Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 233

2000
‎Egia esanbehar baldin bada, hiru alderdien estrategiak puntu honetan ez dira oso agerikoaketa interpretazio makurretan erortzeko arriskua dugu. Dena den, beraien artekodesadostasunak begien bistakoak dira; izan ere, nahiz eta denek onartzen duten, batetik, prozesuak derrigorrez demokratikoa izan behar duela eta, bestetik, elkarrekin duten helburua lortzeko hirurek lankide izan behar dutela, bakoitzak bere ñabardurak jartzen dizkio lankidetzari horri eta, ondorioz, baita, demokraziari, ere.
‎Ez dut uste, daukan suharra ezaguturik, Txillardegi inoiz jubilatuko denik. Halaere, pozik etorri naiz hitz xume batzuk esatera, lagunek gaur egin nahi dioten gorazarrehonetara, unibertsitatetik jubilatu behar duela eta. Nemesio Etxanizen gutunetan osogauza bitxia irakurtzen ahal dugu.
‎Lehenbizi entzun zer den esan behar dugu eta aditu aditzarekin erkatu, Euskal Herriko herritar askorentzat hitz baliokide hutsak dira-eta. Entzutea ondokoa da:
‎Irratilari berriemaileak egunero baino, orduero eta minutuero bilatu behar ditu albiste bihur daitezkeen gertakariak. Horretarako, zerrenda bat egin behar du eta agendan apuntatu, berarentzat informazio iturri primarioak izan daitezkeen jende eta erakundeen helbideak eskuragarri edukitzeko. Telefonoak, posta elektronikoaren zenbakia eta helbidea zein diren jakitea mesedegarri izanen zaigu, eta denboraren poderioz altxor txikia bihurtu ere bai.
‎Hau esandakoan, eta Jospin ek frantsesez egiten duenez, entzuleei iratzarri diegu. Orduan, irratilariak abagunea aprobetxatu behar du eta ondoko bigarren musika bolada sartu eta gero albistea hasi.
2001
‎artikuluan esandakora itzultzen gara: batetik, teoria eta praktika harreman dialektikoan nola ipini behar ditugun eta, bestetik, etabatez ere, irakaslearen profesionaltasuna areagotzea zeinen beharrezkoa den. Bainahauek ere ondorioetara garamatzate.
‎Hasteko esan behar dut, esperientzia hau ez dela inolaz ere aspergarria edoastuna izan ikasleentzat. Ariketen prestaketan izan dituzten buruhauste eta arazoenberri berek bakarrik jakingo dute, baina, ariketa burutzeko unean, guztiak ere, baiazaldu behar zutenak eta bai ikasle gisa jokatu behar zutenak, ohikoa baino motibatuago ikusi ditut. Dirudienez, beti irakaslearentzat erreserbaturik egon ohi denprotagonismo berri horren jabe sentitzeak badu zerbait pizgarri.
‎Komunikazioak iraupena izan behar zuela eta, materiala mugahorretara egokitzen ahalegindu nintzen. Baina, aldez aurretik, kronometroa eskuanhamaika entsegu arrakastatsu egin arren, egun hartan denborak arinegi egin zidanihes, eta saioaren bigarren erdia ziztu bizian egin behar izan nuen, entzuleenkalterako.
‎Hortaz, banku diruaren izaera kontuan hartuz, kanpo zorraren zerbitzu bikoitza baztertzeko, baliogabekoa da politika ekonomiko aberranteetara jotzea; nahikoa da kanpo ordainketen sistemaren erreforma soil bat egitea. Izan ere, baztertu behar dena, ondasunen eta zerbitzuen erosketaren ordez ibilgailuzko dirua erostea da; hain zuzen, ondasunak eta zerbitzuak dira herrialde azpigaratuek behar dituztenak eta herrialde industrialduek saldu gogo dituztenak.
‎Sistema egoki batean, herrialdea bitartekari moduan aritu behar da bere egoiliarren eta gainerako munduaren artean; hain zuzen ere, egoiliarren kanpo zorra herrialdeak berak eraman behar duela eta herrialdea bere egoiliarrekiko hartzekodun bilakatu behar dela esan nahi du horrek. Beraz, bitartekari gisa arituz, herrialdeak gainerako mundutik maileguz hartuko luke bere etxeko egoiliarrei maileguz emateko, eta gero bere kanpo zorra zerbitzatuko luke beraien izenean.
2002
‎Joseba Intxausti, lehen zuzendariaren esanetan, «UZEI ez da euskal unibertsitatea. Unibertsitate euskaldunari bidea ebaki nahidion zerbait da UZEI»22 UZEIren ustez, euskal unibertsitatearen bideak euskaltaldeen mugimendutik pasatu behar zuen eta posible ikusten zuen bospasei urteraeuskarazko unibertsitatea indarrean egotea23 Horretarako plangintza zabala egiteapentsatzen zuen UZEIk, «aurreunibertsitatea sortuz»24 Bilboko Unibertsitatearakinharremanak eduki arren, proposamen hura ez zen gauzatu, ezta erakunde horrekinlankidetza eraginkorrik egon ere (Azurmendi, 1982).
‎Oraindik gela honetan hasi besterik ez gara egin, eta egiteko asko gelditzen zaigu. Aurretikako ariketak osatu behar ditugu eta material gehiago bilatu. Oraindik ere ez dugu datu base on bat, eta horrek lana zailtzendu.
‎Baina, berriro errepikatuz, honako baldintza hau bete behar da, politika bera ez dadin bilaka guztiaren erdigune autoritarioa. Ekintza politikoak abiapuntu modura gizartearen konplexutasuna eta kontingentzia hartu behar ditu eta, beraz, estatu autoritario baten kontrola baztertzen duten sistema sozialen koordinazioa eta mediazioa dituzte eginbehar modura politikak eta Estatuak.
‎Horrez gain, irrati adierazpenerako fondoetatik dirulaguntza jasotzen duen arren, laguntza hori oso murritza da. Beste emisorek bezala, dirua biltzeko kanpainari ekiten diote urtero, eta entzuleen erantzuna oso positibotzat jo izan dute beti; adibidez, 2001ean, egoitza berria erosteko dirua behar zutela eta, dirua biltzeko kanpainari ekin zioten arduradunek; Oihartzuna elkartekoek, alegia.
‎Izan ere, Lekunberrin esate baterako, gazte gehienek ez dakite euskaraz? Azkenean garbi ikusi zen eguneroko programazioa euskaldun batek egin behar zuela eta dena euskaraz egitea. Gai interesgarriren bat izatekotan, eta euskaldunik ez tartean, erdaraz ere egingo litzatele.
‎77). Erbestetik Hego Euskal Herrian ziren euskal hiritarrei Jaurlaritzaren mezuak helarazteko bitarteko bat behar zutela eta sortu zuten irratia, Europako egoerak horretarako aukera ematen baitzuen, munduko gerran zehar nazien eta aliatuen arteko informazio eta propaganda gerra gertatu zen uhinetan, eta ezinezkoa zen egoera horretan irrati bat abian jartzea?.
‎Etorriko zaio Telemakori (soilik bizi dadin eskatzen dut) adin sendoagoa; orain aitaren laguntzaz zaindu beharra zuen eta nik ez dut arerioak gure etxetik jaurtitzeko indarrik. Etorriko ahal zara hainbat arinen, zutarren portu eta aldarea!
‎Zuk berriz oraindik bizia duzu, munduen izan diteken bitxirik ederrena, ta bizitza hori zaintzea dagokizu lehenbizi; zure buruari begiratuz, beste aldameneko gauzak oro bertan behera utzi, senarraren eriotza bera ere, gauza hoiekin naste sarturik. Orain, jan eta edan egin bear duzu eta munduko gauzetara biotza; ezin dizu zure senarraren gorpuak berak ere, beste gauzarik agindu».
‎Ez da nahikoa poema bat ederra izatea; hunkigarria izan behar du eta entzulearen gogoak nahi duen lekura eraman ahal izan behar du. Giza aurpegiak barre egiten duenari bere barreaz laguntzen dion bezala, horrelaxe egiten dio negar negarrez diharduenari.
‎Azpeitiak a artikulua du, leku denborazko kasuetan galdu egiten duena, baina kasu gramatikaletan mantendu. Horregatik ez du lehenengo testu hitzarentzat analisirik eman, Azpeitiko behar zuen eta.
2003
‎Modu horretan, istripuen parte handiena, hau da, kostu gehienak, estatuekordaindu behar dituzte eta enpresa batzuek, petrolioaren arlokoak, dirua egiten dutegarraio modu hauekin; baina, kalteak egiten badituzte, estatuek edo jendeak ordaindu egin behar du, eta horri guztiz aldatu beharra dago. Zein da arazoa?
‎azterketarako. Gizabanakoaren egintza ez daEgoaren intentzioa, giza egintza des Egotizatu behar dugu eta bere testuinguru soziokulturalean kokatu (testuinguru hornitzailea eta mugatzailea) ez badugu boluntarismo sinplifikatzailean erori nahi17 Praxi soziala, errealitatean gauzatzen denegintza, ez da gizabanako edo giza talde baten emaitza guztiahalduna, baizik etakokapen soziokultural zehatza duen aktore sare baten emaitza idiosinkratikoa.
‎Munduko Merkataritza Erakundean baitan gai hauetan gauzatzen ari dirennegoziazioak modu zuzenean eragiten dute hegoaldeko herrialdeen nekazaritza sektorean, hartutako konpromisoak nahitaez bete behar dituztelako eta MMEakhoriek indarrean jartzeko ahalmena duelako. Horrela esan daiteke gaur egun hegoaldeko herrialdeen aukerak nekazaritza garapena lortzeko eta bere populazioaren elikadura beharrak asetzeko, Mendebaldeko herrialdeek kontrolatzen dituztenarau, erakunde eta enpresen esku daudela neurri handi batean.
‎Beraz, zentzuzkoa dirudi egoera horri buelta emateko nekazaritza sektoreaketa landa garapenak zeregin erabakigarria izan behar dutela eta lehentasuna izanbehar dutela; merkataritza baino barne produkzioa sustatzean dagoela gakoa. Nekazari txikiei eta, batez ere emakumeei, baliabideak (lurra, maileguak, teknologiaaproposak) eskaintzea dela bidea.
‎Zer nolako marko zehatzean kokatzen ditu dauzkan baliabide diskurtsiboak, bere mezua Zornotzako jendearengana heltzeko. Gizarte mugimendu bat ikertzen denean, erantzun behar zaie honako galdera horiei (McAdam, McCarthy eta Zald, 1999). Gizarte mugimendu batek giza baliabideaktopatzeko erreferentzia markoak planteatu behar ditu, hau da, aldatu nahi duenerrealitatearen diagnostikoa eta egiten duen pronostikoa, interpretatze eskemak, sortu behar ditu eta gero arazo zehatza eskema horietan enmarkatu (Casquete, 1998).
‎Izan ere, ingurumenarekin zer ikusia duten albiste eta gaiakaskotarikoak, zailak eta, batez ere, konplexuak izan ohi dira. Horrek ez du esannahi ikusleari aparteko atentzioa eskatuko dioten gaiak direla, baina, bai kazetariakinformatuta egon behar duela eta gauzak azaltzeko denbora behar duela.
‎Har dezagun, adibidez, Kiotoko protokoloari buruzko albiste bat heltzen delaagentziatik. Kazetariak, ikusleak ulertuko badu behintzat, albistea bere testuinguruan kokatu behar du eta, horretarako, Kiotoko protokoloa nork, noiz eta zertarako izenpetu zuen eta herrialde bakoitzean zein eragin duen jakinarazi beharkodu, eta, baita, klima aldaketa zein gasek eta nola eragiten duten ere.
‎Arlo horiek goi mailara eramatea zen UEUren lana eta ez urtean zehar, edonon eskain zitezkeen ikastaroak prestatzea. Egindako ekarpenen artean, sailek beren plangintzak landu behar zituztela eta babes ekonomikoa behar zutela nabarmendu zen.
‎Horretarako, harremanen azpi-batzordea sortu behar zen, Baleren Bakaikoa, Koldo Gorostiaga eta Joseba Agirreazkuenaga izan ziren horko kideak. Edozein kasutan, UEUk egokitze juridikoa landu behar zuen eta horretarako beharrezkoak ziren estatutuak eta memoriak prestatu behar ziren.
‎Baina, bildutakoek honako hau onartu zuten: UEUk erakunde bilakatu behar zuela eta hortik abiatuz, tratuak egin edo eskaini behar zitzaizkiela beste unibertsitateei, eta ez soilki EHUri.
‎Izan ere, 1979an argitaratutako artikulu batean, Mitxelenak egindako Euskal Unibertsitatearen definizioarekin bat egin zuen. Are gehiago, Etxenikeren ustez, unibertsitateak irakatsi eta, bereziki, ikertu egin behar zuen eta horretarako ezinbestekoa zen irakasleriaren hautaketa elitista eta zentro desberdinen arteko bereizketak indartzea80 Filosofia hori eta UEUk bultzatutakoa ez zetozen bat, inondik inora ere ez.
‎Ez dakit, ordea, liburuak laguntzen ote duen UEUren ernamuina ulertzen. Udako Euskal Unibertsitatearen ibilbide historikoak erakundearen izateko arrazoia, neurri batean, azalduagatik gure xedea zein den etengabean argitu eta gogoratu behar dugu eta. Lotzen gaituzten gertaera eta ekimenen kateetatik harago Euskal Unibertsitatearen beharrak bultzatu baitu UEU.
‎Sarreren eta irteeren banaketak nabarmen erakutsi zuten UEUren gastuaren zulo nagusia non zegoen, egoitzaren kostuan, hain zuen. Larraonara hurbildutako ikasleek 1.500 pezetako matrikula ordaindu behar zuten eta, egonaldi osoa bertan eginez gero 4.000 pezeta egoitzaren truke. Gogora dezagun, bidez batez, matrikulak Gasteizko Axular, Donostiako Elhuyarren, Euskaltzaindiaren egoitzan, Baionako Ikas en eta Iruñeko Arturo Campion euskaltegian egin zirela.
‎unibertsitate egitasmo bat prestatzea izan zen62 «Euskal Unibertsitateari buruz sekula egin den proiekturik serioena» zela esanez, aurkeztu zuen Deia egunkariak UZEIren agerpena uztailaren erdialdera63 Joseba Intxausti, UZEIko lehenengo zuzendariaren esanetan, «UZEI ez da euskal unibertsitatea. Unibertsitate euskaldunari bidea ebaki nahi dion zerbait da UZEI»64 UZEIren ordezkarien ustez, euskal unibertsitatearen bideak euskal taldeen mugimendutik pasa behar zuen eta bere ahalegina talde horiek koordinatzea zen. UZEIk posible ikusten zuen bospasei urtera euskarazko unibertsitatea indarrean egotea65 Horretarako plangintza zabala burutzea pentsatzen zuen UZEIk, «aurreunibertsitatea sortuz»66 Bilboko Unibertsitatearekin harremanak izan arren, proposamen hori ez zen gauzatu, eta ez zen lankidetza eraginkorrik egon erakunde horrekin67.
‎gora Udako Euskal Unibertsitatea! »43 Antzeko iritziak zituzten Naberanek, UEU gizarte konpetitzailearen eskemak apurtzen zituen udako lorea zen, eta Kaltzadak, «UEU euskal erresistentziaren gaztelu eta biltokia». Agirreazkuenagaren iritzian, aldiz, UEUk garai bat itxi behar zuen eta unibertsitate publikoan integratzeko ahalegina egin.
‎LAUrekin «tendremos una Universidad radicada en el País Vasco, pero no una Universidad Vasca, ni una Universidad eficaz». Gazte horien ustez, Eusko Kontseilu Nagusiak sail berezi bat sortu behar zuen unibertsitatearentzako, unibertsitatearen transferentzia negoziatu behar zuen eta Euskal Unibertsitatearen araudia zehaztu. Horrek euskara eta euskal kulturaren garapena babesteaz gain, Espainiaz kanpoko ereduak eta irakasleak erabili behar zituen.
‎Torrealdairen ustez, Korsikan, Okzitanian, Katalunian eta Euskal Herrian antolatzen ziren udako unibertsitateek antzeko zenbait ezaugarri zituzten, nahiz eta askotan ezaugarri horiek asmotan eta manifestuetan azaldu, programetan baino gehiago. Udako Unibertsitateak elite bati zuzendu ordez, herritar orori zuzentzen ziren, jakintzaren hierarkia apurtu nahi baitzuten; herri hizkuntzan burutzen ziren eta herria bere osotasunean hartzen zen, geografiaren, kulturaren, ekonomiaren, nahiz ikuspegi politiko administratiboaren aldetik; behetik gora eraiki nahi ziren; unibertsitateak salataria eta errebindikatzailea izan behar zuen eta, hortaz, ez zen harritzekoa bere bultzatzaileak abertzale ezkertiarrak izatea. Udako Unibertsitate horiek, azkenik, urte osokoak izan nahi zuten.
‎galtzea». Horrez gain, Larrazabalen ustez, diziplina bakoitzeko arduradunak bere arloko hiztegi teknikoa prestatzen hasi behar zuen eta kontuan izan behar zuen eskola testuen beharra.
‎Gaitzak eta etsaitasunak, ordea larritu eta gaizkoatu besterik ez dira egiten isilpean. Elkar hobeki ezagutu behar genuke eta noraezekoa da horretarako bata bestearekin mintzatzea. Badakit ez dagoela biderik aski elkar hizketarako, baina balia gaitezen bederen eskuan ditugun eta eskura ditzakegun bidexkez.
2004
‎Nahiz langileen motibazioa bultzatzeko, nahizlangileek enpresarekin duten identifikazioa garatzeko, nahiz giza inteligentziareninplikazio sozio produktiboa gauzatzeko, langileek, jabetzaren zentzua? bereganatu behar dute eta enpresaren egitasmoa eurena kontsideratu behar dute.
‎Ekonomiak gizarte osoaren zerbitzurako eraiki behar den zientzia soziala izanbehar duela uste du instituzionalismoak; ondasun eta zerbitzuen fluxuan egondaitezkeen arazoak identifikatu behar ditu eta bide egokiak proposatu, fluxu horigizarte osoaren mesedetan gerta dadin.
2005
‎Izan ere, nola uler dezakegu eguneroko bizimoduan eta gizarteko zenbait esparrutan, lan munduan adibidez, hiritarren gehiengoak garbi ikustea emakumeekgizonezkoen eskubide berdinak eduki behar dituztela eta, aldiz, hiritarren jarreraaurkakoa izatea berdintasun beraren aldarria edo errebindikazioa herriko festetakoekitaldi batera zuzentzen denean?
‎Indarrean den lege orok berdintasun printzipioa kontuan eduki behar du, bere barneaneskubide horren espiritua jasoz. Imajina dezakegun giza jarduera orok berdintasunprintzipioa kontuan izan beharra du; hau dela eta, arau orok, lege orok, une eta tokiguztietako ordenamendu juridikoek, berdintasun printzipioaren espiritua barneanjaso beharra dute eta automatikoki baztertuta geratuko dira berori baztertzen edokontuan hartzen ez duten arau, lege edo xedapenak. Finean, berdintasun printzipioaz aritzean, indarrean dagoen ordenamendu juridiko osoa, gizarte erlazio guztiakinformatzen dituen balio goren batez ari gara hitz egiten.
‎2 Azpian ageri den erakundeen zerrendatik bi hautatu behar dituzu eta ezarridugun taulaz baliatuta, esan ezazu dituzten antolaketa osagaiez dakizun guztia.
‎Sinonimo erabilerak aberastasuna eta bizitasuna ematen dizkio testuari. Hizkuntzaren aberastasunaz jokatu behar dugu eta neurri beretsuan erabiliko ditugu gauza bera esateko dauden modu guztiak, bat ere baztertu gabe. Jakina da sinonimoen artean hitz batzuk besteak baino ezagunagoak direna eta hitzik hedatuena erabiliz kazetariak errazago lortzen duena komunikazioa.
‎Esplizitua eta erredundantea. Zuzena izan behar du eta idea nagusiak hasierako lerroan ordenatuko ditugu, gero erredundantzia erabiltzeko. Ekintza, gertaera, kontestua, aurrekariak, ondorenak.
‎Richter-en magnitude eskala sismo grama batean neurtutako uhin handieneko anplitudearen logaritmoarekiko proportzionala da. Sismogramak epizentrotik 100 km-ra kokatuta egon behar du eta, hasiera batean, Wood Anderson motako sismografoak sortua izan behar zuen. Egun, azaleko uhinak zein gorputz uhinak erabil daitezke, distantzia estandarrera kokatuta ez dauden sismografoetarako distantzia zuzenketak egiten dira, eta beste motako sismografoak kalibratuta daude zuzenean Richter-en magnitude eskala neurtu ahal izateko.
‎Abiadura diagraman erreferentzia sistemako abiadura onargarrien kokapeneko lerroak, ab, A puntutik zehar igaro behar du, horrek A plakarekiko duen abiadura zero dela adierazten du eta, era berean, ab lerroak AB mugarekiko paraleloa izan behar du. Arrazoi berarengatik, ca lerroaren kokapenak A puntua zeharkatu eta AC mugarekiko paralelo izan behar du eta bc lerroak C puntutik zehar igaro eta BC mugarekiko paraleloa izan behar du. Erreferentzia sistemako abiadura onargarrien lerroek puntu bakarrean zeharkatzen ez dutenez, puntu hirukoitza ez da egonkorra izango.
‎Lurrikararen gainean kokatutako sismografoak jatorritik zuzenean nukleorantz abiatu eta nukleoaren mugan islatu ondoren ibilbide bera eginez, 8 minutu beranduago, toki berera heltzen den uhina detektatuko du. Lurrikararen jatorritik D1 tartera kokatutako hargailura heltzekoP uhin errefraktatuak 7,7 minutu behar ditu eta uhin islatua (PcP), bidaia luzeagoa eginez, bi minutu beranduago heltzen da. Nukleoaren mugako islapen angelua handiagoa den heinean, uhin errefraktatu eta islatuak burututako ibilbidea parekatu egiten da, bakoitzaren bidaia denborak bezala.
‎Mota honetako animaliek hezetasun handia behar dute eta ezin dute desikazioa jasan. Multzo honetako animaliek jokabidezko moldapenak edukitzen dituzte gune hezeetan iraun ahal izateko.
2006
‎LAPLkargi uzten du baimenaren tituluduna ama bakarrik dela. Langileak enpresariaaurretik abisatu behar du eta azterketak lanorduetan egiteko beharra justifikatu.Hau da, langilea saiatu behar da jarduera horiek lanorduetatik kanpo egiten.Kontuan hartzen den irizpidea da amaren askatasuna zentroa, publiko ala pribatua, aukeratzeko. Baimenaren iraupena, behar den beste denbora?
‎Arrazoi horrengatik enpresariak errepresalia hartzen badu, halanola, kaleratzea, kaleratze deuseza dela aldarrikatu behar da, emakumearenaurkako bereizkeria delako [LEren 53.4 eta 55.5 art.] Azken batean, kasu horretanenpresariaren erabakiaren azken zioa langilearen haurdun egoera da, horrek lanerajoatea oztopatzen diolako, beraz, justifikatuta dagoen lanera ez joatea da etaenpresariak ezin du motibo horrengatik langilea zehatu. Gainera, kontuan izanbehar da LAPLren 21.2 artikuluaren arabera langileak lantokia utz dezakeela usteduenean bere lan jarduerak bere bizitza edo osasuna arrisku larrian jartzen duela.Hala ere, langileak Gizarte Segurantzaren prestazioa eskuratu ahal izateko, enpresatik zenbait agiri lortu behar ditu eta horrek enpresariari bide ematen diolangileak Gizarte Segurantzaren prestazioak eskura ditzan oztopatzeko.
‎e. Seme alaben heriotzagatik; dena den kontuan izan behar da, semea edoalaba hil arren, inoren kontura lan egiten duen amak erditu ondoren betieresei asteko atsedena hartu behar duela eta atsedenaldi hori babestutakoegoeratzat hartuko da.
‎Lanpostuaren erreserba ezartzendenean, berriz, langilearen berronartzea automatikoa da. Enpresariak sarrera ukatzen badio, horretarako arrazoi objektiboa daukala frogatu behar du eta langileaklan kontratuaren iraungipenagatik kalte ordaina jasotzeko eskubidea izango du (Garcia Trevijano, 2000: 1017).
‎Antropologo honen aburuz, edozein ugalketa jokabide, bai ugalketa gertatzendenean, bai ugalketa gutxitzen denean, eta bai ugalketari uko egiten zaionean, gizartean errotutako faktoreengatik esplikatu behar da. Ezin dugu esan ugalketaberezko prozesua denik, edozein ugalketa jokabide gizarteak gestionatutakoa baita.Tabet ek azpimarratzen du emakumeek ez dutela berez umerik edukitzen, gizonezkoekin harreman sexualak eduki behar dituztela eta harreman horiek noiz etanolakoak izan behar diren gizarteak arautzen duela beti. Horrez gain, gizakiakugalkortasun eskaseko animaliak gara eta historian zehar, herriek gizarte mekanismo zuhurrak eratu dituzte ugalketaren inguruan:
‎Haurraren kargu ez dagoen bikotekideak ez du samurregi jokatu behar: haurraren kargu ez dagoen bikotekideak barkabera izateko joera izatendu askotan bisitaldietan. Koherentea izan behar du eta beste bikotekideak ezartzen dizkien arau berak ezarri behar dizkie haurrei.
‎– Gurasoek kontrola mantendu behar dute eta haurrarekin zehatzak izan behardute bere jokabideak nolakoa izan behar duen azaltzean. Ez dira azalpenluzeak eman behar, eta ez zaio haurrari ekintza edo erabakitzeko askatasunhandiegirik utzi behar.
‎Gurasoen jarrera aldaketak gurasoen eta seme alaben arteko etengabekoborrokak ordezkatu behar ditu eta autoritatea berreskuratzea bideratuta egon beharda. Askotan gurasoek haurraren negarrak edo oihuak ekiditearren, beren eskaereiberehala erantzuten diete, edo kontrola nork duen eta beren nahia nork ezartzenduen ezartzeko borroka etengabe bilakatzen da harremana.
‎3 Arreta fokatu: kontzentratu egin behar dut eta honetan bakarrik pentsatu.
‎Zain dago. Norbait behar du eta zu izango zara. Ez galdetu zergatik.
‎Fidela, kontzejuaren karguduna da. Funtzio ugari izaten ditu, errexidoreei lagundu behar die informazioa biltzen edozein gairen inguruan, kontzejuaren ardurapeko salgaien prezioak jarri behar ditu eta zaindu behar du ondo betetzen direla... Normalean bi edo gehiago izaten ziren eta haien betebehar nagusia, kontzejuaren kontuak eramatea izaten zen, kontu liburuetan eta urte bukaeran aurkeztu behar zituzten sarrerak eta gastuak eta Bizkaian korrexidoreari erakutsi behar zizkioten ondo zeudela egiaztatzeko.
‎Beste petxarientzat, berriz, izugarrizko zama ziren ezkontza horiek; zerga kopuru bera gutxiagoen artean ordaindu behar zuten eta.
‎Hala ere, ofizioa erabiltzen bazuen, zigor gisa 10.000 marabedi ordaindu behar zituen kontzejuarentzat eta berria hautatu behar zen. Eta hura jaun baten menpe zela zekien ofiziala ere, kargutik kendua izan behar zen, beste bat hautatua, beste 10.000 marabedi ordaindu behar zituen eta ezin izango zuen inoiz ere ofiziorik izan. Berriro ere, koroaren mendeko ez zen jauna zuenari ofizioak izatea ukatzen zaio kapitulu honetan, bandoen menpe izan ez zedin eta inongo jaunen mendekotasunik izan ez zezaten kontzejuko kargudunek.
‎edukiaren aurrean, berau zeinahi dela? sentitu behar duen eta, izatez, sentitzen duen obligazio hori(?), zibilizazio kapitalistaren, etika sozialaren, ezaugarri bereizgarriena da...
‎Arriskua ondoko gertaera posiblean ere badago: aipatutako despolitizazioak legitimazioa behar du eta, berau lortzeko, Habermas beldur da ez ote den gertatuko ekintza arrazional teleologikoan oinarritutako azpisistemen eta bizitzaren munduaren arteko bereizketaren suntsipena. Modu horretan, bizitzaren munduak bere burua eredu zientifiko teknikotik ulertuko luke; hau da, arrazionaltasun instrumentaletik.
‎Orain ez da esaten kanpainan zehar kontrola ezar daitekeenik; halaber, ez da aurreikusten kontrol horren ondoriorik kontratuaren iraupenean eta kontratua bera betetzean. Kontrol hori egingo duten erakundeen egitura erregulatzen da soilik; horiek irabazi asmorik gabeak izan behar dute eta iragarleak, agentziak eta hedabideak osaturikoak.
‎Jarraibideei dagokienez, argi dago iragarleak, publizitateak nolakoa izan behar duen eta nola gauzatu behar den adieraziz gero, agentziak jasotako jarraibideetara egokitu behar duela bere jarduera. Adieraziriko aginduak falta direnean, agentziak publizitate kanpaina antolatu eta gauzatzeko askatasuna du hasiera batean, eta fede onak, sektorean diren usadioak eta legeak berak agindutako horretara egokituko du bere zeregina (Kode Zibilaren 1.258 artikulua).
‎Originaltasuna subjektiboa izan daiteke (egilearen sorkuntza independentea) edo objektzen, objektiboa ere kontuan hartu behar da. Obra babesgarriak, batez ere, originala izan behar du; egilearena berarena izan behar du eta ez kopiatua. Alabaina, originaltasunaren baldintzak ez du soilik esan nahi obra babesgarria ezin daitekeela beste baten plagioa edo kopia izan.
2007
‎Espainian batasun hori lortzea ez da hain zaila, baina Frantziako kulturarekin, adibidez, talka egiten du, bere garaian Poloniarekin talka egin zuen bezalaxe.Baina denbora pasatuz doa eta emaitzak, poliki poliki, lortuz doaz, taldemailako pertsonalitate horretara egokituz. Egokitze fase horretan, batzuetan, zuk eman behar duzu eta, besteetan, eurek onartu.
‎Konturatu ginen zerbait aurrera atera behar bagenuen eta konpetentziarenaurretik mantendu behar baginen, gauzak ezberdin egin behar genituela; konpetentzia baino askoz ere malguagoa izatea erabaki genuen eta hori, lantaldeetan lan eginez lortuko genuela.
‎Beraz, hor, informazio gardena egon behar da. Langileak, gutxienez, informazioa eduki behar du eta horretaz gain, komunikazioa ere baldin badauka, informazioa lehenengo eta gero komunikazioa, enpresa hori geldiezina da.
‎Beraz, ona da komunikazio arduradun bat izatea. Nik uste dut sistemekegitura bat eduki behar dutela eta, sarritan, gauzak ondo egin nahi izan arren, metodo faltan izaten garela. Metodo bat abian jarriz gero, orduan malgua izanzaitezke eta esan dezakezu:
‎Hala ere, hedabideek neurriz kanpokoko espazioaeskaintzen diote, eta kazetariek Prahako herri erakunde horretatik ematen zaieninformazioaren morroi dira. Prentsaurrekoen edo filtrazioen zain daude, han esatenzaiena besterik gabe argitaratzeko, zeren eta argitaratu ezean, ez daukatelako bestelako informaziorik eta prentsan orriak bete behar dituztelako eta minutuak irratianeta telebistan. Harreman horietatik balizko mundua sortu da, Prahan betiere, etaizugarrizko morrontza.
‎Gainera, prentsa bulegoak hain dira ezberdinak! Batzuk desiratzen egoten dira zuk zerbait behar duzula eta deitu eta erantzuteko, bestela ezdirelako gehiegi ateratzen: elkarte zientifikoak, kulturalak, eta abar.
‎Hiru pauso horien arteko uztardurak perfektua izan behar du eta horretaz jabetubehar dira enpresak, barruko dimentsioa oso garrantzitsua izan arren, kanpodimentsio bat ere badagoela.
‎Oso gauza zehatzak dira, eta, gainera, publiko egin behar dituzu nahitaez.Publiko egin behar dituzu eta zure web orrian ere halako gune zehatz bateankokatu behar dituzu. Beraz, banketxeen edo hainbat enpresaren aurkezpenen edotxostenen parte batzuk oso berdintsuak direla ikusten dugunean, ez da elkarrikopiatu diotelako, legeak halaxe egitera behartu dituelako baizik.
‎Zeren eta enpresetan kontzeptu eta modu batzuk barneratu ditugu, izateko modu bat. Eta, beraz,, desikasi, egin behar dugu eta haurrek gauzak azaltzeko daukaten soiltasun horretara itzuli.«Nire enpresak hainbeste diru irabazi du» esanez hasi dugu, argi eta garbigauzak azalduz, eta «kontuan izan ezazu diru horretatik zati hau ingurumenproiektuak egiteko erabili dugula, beste zati hau, berriz, lan-taldearen prestakuntzarako inbertituko dugula...». Baliteke horixe izatea bideetako bat, hau da, askozere komunikazio hurbilagoa egitea.
‎Enpresak ezin du jarraitu, besterik gabe, baliabideakxahutzen, ezin du iraun gero eta gehiago eskatzen duen merkatu batenaurrean gero eta gutxiago ematen, ezin da bere zilborrari begira bakarrikbizi. Enpresak irauteko ingurunea zaindu behar du, enpresak irautekobezeroak mimatu behar ditu eta mimatzeko, ulertu egin behar ditu. Ulertzenez baditu jai dauka.
‎Horiek guztiek eurekin dakartzate eureninpresio on eta txarrak, eta pertsonak gogo handiagoz edo txikiagoz onartzen ditu, bere esperientziaren arabera. Dena dela, gure interesak atenditu ditzan, guretzatonak ala txarrak izan behar dute eta une horretantxe gainera. Gure zentzumenekneutro gisa hautematen badituzte, garunera ere ez dira pasatuko eta, beraz, gizakiaez da ohartuko.
‎Pentsalari horiek uztartuta eta elkarren osagarri ikusten zituzten norbera etagizartea. Gizakiak, inor izateko eta bere burua garatzeko, besteekin harremanetanjardun behar du eta gizartea ez da ezer gizakien artekotasunetik kanpo.
‎Adibide ñimiño bat jarriko dizuet: erdal inguruneetan bizi garenok gure euskaraz egiten diegunean, inguruneak inposatutako naturaltasuna hautsibehar dugu, geure buru linguistikoa arroztu behar dugu eta besteen jardun normalizatzaileari (hots, erdararen aldeko jardun oharkabeari) aurre egin behar diogu. Osomodu nabarian eta artifizialean aritu behar dugu, eta berdin da euskarari eustekoedo geure buruari eusteko egiten dugun, ez baita egiten berez horrela darigulako.Asmo sendo bat behar da horretarako.
‎Hau da, zientziaren aplikazio teknologikoei leporatzen dizkiegu erru guztiak eta horrelazientzia bera errugabe mantentzen dugu. Batez ere, nolabait onartzen dugulakozientziak aurrera egin behar duela eta, jakina, ezin zaiola aldez aurretik bere jarduera mugatu.
‎Ituna, ezaguna denez, lege bat da eta legeak, edozein izanda ere, hutsuneak dituenean aldatu egin behar da. Legeak gizarte harremanak, kasu honetan zerga eta finantza harremanak, arautzeko izan behar du eta harreman horiek beste era batera arautu behar direla susmatzen denean, aldatu egin behar da. Horrela egin zen, behin baino gehiagotan, 1981ko Ekonomia Itunean1 Aldaketak burutzeko ateak irekita zeuden Itunean, bere Bigarren Xedapenak horrela jasotzen baitzuen eta ondorioz gauzak hobeto funtzionatzea ekarri zuen.
‎Hala ere, Aurrekontuaren Egonkortasun Legea indarrean sartu zenean 2001 urtean gauzak aldatu ziren. Europako Batasunaren ildotik, defizit publikoak urtealdi bakoitzean zero izan behar du eta. Haatik, zailtasunak areagotuko dira Zor Publikoa jaulkitzeko; hemendik aurrera ohiko sarrerekin konpondu da, hein handi batean bederen.
‎Europako Batasunak, bere aldetik, enpresen arteko lehia librea bermatzen du, eta jakina, lehia libre hori kontrajarrita egon daiteke zenbait laguntza publikoekin. Beraz, zerga pizgarriak estatuak (gure kasuan EAEk) emandako laguntzak diren ala ez aztertu behar zituen eta horretarako Europako Batzordeak Erromako Tratatuaren 93.2 artikuluak agintzen duen prozedura ireki zuen, aipatu azterketa hori burutzeko. Beraz, Europako Batzordeak jakin nahi zuen ea EAEn 1988an Biltzar Nagusiek onetsi zituzten inbertsiorako zerga pizgarriak bat ote zetozen merkatu batuarekin.
‎Bestalde, zerga pizgarri hauek sozietate berrientzat izango dira; sozietateak burutuko duen jarduera erabat berria izan behar du eta beraz, aurretik ezin zitekeen horretan aritu, ez zuzenean, ezta zeharka ere. Halaber, sozietateak Foru Arau hau onartu ostekoa izan behar du, hau da, 1996ko uztailaren lehena baino beranduago sortua.
‎Ingurumenean egindako inbertsio zuzenen% 15a kenkari da EAEko Foru Araudian. Lurzoruak garbitzeko egiten diren gastuak ere sartzen dira; aktibo hauek, bestalde, bost urtetan funtzionatu behar dute eta subjektu pasiboak eskatu behar ditu onartuak izan daitezen. Estuaren legedian ez da horrelako kenkaririk ezagutzen, baina adibidez, 1997ko Aurrekontu Legeak inbertsio mota horien% 10 ahalbideratzen du kenkari moduan, baina onespen ofizialarekin.
‎Baina 1997ko aldaketetan presio fiskalaren erabilera lasaitu egiten da. Gainera, presio fiskala neurtzea oso zaila eta korapilatsua izateaz gain, orokorra izan behar du eta PEFZarena handiagoa denez EAEn, aldiz apalagoa izan daiteke SZarena, baina zenbat. Hala ere, zantzuak daude EAEko presio fiskala lurralde komunekoa baino apaltxoagoa ote den, oro har:
‎Estatuak hiru kontzeptu hauekin biltzen zuenaren% 6,24a Kupo gordinetik deskontatu behar zuen eta emaitza, behin doikuntzak eta konpentsazioak egin ostean, Kupo likidoa zen eta hori zen ogasun zentralean sartu behar zena, hain zuzen, zati bat maiatzean, irailean bestea eta azkenekoa abenduan. Gero, urtealdia itxi ostean, erabateko likidazioa egingo zen eta aldeak hurrengo urteko aurrekontura eramango ziren.
‎1990 urtera arte indarrean egon zen Ekonomia Hitzarmena 1969koa izan zen eta berau, printzipioz bederen, Foru Hobekuntzarako Legea onetsi bezain pronto bertan behera geratu behar zuen, baina 8 urte luzatu zuten, Foru Hobekuntzarako Legea 1982an onetsia izan baitzen. Bestalde, aitortu behar da ere, indarrean dagoen Hitzarmen Ekonomikoak, orain EAEko Ekonomia Itunaren antzera, iraupen finkoa duela, eta ondorioz bi alderdiek, hau da, Nafarroako Aldundiak (Gobernu) eta gobernu zentralak ados jarri behar dute eta Hitzarmen Ekonomiko berri bat negoziatu eta onartu.
‎Hiztunaren ikuspegitik begiratuta gogo irudikapen osoa bada aurrena eta gero horren analisia, entzulearen aldetik begiratuta gauzak alderantziz dira. Entzuleak, iristen zaion hots seinale segidaren arabera, irudikapen bat eraiki behar du eta hori da hizkuntza ulertzea. Wundten hizkuntzaren ikuspegiari hertsia deritzote Nerlich eta Clarkek (1998), zeren harentzat hizkuntzaren funtzio bakarra pentsamenduaren adierazpen izatea baitzen eta, hala, haren hizkuntzaren psikologia ez zen Ausdruckspsychologie baizik, adierazpenaren psikologia alegia, eta ez zituen kontuan hartzen hizkuntzaren beste funtzio pragmatikoago batzuk1383.
‎(1) exercitatio, (2) applicatio, (3) destinatio, (4) disciplina activa, (5) devotio, (6) mysterium, (7) facultas mystica, (8) maiestas. Gipper ek, Schlegel-en biblioteka pertsonaleko bi hiztegi latin alemanak baliatuz, kriterio hauekin latinezko hitzok berriro alemanera itzuliz gero, yogarentzat alemanez berrogeita hamartik gora hitz litzatekeela, ateratzen du1331 S. A. Langlois sanskritologo frantsesak egundala jipoitu du Schlegel-en itzulpena, eta yoga hitzaz bezainbatean, originalean bakar bat badago, itzulpenean bakar bat behar duela eta, beti dévotion erabiltzea proposatzen du berak (eta yogi berdin dévot, nahiz eta azken horrek frantsesez halako keru peioratiboa duen). Humboldt-ek (1825) iruzkin luze bat idatzi dio Schlegel-i, Langlois ren kritikei ere puntuz puntu jaramon eginez.
‎Lehenengo bietan laguntza txikia ematen diogu irakurleari ariketetan: lehenengo testean esaten diogu zein unitate motatako aztergaia konpondu behar duen eta zer izen duen unitate horrek; bigarrenean, zein unitatetako aztergai mota ebatzi behar duen, besterik ez. Azkeneko test bietan ez dago ezelako laguntzarik; zeren eta irakurleak, hainbeste ariketa eginda, gai edo izan bailuke egoki erantzuteko ariketei.
2008
‎Zuzentzat hartzen diren jokabideen balioespen positiboan eta umeari berak ikas dezan erraztean oinarritu behar du eta ez zigorretan eta mehatxuetan.
‎Zuzentzat hartzen diren jokabideen balioespen positiboan eta umeari berak ikasi dezan erraztean oinarritu behar du eta ez zigorretan eta mehatxuetan.
‎Disgrafia mugikorra zer den definitzeko, mugimenduari dagokionez zein den idazketa zuzena zehaztu behar da lehenik. Ongi idatzi behar duenak bere muskuluen mugimenduak kontrolatu behar ditu; bizkarra zuzen izan behar du eta burua tente; besaurrea uzkurtuta eta ukondoa gorputzetik bereizita izan behar du; hatz erakusleaz, erpuruaz eta hatz luzeaz egin behar du pintza; eskua eta besoa bakoitza bere aldetik mugitzeko gai izan behar du; ongi koordinatu behar ditu heltzeko mugimendua eta presioa; gai izan behar du ikusmena eta mugimendua koordinatzeko, espazioa nahiz denbora antolatzeko eta espazio grafikoan marra... Definiturik izan behar ditu gorputz eskema eta lateraltasuna.
‎Ipurmasailak jarrera simetrikoan eta orekatuan eduki behar ditu haurrak, angelu zuzena eratuz. Gorputz enborraren oinarriak eta goialdeak lerro zuzenean egon behar dute eta sorbalda biek altuera berean. Idazteko erabiliko den orria oker samar egongo da (goian ezkerra, behean eskuina, eskuinaz idazten duenarentzat; goian eskuina eta behean ezkerra, ezkerraz idazten duenarentzat), eta gorputz enborraren eskuinaldean jarrita (eskuinaz idazten duenarentzat).
‎– Lehenik, zertaz eta norentzat idatzi behar duen eta zer testu egitura erabiliko duen erabaki behar du idazleak. Gaiari buruzko informazioa, ideiak, ezagutzak eta bizitzako gertaeren oroitzapenak eskuratu behar ditu epe luzeko oroimenetik.
‎Irakurketan, irakurleak inplikatu behar du eta, idazketan, idazleak inplikatu behar du. Irakurleak helburua jarri behar dio irakurketari, eta irakurlearen helburuen araberakoa izango da testuaren integrazioa, handiagoa edo txikiagoa.
‎– Esan behar duenari eta literatura generoei buruz dakiena aktibatu behar du, eta edukiari buruz dakiena antolatu behar du esaldietan, paragrafoetan eta testuan.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia