2000
|
|
Internet Asmoak geroeta garbiago daude. Garai
|
bateko
informaziorako superautobideak, zeinek oso azpiegitura garestia erabiltzen baitzuten (estatuek borondate onez ordainduta), informazioa garraiatzeko eta erabateko komunikazioa ezartzeko omen ziren. Baina superautobideak supermerkatu bihurtzen ari dira.
|
|
Ikerraldi edo sondeoa: gaurkotasuna duen gertaera edo arazo
|
bati buruzko
informazioa jasotzeko, afektaturik dauden pertsonei itaunak egiten zaizkienean.
|
|
Esaterako, auto istripuak gertatzeko arriskua dagoen bihurgune edo eskualdea markatuko genuke harremanetarako mapan, eta bertan, eskualde horretan edo hortik hurbil bizi den pertsona baten telefono zenbakia eta izena. Beste adibide bat, alderdi politikoen egoitzarena izan daiteke; gure mapan markatutakoan, erraz lor genezake lekuko
|
baten
informazioa zuzenean, atentatu bat balego adibidez.
|
|
Irratia batik
|
bat
informazio igorle dela uste duen irratilari profesionala ere bada izan irrati lengoaiaren arerioa, nahi gabe bada ere; irratibidearen molde adierazgarriak lengoaia propioaz ezagutuak izan daitezkeela ukatzen ohi du. Hedabide desberdinen kazeta funtzioak erkatzeko testuinguruan, irratia da albisteak azkarren igortzen dituen hedabidea.
|
2001
|
|
Narrazioaren ardatza denbora da, eta gertakarien arteko erlazioa denborazko konektoreen bidez gauzatzen da. Azalpenari dagokionez, edozein gaiariburuz ezer ere ez, zerbait edo asko dakien jasotzaile
|
bati
informazioa ematea da.Informazio emate hutsa da, mezu emailearengan ez baitago bestelako asmorik.Argudioaren kasuan, ordea, berezitasunik handiena mezu emailearen asmoa da.Asmo hau pertsuaditzea, norberaren ikuspuntua onarraraztea edota jasotzaileareniritziak edo pentsamoldea aldaraztea da. Beraz, argudioak mezu jasotzailearenganeragitea du helburu.
|
|
Maila honetan, aurrekoan bezala, diskurtso informalak izango dira gehienlanduko direnak (bakarrizketak, elkarrizketak, oharrak, gutunak...). Hala ere, hainbat kasutan sor dakizkiekeen egoera jakinei aurre egiteko, ikasleak diskurtsoformalari erreparatzen hasi dute (ezezagunei argibideak eskatzeko edoemateko, leku publikoren
|
batean
informazioa eskatzeko, hedabideetako berrietanesaten dena ulertu ahal izateko...).
|
|
Testu
|
batek
informazio bat ematen ez duenean edota erdizka ematen dueneaneratzen dira hutsuneak. Alabaina, hutsune bat ez da edozein informazio ezarenondorioz eratzen (idazleari ezinezkoa zaio guztia kontatzea, zehaztea, deskribatzea); aitzitik, irakurleok falta den hori betetzera beharturik gaudenean eratzen dira hutsuneak.
|
2002
|
|
Euskarazko emanaldiak eskaintzen ziren arren, gaztelaniazkoak ziren nagusi, eta frantsesez eta ingelesez ere zabaltzen zituzten hainbat mezu, Europako biztanleei helarazteko xedez. Beti ere, frankismoaren aurkako tresna izan nahi zuen irratia, horretarako bide
|
bat
informazioa zabaltzea zela, diktaduraren gehiegikeriak, batik bat (Ibidem: 162).
|
|
Uhinak zentsuratuta zeuden, eta Casares Quiroga-ren gobernua baikor eta lasai agertzen saiatzen zen, populazioari dena kontrolpean eta bare zegoela sinetsaraziz. Bitartean, ordea, Radio Sevilla zelakoa entzuten zutenek beste mota
|
bateko
informazioa jasotzen zuten,, nazionalek, lehenengo unetatik zabaldu baitzituzten7 beren mezuak.
|
2004
|
|
Adibidez, tenperatura (zenbait espezietan izakibakoitza arra ala emea izango den inguruko tenperaturarcn ondorioa da, beraz, ez dago geneetan, idatzita?), eiikadura, bizkarroiak,. Egile horien ustez cz dago irizpide finkorik baliabide
|
bat
informazioa dela eta beste bat kausa arrunta dela esateko, edozein baliabide izan daitckeela informazioa diote, zcntzu horretan interpretazio kontua besterik ezdclako. Gaincra, diote. organismo berdinak ekoizieko gaitasuna dela ugaikeia eta ezin delabakarrik geneen craginarekin azaldu.
|
2005
|
|
Aristotelesen garaitik badakigu informazio hitzak bi esanahi hauek gordetzendituela: batetik, objektu
|
baten inguruko
informazioa jasotzea, hau da, objektu batbehatu eta, horrela, informazioa ateratzea; bestetik, objektu bati forma ematea, kasu honetan erreala den zerbaiti, hots, formarik ez duen eta, ondorioz, opakua etaulertezina den zerbaiti forma ematea. Testuinguru hau izanik, guk ezagutzen dugunerrealitatea, albisteen bitartez ezagutzen duguna, erreala den gertakari amaigabeenmagma bereiztezin horri forma ematetik sortzen da.
|
|
9 Diseina ezazu ikastetxe
|
baten
informazio eta komunikazio plana (kanpokoa etabarrukoa).
|
|
Kazetariak ez du deskribatzaile lanik hartu behar, ikusleak berak egingo duelako hori. Irratikoaren aldean, beste mota
|
bateko
informazioa ematea komeni da irudiak duen indarra hobeto aprobetxatzeko, nahiz eta testu gutxiago erabiliko den horretarako. Horregatik, esan ohi da, eta egia da, irratiko kazetariari asko koskatzen zaiola telebistako lanera moldatzea.
|
2006
|
|
e. Konparazioak eskaintza edo promozio berezi jakin
|
bati buruzko
informazioa ematen badu, eskaintza horren hasiera data (hasi gabe egonez gero) eta amaierakoa eman dira.
|
2007
|
|
Beste desabantaila
|
bat
informazio iturrien kontsulta egiterakoan dago. Informazioa lortzeko sarbide zuzena izatea oso konplikatua da gaur egun, oso zailasuertatzen baita zuzeneko iturrietara jotzea.
|
|
Prentsa bulegoa erakunde publiko
|
baten
informazio bulegoa da; kazetarien kontsulteierantzuten die eta bere erakundeari buruz argitaratutako informazioa biltzen du.
|
|
Kay k (2000) argudiatzenduen bezala, informazioaren teoriatik garatutako ildo teoriko eta metodologikoekbiosemiotika berri bat ekoizten dute (Doyle, 1997), eta maila diskurtsibo horretatikulertuko da bizitzaren barruan dagoen informazioa. Gene bakoitzak izango du bereinformazioa, eta programa
|
baten bitartez
informazio hori garatua izango da. Horrekbultzarazten du Haraway (1991) esatera, biosemiotika horren barruan geneakautotelikoak direla:
|
|
Fodor ekprozesu kognitibo nagusiei prozesadore nagusi esaten die, eta haien funtzionamendua ez da moduluena bezalakoa. Izan ere, motelak dira; ez dute soilik eremuzehatz
|
bati buruzko
informazioa prozesatzen; ez dira nahitaez aktibatzen (nahiizanez gero, pertsona batek zerbaitetan ez pentsatzea erabaki dezake), askotankontzientziaren kontrolpean jarduten dira, eta helburu kognitibo orokorrak lortzekoprestaturik daude.
|
|
Gizarte ezagutzaren garapenaren ikerketari ekarpenak egin dizkion besteikuspegi
|
bat
informazioa prozesatzeari buruzkoa da. Atal honetan, ikuspegihorretan koka daitezkeen hiru teoria azalduko dira; hain zuzen ere, kausa egozteariburuzkoa, eskemei buruzkoa eta eremuei buruzkoa (Shaffer, 2002).
|
|
Kontuan hartuta zer esan dudan aurreko paragrafoan eta ikusita goragoko adibideak, argi dago, nik uste, perpaus
|
bateko
informazio gunea aditza bada, berau zenbat eta aurrerago egon perpausean, orduan eta lehenago irakurriko dela mezu nagusia; eta, ondorioz, errazago perpaus osoa; eta, alderantziz, zenbat eta urrunago kokatu aditza, hainbat eta beranduago irakurriko da mezu nagusia; eta, ondorioz, nekezago perpaus osoa. Beraz, itzelezko garrantzia dauka, ondo eta erraz prozesatuko bada perpaus bat, aditza albait aurreren erabiltzeak.
|
|
Hortaz, argi dago perpaus
|
bateko
informazio gunea aditza bada, berau zenbat eta aurrerago egon perpausean, orduan eta lehenago irakurriko dela mezu nagusia, eta ondorioz, errazago perpaus osoa; eta, alderantziz, zenbat eta urrunago kokatu aditza, hainbat eta beranduago irakurriko dela mezu nagusia, eta ondorioz, nekezago perpaus osoa. Beraz, itzelezko garrantzia dauka, ondo eta erraz prozesatuko bada perpaus bat, albait aurreren erabiltzea aditza.
|
2008
|
|
Idazketa lexikoan, hitz
|
baten
informazio ortografiko osoa daukagu eta ortografiako hutsegiterik gabe idazten da. Hitzaren barne errepresentazio ortografikoa erabiltzen da, tarteko analisirik gabe, eta zehaztasunez eta bizkor idazten da.
|
|
show: pakete
|
bati buruzko
informazioa lortzeko.
|
|
Gorde fitxategi batean erabiltzaile
|
baten
informazio guztia modu trinkoan eta, ondoren, irauli diskete batean.
|
2009
|
|
Datu base
|
bat
informazioa antolatu eta aztertzeko metodoa da: informazioaren gordailua izateaz gain, informazioa modu desberdinetan antolatu eta aztertzenlaguntzen du.
|
|
Latinoamerikako emakumeen egoerapsikosoziala beste emakumeena baino hobea da, agian, haien emigrazio sareakhandiak eta kalitatezkoak direlako. Sare horiek zailtasunak daudenean babestendituzte eta leku ezezagun
|
batean
informazioa eta laguntza ematen diete. Gainera, kontuan hartu behar da latinoamerikarrentzat errazago dela lan munduan sartzea, batez ere, helmugako gizarteak eskaintzen dituen aukerengatik.
|
|
Kirol kazetaritzaren arloan, kazetariez gain, nabarmentzekoak dira esatariak.Askotan biak elkartuta doaz eta esataria kazetari ere bada, baina beste hainbatkasutan, esataria ikuskizunaren protagonista bihurtzen da, ekitaldiaren kontakizunaez dator
|
bat
informazio soilarekin, emozioa da nagusi eta objektibotasun faltanabarmena izaten da. Entzulea edo ikuslea harrapatzea da helburua eta zaleamorratu modura beteko du bere lana esatariak.
|
|
Martinez de Sousaren definizioari jarraituz, herriko informazio iturriak egunkaria kokatua dagoen hiri berean dauden egoitza edo tokiak dira, noizean behinedo modu erregular
|
batez
informazio interesgarria eman dezaketenak. Horienartean, esaterako polizia, ospitaleak, suhiltzaileak, justizia epaitegiak daude (Martinez de Sousa:
|
|
Mari Jose Cantalapiedra irakaslearen aburuz, iturri instituzionalen eta ezinstituzionalen erabileraren garrantzia ezberdina da informazio lokalaren ataleaneta bestelako sekzioetan. Egunkari
|
bateko
informazio gehienak informazio iturriinstituzionalek sortzen dituztela esaten denean, modu kritikoan egiten da, nahiz etaedozein hedabiderentzat informazio iturri instituzionaletara heltzea beharrezkoaden. Edizio lokaletan, informazio iturrien hurbiltasunak eta informazioa komunitate zehatz bati zuzendua egoteak ahalbidetzen dute taldeak, kolektiboak eta norbanakoak informazio iturri gisa nabarmentzea eta toki berezia izatea, zeren informazio iturri horiek esateko dutena interesatzen baitzaio hedabidea zuzentzen denkomunitate horri, nahiz eta iturri instituzionalak saihestezinak diren (Cantalapiedra, 1996:
|
|
Izan ere, euskarazko herri prentsak euskal prentsa orokorrarentzat eremu berria sortu du. Alde
|
batetik
informazio lokalaren hutsunea bete du eta, bestetik, herri prentsak informazioaren demokratizazioa ekarri du. Hau da, gainerako hedabideetan agertzeko aukera gutxi dutenei espazioa eskaini die, haieniritziak eta informazioak plazaratuz.
|
|
Erabaki judizial
|
bati buruzko
informazioa emateko orduan, informazioarenkalitatea asko hobetu daiteke jatorrizko erabakiaren testu osoa eskuratuz gero, autoa, epaia, akusazio idatzia.?, berri agentzien bidez iritsi ohi diren laburpenekin lan egitera mugatu beharrean.
|
|
Socketaren datu egituran bi buffer egoten dira (ez beti, socket motaren araberakoa baita), bata bidaltzeko eta bestea jasotzeko. Prozesu batek socket
|
baten bidez
informazioa bidaltzeko dei bat egiten duenean, sistema deiak informazio hori socketari dagokion irteerako bufferrean kopiatuko du, eta kernelen prozesu batek (gehienetan UDP edo TCP prozesua, baina badaude aukera gehiago) socket horretan datuak bidaltzeke daudela ohartaraziko du. Era berean, socket horri bidalitako segmentu bat heltzen denean, garraio mailako prozesuak segmentuaren edukia socketari dagokion sarrera bufferrean kopiatuko du, eta aplikazio prozesuari horren berri emango dio.
|
|
Konexiorik gabeko zerbitzuen7 ezaugarriak kontrakoak dira. Konputagailu batek beste
|
batera
informazioa bidali nahi duenean, ez du berarekin inongo kontakturik egin behar aurretik: zuzenean datagramak sortu eta bidali.
|
|
Jatorrizko datagramak, x konputagailuak igorritakoak, IPv6 formatukoak dira, eta beraien jatorrizko eta helburuko interfazeak x eta y konputagailuenak dira, hurrenez hurren. Horietako datagrama bat B bideratzaileak C-rantz birbidali baino lehenago, IPv4 datagrama
|
baten
informaziorako eremuan sartuko du. IPv4 datagrama horren jatorrizko eta helburuko helbideak B rena eta E rena izango dira, hurrenez hurren.
|
|
· Konexio
|
baten
informazio korrontea bytetan neurtzen da, noranzko bakoitzean. Hau TCPren bitxikeria da:
|
|
gethostbyname(), gethostbyaddr(). Konputagailu
|
bati buruzko
informazioa lortzen da, tartean bere IP helbideak. Batak konputagailuaren izena erabiltzen du, eta besteak bere IP helbide bat.
|
|
Erabilera pasiboan, aldiz, sistemari esan behar zaio IP eta portu konkretu bat dakarren segmentu
|
baten
informazioa socketaren zein sarrera bufferretan sartu. Beraz, erabilera pasiborako socket() deia egin eta gero, zerbitzariek beren helbide propioa in_ addr datu egitura batean gorde behar dute, eta gero sortutako socketa helbide horrekin lotu, bind() erabiliz.
|
|
· Erabiltzaileak ohartu gabe lan saio batean zerbitzari desberdinekin egin dezake lan. Erabiltzaileak ez du lan saio berri bat ezarri behar web zerbitzari desberdin
|
baten
informazioa eskuratzen duen bakoitzean.
|
|
Sarearte
|
batean zehar
informazioa konputagailu batetik bestera mugitzeko mota desberdinetako arazo asko konpondu behar dira. Horregatik, divide et impera printzipioa erabiltzen da, eta arazo txikiagotan zatitzen da komunikazio hori gauzatzea den arazo konplexua.
|
|
Demagun komando bat bidali nahi dugula 2.1 irudiko A1 konputagailutik A2 konputagailura. Biak A motako sare berean daudenez, egin behar dena, oso laburrean, komandoa A motako trama
|
baten
informaziorako eremuan jarri, trama horren goiburuko helburuko helbidean A2 konputagailuarena idatzi, eta trama hori sareari eman. Sareak eramango du trama hori A2 konputagailuraino.
|
2010
|
|
Laneko oroimena une zehatz
|
batean
informazioa prozesatzeko eskuragarridauden baliabideen multzoa da. Prozesamendu honek informazioaren bilketa, berreskurapena eta eraldakuntza har ditzake barne.
|
|
Lehengaien inguruko itunen bidez, lehentasunezko merkataritzari buruzko itunak, multinazionalen gaineko kontrola eta finantza instituzio nagusien demokratizazioa oinarritzat hartuz, NOEBk Hirugarren Munduko aurrerapenerako egiturazko oztopoak gainditzeko aukera gehiago ematen zituen. NOEBreneskakizunekin
|
batera
Informazioaren Nazioarteko Ordena Berria aldarrikatu zuten.
|
|
489 Honen harira, LPLren 85.3 artikuluak dio, oro har, «epaile edo auzitegiak beharrezko deritzon guztietan hartuko dutela hitza alderdiek». ...ogan, auzilariei eta haien defendatzaileei adituei eta lekukoei egitateak argitzeko egoki deritzen galderak egiten uzten zaie (LPLren 87.3 art.). Era berean, demandatuak errekonbentzioa aurkezten badu edo salbuespen prozesalak aurkezten baditu, LPLk berariaz beraiei erantzuteko izapidetza ireki behar dela xedatzen du (LPLren 85.2 art.), eta ondorioen fasean, organo jurisdikzionalak eztabaidagairen
|
baten gainean
informazio aski ez duela uste badu, egoki deritzon denbora eskainiko die bi alderdiei, informazioa edo azalpenak eman ditzaten berak eskatutako gorabeherei buruz (LPLren 87.5 art.). Halaber, helegiteetan errekurtsoa jartzen ez duten alderdiei hura aurkaratzeko aukera ematen zaie (PZLren 453.1 art. berraztertze eta erregurako, LPLren 195 art. erregutzerako, LPLren 212.1 art. kasazio arrunterako et... Antzean, betearazpenean, alderdiei aurka egiten uzten zaie (PZLren 528 art. eta 556 art.) edo arazo intzidentalak ebazten direnean deitu egiten zaie beren iritzia entzuteko (LPLren 236 art.). Salbuespen moduan, ez zaio herritarrari entzuten bere aurka kautelazko neurri bat hartzen denean, neurri horren arrakastaren bermea baita.
|
|
Ondorio fasean magistratuak elementu
|
baten gainean
informazio nahikorik ez duela uste badu, alderdiei denbora bat emango die haren gainean azalpenak emateko (LPLren 87.5 art.). Manu horrek aukera aintzatesten dio magistratuari alderdiei galderak eginez bere zalantzak argitzeko, eta aldi berean, gatazkari ebazpen egokiago bat ematea bermatzen du.
|
2011
|
|
Gero eta gehiago dira erronkei aurre egin dieten hedabideak. Garrantzitsuenetako bat, hain zuzen, «elkarrizketa elkarreragina» izenekoaren gehikuntza da.Erabiltzaileak noranzko biko sistema
|
batean
informazioa ekoizteko eta sartzekoaukera du, nola modu sinkronikoan (txatetan edo elkarrizketa digitaletan), hala asinkronikoan (foroak, irakurleen eskutitzak, hedabideko erredakzioarizuzendutako mezu elektronikoak). Bereizte hori garrantzitsua da, hein handi batean, komunikazioaren ezaugarriak zehazten dituelako:
|
|
Orain liburugintzarekin sasoi hartan gertatzen zena aztertzea dagokigu. Liburuak tradizionalki, ezagutzaren transmisioaren ikuspegitik, argitalpen formaturik garrantzitsuenak dira, gai
|
baten inguruko
informazioa lortzeko, prosa zientifikoa edo prosa jasoaren moldeak hartzeko, irakurle zein idazle euskaldun multzo txiki bat trebatzeko eta abar. Horregatik guztiagatik euskarazko liburu argitalpen jasoak aztertzea da atal honen asmoa.
|
2012
|
|
Gaur egun plan horren 2011 urteko berrikuspena dago indarrean. Bertan osasun alerten kudeaketa egoki
|
baterako
informazioa azaltzen da, besteak beste, oinarri legalak, giza baliabideak, autoritateak, aginte katea, laguntza laborategiak, hezkuntza neurriak eta informazioa.
|
|
Albiste agentziek landutako gertakizunetara ez bertaratzea. Albiste agentziek gertakizun jakin
|
bateko
informazioa zabaldu badute, informazio hori osatzeko lana erredakziotik abia daiteke. Kazetarien agendari esker, erredakzioak albistea lantzeko berezko adituekin harremanetan ipintzeko baliabideak baditu.
|
|
Gainera, komunikazio proiektua abiatutakoan ere, enpresaren jabeek auzi jakin batzuekiko unean uneko presioa ere egin dezakete. Esaterako, enpresaren helburuen arabera, auzi zehatz
|
baten
informazioa jakitera emateko edo ez hedatzeko erabakia har dezakete. Azken batean, merkatu askean, hedabideek komunikazio enpresen publizitatea helarazteko ere erabil ditzakete haien jabeek.
|
|
Beraz, hartzaileentzat iragarleen eragina detektatzea zaila da. Adibidez, produktu
|
baten inguruko
informazioa zabaltzean, ezin daiteke ebatzi hedabideak publizitate interesik duen. Merkaturatzen den produktu berria informazioa ala publizitatea da?
|
|
Beste aldetik, informazioaren jatorria zehazteak albistearen helburua interpretatzeko gakoak eskain ditzake. Adibidez, albistearen nondik norakoak ulertzeko, protagonistak bere ekimenez informazio bat eman duen edo bigarren
|
bati buruzko
informazioa zabaldu ote duen argitzea zeharo lagungarria da. Era berean, hedabide guztiei zabaldu dien edo beste hedabideren bati bakarrik eman dion seinalatzean, protagonistaren intentzioa azaltzen du hedabideak.
|
2014
|
|
Esate baterako, ziklotimia aldarte nahasteen taldean sailkatzen dugu, eta aldarte nahasteei buruz dakigun guztia baliatzen dugu ziklotimia konpontzeko. Horrela, taxonomia sistema erabiltzen dugunean, arazo mota
|
bati buruzko
informazio eta esperientzia pilatua baliatzen dugu, eta banakoen arazoen aurrean ez gara etengabe hutsetik abiatzen.
|
2015
|
|
Broadcasting a (hau da,
|
batek
informazioa ematea hainbati) eta halako kontzeptuak ahuldu egin dira, eta, gaur egun, informazioa zatikatu, egokitu eta hobetu, eta banakako mezuak zein mezu kolektiboak bidaltzen dira, askotariko plataformen eta sare sozialen bitartez. Audientziaren zati handi batek, gainera, edukiak sortzen parte hartu nahi du; edukiekin interakzioa izan, eta, are, haien historia aldatu (Peñafel, 2015:
|
2017
|
|
Beraz, beharrezkoa da malgutasun morfosintaktikoa kontuan hartzea, baina oreka bilatu behar dametodo malguegien eta zurrunegien artean. Horretarako, Konbitzul datu basean4, izenez eta aditzezosatutako UF sorta
|
bati buruzko
informazio linguistikoa gorde dugu. Honako ezaugarri hauek aztertuditugu:
|
|
Beste gaitasun batzuk haiek artxibo bezala dituzten ezaugarrietatik eratorriak dira, indize moduan duten estatututik aratago, espazio murriztu
|
batean
informazio edukihandiak gordetzeko aukera eskaintzen dutelako, balio eta materialen ekonomiaahalbidetuz, edozein eduki erraz eta azkar konpartitua izateko aukera eskeiniz.
|
2019
|
|
1 Datu hutsak dituzten errenkadak ezabatu. Errenkada batean atributu edo aldagairen
|
baten
informazioa faltabada, errenkada edo adibide hori baztertzean datza. Hau arazo bat izango da ezabatu beharreko errenkadakopurua oso handia den kasuetan.
|
|
ii) esaldi mailan, subjektibitate sailkapena, hau da, esaldi
|
batek
informazio objektiboa (informazio faktuala) edoinformazio subjektiboa duen zehaztea (Wiebe et al., 1999) eta iii) aspektu eta entitate maila non iritzi positibo edonegatiboaren jomuga4 identifikatu nahi den (Hu eta Liu, 2004).
|