2002
|
|
Exajerazioetara jo barik, hedabide horiek guztiak hogeita hamarren bat erakunderen esku zeuden. Hogeita hamarren bat erakundek kontrolatzen eta gidatzen zuten 25.000ren
|
bat
hedabidek herriratzen zuten produktu mediatikoa, oro har, informazioa barne. Kontzentrazio ikaragarria, beraz.
|
|
Urteak aurrera joan arren, eredu horrek bizirik dirau gaur egungo hedabideen artean; gaur egun, orduan legez, makina
|
bat
hedabide dira agintari klaseen morroi, makina bat hedabide dira botere kontrolaren agente zintzo eta errepresiorako erreminta zorrotz.
|
|
Urteak aurrera joan arren, eredu horrek bizirik dirau gaur egungo hedabideen artean; gaur egun, orduan legez, makina bat hedabide dira agintari klaseen morroi, makina
|
bat
hedabide dira botere kontrolaren agente zintzo eta errepresiorako erreminta zorrotz.
|
|
Botere politikoa eskuratzeko borrokan, arma eta kate asko erabiltzen dira. Horietako
|
bat
hedabideak dira, eta horien artean, eraginkor moduan, telebista gailentzen da, beste guztien gainetik; hala ere ez da bakarra, jakina.
|
|
Igorleak badu eragin zuzen
|
bat
hedabidean eta hartzailearengan, hori argia da; baina bera ere ez dago salbu kanpo eraginetatik. Hartzaileak, jakina, nola igorlearen eragina hala medioarena pairatzen du, bai eta bizi duen testuinguru ezartzen diona ere.
|
|
Maiz gertatu ohi denez, teoria eta praktika ez datoz beti
|
bat
hedabideen munduan.
|
2006
|
|
Bartering kontratuarekin antzekotasun handien duena trukatze kontratua den arren, ez dugu publizitateko babesletza kontratua ahantzi behar, bietan ere iragarleak finantzatzen baitu programa
|
bat
hedabidean zabaltzea. Lehen begiratuan egia bada ere kontratu bien arteko antzekotasunak handiak direla, praktikan nola gauzatzen diren ikusita, elementu bereizleak ere badira.
|
|
Gure Zuzenbidean, indargabetutako Publizitatearen Estatutua izan zen publizitatearen kontzeptu juridiko bat ezarri zuen lehendabiziko legezko testua; 2 artikuluan, honela definitzen zuen publizitatea: «Produktu, zerbitzu edo pertsona jakin
|
batengana
hedabideen edo publikoaren arreta gidatuz zerbitzu, pertsona edo produktu horien kontratazioa modu berehalakoan sustatzeko helburua duen hedapen oro»8.
|
|
Sormenezko ideiak hainbat hedabidetan modu desberdinean isla daitezen, hedapen eta sormen sailen arteko harremanak ona izan behar du. Bestetik, sarritan, iragarki
|
bat
hedabide jakin baterako pentsatua da, eta, geroago, beste batzuetarako moldatu da. Planifikazioak sormena hartu behar du kontuan, publizitate mezuak kalitate hobeaz transmititzen baitira hedabide jakin batzuen bidez. Planifikatzailearen edo hedabide eroslearen jardueran, beharrezkoa da iragarlearen estrategiarako hedabide egokiak hautatzen jakitea, eta kostu txikienarekin, gainera.
|
|
Talde, kirolari eta ekitaldi ugarik babesleengandik jasotzen dute beren finantziazio osoa edo gehiena, behintzat. Gero eta ohikoagoa da enpresa
|
batek
hedabideetako atal edo programa bat zein ekitaldi kultural bat finantzatzea; horretarako, publizitate bidezko lankidetzan oinarritzen da hitzarmena.
|
|
Hala, igorpena nahiko iluna edo nahasia da, hedapen kontratuan nahitaezkoa baita alderdietako
|
bat
hedabidea izatea, eta, babesletzaren arloan, gutxitan gertatzen da hori. Bestetik, igorpena ere ez da oso operatiboa, arrazoi birengatik:
|
|
Bestetik, igorpena ere ez da oso operatiboa, arrazoi birengatik: lehenik, hedapen kontratua pentsatuta dagoelako alderdietako
|
bat
hedabidea denerako beti, eta, horrenbestez, adibidez, kirol talde bati, aplikatzea ez da oso zentzuduna; bestetik, hedapen kontratuaren erregelamendua oso mugatua da, beraz, eztabaidagarriak diren kasu askotan konponbide bila hara jotzeak ezer gutxi balioko du (Vidal Portabales ek azaldu ditu hedapen eta babesletza kontratuaren arteko ezberdintasun orokorrak, eta argi utzi du bataren erregulazioa...
|
|
PLOk ez du ezer adierazten publizitate esklusibei buruz, horrenbestez, ez dago argi iragarle eta agentziek esklusibistarekin duten kontratua hedapenezkoa den ala ez. 19 artikuluarekin lotuta dagoen 10 artikulua irakurrita, ezetz pentsa daiteke, arau horien arabera hedapen kontratuaren alderdietako
|
bat
hedabidea baita. Gainera, mezu konbentzigarria hedatuko duen komunikazio euskarriaren jabea hedabidea bera izango da beti.
|
2009
|
|
Ez ahaztu, herri informazioaren benetako protagonistakherritarrak eurak direla eta oso kontuan izan behar ditugula. Izan ere, bestemodu
|
batean
hedabideetara sarbiderik ez luketen gizabanako edo taldeei lekuaeginez, informazio orokorreko mezu bideetan agertzen ez den eta herritarreninteresekoa den informazioa herriko kazetariaren esku jartzen dute.
|
2011
|
|
Badirudi adostasun batdagoela konbergentzia emaitzatzat ez, baizik eta prozesutzat hartzeko. Izan ere, denbora jakin
|
batean
hedabideei eragiten dieten baldintza batzuk erdiestean datza.Hala, etorkizuneko etapa berri batean, hedabideek informazio edukiak lortzeko, kudeatzeko eta igortzeko eredu berri bat hartuko dute.
|
|
hedabideen egungo konbergentzia eta integrazio maila erakutsiko dugu. Egia esan, denborazko diseinu diakroniko
|
batek
hedabideen bateratze prozesuaren aurrerapeneta atzerapenak azaltzeko aukera emango liguke, bai alderdi profesionalean, baimultimedia edukien erabileran, eta bai audientziarekiko elkarreragin handiago edotxikiagoaren erabileran. Hala ere, ikerketa guztietan gertatzen den bezala, hau eredenborak eta baliabideen eskuragarritasunak mugatu dute.
|
|
Hedabidean pixkanaka teknologia berriak gaineratu izanari esker, gaur egun, partaidetza modalitate berriak daude, baita prentsan, irratian eta telebistan ere.Teknologia berrien ekarpen nagusietako
|
bat
hedabidearen eta erabiltzaileen arteanelkarreragin handiago bat sustatu izana da.
|
2012
|
|
Alde batetik, aniztasun horizontalak zabalerazko adiera azaltzen du. Aniztasun horizontalak denbora tarte jakin
|
batean
hedabideek plazaratutako albisteen nolakotasuna neurtzen du. Hedabide guztiek batera bete behar dituzten helburuak eta zabaldu beharreko balioak zehazten ditu.
|
|
Lehenengo eta behin, egiturak(, structure?) komunikazio sistemaren nolakotasuna kontuan hartzen du: araudi sistema, hedabide taldeak, etab. Beraz, gizarte
|
bateko
hedabide multzoari komunikazio egitura esaten zaio. Bigarrenik, kudeaketak(, conduct?) enpresaren jardunbidearen ezaugarriak aztertzen ditu (edukia hautatzeko eta ekoizteko metodoak, ildo editorialaren erabakiak, merkatu estrategia, gainerako eragileekiko harremanak, erantzukizunerako prozedurak...).
|
|
Komunikazio egitura esamoldea gizarte
|
bateko
hedabide multzoari esateko erabiltzen da. Gizartea bi ardantzen arabera definitzen da:
|
|
Sormenezko ideiak hainbat hedabidetan modu desberdinean isla daitezen, hedapen eta sormen sailen arteko harremanak ona izan behar du. Bestetik, sarritan, iragarki
|
bat
hedabide jakin baterako pentsatua da, eta, geroago, beste batzuetarako moldatu da. Planifikazioak sormena hartu behar du kontuan, publizitate mezuak kalitate hobeaz transmititzen baitira hedabide jakin batzuen bidez. Planifikatzailearen edo hedabide eroslearen jardueran, beharrezkoa da iragarlearen estrategiarako hedabide egokiak hautatzen jakitea, eta kostu txikienarekin, gainera.
|
|
PLOk ez du ezer adierazten publizitate esklusibei buruz, horrenbestez, ez dago argi iragarle eta agentziek esklusibistarekin duten kontratua hedapenezkoa den ala ez. 17 artikuluarekin lotuta dagoen 8 artikulua irakurrita, ezetz pentsa daiteke, arau horien arabera hedapen kontratuaren alderdietako
|
bat
hedabidea baita. Gainera, mezu konbentzigarria hedatuko duen komunikazio euskarriaren jabea hedabidea bera izango da beti.
|
|
Talde, kirolari eta ekitaldi ugarik babesleengandik jasotzen dute beren finantziazio osoa edo gehiena, behintzat. Gero eta ohikoagoa da enpresa
|
batek
hedabideetako atal edo programa bat zein ekitaldi kultural bat finantzatzea; horretarako, publizitate bidezko lankidetzan oinarritzen da hitzarmena.
|
|
Hala, igorpena nahiko iluna edo nahasia da, hedapen kontratuan nahitaezkoa baita alderdietako
|
bat
hedabidea izatea, eta, babesletzaren arloan, gutxitan gertatzen da hori. Bestetik, igorpena ere ez da oso operatiboa, arrazoi birengatik:
|
|
Bestetik, igorpena ere ez da oso operatiboa, arrazoi birengatik: lehenik, hedapen kontratua pentsatuta dagoelako alderdietako
|
bat
hedabidea denerako beti, eta, horrenbestez, adibidez, kirol talde bati, aplikatzea ez da oso zentzuduna; bestetik, hedapen kontratuaren erregelamendua oso mugatua da, beraz, eztabaidagarriak diren kasu askotan konponbide bila hara jotzeak ezer gutxi balioko du (Vidal Portabales ek azaldu ditu hedapen eta babesletza kontratuaren arteko ezberdintasun orokorrak, eta argi utzi du bataren erregulazioa...
|
|
Bartering kontratuarekin antzekotasun handien duena trukatze kontratua den arren, ez dugu publizitateko babesletza kontratua ahantzi behar, bietan ere iragarleak finantzatzen baitu programa
|
bat
hedabidean zabaltzea. Lehen begiratuan egia bada ere kontratu bien arteko antzekotasunak handiak direla, praktikan nola gauzatzen diren ikusita, elementu bereizleak ere badira.
|
|
Gure Zuzenbidean, indargabetutako Publizitatearen Estatutua izan zen publizitatearen kontzeptu juridiko bat ezarri zuen lehendabiziko legezko testua; 2 artikuluan, honela definitzen zuen publizitatea: «Produktu, zerbitzu edo pertsona jakin
|
batengana
hedabideen edo publikoaren arreta gidatuz zerbitzu, pertsona edo produktu horien kontratazioa modu berehalakoan sustatzeko helburua duen hedapen oro»8.
|