Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 39

2000
‎Gure inguruaren hautematea, gure beharrek eta esperientziek mugatzen dute.Hautematen dugun orokortasunetik (hondotik), gure behar edota interesak asetzendituen, irudia, azpimarratzen dugu.
2001
‎Lehenaren inguruan, auto-ikaskuntza da burura etortzen zaigun lehen ideia (bestelako inplikazioak ere baditu, hala ere); bigarrenaren inguruan, ikasleakikasten ikasteko beharra edota estrategietan trebatzeko beharra; eta hirugarrenak, azkenik, ikasle eta irakasleen rolak birplanteatu beharra gogorarazten digu.
2002
‎Landaren hitzetan," definizio horren atzean enpresa handi batzuen helburu ekonomikoak daude". Gainera," eBook" terminoa baino" liburu elektronikoa" hobesten duela esan digu, eta bere ustez" euskarri elektronikoa duten liburu guztiak" direla liburu elektronikoak, horiek irakurtzeko ordaindu beharra edota software jakin bat deskargatu beharra izan nahiz ez izan.
‎bai probabilitateen gainean diharduelako (lehen aipatua izan dena), bai jarrera axiologiko bat hartu beharra dagoelako arriskuez jarduterakoan (zientzialariak balio jakin batzuk bereganatuta ikertzen du: onargarriak eta onartezinak diren kalteen muga; zein diren beharrak; zein aldatu beharreko beharrak edota hazkunde ekonomikoen ordainetan hondamendi ekologikorik egin daitekeen). Laborategian dabilena horretaz kontziente da (bere jokabidea beste kontu bat bada ere, hau da, kausa/ efektu harreman gabea).
‎Historiari erreparatzen badiogu, Euskal Herriko Unibertsitate zein Euskal Unibertsitateari buruz luze eta zabal hitz egin eta idatzi izan da, beti ere, hori bai, asmo, gogoeta, behar edota eskubide mailan, gehienetan teoria mailan, askotxotan intentzio eta hasperenean soilik geratuz. LAB sindikatuak ere gai honen inguruan hainbat hausnarketa zein eztabaida egin izan du.
2003
‎Hizkuntzari dagokionez, Euskal Unibertsitatearen aldekoek bat egiten zuten euskara bertan egon behar zela aldarrikatzean, baina ikusiko dugun moduan, desberdintasunak nabarmenak ziren erritmoari eta kantitateari dagokienez. Hortaz, batzuek ezinbesteko ikusten zuten unibertsitate berriak euskaraz funtzionatzea; beste askok, ordea, mailakatu egiten zuten hizkuntza honen beharra edota kritikatu euskarari emandako pisua Euskal Unibertsitatearen definizioan15 Alderdi politikoen artean PSE PSOErena izan daiteke azken jarrera horren adibiderik nabarmenena.
2004
‎alor guztietan pertsonei etakomunitateei dariena garatzea hartzen du berezko joera. Eta darien hori, pertsona eta komunitateen beharren edota nahikundeen sorta hori, dimentsioanitzekoa da. Beharren eta nahikundeen izaera dimentsioaniztun horrierantzutea da, hain zuzen ere, garapen oso eta orekatu baten abiapuntua.
2008
‎Garbayok gogoratu moduan, ezinbestean oroitzapen garratzak etorri zitzaizkien gogora elkarrizketatuei. Gernikako bonbardaketatik bizirik atera zen emakumearena, errazionamendu liburuxka erabili beharra edota erlijioaren errepresioa. «Hala ere, dantzaren, herriko jaien eta haurren jolasen inguruko istorioak dramatismoari kontrajartzen zaizkio».
2009
‎New Yorkeko Unibertsitateko ikertzaileek telekomunikazioetako programa interaktibo bat sortu dute. Programa horrekin, eta Twitter sare sozialaren blog zerbitzuaren bitartez, landareek euren jabeei ura behar edota gehiegi baldin badute jakinaraziko diete.
‎Egun ere badira antzeko sinesmenak, adibidez, maionesa edota beste jakiak moztu egiten direla hilekoaz gaudenean (Larroy, 1993). Edota hilekoa zikintasunarekin lotzen da; paradoxikoki ere, hilekoadugunean buruko hilerik ez dela garbitu behar edota dutxatzea txarra dela usteduenik ere bada.
2010
‎Donostiatik Argentinara egin zuen. Bizimodua atera beharra edota geldirik egon ezina. Arrazoi bi horiek aipatzen dituzte Koldo Izagirrek eta Xabier Mendigurenek Euskal literaturaren antologia n (Elkar, 1998) Otañoren migrazioa azaltze aldera.
2012
‎Kanporakoitasuna: pertsonen arteko harremanen kopurua eta intentsitatea, jarduera maila, erreakzionatzeko kanpoko iturrien estimulua jaso beharra edota gozatzeko gaitasuna biltzen ditu.
2013
‎Eta Eskualduna k ere gerlarekin bat egin zuen, Frantzian ordu arte bakezaleak ziren gehienek bezala. Ez zen harritu behar, orain aipatu artikulu horretako zati batean, erasoari erantzuteko beharra edota aberria defendatzekoa agertzen baitziren:
2014
‎Tartean, berriz ere unibertsitatetik kanpo dagoen jendez osatutako organoa eratzea, erabaki" sostengarriak, eraginkorrak eta arrazionalak" hartzeko bereziki enpresa arloko ordezkariak hobetsiz. Enpresa munduarekin elkarlana eta finantzazio akordioak lortzea, unibertsitate bakoitzari tasak eta prezioak arautzeko eskumen handiagoa uztea, ikasleentzat bankuek beka maileguak ugaritzea eta bekak" bikaintasunaren" arabera banatzea, ez beharraren arabera edota eraginkorrak ez diren kostuak saihestea gomendatzen du praktikan, langile gehiegi dagoela irizten denetan jendea kaleratzea, esaterako. Hezkuntzaren funtzio sozialari errentagarritasunaren logika gailenduko zaio, azken batean.
‎Are gehiago, beste arazo sozialen inguruko genero irakurketak egiten dituzte, esaterako, trafiko istripuak, drogen kontsumoa edota kriminalitatea maskulinotasun tradizionalaren gizarteratzearekin lotzen. Botere grina, arriskuak hartuz adorea etengabe adierazteko beharra edota sexualitate eredu berekoi eta aseezinaren sustapena kritikatzen dituzte, zaintza, elkartasun eta sentiberatasun jarrerak aldarrikatuz.
2015
‎Auzolanaren edo auzoen artean egiten ziran beharren edota traturen baten ostean, afaria edo alborokea egiten zan.
‎–... daukaten boterea izanda, gerra erregaiengatik egitea da negargarria. Burka derrigor eraman beharraren aurka edota ablazioa bezalako ohitura basatiak galarazteko egin izan balute gerra, ni ere alde izango ninduten, baina, noski, ez zaie askorik interesatzen ni alde izatea, barre egin zuen.
‎immigrazioa, adinekoen beharrak edota hezkuntza.
‎2 Orain, bide horretatik joan eta helmugara iritsi arte gelditu nahi ez dutenengana itzuliz, bizi ur hau edatera iristea baita, nola hasi behar duten oso garrantzitsua dela diot, eta hor dagoela dena: haraino iritsi arte ez gelditzeko erabaki handi eta adoretsuan, datorrena datorrela, gertatuak gertatu, nekeak neke, marmarka jardun dezanak jardun dezala, bertaraino iritsi nahiz ez, nahiz eta bide erdian hil behar edota bidean dauden nekeak eramateko kemenik ez izan, nahiz eta mundua hondatu, behin baino gehiagotan esango baitizkigute honelakoak: –kontuz, gero?,, urlia hortik galdu zen?,, sandiak bide okerrera jo zuen?,, berendia, errezo artean zebilena, behera etorri zen?,, erlijioari kalte egiten diote?,, ez da emakumeentzako zera, ameskeriak sor baitakizkie?,, hobe dute goruetan egitea?,, ez dute halako txukunkeriarik behar?,, nahiko dute Gure Aita eta Agur Mariarekin?.
‎–Bide horretatik joan eta helmugara iritsi arte gelditu nahi ez dutenengana itzuliz, bizi ur hau edatera iristea baita, nola hasi behar duten oso garrantzitsua dela diot, eta hor dagoela dena: haraino iritsi arte ez gelditzeko erabaki handi eta adoretsuan, datorrena datorrela, gertatuak gertatu, nekeak neke, marmarka jardun dezanak jardun dezala, bertaraino iritsi nahiz ez, nahiz eta bide erdian hil behar edota bidean dauden nekeak eramateko kemenik ez izan, nahiz eta mundua hondatu, behin baino gehiagotan esango baitizkigute honelakoak: –kontuz, gero?,, urlia hortik galdu zen?,, sandiak bide okerrera jo zuen?,, berendia, errezo artean zebilena, behera etorri zen?,, erlijioari kalte egiten diote?,, ez da emakumeentzako zera?,, ameskeriak sor baitakizkie?,, hobe dute goruetan egitea?,, ez dute halako txukunkeriarik behar?,, nahiko dute Gure Aita eta Agur Mariarekin?.
2016
‎Suitzarrek urtean lautan bozkatzen dute, gutxi gorabehera, hainbat gairen inguruan: osasun zerbitzuak, zergak, ongizatea, drogei buruzko politika, garraio publikoa, immigrazioa, adinekoen beharrak edota hezkuntza.
2019
‎M. Azkue, bere ohiko jokabide apolitikoari jarraituta, uzkur edo hotz samar agertu zen Euzkadiko Jaurlaritzarekiko. Horrek ez du esan nahi jeltzaleekin parekotasun handiak ez zituenik, Autonomia Estatutuaren beharraz edota euskarazko hezkuntzaren premiaz den bezainbatean. Hain zuzen, B. Echegarayk, Akademiako idazkariordearen bidez, mezu hau helarazi zion Lekeitiora 1936ko azaroan:
‎Zerealak ez bezala, ugaltzeko modurik ohikoena hazkunde begetatiboa da. Laborariaren behar edota nahiei hobekien egokitzen zaizkien norbanakoak hartu, eta haien adaxkak landatuz eta, txertaketa bezalako teknika konplexuak aplikatuz, hautatutako ezaugarriak izango dituzten norbanako berriak sortzea da metodo honen funtsa. Hala, ikuspegi genetiko batetik, belaunaldi berriko kideak ama arbolaren klonak izango dira, eta beren ezaugarriak etengabe erreproduzitu daitezke sistema honen bidez.
2020
‎Ez dugu zertan gaztelaniaren edo beste hizkuntzen beharrak edota esanahi nahasgarriakgeureganatu. Galdera da, izan ere, ea mailegu asko, baita filosofiaren arloan ere, egiazko aukera eta erabakia diren, edota exodiglosiaren eraginez etorri zaizkigun.
‎Ez dugu zertan gaztelaniaren edo beste hizkuntzen beharrak edota esanahi nahasgarriakgeureganatu. Galdera da, izan ere, ea mailegu asko, baita filosofiaren arloan ere, egiazko aukera eta erabakia diren, edota exodiglosiaren eraginez etorri zaizkigun.
‎Hau da, agentzia soziokulturalki baldintzatutako ekiteko gaitasuna da. Oinarrizko definizio horren gainean, testu honetan biltzea ezinezkoa zaigun zehaztapen asko egin genuke, sarritan agentzia horretan antzematen baitira komunitate, talde edo kolektibo baten sentimenduak, beharrak edota aldarrikapenak.
‎Garaiz jakinarazten ez diren sintomek okerragora jo dezakete eta konplikazio larriagoak ekar ditzakete. Hala nola ospitalera joan beharra edota kimioterapia jartzeko arazoak eragin ditzakete, osasun emaitzak kaltetuz (8).
2021
‎euskararen biziberritzean erabiltzen den ama hizkuntzaren erabileraren diskurtsoa bere egiten dute, eta ikuspegi horretatik haren erabilera aldarrikatzen dute. Gainera, euren iritziz euskaraz ikastearen beharra edota presioa migratzaile batzuengan soilik jarri dela iritzi diote, adibidez, Europako jatorria dutenengan behar hori azpimarratuko ez balitz modura; horrek, jakina, onargarria ez den hierarkizazioa sortzen du. Horrez gain, esplizituki adierazten dute euskara hutsezko ekitaldiak diskriminatzaileak direla.
‎Aurreko azpiatalaren amaieran adierazten zen moduan, irakurgaien aukeraketa izan ohi da irakasleen buruhauste handienetako bat literaturaren didaktikari dagokionez. Ikasleek eurek onartzen duten legez, irakurtzeko beharra edota literatur irakurgai jakin batzuk nahitaez irakurtzea ulergarritzat jotzen duten zerbait da; are gehiago, zenbaitek beharrezkotzat ere hartzen dute ikasleek irakur dezaten nahi bada. Baina, zailtasuna zer eta nola n dagoela aitortzen dute irakasleek zein beste eragile batzuek:
‎Astelehenetan, eta gizakume gehienon antzera, guztiz gogaikarria, benetan oka egiteko modukoa, begitantzen zaidan bulego zein lan batera itzuli beharra edota nire bizitzari buruz hartutako erabakien ondorio zalantzakorrak edo garratzak direla medio horra hor nire semearena ez naiz izaten oso pozik, ez eta nire lankideek espero bezain berritsu ere. Gaur, aldiz, eta beharbada atzo ere izugarri ondo pasa egin nuelako Enekorekin; hau da, harekin nengoela ohiko malenkonia gabe eta baita betiko eta ageriko leloagatik ere, nire ondoan egunez egun koskortzen ikusiko ez dudana ondo baino hobeto dakidalako.
‎Horregatik azpimarratu nahi dugu izenburu potoloetatik haratago doan debate zabal eta garden baten beharra edota debate askorena. Ez delako hau auzi zientifikoa soilik, bizi dugun aro honek, besteak beste, filosofiaren, politikaren, kulturaren (kultura ez da bakarrik segurua, kultura ezinbestekoa da), etikaren premia dauzkalako.
‎Eta Txingudko Zerbitzuak etik badira zenbait urte, adinaren arabera egokitutako saioak eta erronkak proposatzen dizkietela. Eta pandemia atzean uzten hasia dugula, itzuli dira aurrez aurreko formakuntzak egitera.Leire Zubitur, Txinzerreko kudeatzaileak azaldu digunez, autokonpostaje Zisare programa ez ezik, uraren zikloa, hondakinen gutxitzearen beharra edota kontsumo arduratsua bultzatzeko helburuak dituzten programak bururaino eraman ohi dituzte.Landetxan hondakinak ongarri Elatzeta ikastetxean, adibidez, LH 5 eta LH 6 mailatako ikasleak Zisare programa lantzen ari dira. Eskualdeko beste zazpi ikastetxeetan bezala, jangelako eta ikasleen hamaiketakoen hondakin organikoak ongarri bilakatzeko autokonpostaje proiektua garatzen dute, jolas garaietan, bolondreski.
‎Sistema ez da batere perfektua. Kasu askotan, zoritxarrez, interes orokorra galtzen ateratzen da eta alderdi politikoen beharrak edota multinazionalenak aurretik egoten dira. Ustelkeria deitzen zaio honi.
‎Altarako planifikatuak geratzen dira etorkizunean egin beharreko froga osagarriak (ETT, biriketako angio TK eta errutinazko analisia dimeroarekin) eta hematologiako kanpo kontsultetarako hitzordua, behar balitz tronbofilien ikerketa egiteko. Erregistratuak geratzen dira gainera, baleude, berrospitaleratzeko beharra, beste prozedura batzuk egiteko beharra edota lehen gertakariarekin erlazionaturiko arazoak.
2022
‎Nola besterik azaldu zitekeen Euskal Herriko beste herrialde guztietan idazkera arau bezala finkatuak di renak, guk, Zuberoan, jarraitu ez beharra? Hizkuntza aditu eta arau egile gi sa, nola ontzat eman, Zuberoan, ahomintzozko H-ak atxiki beharra edota ea idatzi beharrean ia izkiriatzea. Esaterako, nola onartu Phagola eta Sarrikota Gañia bezalako itsuskeriak, Zuberoako herrien zerrenda ofizial hartan bertan Lakarri idazkera egoki emana zelarik (alta bada, Lakharri ahoskatzen dugu...).
2023
‎Dozena bat lagun batu dira, norberaren bizipena partekatu dute eta egindakotik baliagarri izan daitekeena gero etorri direnen eskura jartzeko. Besteak beste, bakoitzak militantziari nola ekin zion azaldu du, taldea sortzeko zer behar edota hutsunek bultzatu zituen gogoratuta.
‎Horrez gain, haurrak, kideekin jolasten ari den bitartean, gizarte arauen balioa ezagutu eta bereganatuko du: arauak errespetatzea, aniztasunaren eta partaidetzaren garrantzia, autonomiaren beharra edota talde lanaren balioa. Azken batean, elkarrekin harremanduz, jolastuz, imitatuz eta esperientzia ezberdinak biziz norberaren nortasuna eraikitzen baita.
‎behiak, idiak, txahalak, ardiak, txarriak, astoak, oiloak, konejuak... Batzuk, etxekoen elikadura beharrizanak asetzeko; besteak, beharrerako edota garraiorako. Eta bide batez, lurrak ongarritzeko satsa ekoizteko, ezinbestekoak izan dira.
‎Primerakoa zen. Baina ez nuen ikusten zergatik justifikatzen zuen horrek bere lagunekin bola jokoan ibili beharra edota kebab bateko diru kutxaz arduratu beharra nire bizitzaren amaierara arte.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia