2008
|
|
Bigarrenari dagokionez (hau da, Herri Erakunde bat beste Erakunde batek ezarritako tributuen menpe egoteari dagokionez), arazo nagusia zen Estatua beste Herri Administrazioetako tributuen menpe egon daitekeen ala ez argitzea. Dakigunez, tributuaren oinarria Estatuak duen subiranotasunean datza, eta ez dirudi Estatuak bere menpeko Administrazio
|
baten
tributuak ordaindu behar dituenik. Hala ere, gaur egun ideia horiek aldatu egin dira; horrela, Estatuaren subiranotasun esklusibo hori Estatu antolamendu juridikoari bakarrik dagokio, ez, ordea, Estatu pertsonari.
|
|
c) Betebeharpekoetatik edonork gauzatzen dituen egintzak ondorioak dakarzkie gainerako betebeharpekoei. Esaterako, euretariko
|
batek
tributu zorra ordaintzen badu oso osorik, gainerako guztiak ere betebeharpetik aske geratzen dira. Hala ere, arau horrek ez du balio eginbehar formaletarako, ordainketarekin zuzeneko loturarik ez badute behintzat.
|
|
Erantzule mota horien artean badago ezberdintasunik euren eraentza juridikoari begira. Nolanahi den ere, erantzuleak beti erantzun behar du subjektu pasiboarekin
|
batera
tributuaren ordainketaz; batzuetan, subjektuak erantzun ez duelako (subsidiaritatea), eta, beste batzuetan, subjektuaren maila juridiko berean jartzen delako (solidaritatea).
|
|
Dakigunez, tributuak lege izaera du, legeak sortzen du-eta. Ez datoz
|
bat
tributuaren eskualdakortasuna eta tributuak dakartzan betebeharrak. TLOren 17.4 eta 18 artikuluen aginduz, norbanakoen hitzarmenen bidez ezin aldaraz daitezke tributuak sortu dituen egoera subjektiboak, ezta harremanen beste edozein osagai ere.
|
|
Tributu zuzenbidearen ardatzetarik
|
bat
tributua da, eratu ere, tributuaren inguruan eratu baita Zuzenbidearen adar hori. Tributua zer den argitzeko, aurren aurrenik tributuaren kontzeptu juridikorik ote dagoen jakin genuke.
|
|
Horiek zuzentzeko, kontrako froga erabili da. TLOren 93 eta 94 artikuluetako informazioa emateko beharra betetzeko datuei dagokienez, datuok sartu badira aitorpenetan edo agindeiei emaniko erantzunetan eta beste betebeharpeko
|
baten
tributu egoera erregularizatzeko erabili badira, orduan, datuok egiazkoak direla uste da, baina betebeharpeko ukituak faltsuak edo okerrak direla adieraziko balu, datuok egiaztatu lirateke. Halakoetan, aurkeztutako aitorpenetan hirugarrenaren gainean sartutako datuak berrestea eta horien gaineko froga ekartzea eska dakioke datu emaileari.
|
2012
|
|
Hitzak zuzenak dira, egiak esaten dituztenak. Beste talde
|
baten
tributua egin izan bagenu, ez genuen edukiko izan dugun arrakasta. Ezer berezirik prestatu al duzue gaurko, azken kontzertua izanik?
|
2023
|
|
Bigarrenari dagokionez (hau da, erakunde publiko bat beste erakunde publiko batek ezarritako tributuen menpe egoteari dagokionez), arazo nagusia zen Estatua beste administrazio publikoetako tributuen menpe egon zitekeen ala ez argitzea. Dakigunez, tributuaren oinarria Estatuak duen subiranotasunean datza, eta ez dirudi Estatuak bere menpeko Administrazio
|
baten
tributuak ordaindu behar dituenik. Hala ere, gaur egun ideia horiek aldatu egin dira; tributua justizia materialeko printzipio eta irizpideetan oinarritzen da, subiranotasunean baizik.
|
|
Erantzule mota horien artean badago ezberdintasunik euren araubide juridikoari begira. Nolanahi den ere, erantzuleak beti erantzun behar du subjektu pasiboarekin
|
batera
tributuaren ordainketaz, azken hori tributu betebeharretik askatuz; batzuetan, subjektuak erantzun ez duelako (subsidiaritatea), eta, beste batzuetan, subjektuaren maila juridiko berean jartzen delako (solidaritatea).
|
|
Arau haustea gauzatzeko, beraz, honako egoeraren bat dagoela egiaztatu behar da: a) Tributu zor osoa edo zati
|
bat
tributu bakoitzaren arauketan ezarritako epean ordaindu ez bada (kasu tipikoa: autolikidazioa okerraren ondoriozko zorra ez ordaintzeagatik, Arabako eta Gipuzkoako TFAOen 195 artikulua eta Bizkaiko TFAOren 196 artikulua), Araban eta Gipuzkoan diruzko isun proportziozkoa ezarriko da, ordaindu gabeko kopuruaren %50ekoa eta Bizkaian %100ekoa. b) Tributu bakoitzaren arauketatik eratorritako itzulketa bidegabe lortzen bada (kasu tipikoa:
|
|
Eragiketa
|
baten gainean
tributu bat baino gehiago ezarri nahi badira eta elkarren artean bateraezinak badira, tributu bidegabearen ziozko zor ez den sarrera eskatzeko preskripzio epea zenbatzen hasiko da tributu egokia zein den erabakitzeko organo eskudunak ebazpena eman duenetik aurrera. Esaterako, BEZaren eta KbOEren arteko bateraezintasuna.
|
|
Betebeharren arteko lotura eta preskripzio epeen jokoa batera jarriz gero, zergapetze bikoitzeko egoerak eta zergapetu gabeko egoerak sorraraz daitezke. Lehenengo kasuan, esaterako, demagun denborazko egozpenaren irizpideak aplikatzean desadostasuna dagoela eta aurreko ekitaldi
|
batean
tributu betebeharpekoak aitortu duen sarrera geroko zergaldira eraman nahi duela Ogasunak. Demagun ere, auzia urteen buruan ebazten dela betebeharpekoaren uziari ezezkoa emanez, behin sarrera aitortu zuen zergaldia preskribatu denean; orduan, ezin dezake zor ez diren sarreren itzulketa lortu, eta aldi berean, Ogasunak eskatu zuen geroko zergaldian sarrera ordaindu behar du.
|
|
Auzitegi Gorenak bi preskripzio horien arteko ezberdintasuna justifikatu du zigor arloan zehatzen den jokabidea astunagoa edo larriagoa delako eta bi epeak lokabeak direlako (2003ko apirilaren 3ko Auzitegi Gorenaren Epaia). Gauza bera gertatzen da preskripzio penala geldiarazteko arrazoiekin; arrazoi horiek ez datoz
|
bat
tributuen arlokoekin, nahiz eta horiek zenbatzen hasteko unea berdina izan: jokabidea gauzatu denetik aurrera.
|
|
Kontrara, Ezin izango da hasi autolikidazioak eta behin behineko likidazioak berrikusteko prozedura bat, baldin eta behin betiko likidazioa eman bada edota egiaztapen mugatuko prozedura
|
baten pean
tributu betebeharra edo haien osagaiak jarri badira, egitate nahiz inguruabar berriak aurkitu ezik, hots, prozedura ebazteko aintzat hartu ez zirenak aurkitu ezik.
|
|
Tributu zuzenbidearen ardatzetarik
|
bat
tributua da, eratu ere, tributuaren inguruan eratu baita Zuzenbidearen adar hori. Tributua zer den argitzeko, aurren aurrenik tributuaren kontzeptu juridikorik ote dagoen jakin genuke.
|
|
Dakigunez, tributuak lege izaera du, legeak sortzen du-eta. Ez datoz
|
bat
tributua inter vivos eskualdatzea tributuak dakartzan betebeharrekin. Bizkaiko eta Gipuzkoako TFAOen 17.6 eta 18 artikuluen aginduz, eta Arabako TFAOren (eta TLOren) 17.5 eta 18 artikuluen aginduz, norbanakoen hitzarmenen bidez ezin aldaraz daitezke tributuak sortu dituen egoera subjektiboak, ezta harremanen beste edozein osagai ere.
|