2015
|
|
Lehen Hezkuntzatik Bigarren Hezkuntzarako pausoan behera egiten zuen erabilera kopuruak, eta beraz, gai honi heltzea erabaki zen. Ahozko hizkuntzaren eta erabileraren lanketari heltzeko geneuzkakeen hamaika heldulekuetatik
|
bati
eustea erabaki zen: ahozko komunikazioaren gaineko ikerketa eta lan jardunean, Derrigorrezko Bigarren Hezkuntzan.
|
2016
|
|
migrazio fluxuen soziolinguistikazko erregulazio ahalmenaren zati ohargarri bat herritarren esku izatea eta ahalmen hori zuhurki erabiltzea eskatzen du horrek; b) arnasguneari eta bere ingurumenari bideragarritasun sozioekonomikoa bermatu behar zaio: lanetik bizi da jendea; c) berariazko atentzioa eskatzen dute arnasguneek hiri plangintzaren alorrean412, eta d) herritarrek beraiek konpartimentazio soziolinguistiko eta soziokultural berri bat adostu eta herri giroan aplikatu behar dute; herri giro beregain
|
bati
eutsi behar diote, herriko biztanle zahar eta gazteentzat Gemeinschaft moldeko bizibide soziokultural berri pizgarria moldatuz.
|
|
Horrez gain, ezin dugu asturieraren pisu demografikoa ahaztu, oraindik nagusia garai hartan. Ondorioz, urte horretan jaiotakoek, testuinguru tradizionaletik oso urrun dagoen testuinguru batean (50eko eta 60ko hamarkaden testuinguruan) sozializaturik egon arren, hizkuntza kontzientzia sendo
|
bati
eusteko argumentu onak zituzten orduan ere. Handik aurrera, frankismopeko asturiar gizartearen norabideak ez zion, inondik inora, ez asturieraren finkapenari, ez bere garapenari mesederik egin.
|
2018
|
|
Galtzen ari den mundu
|
bati
eutsi nahiarekin. XIX. mende amaieran Sabino Aranak abertzaletasun modernoaren oinarriak jartzean trinkotuko da haren hedadura soziala.
|
|
Erroa atzeragotik badator ere, aurreneko Euskal Pizkundearekin lotzen da, karlistadetako derrota eta foruen ezabatzeak eragindako galera bizipenarekin. Galtzen ari den mundu
|
bati
eutsi nahiarekin. XIX. mende amaieran Sabino Aranak abertzaletasun modernoaren oinarriak jartzean trinkotuko da haren hedadura soziala.
|
|
Baina, presente egon arren, ez da ardatza, geroago bezala. Diskurtso horretan, euskaltasuna eta baita euskara bera ere, agortzen ari den mundu
|
bati
eusteko bide izango dira. Gutxi asko, jendeon izatearen, identitatearen, ikuspegi esentzialista eta zurrun batekin lotuko da.
|
|
Aurreneko Euskal Pizkundearen oinordeko den diskurtsoarekin apurtzen du, hain zuzen, pentsamendu lerro haren bi adar nagusietan: batetik, arestian aipatu dut euskaltasun eta euskaltzaletasun hark iragana zuela miran, galtzen ari zen mundu
|
bati
eutsi nahia motibo, nostalgia zela ardatza. Norberetasun berri horretatik abiatuta, euskaltasun eta euskaltzaletasun berriak, ostera, etorkizunean jarriko du jomuga:
|
|
Eta galearen sentipenaren transmisioa dagoen hein berean, dago eusteko nahi eta premiaren transmisioa; batzuek zein besteek, salbamendu eta misio ikuspegi bat izango dute euskaltasunaren zein euskaltzaletasunaren gainean. Lehen belaunaldiak galtzen ari den izaten
|
bati
eutsi nahi dio; bigarrenak, galtzen ari den izate horri eutsi nahi dio, eta, gainera, berritu etorkizuneko tresna izan dadin. Mundu eta ikuspegi aldaketek eten adina, soka bereko egiten ditu misio edo egitekoaren zentzuak diskurtso biak.
|
|
Estrategia energetiko
|
batek
eutsi behar dio sistema baten berregituratzeari. Bi gako azpimarratu ditugu.
|
2019
|
|
Herritarrek beraiek konpartimentazio soziolinguistiko eta soziokultural berri bat adostu eta herri giroan aplikatzea lortu behar da. Herrigiro beregain
|
bati
eustea, eta herriko biztanle zahar eta gazteentzat Gemeinschaft moldeko bizibide soziokultural berri pizgarria moldatzea. ratuen. garraio, eskola, osasuneta administrazio zerbitzu askotxo eskueran dituzte arnasgune askok, orain dela 40 urte nekez pentsa zitekeen neurrian. hizkuntza plusa sartzea falta da, akaso, halako zenbait ekimenetan (ez guztietan: eskolak d eredukoak dira). asko aurreratu da, erosotasun kontuan, azken 40 urtean.
|
|
Herritarrek beraiek konpartimentazio soziolinguistiko eta soziokultural berri bat adostu eta herri giroan aplikatzea lortu behar da. herri giro beregain
|
bati
eustea, eta herriko biztanle zahar eta gazteentzat Gemeinschaft moldeko bizibide soziokultural berri pizgarria moldatzea, gero eta nagusiago den Gesellschaft en bidelagun. Hots, Gemeinschaft elkartasuna eta Gesellschaft gizartea egoki uztartzea, lehenengoa galdu gabe bigarrenaz behar adinako neurrian jabetuz. aldakuntzak aldakuntza eta neurriak neurri, Gemeinschaft elkartasuna eta Gesellschaft gizartea bizirik ditugu arnasguneetan.
|
|
Bada, erantzuna oso sinplea da: kalea euskaldun hutsa zelako eta kalean euskaraz egin behar zutelako. kaleak euskaldundu zituen haur haiek, euskarak bizi izan duen koiuntura sozio-politikorik zailenean. alegia, oso baldintza kontrakoetan ere, ingurune hurbilak hizkuntza jakin
|
bati
eusten badio eta erabiltzen badu, hizkuntza hori beharrezkoa bihurtzen da... bizitzeko!
|
|
saio amaierako zenbait ohar kaleak euskaldundu zituen haur haiek, euskarak bizi izan duen koiuntura sozio-politikorik zailenean. (...) oso baldintza kontrakoetan ere, ingurune hurbilak hizkuntza jakin
|
bati
eusten badio eta erabiltzen badu, hizkuntza hori beharrezkoa bihurtzen da... bizitzeko! (azpimarra biak gureak). ez dugu pasarte asko ezagutzen gure bibliografia teknikoan, hain labur eta hain argi azaltzen duenik ahuldutako hiztun elkarteen berezko mintzoaren belaunez belauneko jarraipen transmisioa, egoera gogorrenetan ere, nola eta zergatik mantendu izan den. hori jakitea ez da jakintxukeria:
|