Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 32

2007
‎•" Udalerri bakoitzean ibilbide bat (edo gehiago) zehaztuko da (dira) herri tamainaren arabera. Oro har, 15.000 hiztunetik2 beherako udalerrietan ibilbide bakarra neurtuko da, hortik gora 10.000 biztanleko ibilbide bat gehituko da3(...). Normalean ibilbideak neurketa batetik bestera errepikatu egiten dira."
2008
‎Hitzarmenak diraueno, urte bakoitz eranskin bat gehituko da bi atal nagusirekin: elkarlanerako ekimenak eta Iparraldeko eragileei buruzko sustapen lerroak.
2010
‎Eremu urriko hizkuntza da katalana, esparru espezifiko batzuetan bereziki. Horrek beste erronka bat gehitzen du unibertsitateak munduaren aurrean aurkeztuko duen irudia apaintzeko testuinguru berri horretan. Erronka horri aurre egiteko, irtenbide originalak aurkitu dira —agian, inoiz erabili ez direnak—, eta iraunkortasunez lan egin dugu oreka egokia lortzeko beharrezko nazioartekotzearen eta gure nortasun ikurrak zaintzearen artean.
2011
‎1986 urteko erroldan, 1981 urtean erabilitako euskararen ezagutzari buruzko galderari ama hizkuntzari buruzko beste galdera bat gehitu zitzaion. Bigarren galdera honekin, euskarari buruzko informazio soziolinguistikoa handitu egin zen, eta horrek ikerketarako aukerak ugaritu zituen.
2012
‎" Hona etorri diren Auzotarrak prest zeuden elkartzeko, euskaraz irakasteko, gure kultura irakasteko, eta gero ere gu prest geunden beraien kultura eta hizkuntza ezagutzeko, orduan bai haien ustez baliagarria da". 38 hasierako bi arrazoi nagusi horiei, gaur egun, Auzokon parte hartu ondoren, beste bat gehitu ahal zaio; ondo pasatzea.
‎Talde bera beste hizkuntza bat erabiltzen behatzen bada, bigarren elkarrizketa bat bezala jasoko da. Eta hizkuntza berean aritu arren, lehen behatutako taldean aldaketaren bat izan bada (kideren bat falta edo kideren bat gehitu bazaio), beste elkarrizketa bat balitz bezala erregistratuko da.
‎Talde baten elkarrizketa behatu eta erregistratu ostean, talde bera beste hizkuntza batean hitz egitera pasatzen bada, beste elkarrizketa bat jasoko da behaketa fitxetan. Berdin egingo da, lehengo taldetik kideren bat joan bada edo lehengo taldeari kide berriren bat gehitu bazaio: beste elkarrizketa bat jasoko da.
2013
‎Erantzuna oso zaila da. Hasteko, badirudi zenbait komunikabidek (ahozko telefoniak, adibidez) beste kanal bat gehitzen dietela aurretik dauden eremuei, jatorrizko baldintzak gehiegi aldatu gabe; behinik behin, ez dirudi hala nola familia, laneta hezkuntza eremuan lehendik egindako hizkuntza aukerak aldatzen dituztenik. Beste zenbait komunikabidek, berriz, aldaketa handiak eragiten dituzte aurretiko oreka ekolinguistikoan, eremu berriak eta aurreko barietateekiko oso desberdinak diren erregistroak sortzeraino.
‎Nolabait adieraztearren, har dezagun eremu konstelazioa solairu bakarreko etxebizitzatzat (hiztun bakoitzarena), eta bizitzaeremuak (hiztunarenak), etxebizitza horretako gelatzat. Literaturak eta posta elektronikoak gela berri bat gehitzen diote lehendik zegoen solairuari; telebistak, berriz, bigarren solairu bat eraikitzen du, eta horretan, lehenbizi solairuko gelak kopiatzeaz gain, beste hainbat gehitzen ditu. Alde horretatik, katalanaren esperientzia paradigmatikoa da:
‎Dena dela, ez ditugu aztertuko ikerlariok bi multzo horietan jasotako gune guztiak, kontaktatutako gazteen bizitzan ohikoak direnak baizik. Bestalde, Berezko guneei beste bat gehitu diogu guk: Koadrila.
‎Banan banan azalduko ditugu lau faktore nagusiak. Hurrengo orrian adibide bat gehitu dugu testu koadro batean, hemen emango ditugun azalpenen osagarri.
‎Azkenik, inkestak hasi eta gero, beste faktore sozial baten gehitzeko beharra agertu da. Alabaina, inkestak egiterakoan, argia izan da Ikastolatik pasa den pertsona batek, edo familia Ikastolan duen pertsona batek, ez duela euskara batuari buruzko ikuspegi berdina, Ikastolatik pasatu ez den pertsona bati konparatuz, edo familia Ikastolan ez duen pertsona bati konparatuz.
2015
‎Ekimen hauen balorazioa alde batera utzita argi dagoena da euskararen berreskurapen prozesuan beste urrats bat izan zirela, nolabaiteko mugarria; izan ere, familiaren eragile profila zehazten da, ordura arte eskolak izandako protagonismoari elementu/ agente berri bat gehituz. Honekin batera esan daiteke egitasmo zehatz hauek zituzten helburuak finkatzerakoan, aurrerantzean euskararen familia bidezko transmisioaren inguruan bideratuko ziren mezuak ezarrita geratuko zirela.
‎Alegia, ez dela nahiko euskaldun gajoa eta galbidean dagoen Igeldoko igelatxoa alderatzea. Berezko biodibertsitatearen babesaren eta berezko hiztunen defentsaren arteko erlazio horri beste bat gehi dakiokeela, beharbada eraginkorragoa ere izan daitekeena: berezko hizkuntza tokiko (kultura) paisaiaren zati ezinbestekotzat jo behar dela, eta hala babestu, antolatu eta kudeatu beharra dagoela, baita —paisaiaren ardura hartzen ari diren— lurraldea antolatzeko plangintza politiketatik ere.
2017
‎" two mutually exclusive linguistic communities" dio J. urlak (urla, 2012: ...a. baina ondo islatzen zuten gairako euskaldunen ikuspegi arrunt edo natiboa. bidean aurrera egin ahala, kategoriak ugaldu eta sofistikatuagoak egin ziren, hori bai, identifikazio arruntetatik urrunduz joan ziren, gaitasunak eta jardunetara hurbiltze aldera, baina jende tipologiak egiteari utzi barik. iii Mapa Soziolinguistikoan (2005) egindako bideari argitasuna eman nahia, Glosarioa izeneko atal bat gehitu zuten egileek. bertan eaen 19812001eko tartean" azterketa soziolinguistikoan erabilitako aldagaien eta kontzeptuen definizioa" emateaz gain, hizkuntza politikarako SailbuHiztun kategorietatik hizkuntza praktiken erregistroetara: erabilera sustatzeko neurriaren bila – Eduardo Apodaka eta Jordi Morales
‎2006ko biztanleria eta etxebizitzen estatistikaren datuak IV. Mapa Soziolinguistikoan bildu ziren (2009) 11 eta talde berriak agertu ziren: immigrazioari buruzko atal esanguratsu bat gehitu zioten Mapari, bertan immigranteak lau taldetan sailkatu zituzten (latinoamerikarrak, afrikarrak, europarrak eta besteak). Maila zehatzago batean estatu jatorriaren arabera zenbaturik agertzen baziren ere (eta mapa soziolinguistiko bat izan arren) ez zen daturik ematen euren hizkuntzei buruz.
2018
‎hizkuntza gehiengo batek (gaztelaniak Hegoaldean eta frantsesak Iparraldean), gutxiengo nazional batek (euskararenak) eta immigranteen hizkuntza komunitateek (ehun hizkuntza ezberdin baino gehiagokoek). Guk beste multzo bat gehituko dugu, Laakso eta bere lankideek (2014: 11) aipatzen duten bezala:
‎Halere, elebidun batek edo bestek gaindi dezake hizkuntza gutxituaren erabilera sozialaren muga hori, bere egoera, motibazio, ideologia eta bizimoduaren arabera. Horregatik, hain zuzen ere, erabilera sozialaren mugei, Pb eta ex, beste bat gehitu diogu: norbanakoaren goren mailako erabilera maila.
‎Horren ondorioa da hizkuntza politikak edota hizkuntza plangintzak Euskal Herrian hartutako protagonismoa; ikerkuntzaren eremuan ere agerian geratzen den protagonismoa. Horri gainera beste elementu garrantzitsu bat gehitu behar zaio: gizarte mugimendua edota hizkuntzaren inguruan garatutako aktibismoa.
‎Ideia hauek lotura zuzena izango lukete emakumeek gizartearen ispilu gisa jarduteko duten joerarekin, alegia, gizartean modan dauden jokabideak kopiatzeko eta erreproduzitzeko duten joerarekin. Honi beste fenomeno bat gehitu behar zaio: antza denez, azken urteotan euskarak arlo publikoan (hezkuntza bezalako erakunde publiko nagusien eskutik) izandako garapena hobeto egokitu zaiela emakumeen gizarte eginkizunei eta bere ohizko lan esparruei, gizonezkoenei baino (industria eremuan nagusi).
‎Ekimen hauei seigarren esperientzia bat gehitu zaie 2018an, hain zuzen ere, Eibarren garatzen ari den Akebai ekimena. Urtearen lehen erdian jasoko da Akebairi buruzko informazioa.
‎Lankide bikote horiek haien arteko harremanean aritzean" euskarazko ohitura" zutela ebatzi dugu, haiek aitortutako erabileren arabera" beti edo ia beti euskaraz" aritzen zirenen kasuan. Eta," euskarazko ohitura" izatearen edo ez izatearen irizpide horri, bigarren bat gehitu diogu lankide bikoteak 3 taulako bost kategorietan sailkatzera iristeko: euskarazko
‎Jokaera urratzaileak onartuta eta jokaera eragozleak neutralizatuta, giroa sortzen da kideak egoera berrira modu natural, aske eta oharkabean moldatzeko. Are gehiago, beste ezaugarri bat gehitzen badiogu eremuari: kide guztiek gauza izatea hizkuntza berria ulertzeko9 Ezaugarri hori dela medio, kideen arteko komunikazioa ziurtatzen da, baita funtzio urratzailea duten kideek hizkuntza berria erabiltzen dutenean ere.
2019
‎2 ARnASgUnEEn IRAUpEnA, plAngInTZA ARRAKASTATSUAREn? ...ioa argia da. ama hizkuntzaren belaunez belauneko transmisioaren eta eguneroko mintzajardun arruntaren artean dagoen lotura estua oso ondo azaltzen da bertan, besteren artean. arnasgune motak (arnasguneen azpi continuuma) deskribatzeko laugarren orrialdetik aurrera egiten den sailkapena ere egokia da. aditu batzuek dioten bezain arrakastatsua baldin bada hizkuntza plangintza, hirugarren azpimultzo bat gehitu litzaieke artikuluko bi arnasgune motei (beteei eta erasanei): indarberritzen edo berrosatzen ari diren arnasguneen azpimultzoa. hots:
‎Aditu batzuek dioten bezain arrakastatsua baldin bada hizkuntzaplangintza, hirugarren azpimultzo bat gehitu litzaieke artikuluko bi arnasgune motei (beteei eta erasanei): indarberritzen edo berrosatzen ari diren arnasguneen azpimultzoa. gure artean gertatzen ari denaz egiten den diagnosia ere baliagarria da ene ustez, testu osoa bezala. puntuz puntu lantzen dira gaiak, eta eman beharreko azalpenak ere hurrenez hurren eskaintzen. atal horretan ez da teoria hutsaz hitz egiten:
‎Lionel ere ohartu da gure konstruktuaren izaera unilateral horretaz, eta bihar edo etzi sor litekeen behetik gorako indarraldia adierazteko balio izango duen hirugarren kontzeptu termino bat sortzea proposatzen du. Bere hitzetan esanik," aditu batzuek dioten bezain arrakastatsua baldin bada (gure hizkuntza plangintza), hirugarren azpimultzo bat gehitu litzaieke artikuluko bi arnasgune motei (beteei eta erasanei): indarberritzen edo berrosatzen ari diren arnasguneen azpimultzoa". zer esan dezakegu, ekarpen horien aurrean?
‎IV.2 Teoriaren txinparta hizkuntza soziologiako hainbat bidegilek bezala, perspektiba kualitatiboari eusten dio Lionel Joly-k eskuak betean. ez, inola ere, funtsezko lanabes eta argi iturri dugun analisi kuantitatiboa (tartean, bereziki, Aditu batzuek dioten bezain arrakastatsua baldin bada (gure hizkuntzaplangintza), hirugarren azpimultzo bat gehitu litzaieke artikuluko bi arnasgune motei (beteei eta erasanei): indarberritzen edo berrosatzen ari diren arnasguneen azpimultzoa.
2020
‎CodeSyntaxekin batera, Hekimen Analytics en garapena. Web audientziak ezagutzeko tresnan aurretik zeuden datu iturriei (Google Analytics eta Twitter) hirugarren bat gehitu zaio: Facebook.
‎Hala ere, azterketa metodologian beharrezko ikusi dugu beste kategoria bat gehitzea. Elkarrizketa generoan sakondu eta honen azterketarako baliabide zehatzagoak lortzeko asmotan, hasierako hiru hitz hartze mota hauei galde erantzun bidezkoak gehituko dizkiegu, saioen arteko desberdintasunak ezaugarritzeko egokia delakoan.
2021
‎Gainera, Anderrek aipatzen duen moduan, esperimentazioa" ikerketa" bezala planteatu izanak presio gehiago ipini zuen gazte batzuengan hasieran, euren ikerlari errola oso serio bere egin zutelako, eta horrek ere urduritasun puntu bat gehitu zuen hasieran.
‎Esperimentazioa" ikerketa" bezala planteatu izanak presio gehiago ipini zuen gazte batzuengan hasieran, euren ikerlari errola oso serio bere egin zutelako, eta horrek ere urduritasun puntu bat gehitu zuen hasieran. oharretan argi ageri da giroa tentsoa zela, urduritasuna eta isiltasuna zirela nagusi, baina dinamiketan aurrera joan ahala gazteak erosoago egon direla erakusten duten" giro ona"," taldea lasaiago"," distentsioa"," fluidotzen" moduko terminoak aurkitzen ditugu Fase 1eko behaketakoadernoetan. Gazteek eurek ere ikerketaren balorazioa egiterakoan garbi adierazi digute hasieran sentitzen zuten urduritasun eta lotsa gero deseustatu direla:
2023
‎Orokorrean, solaskide gehienak udalerrikoak edo ingurukoak dira; ikastetxeetako irakasleak ere oro har euskal herritarrak dira (batez ere gipuzkoarrak). Kontua aldatu egiten da senideen kasuan, beraz, galdetegian ikerketa subjektuen gurasoen jatorriari buruzko galdera bat gehitu nuen: " Nongoak dira zure gurasoak?" 9 Hona hemen erantzunak:
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia