2008
|
|
Erakudendeek ofizialki onarturiko Akademia izan luke, halako erakunde bati dagokion funtzio arauemailea ere burutuz. Egia esan une
|
batez
zehazten denez, «Los derechos de la Academia que queremos dar á entender con la frase de jus, publicum, serían exactamente iguales á los derechos de las demás Academias de su clase, y su jus, privatum mucho menor que el de sus similares».
|
|
Insistiendo», Euzkadi, 1920.01.22 Egilearen. Euzko? izena ez zen agertu artikulu hartan inprentako akats bategatik, baina hurrengo eguneko ohar
|
batek
zehaztu zuen.
|
|
Horrela laburtuko zaie eta errazago egingo etxetik euskaraz ez dakien ikasle horiei inguruko euskaldunekin jardun ahal izateko bidea15 Hau da, inguru erdalduneko eskola baterako hemen proposatzen dugun ereduaren arabera, euskara batuak hartuko luke lehentasuna, nahiz eta eredu bateratzaile hori modu zabalean ulertzen dugun (tokian tokiko edo inguru hurbileko ezaugarriak biltzeko joera duena) eta ez eredu murritz, estu eta gogortu baten gisa. Tafallan, esate baterako, ezin ditugu Bortzirietako edo Sakanako bereizgarriak erabili, baina bai Nafarroa osoan hedatuta daudenak (esan/ erran, bultzatu/ bulkatu, ezer/ deus, ibai/ ugalde, eta abar... aurreragoko
|
baten
zehaztu dira zein ezaugarri diren horiek eta zein jarraibide proposatzen den ahozko eredurako eta idatzizkorako).
|
2010
|
|
Aldaketa kontestuala: errealitate
|
bat
zehazten duen asertzio edo baieztapena jaulki da.
|
|
Ez dakigu. Halere, zortzigarrenak,« 8 Besterik», aipatu ez den beste motibazioaren
|
bat
zehazteko aukera ematen du.
|
|
Helburuen kasuan, aldiz, hamar proposamenen artean erantzuleari beste helburu
|
baten
zehaztearen aukera ez zaio ematen. Helburuak denak frantsesez idatziak dira bakarrik.
|
|
Ikasleek zortzigarren aukera bat bazuten, beste motibazio
|
baten
zehaztea, nahi baldin bazuten. Erantzun gutti izan dira.
|
|
Nafarroan ere antzekoa zen prozesua. . Bertako norbait bilatu bilera
|
bat
zehazteko herrian, deialdia egin seme alaba gazteak zituzten gurasoei, rolloa sartu, baina oso rollo positiboa, noski!?, gero bokata bat jan, eta oso berandu etxera?, kontatu du Juan Luis Larrazak. –Ikastola martxan jartzeko, bospasei haur eta lokalak eskatzen genituen baldintza gisa:
|
|
1982an, EAJ eta EE alderdien erabateko adostanunarekin, Eusko Legebiltzarrak onartutako Euskararen Erabilera Arauzkotzezko Oinarrizko Legean, esaterako, adierazten zen Euskal Autonomia Erkidegoko haurrei hezkuntzaren bidez bermatuko zitzaiela euskara eta gaztelera jakiteko aukera. Eta, lege horren garapen gisa, urtebete beranduago kaleratutako dekretu
|
baten bitartez
zehaztu ziren EAEko unibertsitatez kanpoko hezkuntza elebidunaren oinarriak: A, B eta ereduak.
|
|
Eta, horrela, 1987ko udan, taldetxo batek ordu asko eskaini zizkion ikastolen mugimenduaren estrategia
|
bat
zehazteari eta, estrategia horrekin batera, mugimenduaren ideiak jasoko lituzkeen balizko akordio baten testua idazteari.
|
|
Prozesu hari begira, beraz, ikastolen mugimenduak alternatiba
|
bat
zehaztu eta mahai gainean jarri behar zuen. Zein da etorkizuneko eskola publikoa?
|
2012
|
|
Testuan bertan esatariak darabiltzan baliabide edo estrategiek, bada, irakurketa orientatu edo bideratzeaz gain, norentzakoaren irudi
|
bat
zehazten edo egituratzen lagun diezagukeelako ustea dugu. Izan ere, norentzakoa, edo esatariak bere mezua idaztean buruan duen irakurlea, gaitasun batzuen jabe da (edo izan luke) eta irakurleak dituen gaitasunen arabera, esatariak abian jarritako estrategia horietatik batzuk atzemango dituelako ustea du.
|
|
Finkapenezko harremana diogunean, ordea, ez gara sail irekiaz arituko. E2 enuntziatuak E1eko elementuren edo osagairen
|
bat
zehazten edo finkatzen duela diogunean, azaldutako elementuaren sail osoa estaltzen duela adierazi nahiko dugu, eta ez sail horretatik adibideren bat edo beste aipatu, edo esatariari nabarmenenak gertatzen zaizkionak.
|
|
Justaposizioaren eta intzidentezko tartekatzearen arteko bereizketari helduz, garrantzizkoa gertatu zaigun ñabardura
|
bat
zehazten du: justaposizioa alboz albo, inolako konjuntziorik gabe, proposizioak paratzea da eta, honela, gramatikalki, proposizio hauek maila berean eta garrantzi berarekin paratzen direla esango digu, guztien artean pentsamendu osoa aditzera ematen dutela (Dessaintes 1960:
|
|
62), bada parentetikorik toki finkoa duenik: bereziki ideiaren bat edo termino adigairen
|
bat
zehaztu, ñabartu edo adibidetzea helburu duten enuntziatu parentetikoak. Baina gehienek ez dute holako toki finkorik; parentetiko gehienen kokatze puntua esatariaren beraren araberakoa da.
|
2013
|
|
Baina bereziki, otoitzari esker kemena bazutela aipatzen zuen Jean Saint Pierrek.
|
Batean
zehaztu zuen Paueko erregimentuek erretreta egin zutela hiru egunez, hala nola predikuak entzuteko, kofesatzeko eta horrelakoak egiteko. Halaber, euskaldunak soldadu onak zirela eta sinestea azkar begiratzen zutela, otoitz eginez, gehitu zuen.
|
2017
|
|
iraultzan, 20 mendeko gerletan, digitalaren aroan, etab. Gai honetan ere Ipar Euskal Herriari buruzko informazio aberatsak modu egoki batean erabiliak izan daitezen, tokiko pertsona aditu zenbaiten laguntza bildu behar du. Sei liburuki gotor agertu dira, horietarik
|
batek
zehazten duelarik proiektu zabal honek jarraikitzen duen metodologia. Erreferentziako lan tresnak ematea du helburu euskararen historia sozialaren proiektuak.
|
|
Gero, lege
|
baten bidez
zehaztu da Konstituzioan agertzen den esperimentazio
|
2020
|
|
Ahozko literatura kalifikatibo bakar
|
batez
zehaztu behar balitz, dudarik ez" organikotasuna" egoki litekeela. Ezen ahozko literatura organismo baten gisan funtzionatzen ikusten baitugu, haren baitan, hari loturik, haren izatetik hainbat fenomeno ematen eta eratortzen direla.113
|
2021
|
|
ondorengo testuan, birformulakizunean, morfologiaren definizio bat ematen da, orokorra (forma aztertzea) eta anbiguoa (morfologia formen azterketa bada, forma ezberdin asko azter daitezke hizkuntzalaritzan); geroago, atal birformulatzailean emandako informazio zehatzagoaren bidez saihesten du hizlariak anbiguotasuna, dagokion hizkuntza mailara ekarriz definizio orokorra (hitzen forma aztertzea). Halako markatzaileen bitartez hiztunak atzera egiten du diskurtsoan, eta lehenago esandako elementu
|
bat
zehazten du:
|
|
Aukera galderetan, aukera bat baino gehiagoren artetik
|
bat
zehaztu behar du erantzunak (juntagailu hautakaria baliatuz): Ardoa hartuko duzue, ala/ edo sagardoa?; Bizkaian, Gipuzkoan edo/ ala beste herrialde batean bizi zara?
|
|
28.8a Hasieran esan dugu juntaduraren bidez mota bereko elementuak elkartzen direla. ‘Mota bereko’ izate hori apur
|
bat
zehazten saiatu gara, eta funtzio sintaktiko berdina izatearekin lotu dugu. Alegia, ez dela nahitaezkoa juntagaiak zehazki kategoria berekoak izatea.
|
|
Beste determinatzaile kidekoenek —batzuk artikulu indeterminatuak eta hauek/ horiek/ haiek erakusleek— ez dute balio funtzio horretarako. Lehenbizikoaren kasuan, indeterminatu/ zehaztugabe izateak ezgaitzen du batzuk erreferente espezifiko
|
bat
zehazteko: labur geratzen da (zein liburu?:
|
|
aspaldiko eskola lagunekin, auzokoekin eta abarrekin. Askotan bi puntuen ondorengo enumerazioetan azaltzen da, aurretik aipatutako termino orokorrago
|
bat
zehazten hasitakoan, baina esaldiaren barnean ere joan daiteke.
|