2004
|
|
Euskalgintzaren zimentarriak ezartzen dihardugun honetan euskararen normal kuntzak berezko dituen oinarrizko ezaugarri eta tasun batzuk saihestea eskatzen duen hizkuntza politika onestekoa ote da, demagun, erabilera plangintzetan? Zertaraino baldintza dezake jokaera espainol horrek, euskararen munduan mamuak baizik ikusten ez dituztenez gero, itxurazko hizkuntza politika jakin
|
bat
hezurmamitu ahal izatea?
|
|
Lehen urratsa egin dugularik, goazen orain bigarrenera. Bigarrengoan, delako gizarte eredu horren ezaugarri eta zertzeladak aurkeztu behar ditugu, hizkuntzen patua ez baita alegiazko gizarte
|
batean
hezurmamitzen, egiazko batean baizik. Horretarako, euskal gizartearen eredu zehatz samar bat izan daitekeenaren berri emango dugu; behin eta berriz esana dugun legez, gurea gutxiengotzearen minbiziak jotako herria dugu.
|
|
Ez nagusiki erdaraz gorpuztutako nazio eraikuntzaren uzta gisa. Hartara, aldi bereko prozesuak dira independentziaren aldeko borroka politikoa eta euskararen gizarte ezarpena; azken hau ez litzateke etorriko haren ondoren; denboraz eta esperientziaz, ez litzateke izango beste fase
|
batean
hezurmamitutako gizarte aldaketa. Ez, nazio eraikuntza eta euskalgintza aldi bereko zereginak ditugu, eta aldi bereko izate horrek bakarrik berma dezake euskararen erabilera gizartean eskuarki txertatzea.
|
2007
|
|
Volksgeista begiekin ikusi ere, denok egin dugu makina bat aldiz; batez ere Hegel-ena, Volksgeist politikoa, historiaren martxan Estatu edo erakunde
|
batean
hezurmamitua. Hori ez da laino urrunetako ideia misteriotsuren bat erromantikoen irudipenetan.
|
2011
|
|
–Balioa kasu bakoitzean falta zaigun zerizan hura dugu. Ondasun jakin
|
batean
hezurmamitzen dugun balioak, osoki edo partez, gabeziaren hutsunea aseko digu. (?) Maiz, gabeziaren sentipenik ez dugunean ez dugu dena delako balioaren premiarik sentitzen.
|
2017
|
|
Are garrantzitsuago dena: sorginaren irudia, The Tempesten bigarren mailara zokoratuta ageri dena, agertokiaren erdian kokatzen da liburu honetan, kapitalismoak suntsitu beharrekotzat zituen subjektu femeninoz osatutako mundu
|
baten
hezurmamitze moduan: heretikoa, sendatzailea, esan txarreko emaztea, bakarrik bizitzen ausartu zen emakumea, ugazabaren janaria pozoitu eta esklaboak matxinatzera adoretu zituen obeah emakumea.
|
|
Poliziari merezitakoa eman nahi genion. Gure helburua zen urteetan errepresio politika
|
bat
hezurmamitu zuen sistema suntsitzea. Eta lortu genuen?, gogorarazi du.
|
|
Googlen egiten diren bilaketa guztietatik sex da egiptoarren hitzik gustukoena, eta viagra gehien erosten den farmakoa. Anaia Musulmanak agintean egon ziren bitartean, hainbat saialdi egin zituzten pornoaren kontrako legeria berri
|
bat
hezurmamitzeko. Webgune eta DVD pornografikoek kontsumitzaile andana dituzte, ordea.
|
|
Nekazariak kalera atera dira. Askok uste dute gobernua zabu zabuka dabilela, politika ekonomiko
|
bat
hezurmamitu gabe. –Estatuak abandonatu egin gaitu, azkenaren azkenak gara?, uste du Husseinek.
|
|
Hizkuntza batek hainbat funtzio bete dezake: hala, Txepetxen diagraman ikusten dugunez seiren
|
bat
hezurmami ditzake nazio hizkuntza normalizatu batek, eta besteren bat ere bai nazioarteko hizkuntza gisa kokatuz gero. Kontua da funtzioen arteko jokoan seigarren mailan kokatzen den funtzio nazionalak bere azpikoetan eragin zuzena eta erabakigarria daukala, eta azpiko hauek, funtzio lokalak:
|
2019
|
|
Emakume batzuk pozik daude beren bizitzarekin: alaba
|
batengan
hezurmamitu nahi izateko bezain pozik, edo, gutxienez, alaba desilusiorik gabe hartzeko bezain pozik. Eduki dituzten aukerak eskaini nahiko dizkiote, baita eduki ez dituztenak ere:
|
|
harro esan zuenean, etsenplurik makurrena eman zuen geroari begira; ama gehiegi bizi dira harrotasunezko keinu hori berriz egiteko esperantzaz; eta, hori lortzeko, ez dute dudarik izaten hezur haragizko norbanako txikia sakrifikatzeko, haren existentzia kontingente eta lausoa ez baitzaie gogobetegarria. Senarraren antzekoa izatea inposatzen diote, edo, kontrara, antzekoa ez izatea, edo aita, ama, arbaso ohoraturen
|
bat
hezurmamitzea; eredu prestigiotsu bat imitatzen dute: emakumezko sozialista aleman batek biziki miresten zuen Lily Braun, H. Deutschek kontatzen duenez; Braun agitatzaile entzutetsuak seme bat zuen jenioa zena eta gazterik hil zena; Braunen imitatzailea, hain zuzen, tematuta zegoen bere semea ere jenioa balitz bezala tratatzen, eta, azkenean, lapurra izan zen.
|
|
astalikardu batzuk iruditzen zaizkigu, sentiberatasunik eta borondate onik gabeak; gizonak disimuluan ibiltzea aurpegiratzen die emakumeei, baina batek konplazentzia handia izan behar du hainbestetan engaina dezaten uzteko. Emakumea immoralitatera kondenatua dago, zeren entitate gizagabe
|
bat
hezurmamitzeko eskatzen baitio moralak: emakume sendoa, ama miresgarria, emakume zintzoa, eta abar.
|
|
Gizonak ezin dira erabateko sinesmenez belaunikatu berek eratutako idoloen aurrean; emakumeek, ordea, bidean estatua handi horiek topatzen dituztenean, ez dute imajinatzen esku batek sortuak direnik, eta otzan otzan jartzen dira belauniko. Bereziki, gogoko dute Ordena eta Zuzenbidea buruzagi
|
batengan
hezurmamitzea. Jainko subirano bat dago Olinpo guztietan; gizon esentzia itzaltsuak arketipo batean bildu beharra dauka, eta aita, senarra, maitaleak ez dira esentzia horren isla lausoak baizik.
|
|
emakume frantsesen erreserba lotsatiak pizten dio barrena. Emakumeak sekretu, ezezagun iraun behar du, urruneko printzesa bat bezala gurtua izan ahal izateko; ez dirudi Founier oso begirunetsua izan denik bere bizialdian topatu dituen emakumeekin, baina haurtzaroko lilura guztia, gaztarokoa, paradisu galduen nostalgia guztia emakume
|
batengan
hezurmamitu du, bertute nagusia itxuraz eskuraezin izatea zuen emakume batengan. Irudi zuri eta urrekara bat marraztu dio Yvonne de Galais i.
|
|
Giza amodioa eta Jainkoaren amodioa nahasi egiten dira, eta ez Jainkoarena giza amodioaren sublimazioa delako, baizik giza amodioa badelako transzendentzia bateranzko mugimendu bat ere, absolututasuneranzko mugimendu bat. Zernahi gisaz, emakume maiteminduarentzat, kontua da bere existentzia kontingentea salbatzea, Pertsona Subirano
|
batengan
hezurmamituriko Ororekin batuz.
|
2020
|
|
Nire tesia baita krisi pandemiko eta algoritmikoa txapon berdinaren bi aldeak direla. Krisi pandemikoak, prozesu ekonomiko, politiko, teknologiko eta sozial paraleloak abian jarri ditu, AI ren kontrolaren norgehiagoka global
|
batean
hezurmamitzen ari dena, alegia krisi algoritmiko batean. Algoritmoak ez dira hodeian dauden zerbait; algoritmoak euskal hiritarrok (are gehiago egunotan konfinamenduan egonik norbera bere etxean sartuta sareak eta Internet erabilera izugarri igo denean), patriketan non nahi daramagun sakelako telefonoko zerbitzu eta nabigazioan sortzen ditugun ‘gure’ datuekin elikatzen ari gara etengabean.
|