2002
|
|
Guzti hau ez da izan beste urrats bat besterik erakusteko herri honentzako demokrazia, paperetan eta hitz loratuen gainetik, egunero erakutsi
|
behar dela
aditzen eta elkarrizketatzen gizartearen ordezkariekin, are gehiago nagusiekin, edonondik datorren eta edozeinen pentsamentu bakarra onartzen ez dutenen baztarkerian amildu gabe.
|
2007
|
|
Baina zer dauka galdegaiak, beraren gainean idatzi baitira tesi doktoral bi eta hainbat artikulu? Erreparatuz gero zer dioen galdegaiaren legeak (galdegaia kokatu
|
behar dela
aditzaren ezkerrean, berari itsatsita) ez dauka eduki ezer txarrik tentuz eta neurrian erabiliz gero aditz aurrean, hau da, galdegaia txikia bada edo elementu bakarrekoa, baina luzea eta konplexua bada, nekagarria bihur dezake perpausaren irakurketa.
|
|
Denok-edo dakigunez, aztertu samar dago euskaraz zer den galdegaia eta zer kokaleku daukan perpausaren barruan: Astarloa hasi zen lurra gorritzen, Azkuek erein zuen eta Altubek jaso uzta, beronek formulatu zuen-eta galdegaiaren legea (ipini
|
behar da
aditzaren aurrean, berari inkatuta). Harrezkero lege dontsu horrek ezker-eskuma jaso ditu kritikak:
|
|
D. Laugarren, eta azkenez, balantze bat egingo dut, batez ere, zenbatetan bete den Altuberen legea, eta honek dio, gomuta dezagun, galdegaia ipini
|
behar dela
aditzaren ezkerraldean berari inkatuta.
|
|
galdegaia, zehar-galdera. Gainera, perpaus horretan Altuberen beste lege bat ere hausten da, zeinak baitio mendeko perpausean azkeneko lekua hartu
|
behar duela
aditzak eta menderagailuak, eta erreparatzen badiogu zehar-galderari, ikusiko dugu beronen menderagailuaren ondoren osagai bat dagoela. Honela behar ei da:
|
2010
|
|
Tuaregen kasua erabat normaltzat har daiteke, aditzak berez mailegatzea zailagoa delako. Harreman gradu hurbila
|
behar da
aditz arrotzak izen arrotzak bezainbeste mailega daitezen". 1044
|
2011
|
|
Esaldia gaizki al dago" irakasleok" horrekin? " irakasleak"
|
behar luke
aditz horrekin. Baina aurrez irakasle horiei buruz hitz egin bada gero ezin da erabili" irakasleok"" irakasle horiek" esateko intentzioz?
|
|
Bertzaldetik,
|
behar
aditzak, aditzlaguntzailearekinelkartzerakoan, kon trakzioaksortzenditu,-rgalduz: beaut, beaugu, entregatubeaninduen. Hala ere, aldaeraosotuak ereaurkiditzakegu:
|
2013
|
|
Teknika hori hiru konjokazioekin errepikatzen da, eta ariketa bakoitzaren emaitzak eta saiakerak fitxa batean jasotzen dira. Aditz formak. Proposamen hau gurutzegrama gisa planteatzen da, non jokalariek eskatutako indikatiboko pertsona, zenbaki eta denboretan idatzi
|
behar baitute
aditza. Erantzuna ezagutzen ez bada, hurrengo aditzera pasa daiteke eta aurrekora itzuli edozein unetan.
|
|
Felixek kontatzen ari zen hitzak eta iragarri zuen:-Hamabi hitz... puf, hori oro angoltzeko zer lana! Zer lana!-Ez da hain zaila, ea, hasi
|
behar da
aditz eta aditz laguntzailetik, gero deklinabideak eta abar. Utziko dugu lan hori biharko, orain tenore baita afaltzeko.
|
2014
|
|
9.1, 9.2, 10.17e... Halaere, esan
|
behar da
aditzak berraztertu ahala, sailkapen xehakatuago bat egiten dutelazenbait kasutan. Adibidez, Levinen 37.1 klasea (Verbs of Transfer of a Message: ask, cite, demonstrate...), bi azpiklasetan banatu dute VN-n:
|
2015
|
|
Ondo zeok Erronkariko aditz zena estudiatzea eta gramatika bat egitea, ondo zeok sustraia bila ibiltzea eta jakitea" duke" forma ez dela nobleen titulua bakarrik, baizik eta denok erabili
|
behar dugun
aditz moeta bat, ondo zeok euskal kuzina berria sartzea nahiz eta nik ez eduki hirumila pezta estilo bikain hori afari batean patxadan dastatzeko, baina non ditugu teorikoak, noizko euskal janzkera berriaren teoria?
|
|
Demagun, ikusi dudanean aditza aurkitzendugula testuan. Aldiberekotasuna adierazten duen denbora perpaus bat denez, dagokion sinplifikaziokoerregelan adierazten zaigu menderagailua eta kasu marka ezabatu
|
behar ditugula
aditz laguntzailetikdudanean eta ordu+ inesibo kasu marka (orduan adberbiboa) gehitu behar dugula perpaus nagusian.-(e) n menderagailua eta-(e) an kasu markak ezabatuta,* dud forma da geratzen dena. Forma hori ez dazuzena, dut izan beharko litzateke.
|
|
Eta iltzeekin egur zatiak lotzeko erabili ahal izango duzu, eta egur zati bat eta beste bat eta gero beste bat lotuz, etxe bat egiteko, zubipean bizi beharrik izan ez dezagun (eta nahi nuke metafora huts bat izatea, baina ez, ez da). Edo euskara izan liteke, nahi baduzu, eta nahi baduzu soilik, etorkizunez kargaturiko arma bat, hark emango dizkigulako, eta hark soilik, mundua aldatzeko
|
behar ditugun
aditz guztiak (eta, ondoren, hura edertzeko adjektiboak). Euskarak soilik ekar diezagukeelako duintasuna, ezinbestean euskararen eskutik ekarri beharko ditugulako gurera arnasarik gabe uzteraino itotzen ez gaituzten lanbideak, emakumerik hiltzen ez duten gizonak, esna amesten duten pertsonak.
|
2019
|
|
Nahi dugu, ahal dugu eta behar dute. Horiek izan dira gure arrazoiak eta ez alferrik aldatu dut pluraleko lehenengo pertsona
|
behar
aditza idaztean. Nahi dugu eta ahal dugu, bai, baina gure nahiak eta ahalmenak hutsalak dira haur hauen beharren aldean.
|
|
Bistan da esaldi menderatuak XV. mendearen hasieran ausarki erabiltzen zirela. Ikusi baino ez duzu egin
|
behar
aditz jokatuetan: -la eta-n atzizkiak, eta baitaurrizkia; eta aditz jokatugabean:
|
|
Gure proposizioari esker onartu
|
behar dugu
aditz batzuk atzizkiak asmatu baino lehenago erabiliak izan direla, eta, horrenbertzez, beldurrik gabe erraten ahal dugu har aditzoina hartu partizipioa baino zaharragoa dela; baina, baldin ba-tu atzizkia zaharrenetarikoa dela onartzeko erreparoa izaten baduzu, bada, har ezazu etorri aditza eta kito.
|
2020
|
|
Euskaraz ari ziren guztiak kontuan hartuta, horien% 18,1 ari zen hika. Kontuan hartu
|
behar da
aditzik gabeko esaldiak zukakoekin batera zenbatu zituztela. Hika ari ziren horien artetik,% 45,1 ari zen toka,% 17,5 noka, eta gainerako% 37,4 forma neutroren bat erabiltzen ari zen(" goizean ikusi haut" edo" nora joan haiz ba?" modukoak).
|
2021
|
|
Ikus Euskaltzaindiaren 113 araua: "
|
Behar izan
aditzaren jokabidea aditz iragangaitzekin", 2001eko otsailaren 23an, Lekeition, eta maiatzaren 25ean, Donostian, onartua.
|
|
Izan daiteke interpretazioaren aldetik aipatu berri dugun desabantailagatik? Baliteke; hala ere, gogorarazi
|
behar dugu
aditz jokatugabea dutenak ere ez direla erabat gardenak interpretazioaren aldetik, hauek ere bai baitute jokatudunek duten arazo hori15.
|
|
Ikus Euskaltzaindiaren 113 araua: "
|
Behar izan
aditzaren jokabidea aditz iragangaitzekin", 2001eko otsailaren 23an, Lekeition, eta maiatzaren 25ean, Donostian, onartua.
|
|
Aditzei lotzen zaie ber-/ bir-, baina ez du edozein aditzek onartzen ber-/ biraurrizkia, telikoak izan
|
behar dute
aditzok (Gràcia et al. 2000); hau da, amaiera jakina duen gertaera adierazten dutenek bakarrik har dezakete bir-. Horrek esplikatzen du* berregon edo* berribili modukorik sortu ezina.
|
|
LI3: Iruditzen zaie gehiago
|
behar ditugula
aditzak edo erabiltzeko. Inportanteagoa dela hori.
|
|
|
Behar izan
aditzak idazlearen balio moralez, sinesmenekoez eta, finean, konpromiso politiko-sozialez hitz egiten digu. Ez baitirudite inolaz ere berdin, esaterako, ofizioz apaiz den batek eta, adibidea muturreraino eramateagatik, bokazioz akrata agertzen denak idatzi behar dituztenek.
|