2023
|
|
Toki erakundeetako eguneroko jardunean ohikoak diren prozedura askoren gaineko informazioa ere bidali behar da: aurrekontuen onespena, aurrekontuen aldaketak, likidazioa, etab. Horrez gain, gai
|
batzuetan
toki erakundeek baliabideen edo gastuen gaineko erabakiak hartu aurretik, finantza zaintzako organo eskudunaren baimena behar izango da (zorpetzean, adibidez).
|
|
Bestetik, jasotako diru sarrerak modu askean kudeatzeari buruz esan daiteke autonomia ia osoa dela, beti ere Zuzenbideko Estatuak zehaztutako mugak errespetatzen badira. Baina ez da autonomia hori guztiz osoa; ebazpen edo erabaki
|
batzuen inguruan
toki erakundeen gaineko lurralde erakundeen zaintza ematen delako. Pentsa dezagun ondarea xedatzerakoan edota finantzazio eragiketa ezberdinak kontratatzerakoan finantza zaintzaren jarduera gauzatzen duten organoek baimena eman behar dutela.
|
|
Toki erakundeen baliabideak sailkatzeko orduan, bi irizpide ezberdin erabili daitezke. EKak zehazten dituen baliabideak bakarrik aintzat harturik argi dago baliabide
|
batzuk
toki erakundeenak direla, hau da, berezko baliabideak direla; eta beste batzuk exogenoak direla, hau da, kanpotik datozen baliabideak direla. Bestetik, TOLTBak 2 artikulu horretan egin duen zerrendari begiratuta, baliabide batzuk zuzenbide publikokoak izango dira eta beste batzuk zuzenbide pribatukoak.
|
|
Bertan agertuko dira baliabide ezberdinak, izaera pribatuko diru sarrerak, izaera publikoko diru sarreren inguruko arauketa, zorpetzearen inguruko arauketa, ordenantza fiskalen onespenak eta horien arauketa, prezio publikoak, tasak, etab... Esangura horretan, Bizkaiako Lurralde Historikoa adibide moduan harturik Orena DoMlNGUEZek horrela adierazten du: " Toki Ogasunei buruzko abenduaren 16ko 9/ 2005 Foru Arauak ezartzen duenez, toki erakundeek beren aplikazio eremura egokitzen dute toki zergak arautzen dituzten foru arauen edukia, ordenantza fiskalen bidez" 290 Tributu zehatz bakoitzari dagokion arauketa lurralde historikoei dagokie, beti ere gai konkretu
|
batzuk
toki erakundeen esku utzirik, autonomia printzipioa behar bezala bermatzeko. Hori horrela, Trakzio Mekanikodun Ibilgailuen gaineko Zergaren, Ondasun Higiezinen gaineko Zergaren, Jarduera Ekonomikoaren gaineko Zergaren, Hiri Lurzoruaren Balio Gehikuntzaren gaineko Zergaren eta Obra, Instalazio eta Eraikuntzen gaineko Zergaren oinarriak foruarauen bitartez ezarriko dira. Itundutako zergen arauketari dagokionez, ETELk arau orokorrak zehazten ditu aurretik zegoen sistema apurtu barik, hau da, foruarauen bitartez zegoen sistema apurtu barik.
|
|
Toki erakunde guztietan dagoen kontu hartzailetzak izaera ekonomikoa duten ekintza guztien gaineko kontrola gauzatu behar du eta kontrol hori finantza zaintzako funtzioak gauzatzen dituzten organoekin batera eta koordinazioan gauzatuko du. Toki administrazioetan funtzio zehatz
|
batzuk
toki erakunde guztietan eman behar dira derrigorrez: idazkaritza funtzioak (fede publikoa eta derrigorrezko lege aholkularitzako funtzioak jasotzen dituena), aurrekontuaren kudeaketa eta kudeaketa ekonomiko finantzarioaren barneko kontrola eta fiskalizazioa, kontabilitatea, diruzaintza eta diru bilketa.
|