2000
|
|
Gure artean dibortzioa debekatu
|
behar
ez dugulako ustetan jardun dugu; bestela, gure legeak ere ageri agerian leudeke berori baimentzen duten kultuen aurka; orobat, ezin daitezke inola ere behartu kultu horietako gizakiak erlijioarena baino ezkon estekadura lazgarriago batez.
|
|
Legea gizonaren arrazoimenean dago, eta erlijiotik aske behar du izan. Estatuak erlijio zehatzik babestu
|
beharrik
ez du, eta moral laiko baten aitzindaria dugu, besteak beste, dibortzioaren neke larrietan.
|
|
Reichenbachek indukzioa ‘probabilitatearen frekuentzia erlatibo’ nozioaren arabera aldarrikatu zuen. Munduak urrats erregular batzuk jarraitu
|
beharrik
ez duela baiestean Humerekin ados, eta, horregatik hain zuzen, etorkizunari buruz zerbait esatea erraza ez dela baiestean, Reichenbachek hori egiteko modua indukzioan aurkitu zuen. Ez zehatz mehatz, baina bai modu probable eta pragmatikoan:
|
2001
|
|
Honen arabera, espazioaren bidez eta, beraz, sentsazioaren bidez datorkigun ezagutza oso maila apalekoa da, ez da benetako ezagutza; hori arrazoimenak soilik lortuko du. Hortik sortzen dira Leibnizen monadak, espazioaren eta denboraren
|
beharrik
ez duten objektuak, bere baitan aski direnak kanpoko gauzaren batekin harremanik izan gabe. Substantzia bere barnean soilik begiratzen bada, bakuna izango da; eta gainera beren arteko harremana, leihorik ez dutenez, aldez aurretik ezarritako harmonia gisa ulertzen da; baina benetan guk ez dugu horrela ezein substantziarik ezagutzen inolaz ere, baizik eta substantziak ekintzek eta higidurek dituzten ondorioetatik abiatuta soilik ezagutzen ditugu.
|
2003
|
|
Rontgenek bezala, gertatu
|
behar
ez lukeela badakien efektu bat aurki dezake. Edo agian, Kopernikok, Planckek edo Einsteinek bezala, hauxe ondoriozta dezake:
|
2004
|
|
Ezin ukatu natura perfektuan izaki akastunak txertatuta egon behar duela eta horrek naturaren perfekzioa bermatuko duela eta, neurri honetan, izaki akastun hori perfektua dela. Egia esan, berarentzat frogatu
|
beharra
ez duen onespen baten aurrean geundeke hemen, baina horrelako baieztapen baten inplikazioak zabalak izango dira, naturaren perfekzioa eta Jainkoa bera ere neurri handi batean ezagutezinak bihurtzen direlako.
|
|
Bada giza errealitatean dimentsio bat inoiz ahantzi
|
behar
ez duguna, gizakia eta gizartea ulertuko baditugu: desira.
|
|
Eta hori egitean, gizabanakoaren autobalioa eta autoestimua ordu arte gutxik bezala aldarrikatu zituen, psikologia dinamikoak luze gabe sakonduko zuen giza dimentsio berria lau haizeetara zabalduz. Horretan ere ezin kitatuzko zorra dugu Nietzscherekin, filosofo honek kristau tradiziorik onenari aldez edo moldez zor dion guztia ahaztu
|
behar
ez dugula.
|
2005
|
|
Gai honi buruzko idazlan zehatzenak ere orrialde kopuru handi bat eduki
|
behar
ez duenez, honengatik hain zuzen, berau gehienez urte eta erdi baten buruan publikoari eskaini ahal izatea espero dut.
|
2006
|
|
Zientziaren garaian gizakia ez da Gegen Stand batekin erlazionatuko, ez du ezer izango aurrez aurre; gainera ez du ukatu eta ezabatu beharrik izango existentzian iraun eta bere izateari eustearren. Eta gehiago ukatu
|
beharrik
ez duen gizakiak ez du benetako etorkizunik, betirako onartu baitu eman zaion oraina. Egoera horretan, denborarik balitz, ez litzateke jadanik giza denbora, denbora historikoa.
|
2007
|
|
fundamentazioan emandako arrazoiak, egiaz, nire ikuskera islatzen duten arrazoiak dira. Baina arrazoien erreferentziak eskaintzea bera, funtsean, beti da zerbait osagarria, alegia, bestea kontzeptu batez konbentzitzeko erabiltzen dudan baliabidea, nik neronek horren
|
beharrik
ez badut ere zerbaitetaz ziur egoteko. Eta demostrazioa, horrela, ez da erantsitako zerbait baino.
|
2009
|
|
Pentsatu eta izan, existitu, batera gertatzen den intuizio bakarra dira, zalantzaezina den lehenengo gauza. Arrazoiketarik
|
behar
ez duena. Halarik ere, arrazoimen hutsez eraikiko da hemendik, jaiotza punttu honetatik, subjektu modernoa.
|
2010
|
|
Moralaren eta zuzenbidearen filosofoek erkidego perfektua eta ez perfektua bereizten dituzte. Orokorrean perfektu deritzo ikuspegi politikotik bere burua gobernatzeko gai den erkidegoari, hots, esparru horretan inoren laguntzarik
|
behar
ez duenari. Aristoteles eta San Tomasen hitzak erabiliz, hiri estatua erkidego perfektua da, eta are gehiago, erresuma edo hiriak osatzen duen goragoko beste edozein erkidego.
|
|
" Inongo hizkuntza ez da jaiotzetiko hizkuntza bezalakoa", honela Bloomfield bera," inor ez dago guztiz seguru ondoren eskuratutako hizkuntzan" 132 Kontua da, horrekin batera, lehen hizkuntzak ere dagokion giza taldea oinarritzen duela, hain zuzen, hizkuntza horrek bertako pertsonak elkarren artean lotzen dituelako edo, bestela esanda, pertsona horiek —hizkuntza komun hori dela eta— talde bereko kide sentitzen direlako. Hizkuntz komunitate berean" inork ezer itzuli
|
behar
ez duela" gogoratu ondoren, zera dio Bohanannek:
|
2011
|
|
Horretantxe, hain zuzen, gizakiak gizaberea nola gainditzen —transzenditzen— duen ageri zaigu. Gizakiak, biziraupenerako batere ikusi edo entzun
|
beharrik
ez duen mila gauza ikusten, behatzen, ikertzen du; mila egitate alferrikako egiten du (zirkulu bat marraztu, erritmoan mugitu, imintzioak eta komediak egin).
|
2016
|
|
auzoa," the village community", non jendea batetik jatorriari gabe lurrari dagoen atxikia, 220 hori jabego komunala dena eta landu hala ustiatu komunalki egiten dena; bestetik etxearen independentzia eta norbanakoaren autonomia gordetzen dituena.221 Auzoak taldearen eta norbanakoaren joeren oreka ezarri du; lurraren jabetasuna eta elkarlana(" auzolana" uzta bildu, bideak urratu, urak kanalizatu) erakundetuz, elkarbizitza solidarioaren oinarriak ezarri. Berriz ere hamaika informazio interesgarri darabil autoreak Afrikako kabilen, Brasilgo tupien, Malasiako edo Kaukasoko menditarren, mir errusiarraren gainean, Euskal Herriko auzolana goraipatzen dugunean ahaztu
|
behar
ez genukeena. Gizartearen eta gizadiaren historia egin, ez dute aldian aldiko Isabel eta Fernandoek egin, kronikak idatzi horien morroiek egin badute ere.
|