Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 24

2008
‎Erakudendeek ofizialki onarturiko Akademia izan luke, halako erakunde bati dagokion funtzio arauemailea ere burutuz. Egia esan une batez zehazten denez, «Los derechos de la Academia que queremos dar á entender con la frase de jus, publicum, serían exactamente iguales á los derechos de las demás Academias de su clase, y su jus, privatum mucho menor que el de sus similares».
‎Insistiendo», Euzkadi, 1920.01.22 Egilearen. Euzko? izena ez zen agertu artikulu hartan inprentako akats bategatik, baina hurrengo eguneko ohar batek zehaztu zuen.
‎Horrela laburtuko zaie eta errazago egingo etxetik euskaraz ez dakien ikasle horiei inguruko euskaldunekin jardun ahal izateko bidea15 Hau da, inguru erdalduneko eskola baterako hemen proposatzen dugun ereduaren arabera, euskara batuak hartuko luke lehentasuna, nahiz eta eredu bateratzaile hori modu zabalean ulertzen dugun (tokian tokiko edo inguru hurbileko ezaugarriak biltzeko joera duena) eta ez eredu murritz, estu eta gogortu baten gisa. Tafallan, esate baterako, ezin ditugu Bortzirietako edo Sakanako bereizgarriak erabili, baina bai Nafarroa osoan hedatuta daudenak (esan/ erran, bultzatu/ bulkatu, ezer/ deus, ibai/ ugalde, eta abar... aurreragoko baten zehaztu dira zein ezaugarri diren horiek eta zein jarraibide proposatzen den ahozko eredurako eta idatzizkorako).
2010
‎Aldaketa kontestuala: errealitate bat zehazten duen asertzio edo baieztapena jaulki da.
‎Ez dakigu. Halere, zortzigarrenak,« 8 Besterik», aipatu ez den beste motibazioaren bat zehazteko aukera ematen du.
‎Helburuen kasuan, aldiz, hamar proposamenen artean erantzuleari beste helburu baten zehaztearen aukera ez zaio ematen. Helburuak denak frantsesez idatziak dira bakarrik.
‎Ikasleek zortzigarren aukera bat bazuten, beste motibazio baten zehaztea, nahi baldin bazuten. Erantzun gutti izan dira.
‎Nafarroan ere antzekoa zen prozesua. . Bertako norbait bilatu bilera bat zehazteko herrian, deialdia egin seme alaba gazteak zituzten gurasoei, rolloa sartu, baina oso rollo positiboa, noski!?, gero bokata bat jan, eta oso berandu etxera?, kontatu du Juan Luis Larrazak. –Ikastola martxan jartzeko, bospasei haur eta lokalak eskatzen genituen baldintza gisa:
‎1982an, EAJ eta EE alderdien erabateko adostanunarekin, Eusko Legebiltzarrak onartutako Euskararen Erabilera Arauzkotzezko Oinarrizko Legean, esaterako, adierazten zen Euskal Autonomia Erkidegoko haurrei hezkuntzaren bidez bermatuko zitzaiela euskara eta gaztelera jakiteko aukera. Eta, lege horren garapen gisa, urtebete beranduago kaleratutako dekretu baten bitartez zehaztu ziren EAEko unibertsitatez kanpoko hezkuntza elebidunaren oinarriak: A, B eta ereduak.
‎Eta, horrela, 1987ko udan, taldetxo batek ordu asko eskaini zizkion ikastolen mugimenduaren estrategia bat zehazteari eta, estrategia horrekin batera, mugimenduaren ideiak jasoko lituzkeen balizko akordio baten testua idazteari.
‎Prozesu hari begira, beraz, ikastolen mugimenduak alternatiba bat zehaztu eta mahai gainean jarri behar zuen. Zein da etorkizuneko eskola publikoa?
2012
‎Testuan bertan esatariak darabiltzan baliabide edo estrategiek, bada, irakurketa orientatu edo bideratzeaz gain, norentzakoaren irudi bat zehazten edo egituratzen lagun diezagukeelako ustea dugu. Izan ere, norentzakoa, edo esatariak bere mezua idaztean buruan duen irakurlea, gaitasun batzuen jabe da (edo izan luke) eta irakurleak dituen gaitasunen arabera, esatariak abian jarritako estrategia horietatik batzuk atzemango dituelako ustea du.
‎Finkapenezko harremana diogunean, ordea, ez gara sail irekiaz arituko. E2 enuntziatuak E1eko elementuren edo osagairen bat zehazten edo finkatzen duela diogunean, azaldutako elementuaren sail osoa estaltzen duela adierazi nahiko dugu, eta ez sail horretatik adibideren bat edo beste aipatu, edo esatariari nabarmenenak gertatzen zaizkionak.
‎Justaposizioaren eta intzidentezko tartekatzearen arteko bereizketari helduz, garrantzizkoa gertatu zaigun ñabardura bat zehazten du: justaposizioa alboz albo, inolako konjuntziorik gabe, proposizioak paratzea da eta, honela, gramatikalki, proposizio hauek maila berean eta garrantzi berarekin paratzen direla esango digu, guztien artean pentsamendu osoa aditzera ematen dutela (Dessaintes 1960:
‎62), bada parentetikorik toki finkoa duenik: bereziki ideiaren bat edo termino adigairen bat zehaztu, ñabartu edo adibidetzea helburu duten enuntziatu parentetikoak. Baina gehienek ez dute holako toki finkorik; parentetiko gehienen kokatze puntua esatariaren beraren araberakoa da.
2013
‎Baina bereziki, otoitzari esker kemena bazutela aipatzen zuen Jean Saint Pierrek. Batean zehaztu zuen Paueko erregimentuek erretreta egin zutela hiru egunez, hala nola predikuak entzuteko, kofesatzeko eta horrelakoak egiteko. Halaber, euskaldunak soldadu onak zirela eta sinestea azkar begiratzen zutela, otoitz eginez, gehitu zuen.
2017
‎iraultzan, 20 mendeko gerletan, digitalaren aroan, etab. Gai honetan ere Ipar Euskal Herriari buruzko informazio aberatsak modu egoki batean erabiliak izan daitezen, tokiko pertsona aditu zenbaiten laguntza bildu behar du. Sei liburuki gotor agertu dira, horietarik batek zehazten duelarik proiektu zabal honek jarraikitzen duen metodologia. Erreferentziako lan tresnak ematea du helburu euskararen historia sozialaren proiektuak.
‎Gero, lege baten bidez zehaztu da Konstituzioan agertzen den esperimentazio
2020
‎Ahozko literatura kalifikatibo bakar batez zehaztu behar balitz, dudarik ez" organikotasuna" egoki litekeela. Ezen ahozko literatura organismo baten gisan funtzionatzen ikusten baitugu, haren baitan, hari loturik, haren izatetik hainbat fenomeno ematen eta eratortzen direla.113
2021
‎ondorengo testuan, birformulakizunean, morfologiaren definizio bat ematen da, orokorra (forma aztertzea) eta anbiguoa (morfologia formen azterketa bada, forma ezberdin asko azter daitezke hizkuntzalaritzan); geroago, atal birformulatzailean emandako informazio zehatzagoaren bidez saihesten du hizlariak anbiguotasuna, dagokion hizkuntza mailara ekarriz definizio orokorra (hitzen forma aztertzea). Halako markatzaileen bitartez hiztunak atzera egiten du diskurtsoan, eta lehenago esandako elementu bat zehazten du:
‎Aukera galderetan, aukera bat baino gehiagoren artetik bat zehaztu behar du erantzunak (juntagailu hautakaria baliatuz): Ardoa hartuko duzue, ala/ edo sagardoa?; Bizkaian, Gipuzkoan edo/ ala beste herrialde batean bizi zara?
‎28.8a Hasieran esan dugu juntaduraren bidez mota bereko elementuak elkartzen direla. ‘Mota bereko’ izate hori apur bat zehazten saiatu gara, eta funtzio sintaktiko berdina izatearekin lotu dugu. Alegia, ez dela nahitaezkoa juntagaiak zehazki kategoria berekoak izatea.
‎Beste determinatzaile kidekoenek —batzuk artikulu indeterminatuak eta hauek/ horiek/ haiek erakusleek— ez dute balio funtzio horretarako. Lehenbizikoaren kasuan, indeterminatu/ zehaztugabe izateak ezgaitzen du batzuk erreferente espezifiko bat zehazteko: labur geratzen da (zein liburu?:
‎aspaldiko eskola lagunekin, auzokoekin eta abarrekin. Askotan bi puntuen ondorengo enumerazioetan azaltzen da, aurretik aipatutako termino orokorrago bat zehazten hasitakoan, baina esaldiaren barnean ere joan daiteke.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia