onesteko prozedura baino prozedura zurrunagoa eskatzen dituena (kasu britainiarr... Modu horretan, gainerako arau juridikoekin alderatuz Konstituzioaren nagusitasuna eta konstituzio egonkortasuna bermatzen dira.
|
2008
|
|
Edozein kasutan ere, bihurketak zorpeketa handitzea dakarrenean, lege eskuespena behar da. Are gehiago, SAINZ DE BUJANDAk dioenez, legearen eskuespena ez da nahikoa bihurketa legebidezkoa izan dadin; horrez landa, bihurketak errespetatu
|
behar
ditu Konstituzioaren ekonomi egituraren printzipioak, batez ere, jabetzari dagozkionak.
|
|
Indarreko eraentzari dagokionez, formaren aldetik pentsa daiteke tributu batasuna dagoela Espainia osoan, izen berbera duten tributuak ezartzen direlako; edukiaren aldetik, ordea, ez dago tributu batasunik, Euskal Autonomia Erkidegoak zein Nafarroak zuzeneko zergen arauketa ezartzeko askatasun oso zabala dutelako, esan bezala. Nolanahi den ere, arautze lan horretan, Lurralde Historikoek errespetatu
|
behar
dituzte Konstituzioak nagusiarazitako oinarrizko printzipioak (printzipiook Estatuaren legegilearentzat ere muga dira). Halaber, Ekonomi Itunak zein Hitzarmenak jasotako harmonizazio fiskalaren irizpideei begirunea zor diete lurraldeok, eta Espainiako gainerako herri eta errejioekiko solidaritate printzipioa aintzat hartu behar dute.
|