Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 41

2000
‎Horrela ulertu behar da diskurtso bortitza, uholde gisa gure gainera etorri dena, galdutako denbora korrika eta presaka irabazi nahiko balute bezala. Ulertezina dena, baita azalpenik ez duena ere, azaltzen saiatu dira iritzi publikoan eragin nahirik, buruan dituzten neurri murriztaileak kosto politikorik txikienarekin onartzeko bidea izan dezaten.
2001
‎Euskararen defentsaren alderdi ideologikoa indartu behar dugu, iruditzen baitzait zaharkitua gelditu zaigula hizkuntzaren eta gizartearen beste egoera bati oso lotuta dagoelako. " Euskara gure herriko berezko hizkuntza da" eta antzeko planteamenduetatik haratago joan behar dugu diskurtso berritzaile hori osatzeko. Kontrako diskurtsoa eboluzionatu egin da eta euskalgintzatik ez gara, oro har, oraintsu arte horretaz jabetu tamalez, gure jardunaren emaitzek liluratuta apika.
2002
‎3 Transposizio beraren prozesua kontrolatu. Prozesu hau martxan jartzekoonartu behar da, hasteko, kanpoko jakintza-objektua aldatu egin behar dela eskola-programa batean integratu ahal izateko; horrek esan nahi du, batetik, jakintza-objektuok egokitu egin behar zaizkiola ikasleek (eta irakasleek) ustez duten mailari; eta bestetik, jakintza-objektuok antolatu egin behar direla diskurtso pedagogikokoherente eta homogeneoaren markoan (sekuentziatu egin behar dira kurrikuluan). Bronckart eta Plazaolarentzat (1996) hezkuntza-jarduera konfiguratzen duten, testu pedagogikoek, irakaskuntzarako eginiko eraikuntzak izan behar dute, eta ezjatorrizko testu zientifikoen kalko soilak.
2003
‎Eta hausnarketa hauek egiten ari den hau harritutadago, hainbat eta hainbat urtetako lanaren ostean, kultura sortzen eta aurrera egiten egon beharko lukeen gizarte batek bere onenak besteen erasoetatik defendatzen eman behar dituelako. Eta aspaldi ahaztuta behar luketen diskurtso beligeranteak jasan behar dituelako, izateko eskubidea ere ukatu nahi zaion honetan. Okerrena, gainera, etorriko direnen beldur egon beharra.
2004
‎Esan bezala, berak ezingo du bururatu kontenplazio hutsean gelditzen den eta erabilpen praktikorik ez duen zientzia. Honi dagokionez, ez da ahaztu behar Diskurtsoaren bukaeran eta beste zenbait momentutan garbiro erakusten digula esperimentazioari ematen dion garrantzia. Neurri batean berarentzat esperientzia lehena ez izan arren ezagutzarako prozesuan, baliotsua ez ezik, ezinbestekoa izango da.
2007
‎Izan ere, bi dira eskemak eskaintzen dizkigunbideak: diskurtsoa berritu behar da bizitzaren gorabeheren arabera edo, alderantziz, saiatu behar dugu diskurtsoak dioen bezala bizitzen. Arazoa orduan diskurtsoakplanteatzen duen kulturan dago.
‎Zenbait kasutan, metaforak (ausartak edo berri-berriak direnean batez ere) tentuz txertatu behar dira diskurtsoan, aldez aurretik iragarriz metafora bat erabiliko dela: bestela esateko, edo barkatu honela esatea baina?
‎Ekin diezaiogun araubide praktikoari. Nola eraiki behar da diskurtsoa, testu arrazoitua. Testu argumentatua osatzeko, oro har, hiru lan-urrats nagusi egiten dira:
‎Gizartean dauden mundu konplexuei buruzko diskurtso etikoa eskatzen zaio eragile sozialari, kazetaria izan, politikaria nahiz filosofoa izan. Mundu konplexu horiei eman behar die diskurtsoak irtenbide argumentatua. Diskurtsoak bere etika du, gaiei dagokielarik, gaien garapenei dagokielarik eta gaien gaineko erabakiei dagokielarik.
2008
‎Beraz, zein da euskaraz eskain dezakeen berezitasuna? Buelta eman behar diogu diskurtsoari: euskara maite badugu ez da, hain justu, noranahikoa delako, etxean bezala sentiarazten gaituelako baizik.
‎Ohitu naiz Frankek gauzak eskatzeko duen estilo zuzenera. Ondo egiten du, badaki zein den martxan jarri behar duen diskurtsoa eta momentu bakoitzean diskurtsoa norabide egokian moldatzen. Nik ez dakit.
2009
‎Forma mintzatuan sinboloak «izendatu» edo «esan» egin behar dira diskurtso mintzatuan txertatzeko. Hori egiteko bi modu daude:
2010
‎KUTXAren esperientziak" esportagarri" egiten dituen bi ezaugarri nagusi ditu: euskara/ gaztelania elebitasunetik abiatzen bada ere, eleaniztasunera dago bideratuta (euskara, gaztelania, galego, katalana); hizkuntza kudeaketak behar duen diskurtsoaren lanketa zuzendu da aldagai teknikoetara, enpresahelburuen bila, hizkuntzen alde identitarioa/ ideologikoa kontuan izan gabe. Horrela, eleaniztun izatera derrigortuta dagoen enpresa globalak baluke zer ikasia normalizazio prozesu honetan mamitutako esperientziarekin.
‎KUTXAren esperientziak" esportagarri" egiten dituen bi ezaugarri nagusi ditu: euskara/ gaztelania elebitasunetik abiatzen bada ere, eleaniztasunera dago bideratuta (euskara, gaztelania, galego, katalana); hizkuntza kudeaketak behar duen diskurtsoaren lanketa zuzendu da aldagai teknikoetara, enpresa-helburuen bila, hizkuntzen alde identitarioa/ ideologikoa kontuan izan gabe. Horrela, eleaniztun izatera derrigortuta dagoen enpresa globalak baluke zer ikasia normalizazio prozesu honetan mamitutako esperientziarekin.
‎• euskarak behar duen diskurtso berriaz
‎Euskal Herrian, zorionez, badugu Euskarak behar zuen diskurtso berri hori. Duela 30 urte hasi, eta orain arte, eta aurrerantzean ere ekoizpen berriak sortzen ari den ikertzailea baitugu gure artean.
‎Zuzen edo oker, baina gauza bera esaten zuten PPren izenean hitz egiten zuten guztiek; mezua bakarra zen edozein leku eta esparrutan. Aitortu egin behar zaie diskurtsoaren koherentzia hori, zuzena izan ala ez. Lópezen Gobernuak, ostera, minoritarioa eta ahula denez Alderdi Popularraren sostengua behar duen gobernu horrek, argazkietarako grina du, diskurtso eta koherentzia faltarekin batera.
‎Errebeldeak komenentziaren mugak gorde behar ditu, kontserbadoreak errebelde papera egin behar du espektakuluari giro apur bat emateko. Egiatiak gezurren bat soltatu behar du ez desentonatzeko, gezurtiak egiaren batzuen bidez eutsi behar dio diskurtsoari. Ez dira bereizten errazak.
2012
‎Nola ordea? Argi dut euskal herrietan, euskal herria eraiki artean, euskarak behar duela diskurtso-zentraltasun osoa eta aldi berean praktika oro biltzaileak behar ditugula. Anartean ere, subjektuaren ideia berritu behar dugu. euskal subjektua ez da jendea bere hartan:
2013
‎Arruti dugu euskararen kontuetan autoritate morala duenetako bat, praktikan eta praktikak behar duen diskurtsoan kilometro batzuk egina. Eta intuitzen du bide horren emankortasuna.
2014
‎SMS formatuan idatziak edo erranak boz grabatu batetik. Interferentziak behar ziren diskurtsoaren errealitatearen erakusteko eta bereziki oraingo baloreen edo iritzien hierarkizazio ezina, ez erranaren iturria ez dezakegulako gehiago batere defini, ez segurta. Zatien artetik, bertsoek gaia beste nonbaitik hartzeko, bertsolari bikoteak aldikal aldatu behar ziren.
‎Ongi, orain galdetu behar dut diskurtsoaren erritmoaz.
2015
‎Zergatik. Hausnarketa baten ondorio da. Euskarak behar ditu euskaltzaleak, jakina, baina fokua edo diskurtsoa euskaran eta euskaltzaletasunean bakarrik jartzea mugatua da. Euskarak behar du diskurtso irekiago edo inklusiboagoa, demokratikoagoa. Gizartean edonork partekatzen dituen balioen gainean eraiki behar dugu hizkuntzen bizikidetzaren aldeko diskurtsoa.Bizikidetza, zelan. Hiru ardatzen gainean.
2016
‎Saio honen izenbururako aukeratu diren zazpi kontzeptuak egokiak izan daitezke euskarak behar duen diskurtso berria eraikitzen hasteko. Litekeena da zazpi kontzeptu horiek nahikoa ez izatea; beharrezkoak bai ordea.
‎espainiera da, gaizki ulertutako elebitasunaren ideia da. Katalana normalduko bada, ezinbestekoa da espainierak atzera egitea, egun duen hegemonia galtzea.Tentu handiz landu behar den diskurtsoa da, gaizki-ulertu eta manipulaziotarako bide erraza baitakar. ERC eta CDCko buruek Katalunia independentean espainiera ere ofizial izatea defendatu dute prozesuan zehar, independentismoaren oinarri soziala hazteko espainieraz bizi ohi diren biztanleak erakarri behar direla ohartuta.
‎Beraz, gogoeta egin behar dugu horretaz guztiaz, eta ahalegin handia eskatzen du horrek. Erabat egokitu behar dugu diskurtsoa; pentsaera ere bai. Bestearen lekuan jartzen saiatu behar dugu, eta entretenigarria izan behar da.
2017
‎hizkuntzak determinatzen duela identifikazio politikoa? gure ustez, kategorien esanahia eta zentzua ondo zehaztu behar dira diskurtsoei buruzko ikerketak eginez. bestela eginez gero, ezin da baztertu erantzun horiek nork bere burua" identitate legitimoen merkatuan" kokatzeko ahaleginak ez izatea (eta ez da jakingo galderek ez ote duten merkatu hura indartzen edo eraldatzen). izan, kategoria horiek ez dira termino adituak, praktikaren kategoriak dira, jendeak bere eguneroko bizitzan erabiltzen dituen kategori... inkestak ematen dizkigun datuetan badirudi bi aldagai (linguistiko, politiko, identitario...) neurtu beharrean aldagai bera ari zirela neurtzen, alegia, aldagaiak, praktikaren kategoriak diren aldetik, bat eta ez bi direla17 kategorien adiera ez da norberaren hautu subjektibo hutsa, jendartean eraikitzen eta erabiltzen ari diren diskurtsoen eragina baizik.
‎Jakin 220 arbuiagarria behar lukeen diskurtso moldeak izugarrizko arrakasta du euskal gizartean, eta bereziki Hegoaldekoon kasuan". Unai Iturriagak antzeratsu formulatu du:
2018
‎Eta horretarako, diskurtso bat eraiki behar da, indibidualki eragingo diguna baina, indibiduo besteekin eta sarean egiten garenez, aldi berean, dimentsio kolektiboa duena. Eraiki behar da diskurtso bat: gure erabakimenaren motorra izango den motibo eta esanahien ardatz bat.
‎Euskarak aurrera egin dezan euskaltzaletasuna auspotzea bezain baliotsua da kontrakotasuna desaktibatzea. Horretarako eraiki behar dira diskurtso inklusiboak (askatasuna, berdintasuna, justizia), helburu partekatuak (hizkuntza berdintasuna), tarteko esparruak (hizkuntza simetria), autoritate zientifikoak (Soziolinguistika Institutua), praktika erraztaileak (ulermena berariaz lantzea)...
‎Iraindu behar zenidaten diskurtsoa zehaztu behar zenean?
2020
‎"... objektu autonomoa den arren, hizkuntzalaritzatik abiatuta aztertu behar da diskurtsoa; diskurtsoa esaldi handia litzateke, eta esaldia, aldiz, diskurtso txiki bat besterik ez".
‎' Ezin gara aitona-amonen etxera joan, kutsatu egin ditzakegu eta'. Baina kontuz ibili behar dugu diskurtso horrekin; izan ere, sentimendu horiek hor daude: errudun sentimendua sortzeraino.
2021
‎Tresnak ezin dira izan erresistentziarako, gehiengo bat eraikitzeko baizik. Horrek eraman behar gaitu diskurtsoa berrasmatzera eta ausardia gehiago izatera. Berriki errepublika gora eta errepublika behera aritu zaizkigu uztailaren 14an izan diren ustezko gertakarien itzulian, eta nik argiki erraten dut:
2022
‎● Ez dugu erori behar diskurtso jakin edo berri batzuen amaraunean. Askotan entzun izan dugu" Etorriko dira gazteak eta egingo dute lanean euskaraz", dagokigun ardura besteen gain utzi nahian, aldaketa denbora-kontua balitz bezala, eta ikusi dugu ezetz, ez dela horrela:
‎Hain zuzen ere, lortu du hilabete bukaerara iristen ez den pertsona baten beharretatik urrun dauden erreklamo horiek egitea, 12 orduko lan prekarioekin, soldata eramaten duten alokairuekin eta inguruko sarerik gabe. Ikusten ari ez garen eta ikusarazi behar den diskurtso horietatik kanpoko errealitate bat dago: ez dago karrera profesionalik denentzat, lan guztia ez da fantasia, hobby eta zoriona, eta min handia dago hor.
‎Gure erantzukizuna da. Bakoitzak bere mailan eta dagoen lekuan erabaki behar du diskurtso hori onartzen duen ala ez!
2023
‎Baina hori icebergaren punta besterik ez da, independentzia ekonomikoak gure eguneroko erabakietan askoz maila sotilagoan egiten gaituelako libre. Hala ere, kontuz ibili behar da diskurtso horrekin. Izan ere, soldatapeko lanak ez gaitu inor libre egiten.
‎Belaunaldien arteko elkartasunean oinarritzen den pentsio sistema publikoa, langile belaunaldi ezberdinek eskuz esku eta elkarlanean defendatzea. Hori da borroka honek behar duen diskurtsoa, iruditegia eta pentsamendu markoa eraikitzeko bidea. Ahaztu gabe," eta orain zer" dela emakume askoren zalantza, bizitza osoan zaintza lanetan egin ondoren.
‎L' opoponax (1964) obran haurtzaroa eta subjektibotasuna jorratzen dira, baita munduaren aurkikuntza ere, bere isiltasun eta hutsuneekin. Les Guerilleres (1969) obran, feminista gazte batzuk aurre egin behar diete diskurtso nagusituei, harreman sozialak aztertzen dituzte eta mundu hobe baten alde dabiltza borrokan. Le Corps lesbien-en (1973) intersubjektibotasuna dago arakaturik, sufrikarioan eta gozamenean bizituriko maitasun topaketa baten bidez. Azkenik, Virgile, non (1985) obran militantismoaren erronkak eta mugak dira jorratuak, militante-bizian egindako iniziazio-bidai baten bidez.
‎Atzo, berez, Txinan mintzatzekoa zen, baina, duela egun batzuk COVID-19an positibo eman zuenez, bidaia bertan behera utzi zuen. Bere blogean argitaratu du eman behar zuen diskurtsoa, eta horretan ohartarazi du Pekinentzat«oso zaila» izango dela, «ezinezkoa ez esateagatik», Bruselarekin «konfiantzazko harreman bat» edukitzea, ez baldin badu bultzatzen Errusiak Ukrainatik tropak erretiratzea ekarriko duen irtenbide bat.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
behar duen 7 (0,05)
behar da 5 (0,03)
behar dira 4 (0,03)
behar dugu 4 (0,03)
behar 2 (0,01)
behar den 2 (0,01)
behar du 2 (0,01)
behar zuen 2 (0,01)
behar die 1 (0,01)
behar diete 1 (0,01)
behar dio 1 (0,01)
behar diogu 1 (0,01)
behar direla 1 (0,01)
behar duela 1 (0,01)
behar dut 1 (0,01)
behar gaitu 1 (0,01)
behar lukeen 1 (0,01)
behar luketen 1 (0,01)
behar zaie 1 (0,01)
behar zenidaten 1 (0,01)
behar ziren 1 (0,01)
Argitaratzailea
Bat Soziolinguistika Aldizkaria 9 (0,06)
Berria 5 (0,03)
UEU 5 (0,03)
Argia 4 (0,03)
Jakin 3 (0,02)
Pamiela 3 (0,02)
Alberdania 2 (0,01)
Open Data Euskadi 2 (0,01)
Booktegi 2 (0,01)
Consumer 1 (0,01)
Uztaro 1 (0,01)
aiurri.eus 1 (0,01)
Jakin liburuak 1 (0,01)
Anboto 1 (0,01)
Urola kostako GUKA 1 (0,01)
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia