2001
|
|
Baina aldaketek zergaiti bati erantzuten diotenez, jakina da XX. mendean eman diren nobelari buruzko teoria guztiek arrazoi bat, poetika berri bat, dutela oinarrian eta, azken finean, momentuko
|
beharrari
erantzuten diotela. Bilakaera honek literatur irakurleriarengan eragin zuzena duenez (ez dezagun ahantz literaturak komunikazio egite orok bezala hiru elementu jartzen dituela harremanetan:
|
|
Alabaina, egile hauen kasuan, konpromiso literarioak ez zuen literatura konprometituaren aldeko apusturik ekarri. Konpromisoa hizkuntza aukeraketari zegokion, beren xede nagusia garaiko irakurleen
|
beharrei
erantzungo zien literatura idaztea baitzen. 80ko hamarkadara arte itxaron dugu, euskal literatura irakurleria ugarituko duten lege baldintzak bete daitezen.
|
2004
|
|
Moda kontuak? Ibili
|
beharra
erantzuten du Koldok.
|
2005
|
|
Gizartea eta bizimodua asko aldatu dira gure artean denbora gutxian, eta Eliza? Egiten ote du behar besteko ahaleginik gaurko
|
beharrei
erantzuteko. Idazlearen ustez ez, hainbat gaitan ezikusiarena egiten ei du Elizak, barruko arazoak estali eta kanpora begira konponbideak ekarriko dituzten erantzunak eman gabe.
|
2017
|
|
Muturrekoak ziren, beraz, benetako iraultzaile herrizaleen artean onartua izateko bete beharreko baldintzak, herriaren askatze
|
beharrari
erantzunez konpromiso purua erdiestea eskatzen baitzitzaion norbanakoari, altruismoaren esentzia, alegia. Saria ere ez zen edonolakoa, ordea.
|
2021
|
|
Jakintza arlo edo ikasgaien kudeaketaz ere arduratzen dira eta, besteren artean, hautazkoak definitzeko eta ezartzeko aukera izaten dute. Horrela, bere zentroan Euskal Kultura ikasgaia sortu dutela azaltzen du IIR1 ek, hezkuntza komunitatearen ekimenez eta komunitateko
|
beharrei
erantzuteko borondatez. Hainbat arlotatik edaten duen ikasgaia dela zehazten du, baina bereziki Euskara eta Literaturarekin eta Historiarekin koordinatzen eta uztartzen saiatzen direla, eta halaber, kudeaketen gorabeheren ondorioz, literaturarentzat arnasgune ere badela eransten du:
|
|
Horrek bi hipotesi mahai gainean jartzera garamatza: lehenik, nahiz eta gela/ talde batean egiten den proposamen didaktikoa edota literarioa egokia izan daitekeen, eraginkorra eta esanguratsua izatera iritsiko da baldin eta norbanako guztien
|
beharrei
erantzuteko moldagarritasuna badu; eta, bigarrenik, ikastetxeaz gaindiko beste eragingune indartsu batzuk daudela ikasleen heziketa, nortasuna edota zaletasunak finkatzerakoan.
|
|
Eskaintza zabaltzeak, egokitzeak eta, nolabait, pertsonalizatzeak formazioarekiko irakasleen pertzepzioa aldatzen lagun dezakeela uste du NE1 ek, arestian esan legez, horietako zenbaiti goitik behera datorren zerbait dela iruditzen zaielako, eta ez diela haien
|
beharrei
erantzuten, beraz. Zehazten duenaren arabera, bi irakasle mota daude prestakuntza beharrari dagokionez:
|
|
Ostean, lanerako tartea irekiko dugu, eta modu autonomoan lan egingo duten arren, izan ditzaketen zalantzei eta
|
beharrei
erantzungo diegu. Edonola ere, taldez talde gabiltzanean adi erreparatuko diegu hiru dimentsio hauei:
|
|
Berrikuntzaren aldarriak kolokan jartzeko unea da, irakaskuntzaren nahiz hizkuntza eta kultura politiken iparrak birpentsatzekoa. Egungo eskolak egungo gizartearen
|
beharrei
erantzun behar diela entzun izan dugu han eta hemen, eta geure egin ditugu baieztapen horiek, atzean dituzten indar hegemoniko eta menperatzaileak asimilatuz. Ikasle kritikoen aldarria egiten dugu, jakinik ere kritikotasun hori geuk nahi ditugun mezuak erreproduzitzean datzala, eta inola ere ez gizarte egiturak eta botere harremanak kolokan jartzean.
|
|
Hots, zenbat eta formatuago egon irakaslea, orduan eta motibatuago dagoen profesionala izateko. Transmisioaren gako diren neurrian, euskal literatura sistemak zein hezkuntza sistemak irakasleak literaturaren didaktikan sakon formatzea eta egon daitezkeen
|
beharrei
erantzuteko tresnak eskaintzea funtsezkotzat jotzen dute GE1 ek eta GE2 k, eta, halaber, bultzatuta autonahiz ko formazioaren ildotik sakontzea, nork bere ibilbide propioa osatzea ahalbidetuz.
|
|
" Ez dugu ahaztu behar literatura gauza bat dela eta liburugintza beste bat, eta liburugintza negozio bat da, izan kanonikoak, izan azken bi hiru urteetan ateratako nobedadeak edo enkarguzko liburu horiek" (IEE1). Liburu" pop edo popularrak etengabe" sortzeko joera kritikatzen du elkarrizketatuak, baita klasikoetan arreta edo mira osoa jartzea ere, eta gehienek" liburugintzaren negozioari erantzuteko helburua" dutela dio modu kritikoan, eta era berean, ez dietela" ikasleen
|
beharrei
erantzuten". Hala ere," kontsumozko literatura" deitzen duen hori eta" hizki larriz idazten den literatura" ez dituela bereizi nahi baieztatzen du, eta aukera moduan ikusten ditu biak ala biak:
|