Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 49

2000
‎Azpimarratunahi dut hizkuntzaren sisteman ideia, kontzeptu, balioen sare bat dugula, gurehausnarketei bizitzan ibiltzeko ahalmena ematen diena. Mintzairak kultura bateskatzen du gai bati buruz hitz egiteko orduan, hizkuntza horri dagokion kultura, alegia. Kultura eta mintzaira hain lotuak izaten dira, ezen askotan hizkuntzarenadjektiboarekin adierazten baita kultur esparru osoaren edukia.
‎Aita Morlansek ez zien jaramonik egin abadearen ahalegin haiei. Niri ez bainaairean zegoen zer bati hitz egiten ziola ematen zuen, heriotzaren itzala sumatuz bezala, Jainkoarekin edo bere kontzientziako mamu zaharrekin bakezkoak egiteko presaz.
‎Hitza zein musika erredundantziaz baloratzea. Esaterako, hegazkin bati buruz hitz egiten da, eta, lehen, gero edo batera, hegazkinak sortzen duen zarata entzuten da.
2001
‎gisa. Beste gelakoikasle batekin hitz egin, berarekin batera gidoia prestatu eta bideo batean grabatugenuen. Ikasgelan bideoa ikusi ondoren, bakoitzak galdetegi bat bete zuen, etaeztabaida-saio bat antolatu genuen.
‎– Euskaldun batekin hitz egiteko orduan lotsa kentzea aipatu zuten. Puntuhonen inguruan erroreen beldurra azpimarratzen zuten.
‎Bigarren apunte arkitektonikoan, Usuak zurubi batez hitz egiten digu. Zurubibatek, kontu jakina da, zerua eta lurra batzen ditu sinboloen munduan.
2002
‎Jakina, horrek aldaketa izugarrizkoa ekarri zuen espazioarenantolaketan eta populazioaren banaketan. Zalantzarik gabe, aldaketa sakon etagarrantzitsu batez hitz egin daiteke.
‎Sinbolismo ezagutarazlea dago komunikazio ororen oinarrian, baina unean-unean azaleratzen diren komunikazio-estrategiak hain izan daitekeenez askotarikoak eta aurreko nahiz geroagoko beste edozeinekin konparatuta bereziak eta apartekoak, ezen ezin komunikazioaz modu zehatz, jakin eta aurrikusgai batez hitz egin, zeren gizakia bera eta gizarteak zein kulturak aldatzen diren modu bertsuan aldatzen baita komunikazioa, nola esparru txikikoa hala handikoa?; halako moldez aldatu ere, non gaur egun hura, komunikazioa, aztertzeko baliagarriak izan daitezkeen erreminta nahiz tresna inbestigatzaileak bihar-etzi atzeraturik geldituko direla ematen duen zeren horrela gertatu ohi baita gizarte-zientzien alorrean urteen joan-etorrian.
2004
‎Auzi honek kontzepzio feminista desberdinen atzean dagoen eztabaida dakar gogora: gure gizartean egon daitezkeen gizon eta emakumezkoen arteko desberdintasun agerikoak (balio-eskaletan gerta daitezkeenak esate baterako) berezkoak dira ala egoeraren ondoriozsortu dira? Teoria etiko feminista batez hitz egin al dezakegu ala joera horietatik teoria etikodesberdinei egindako kritikak soilik eduki behar dira kontuan. Hor dago auziaren muina.
2006
‎Demagun urteen poderioz eta txiriparen txiripaz, nire liburuaz ekintzailebatekin eta ertzain batekin hitz egiteko parada dudala. Biek irakurri dute.
‎A posteriorikoa, beraz. Tamalez, ezin dugu euskalgatazkaren gaineko nobela bakar eta perfektu batez hitz egin. Inperfekzioz beterikokronika da gurea; idazleen puska ezberdinekin osatua.
‎Julio Caro Baroja antropologoak, utilitarismo katoliko? batez hitz egin du. Finean, lanaren kultura jakin bat aitortu izan zaigu euskaldunoi, lankortasunean sendo oinarritua.
2007
‎Matxinada batek bukarazi ei zuen tirania hura; lurren jabetza galdua zuten ugazabek erreklamatu zituzten lur horiek, eta epaiketa-prozesu luzeak eta ugariak eragin zituzten. Garai ilun eta zail horietan garatu zuten Korax eta Tisias lagunek lehen metodo arrazoitua, epaimahai baten aurrean hitz egiteko; horra hor Argudioaren Teoriaren lehen tratatutzat jo izan dena.
2008
‎Herentziak aukerak eskaintzeaz gain, mugak eta baldintzak ere ezartzen ditu. Ume batek hitz egiteko aukera du, baina ez edonola edo edonoiz, hau da, badirudi aldi kritiko bat dagoela.
‎Adibidez: taldean gai bati buruz hitz egiten da, eta, ondoren, hitz egin dutenari buruz idazteko esaten zaio.
‎Begiak itxita dituen haurrak beste haurrak eskuan duen zapia hartu behar du, hirugarren haur batek hitz eginez emango dizkion pistetan oinarrituta. –
‎Hitz egitean, elkarren jarraian ahoskatzen ditugu hitz taldeak. Idazten dugunean, hitzen artean uzten ditugun tarteak ez datoz bat hitz egitean hitz taldeen artean uzten ditugun denbora-tarteekin. Beharrezkoa da idazten jakitea hitzei mugak jartzen jakiteko.
2009
‎Beno, normalean giza eskubideen gaietan eta ez bakarrik arlo honetan, gaiakoso-oso delikatuak dira. Hemen ez gaude bakoitzak izan dezakeen bigarrenmailako arazo bati buruz hitz egiten; normalean gai dramatikoak izaten dira eta gaihauek pertsonengan eragiten dutena ikaragarrizko mina izaten da. Eta minakdakarrena da jendeak askatu behar izatea, normala da.
‎Betiere uneko eta lekuko interes politikoen arabera ikertu da (edo ez daikertu) eta ez da lortu lan-ildoek bat egitea. Garatu diren lanetan sintomatologiazabal batez hitz egin da, eta nahastea zentratzeko ahaleginak eskasak izan dira.Deskribatu diren sintomak 150 inguru izan dira, bestelako diagnosietan ere ageridaitezkeenak. Horregatik, autore batzuek sindromeez edo nahasteez pluralean hitzegitea nahiago izan dute.
‎Baina, komunikazio-estiloa mintzagaiaren arabera ere alda liteke. Horrela, ongi ezagutzen duten mintzagai bati buruz hitz egitean, boterearekin zerikusia zuten ez-berbazko jokaera gehiago agertzen dituzte emakumeek: denbora gehiagoz hitz egin, hitz egiten gehiagotan hasi, entzutean gutxiago begiratu, eta keinu gehiago egin.Modaz hizketan ari direnean, emakumeek agertuko lukete estilo menderatzaileagoa.Futbolaz hitz egitean, berriz, gizonek hartuko lukete estilo menderatzaileagoa.
‎«Errebotez... errebotez, ni sartu nintzen[...] zera gertatu zen... federazioetakoerrebolta hauetako bat gertatu zen, Presidenteak dirua eraman zuela, ez-dakit-zer, badakit-zer eta guztia airean geratu zen eta orduan entrenatzaileak bildu ginen etaaita batekin hitz egitea lortu genuen,[.] eta Presidentetza berak har zezan bultzatugenuen, orduan, ni Presidenteorde jarri nintzen. [...] Berak Presidentetza utzi zueneta orduan errebotez ni sartu nintzen, eta ordutik.»
‎Arosteguiren arabera (2004: 19 -61), orainaldiari buruzko ikerketa ezin izanzen garatu memoriarekiko halako beldur bat gainditu arte; haren hitzetan «orainaldiko denboraren historia» bati buruz hitz egiteko, memoria historiko nozioa ezezik, «bizi izandako esperientzia nozioa» ere ezinbestekoa izango litzateke, etaesperientzia memoriari loturik dago ezbairik gabe. Orainaldiaren historiak «memoria biziak» eta «memoria helaraziak» jasoko lituzke autore horren esanetan.
‎-Konexiorik gabeko protokoloetan, aldiz, ez da faserik bereizten. Entitate batek beste batekin hitz egin behar duenean, zuzenean bidaltzen dizkio bere eskaerak, inongo agurrik edo aurreko negoziaziorik gabe. Honen adibideak dira UDP eta IP.
2010
‎Argi dago esplotazioakgaur egun duen zenbatekoa zehaztea ez dela erraza, baina ez da ezinezkoa ere. Etanolanahi ere, erantzukizun historiko bati buruz hitz egitea ahalbidetzen du eta zorhori nolabait konpentsatu egin beharko da. Berriki emandako kolonizazio prozesuetan inpartzialtasun dezenterekin estima daiteke kolonia-abenturen mozkinekmetropolientzat suposatu zutena.
2011
‎Hizkuntza bat mehatxu-egoeran sartzen da belaunaldien arteko transmisioa eteten hasten denean. Alegia, belaunaldiz belaunaldi, hizkuntza bat hitz egiten, idazten, irakurtzen, ulertzen duten lagunak gero eta gutxiago izatetik dator hizkuntzarentzat mehatxua. Horrelako prozesuak gertatzen diren komunitateetan, ondorioz, «jatorrizko» hizkuntza alde batera utzi eta haren ordez beste hizkuntza batera pasatzen dira, hizkuntza handiago batera.
‎Jarraian, Europan desagertzeko arriskua duten hizkuntza gutxituen sailkapen batez hitz egingo dugu. Wurmen (2001) arabera, Europan bost multzo bereiz litezke:
‎Fobia sozial zehatza pairatzen duten pertsonek, berriz, gizarte-egoera bakar bati edo gutxi batzuei diete beldurra, ez guztiei edo gehientsuenei. Adibidez, bilera batean hitz egiteari beldurra izan diezaiokete, baina ez jendaurrean jateari.
‎Pentsamenduaren nahaste formalen barne sailkatzen dira: ...beste, esaldiak ez dituztelako amaitzen edota hitzen bukaerak jaten dituztelako) eta beren hizketaldia etetea ezinezkoa gertatzen da; hitz egiterakoan oharkabetasuna nabarmendu daiteke, bat-batean adierazten ari ziren ideia bertan behera utzi eta gai desberdin bati ekin diezaiokete (adibidez, elkarrizketagilearen arropari buruzko aipamen bat egiten has daitezke, edota mahai gainean dagoen objektu bati buruz hitz egiten hasi); eta, asoziazio fonetikoak burutu ditzakete hizketa ulertezina bihurtuz, hots, hitzak aukeratu ditzakete horiek duten soinuarengatik eta ez beren esanahiagatik.
2012
‎Neurri batean, muga horiek estatuaren berarenezaugarrien bilakaerarekin bat etorri dira, nazio-estatu modernoa etengabekoaldaketak jasotzen ari baita, jaso ere. Hala, XX. mendearen erdialdetik aurrera, ongizate-estatu bihurtu zen Mendebaldeko gizarte aurreratuenetan, eta azkenaldihonetan merkatu-estatu batez hitz egiten da; hau da, arlo ekonomikoaren arauketan ezezik, haren norabidean ere bete-betean parte hartzen duen Administrazioaz ari gara.Horrekin batera, irakaskuntzari publiko izaera ustez ematen diona, alegia, herritarguztiei irekia izatea, edozein delarik herritarraren jatorri soziala, gero eta gehiagojartzen da zalantzan, merkatuaren beharrizanetara makurtuta, bikaintasunaren bilaari direlarik, selekzio zurruneko gune bihurtzen baitira hainbat ikastetxe publiko.Hori, batetik.
‎Ustez eta izatez basati jaioko da lehenengoz, hortaz, euskal literatura idatzia, eta idazteko berezko gaitasunik gabe ikusiko dute, ez soilik XX. mendearen hasieran, baita mende horren bukaeran ere. Ezberdintasun adierazgarrietako bat da Orixe etaLhandek besteen manual, hiztegi edo arerioren batez hitz egiten badute, Jean-BaptisteOrpustanen 1996ko Precis d, histoire litteraire basque lanean adibidez, propio egingodituela euskaraz idazteko deserosotasunaren ideiak. Lan horren arabera, euskararenberezko ahozkotasun popularraren ondorioz, idatzi da gutxi hizkuntza.
‎halabeharrezkotasuna pentsatzeaezinbestekoa bilakatzen da. Testuak aurresuposatzen dituen subjektu-posizioez (edo ustezko posizio-gabeziaz, edo posizio unibertsalez) dihardut, eta ez autoreaz.Beste hitz batzuetan jartzeko, diskurtso guztiek, literarioagoek zein zientifikoagoek (subjektibo zein objektibo izendatutakoek), lekune ideologiko jakin batetik hitzegingo dute. Objektibotasunari buruzko Mendebaldeko narratiba kulturalak, beraz, edozein muga gaindituko lukeen erantzukizunik gabeko diskurtsoa artikulatzekopromesa egiten dutenak?, ez dira izango alegoria kulturalak baino (Haraway, 1988:
‎halabeharrezkotasuna pentsatzeaezinbestekoa bilakatzen da. Testuak aurresuposatzen dituen subjektu-posizioez (edo ustezko posizio-gabeziaz, edo posizio unibertsalez) dihardut, eta ez autoreaz.Beste hitz batzuetan jartzeko, diskurtso guztiek, literarioagoek zein zientifikoagoek (subjektibo zein objektibo izendatutakoek), lekune ideologiko jakin batetik hitzegingo dute. Objektibotasunari buruzko Mendebaldeko narratiba kulturalak, beraz, edozein muga gaindituko lukeen erantzukizunik gabeko diskurtsoa artikulatzekopromesa egiten dutenak?, ez dira izango alegoria kulturalak baino (Haraway, 1988:
‎Ustez eta izatez basati jaioko da lehenengoz, hortaz, euskal literatura idatzia, eta idazteko berezko gaitasunik gabe ikusiko dute, ez soilik XX. mendearen hasieran, baita mende horren bukaeran ere. Ezberdintasun adierazgarrietako bat da Orixe etaLhandek besteen manual, hiztegi edo arerioren batez hitz egiten badute, Jean-BaptisteOrpustanen 1996ko Precis d, histoire litteraire basque lanean adibidez, propio egingodituela euskaraz idazteko deserosotasunaren ideiak. Lan horren arabera, euskararenberezko ahozkotasun popularraren ondorioz, idatzi da gutxi hizkuntza.
‎Ahalegin horren isla nazioarteko erakundean egindako diskurtso, estrategia, programa eta praktika politikoen aldaketan aurki dezakegu. Maila horretan paradigma-aldaketa batez hitz egin daiteke. Laugarren Munduaren partaidetza eta eragina handia izan da.
‎Elikagai-krisi bati buruz hitz egiten da dakarren arriskuaren kudeaketa ohiko baliabideen bitartez kudeatzeko konplexuegia denean eta ondorengo egoerak elkartzen direnean:
2014
‎(...) Bide horretatik jarraitzea erabakizenuen. «Egia esan, lehenengo aldia da idazle batekin hitz egiten dudana. Eta, ez dakit, neure buruan idazleei buruz nuen iritzitik nahiko urruti zaude zu.
‎Generoa bezalaxe sexualitatea ere ez du inongo patuanatomikok determinatzen. Sexualitate-modu libre batez hitz egiten du, situazioanneurri batean bederen aukera daitekeen eta aldagarria den desira sexualaz (lesbianeiburuzko atalak bat baino gehiago aztoratu zituen). Jakina aipatzen du gehienetandesira, desira erotikoa bideratua dela, sistema heterosexualak interes sozialaktarteko bere bitartekoez helburutasunez motibatua.
‎«Sinpleki, estrategia diskurtsibo bat hitz egin eta idatzi ahal izateko leku bat sortzea da, orrizuriak berak ere esandako/ idatzitako zapaltzailea dakarrenean» (Zerilli, 1992: 112).
‎Bigarren taldean, berriz, txoferrak daude (pertsonaia bakarra bezala kontatu dutbatez ere batek hitz egiten duelako) eta uniformerik gabeko bi polizia. Txoferrak ezdira, poliziak bezala, bereziki mingarriak izango, soilik desatseginak Irenerentzat.
‎Umeak, bat-batean, hurbil daukan jostailu batean arreta jartzen badu, amak zerbait esango du jostailu horretaz, ziurrenik. Ume bati hitz eginez gero eta une zehatz batean arreta jartzean, era garrantzitsu batez umearen hiztegia handitzen lagunduko da.
‎Truke sexualaren funtsezko elementuak dira guztiak ere. Izan ere, sexu-harremanak izaten ditugunean, elkar ukitzen dugu, elkarri begiratzen diogu, eta era intimo eta informal batean hitz egiten dugu.
‎Herentziak aukerak eskaintzeaz gain, mugak eta baldintzak ere ezartzen ditu. Ume batek hitz egiteko aukera du, baina ez edonola edo edonoiz, hau da, badirudi aldi kritiko bat dagoela.
‎(h) Aspalditik ezagutzen dudan lagun bati buruz hitz egingo dizut orain. Arretaz entzun iezadazu.
‎Pentsamenduko nahaste formalen barne sailkatzen dira: ...besteak beste, esaldiak ez dituztelako amaitzen edo hitzen bukaerak jaten dituztelako), eta haien hizketaldia etetea ezinezkoa gertatzen da; hitz egiterakoan oharkabetasuna nabarmendu daiteke, aipatzen ari ziren ideia bat-batean bertan behera utzi eta beste gai bati ekin diezaiokete (adibidez, elkarrizketagilearen jantziari buruzko aipamen bat egiten has daitezke, edo mahai gainean dagoen objektu bati buruz hitz egiten hasi); eta, asoziazio fonetikoak burutu ditzakete, eta hizketa ulertezina bihurtu, hots, hitzak aukeratu ditzakete beren soinuarengatik eta ez esanahiagatik.
2015
‎Gero administrazioen arteko harremanez hitz egiten duenean ere administrazioen arteko akordio batez hitz egiten du, eta niretzako akordio horren beharrik ez dago.
‎Gizakiak eramaten du hizkuntza alde batetik bestera, eta zaila egiten zitzaidan alde batetikkontzeptu horiek konkretura eramatea, ea zer gauza konkretu esplikatuko nuen nik halako gauza zabalekin. Baina neurri batean, Azpeitiko alkate bezala gonbidatu nautenez, eta alkateok gauza konkretuakegiten ditugunez, azkenean gauza konkretu batez hitz egin behar dut, eta nire herriaz hitz egingo dut.Lurralde honetaz, Azpeititik, eta hizkuntza konkretu batez, Azpitiko hizkuntza nagusia den euskarazhitz egingo dut. Aldez aurretik, Azpeiti Euskal Herriko 5.000 biztanletik gorako herri euskaldunenadela esango dut, hala da.
‎Gizakiak eramaten du hizkuntza alde batetik bestera, eta zaila egiten zitzaidan alde batetikkontzeptu horiek konkretura eramatea, ea zer gauza konkretu esplikatuko nuen nik halako gauza zabalekin. Baina neurri batean, Azpeitiko alkate bezala gonbidatu nautenez, eta alkateok gauza konkretuakegiten ditugunez, azkenean gauza konkretu batez hitz egin behar dut, eta nire herriaz hitz egingo dut.Lurralde honetaz, Azpeititik, eta hizkuntza konkretu batez, Azpitiko hizkuntza nagusia den euskarazhitz egingo dut. Aldez aurretik, Azpeiti Euskal Herriko 5.000 biztanletik gorako herri euskaldunenadela esango dut, hala da.
2019
‎Beraz, aurrera begira, programaren analisi sakonagoa egitea aproposa litzateke, laginhandiago bat hartuz, ahulgune eta indarguneak sakonago identifikatzeko. Aipatu bezala, oraindik ere behin-behinekoa den programa bati buruz hitz egiten ari gara; beraz, komenigarrialitzateke analisi hori aurrera eramatea hob ekuntzara bideratuta dagoen ebaluazio programa batlortu ahal izateko.
‎Ohartu dira gertakari hauek lasaitzeaaskoz errazago dela euskaraz aritzen direnean. Horrez gain, baieztatzen dute zinez ama hizkutzaren erabilerak errazten duela mintzatu nahi ez duen pertsona batekin hitz egiteko eta eguneroko aktibitate bateanparte hartzeko negoziatzeko tenorean. Erizainek esplikatzen dute, trukaketan sortutako konfiantzari esker, pertsona gustura izanen dela eta berekiko informazio gehiago partekatuko dituela baita sentimenduanitz ere, eta horri esker artaren kalitatea hobetuko dela.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia