2000
|
|
Pasaia Blues eleberrian, ordea, honako bi plano hauek bereiz ditzakegu: batetik, erakunde armatu baten inguruko ikerketa bere gain duen ertzainen taldea; bestetik, erakunde armatu
|
bateko
kideen arteko harremanak. Kasu honetan, irakurlearen arreta erakartzeko hasieratik aipatzen den erakundeko kide baten eta ertzain baten arteko harreman bitxiaz baliatzen da:
|
2002
|
|
XVII. mendearen bigarren erdian kokatutako Joanes Etxegoien dugu protagonista nagusia eta narratzailea. handiki
|
bateko
kidea, Joanesen familia luzaroan egon zen erbestean Gaztelako inbasioari aurre egin izateagatik. Tradizioa eta modernotasuna, lurra eta itsasoa, Europa eta Amerika, katolikoak eta luthertarrak,...
|
|
Bidaia honen bigarren etapa Kapitain Frakasa (Erein, 1991) eleberria da, 1991ko Kritika Saria eraman zuena. Bertan kontatzen den istorioan, ezkutuko talde (mafioso?)
|
baten
kide bati halako batean emakume ezezagun erakargarri batek pasaporte bat ematen dio Frantziatik ihes egin ahal izan dezan. Gertakizun horrek abiarazten ditu protagonistak bizi dituen zalantza eta estutasun guztiak, ez baitaki taldeburu den Gerald D.k jarri dion segada ala benetako sorospen ekintza ote den.
|
|
Obraren izenburuaren jatorrian eleberriko pertsonaia guztien ezaugarri komuna dago, hots, denak kalamidade hutsak direla. Egituraren bi zatietatik lehenak protagonistak, gorabehera askoko familia
|
bateko
kideak, aurkezten dizkigu. Gorki eta Ladis aita semeak poetak dira, baina oso elkarren oso desberdinak:
|
|
Enpirikoentzat testuak ez du berez inongo adierarik, irakurketaren eta bertan parte hartzen duten kognizio eragiketen bidez lortzen baitu adiera hori. Modu honetan ulertuta, literatur sistema
|
bateko
kideek ematen diote testu bati bere adiera. Ikus daitekeenez, ez da zaila baieztapen eta helburu guztiotan mende hasieran zientziaren teoriaren esparruan, K. Popper, I. Lakatos eta bestek egindako ekarriak antzematea eta enpirismoak beti subjektibitate artekotasuna adierazten duela ohartzea.
|
2005
|
|
Horiek oraindino itxaron dute. Beste bat izan liteke euskal literaturaren barruan bereizketa artifizial bat egitea, izan ere, Bizkaiko idazlea izateak ez dakar aparteko sistema literario
|
bateko
kidea izatea. Erosotasunagatik eta, batez ere, lagina mugatzearren egin dugu horrela.
|
2015
|
|
Lehenengoak José Luis Merino idazle bilbotarraren hiru testu ziren, 3 cuentos inacabados izenburupekoak. Merino aurreko belaunaldi
|
bateko
kidetzat jo zitekeen, 1931n jaioa baitzen Bilbon, eta artearen munduari atxikia egon izan da beti. Bilboko beste erdal idazlea Javier Aguirre zen.
|
|
Euskal sistema literarioaren prekarietateak zein argitaletxe urrien kriterio kaskarrek liburu ugari sistematik kanpo uzten zituztela salatzen zuten. Landa Donostiako EUTGko fakultatean sortutako talde
|
bateko
kide zela eta talde horrek aldizkari berri baten lehen alea kaleratu zuela aditzera ematen zuten gainera. Horixe zen Susa aldizkariaren lehen alea, 1979ko abenduan argitaratua.
|
2017
|
|
Zer ikuskera edo balio euskaldun laga behar izan du bada Atxagak bazterrean Espainian onartua izateko? Kanporako irekitasunak berekin dakarren mugen lausotze edo zalantzan jartzea ez da erraz onartzen gurea bezala bere burua kolokan sentitzen duen nazio
|
baten
kideen artean. Balirudike muga horiek tinko ixteak indartsuago egingo gintuzkeela.
|
|
Biharamunean, ordea, Okerrak berak eman die guztia argitu duen azalpena: desagertzeko arriskuan dauden animaliez arduratzen den elkarte
|
bateko
kidea da; berak muskerrak zaintzen ditu eta hor zehar zaurituta aurkitutakoak Obaban bertan daukan txabola batean sendatu eta askatu egiten ditu gero. Baina azalpenak ez du narratzailea asebete.
|
|
Halere, Olaziregiren sailkapenak azalera ekarri ez dituen dibergentzia funtsezkoagoak seinalatu behar lirateke nobelatik nobelara. Dibergentziok auzi oinarrizko zenbait ulertzeko modu guztiz ezberdinak eragiten dituzte, hala nola giza gatazken izaera, nazio kontzeptua edota nazio
|
baten
kidea izateak banakoari dakarzkion eskubideak zein betebeharrak. Finean, auzi filosofiko funtsezkoak dira euskal nobelagileek ezberdin irudikatu dituztenak, bai ontologikoak errealitatearen izaera, bai epistemologikoak egiazko ezagutzaren posibletasuna.
|
2021
|
|
1Irakurleei kalitatezko corpus heterogeneo bat aurkeztea: genero desberdinetako eleberriak, albumak, ipuinak, poesia, komikiak, fikzio digitala, eta abar; 2Irakurketakomunitate
|
bateko
kide izatearen esperientzia eskaintzen duten irakurketa partekatuko jarduerak antolatzea; 3Irakurleen gaitasun literarioa, irakurketa gaitasuna eta gustuak kontuan izatea corpusa aukeratzeko; 4Ikastetxeetan plazerezko irakurketa eta derrigorrezko irakurketa batzen dituzten proposamenak antolatzea.
|
|
GE3 k zehaztutako bigarren erronkan irakurketa komunitate
|
bateko
kide izatearen esperientzia eskaintzen duten irakurketa partekatuko jarduerak antolatzea proposatzen zen. Irakurketa eta literatura izaera sozialekoak zirela adierazi da lehen ere, eta halako izaerako lanketek duten inpaktua handia dela onartzen dute ikasleek eurek ere, batetik, nerabezaroan batez ere berdinkideen eragina oso handia dela kontuan hartu behar delako, eta, bestetik, literatur esperientziak eskain dezakeena partekatzea, iritziak, sentsazioak, bizipenak edota argumentuak, esaterako, motibaziorako eta, beraz, zaletasun zein atxikimendurako faktore gisa ikusten delako (LI1, LI3, LI4, LI5, LI8, LI10).
|
|
Klasikoak eskola eta ikastetxetan lantzea ezinbestekoa da. Teresa Colomerrek hainbatetan azaldu duen bezala, klasikoak kultura baten erreferente partekatuak diren heinean, gizarte kohesioa bultzatzen dute eta kolektibo
|
baten
kide izatearen ideia eskaintzen dute. Gainera, mundua ulertzeko funtsezko tresna bilakatu daitezke interpretazio eskemak eratzen dituztelako.
|