2000
|
|
Txapelketak lehenik, herrialdeetako elkarteak ondoren, bertso eskolak, dokumentazio bilketa (Xenpelar), bertsoaren dibulgazioa (Batpatean liburuak), komunikabideak: telebista (Hitzetik Hortzera), irrati, prentsa idatzi..., jaialdi antolaketa (Lanku) eta baita erdal munduarekiko harremanak ere landu nahi dira Bertso Zale Elkartearen bidez. Beraz inoiz izan den proiekturik serioenean sarturik gaude eta autonomo izateko bide horretan urrats garrantzitsuak ematen bai instituzioek bete
|
behar
luketen esparruak izendatzerakoan eta baita mogimenduak berak bere eraginetik sortu behar duena zehazterakoan. Azken 15 urtetan urrats sendoak eman direlakoan nago.
|
2002
|
|
Bestalde, unibertsitate sistema baten egokitasuna balioztatzeko orduan, eta gizartea renzerbitzuan egongo den unibertsitate sistema batek izan behar dituen ezaugarriak definitzeko orduan, argi egon behar da unibertsitate sistema horren esparrua zein den. Ez dut uste luzeegi aritu
|
behar
dudanik esparru horrekEuskadikoa izan behar duela aldarrikatzeko. Hori norberaren ideologiaren araberako aukera da, era batera edo bestera guztiek egiten ditugun aukeren antzera.
|
2003
|
|
Neurri horren ondorioz, zentro horien jabeek debeku hori adierazi
|
behar
dute esparruaren sarreran.
|
2004
|
|
Hala ere, legeak ez ditu erantzunik gabe utzi arrazionalizazio eskakizunak: ahalordea askiesteko betekizuna ezabatu da, aspalditik zentzurik ez zuelako, eta erabat bateratu da prokuradorearen ordezkaritza eta abokatuaren laguntza nahitaezko izan
|
behar
duten esparru materiala. Prozesuko sistema berrian ugaritu egin dira prokuradoretzaren eta abokatutzaren erantzukizunak, eta, ondorenez, nabarmendu egin da euron eginkizunak justifikatzea.
|
2005
|
|
Hori horrela izan dadin, ezinbestez norbereganatu
|
behar
dute esparru guztiotako eragileek" korrespontsabilitate" kontzeptua eta horren arabera jardun eginbide guztietan.
|
|
Arantzazuko bileraren abiadari jarraiki euskarak zuen bigarren behar larria ere, esparru guztietara hedatu beharra, alegia, aintzat hartu zuten zenbaitek eta Aresti eta Kintanaren (1970) deiadarrari jarraiki euskara komunikabideetan, administrazioan, politikan, filosofian, literaturan, zientzian e.a. erabiltzen eta trebatzen hasi ziren. Hauek denak, senitartekoa edo lagunartekoa ez bezala, eta arrantzaleen edo nekazarien hizkuntza berezitua ez bezala, hizkuntza estandarra erabili
|
behar
duten esparruak dira, baina garatuz hasi zirenean euskara batua hastapenetan baino ez zegoen. Edonola, euskararen komunikazio orokorrerako erabilera izugarri handitu zen eta honek berez zekarren
|
|
Orain arte egon ez den hizkuntzaren erabilera batean ezinbestean egon behar dute orain arte sortu ez diren esaldiek eta hiztunon gaur eguneko hizkuntz ahalmena ezagutzea lagungarria izan daiteke esaldi horiek sortzeko edo epaitzeko orduan. Edonola, arreta bereziaz jokatu
|
behar
dugu esparru honetan ere, hizkuntzalarion tentazioa baita askotan gure anali sitik ateratzen ditugun ondorioak hiztunen intuizioaren gainean ezartzea: gure analisitik ateratzen diren ondorioak hiztunek egiten dutenarekin bat ez datozenean gure analisia da egokitu beharrekoa, ez hiztunak.
|
|
Horrela, gobernuek eta zientziak irtenbide desberdinak planteatzen dituztenean, edo jarrera komunik lortzen ez dutenean ingurumenarekin lotutako konturen baten inguruan, eta jendeak jarreraren bat hartu edo iritzi bat eman
|
behar
badu esparru demokratiko batean, nola gainditu gizartearen iritzia aldaraz edo manipula dezaketen jarrera irrazionalak. Kanalak bilatu behar dira, herritarrek aukera izan dezaten konplexutasun maila desberdinetan elkarrekintzan jardun eta aldaketak eragiteko.
|
2007
|
|
EESE sortzeko, beraz, gogor ahalegindu
|
behar
dute esparru sozioekonomikoarekin zerikusia duten alderdi guztiek: gizarte eragile, enpresa eragile eta eragile sindikal, ekonomiko, politiko eta instituzionalek.
|
|
Oro har, mesfidantza dagoela aitortu behar da. Eta hori, enpresok, besteak beste, komunikazioarenbidez irabazi
|
behar
dugun esparrua dela iruditzen zait. Gizarteko erakunde etataldeen lankide bihurtu behar dugula uste dut, eta lankidetza horren garrantzianenpresak sinetsi egin behar duela.
|
2008
|
|
Hemen ez. Ume askok edo gehienek ez dute etxean ikasten baizik eta eskolan, heldu gehienek ez dute kalean ikasten baizik eta euskaltegian, eta euskaldun askok eta askok
|
behar
dituzte esparru eta harreman sare batzuk euskaraz bizi ahal izateko.
|
|
Izan ere, moralki desgaitua senti dadin (baliogabeak diren boz gehienek bere aldeko izaten jarraitzen dutelako, legeak aurkakoa esanda ere) politika, herritarron oinarrizko eskubideak bermatu
|
behar
duen esparrua, leku hoberenetarikoa izan baitaiteke.
|
2009
|
|
erkidegoak deseginez, gizabanako absolutu bihurtu eta, horrela, gizarte burgesa eratzea. Balore horien bidez burgesiaren mundua eratuz joan da, sostengua eman baitiote kapitalaren etengabeko metatzeak
|
behar
duen esparru ideologikoari. Ildo horretatik," herria" kontzeptuari" hiritar" kontrajarri zaio, lehenengoaren azpian komunitatea baitago historiaren subjektu gisa; bigarrenaren azpian, berriz, gizabanakoa da eskubideen hartzailea.
|
|
a. Ekonomia eragile pribatuek jokatzeko
|
behar
duten esparru instituzionalaezartzea.
|
2011
|
|
Euskararen Irakasle Diploma indarrean oso denbora gutxi egon zen, handik bi urtera Eusko Jaurlaritzaren Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailak agindu bidez Euskararen Gaitasun Agiria (EGA) sortu baitzuen. Une horretatik aurrera irakaskuntzarekin lotutako tituluak desagertu ziren, eta EGA edozein lanbidetarako euskararen gaineko ezagutza ziurtatzen zuen titulu bihurtu zen347 Azken finean, irakaskuntza ez zen euskaldun trebatuak
|
behar
zituen esparru bakarra.
|
2013
|
|
«Tokiko komunikabideen eta udal administrazioen arteko konfiantza sustatu behar da. Hedabideek onartu behar dute finantzaketa publikoa jasotzen duenak bere egitekoa moldatu egin
|
behar
duela esparru orokorragoen barruan; eta erakundeek barneratu behar dute euskal hedabideen sektorean esparrua eta bilakaera sektorearekin berarekin landu eta adostu behar direla». Egileen arabera, gizarte ekimenaren eta erakundeen ahalmenaren uztarketan legoke etorkizunerako atea.
|
2014
|
|
Oraindik orain, eremu askotan, futbola kasu, eman ez den pausoa. Kirolariek ere, nola ez, protagonista izan
|
behar
lukete esparruko aktore nagusi diren heinean.
|
|
Oraindik orain, eremu askotan, futbola kasu, eman ez den pausua. Kirolariak ere, nola ez, protagonista izan
|
behar
lukete esparruko aktore nagusi diren heinean.
|
2015
|
|
Anjel Lertxundik seinalatu dizkigu horietako batzuk (Berria, VIII): . Nik uste dut [euskarak]
|
behar
dituela esparru guztiak baina lehentasun kontuak ere badaudela. (...) Guk herri gisa lehentasun batzuk markatu genituzke.
|
2017
|
|
Adostasunak bilatzen saiatu
|
behar
dugu esparru politikoan, sozialean eta sindikalean. Nekez pentsa liteke burujabetza prozesua hauspotuko dugunik negoziazio kolektiboan elkar joka bagabiltza, nahiz eta esparru autonomoak izan.
|
|
" ELArekin adostasunak bilatzen saiatu
|
behar
dugu esparru politikoan, sozialean eta sindikalean. Nekez pentsa liteke burujabetza prozesua hauspotuko dugunik negoziazio kolektiboan elkar joka bagabiltza".
|
|
Oraindik ez dugu definitu Katakrakek zein egiteko izan dezakeen oraingo Iruñean. Sortu zenean argi zegoen hiriak
|
behar
zuela esparru bat handia, anitza, baldintzarik gabea, non eztabaida politikoak eta bestelakoak sor zitezkeen, halako jardueretarako udalak ez baitzuen deus eskaintzen. Orain Udalak amatavox edo kultur zentroetako baldintzak aldatu ditu, denon zorionerako, eta horrekin batera gure egoera ere aldatu da.
|
|
Liskarrak ohikoak ziren. Ezbeharrik gerta ez zedin, kanpamentuko langileek gertutik ikuskatu
|
behar
zituzten esparru haiek. Denak, arabiarrak nahiz berbereak, etxera noiz bueltatu zain zeuden.
|
|
• Gamigazte. Programa honen helburua Lanbide Heziketako goi mailako zikloetako ikasleen ahalmenak eta trebeziak sendotzea da, tresna teknologikoen eta simulagailuen bidez. Sistema honekin kasu praktikoak konpondu eta erabakiak hartu
|
behar
dituzte esparru profesional birtualean. ikasturtean ekimen honetan Lanbide Heziketako 3 ikastetxeko 92 gaztek hartu dute parte.
|
2018
|
|
«Ikus entzunezkoak dira gaur egungo gazteek gehien kontsumitzen dituzten produktuak eta, euskarak bere etorkizuna bermatzeko, tokia egin
|
behar
du esparru horretan». Honela azaldu du gaur Gipuzkoako diputatu nagusi den Markel Olanok 2deo euskarazko ikus entzunezko edukien laborategiaren abiapuntua.
|
2020
|
|
Jakina, langileak pertsonak dira, eta krisi honetan zaindu behar diren lehen lehenak pertsonak dira. Tentuz eta zuhur jokatu
|
behar
dugu esparru guztietan, osasun agintaritzak ematen dizkigun gidak betez, eta, nola ez, baita enpresetan ere. Zorrotzak izan behar dugu, eta enpresa bakoitzak bere jarduera egokitu behar du osasun aholku eta eskaeretara.
|
2021
|
|
Zentzu horretan, hezkuntzak aurrerapausoak eman dituen arren, kontserbadurismorako joera eta aldaketa
|
beharra
duen esparrua dela diote ikerketek, berrienek ere, ikasi zen moduan irakasteko joerak indar handiegia baitu oraindik orain. Hori bera, orobat, literaturaren irakaskuntzarekin ere gertatzen den zerbait dela ikusi izan dugu, izan ere, orain dela hiruzpalau hamarkada heziketa literariorako ezarri ziren printzipioek berritzaile eta eraldatzaile izaten jarraitzen dute.
|
|
Liburu batzuk, irakurketa batzuk, gauza konkretu batzuk, eta horren eskema eta laburpena. Esploratu
|
behar
ditu esparru diferenteak; ireki behar ditu begiradak; ohartu behar dugu norekin ari garen lanean, hau da, gazteak, gustu desberdinekin eta, eta horri begira jarri behar da. Eta helburu izan luke ere bai ulertzea euskal literatura ez dela ente isolatu bat non dauden olinpo batean 20, 30 edo 2 idazle ezinbesteko, baizik eta horko idazleek ere edaten dutela beste iturri askotatik.
|
2022
|
|
80 bat lagun batzen badira etxebizitzetatik gertu, hiruzpalau edo sei orduz ozen hitz egiten... Helduek bezala, gazteek ere ikasi
|
behar
dute esparru publikoa esparru partekatua dela, eta askotariko interesek egiten dutela bat. Oinarrizko bizikidetza irizpide batzuk errespetatzeak asko leunduko luke kaleko edanaren eragina, seguruenik.
|
2023
|
|
Gainera, uste dute Gasteizko egoera soziolinguistikoari erreparatuta, «koherentea» dela aisialdia euskaraz bermatzea; izan ere, Gasteizko Lehen Hezkuntzako ikasleen %94, 1 daude D eta ereduetan matrikulatuta. «Euskarazko aisiak ardatza izan
|
behar
du esparru ez formaletan euskararen erabilera bermatzeko», ondorioztatu dute.
|
|
2002 urtera arte tributu eta prezio publikoen ezarpen eta xedatzearen inguruko finantza zaintza jasotzen zen eta orain objektu hori zabaldu egin da. Orain finantza zaintza emango da Estatuak finantza zaintzako ahalmenak gauzatzen dituen esparru osoan, hau da, Estatuak finantza zaintzako ahalmenak egikaritzeko
|
beharra
duen esparru guztiari hedatu zaio. 2002ko Ekonomia Itunak ez du zehazten nor den finantza zaintzako ahalmenak egikaritu behar dituen organoa. Lehen berariaz aipatzen zituen lurralde historikoak eta orain Euskadiko erakunde eskudunak aipatzen ditu.
|
|
Horren arabera, toki erakundeek, Estatuko zergetan parte hartzeaz gain, euren berezko zergak izateko aukera zehazten du eta gainera, beren ondare" pribatutik" ere etekinak lortzeko aukera zabaltzen du. Bestetik, gogora ekarri
|
behar
dugu esparru honetan EKaren 133 Artikulua. Horren arabera toki erakundeek tributuak jartzeko eta eskatzeko eskumena izango dute; baina lege erreserbapean garatutako" eskumena" edo ahala izango da hori, tributu sistema Estatuak berak zehaztu behar duelako.
|