2000
|
|
Hori da guk ulertu duguna eta modan ipini ditugun gauzak. Ikasleei jartzen diezu testu
|
bat
euskara batuan jartzeko eta
|
2004
|
|
Batua eta bizkaiera modu osagarrian estekatzeko xedea du helburu: . Lehen, bizkaitar
|
batentzat
euskara batua erdi edo ekialdekoa zen; bizkaiera ez zena batik bat; eta hango iturrietan edaten zen. Gaur alderdi soziologikoak pisua hartu du batetik, eta mendebal hiztunon nortasunak ere bai.
|
2008
|
|
–Anitzetan gertatzen da jendeak euskara batua deitzen diola berez euskara batua ez denari. Batek baino gehiagok, testu
|
bat
euskara batuan jar dezan eskatzen badiogu, segur naiz, guti goiti beheiti?,, gibelean?,, jalgi?,, abian jarri?,, etortzen balitz?,, jin?,, berba?... bezalakoak aurkituko balitu eta den denak ulertuko balitu ere, aldamenean jarriko lituzkela, gutxi gora behera?,, atzean?,, atera, edo, irten?...
|
|
...urbiltzeko aitzakiaz herri aldizkariak azpiazpieuskakietako forma tradizio gabe bitxienekin argitaratzea; lurralde historiko bateko berriak Euskal Herri eta mundu osorako prentsaz eta internetez euskalki hutsez eskaintzea, herrialde horretako zona erdaldunetan eredu batua ikasteko hainbeste ahalegin egin duten euskaldun berriei beren herriko albisteak, iseka nabariaz, dialektoz emanez; Euskaltzain
|
batek
euskara batuan esandako hitzak, edonork ulertzeko modukoak, ondoren Euskaldunon Egunkarian dialektoz eskaintzea, berak halaxe esanak balitu bezala; autobus publiko batzuetan irteera> barik, urteera> idaztea; euskalkiak hizkuntzatzat harturik, horiek normaltzeko arauak web orrian eskaintzea; unibertsitatera selektibitatea egitera dato zen ikasle batzuek, Eubako ikastetxe famatu batek... Biblia osoa euskaraz daukagunean, oraindik mezako liturgia, aita gurea barne, lurraldez lurradeko euskalkietan izatea, maiz hiztunen egiazko euskararekin bat etorri ez arren (Eibar, Oñati, Oiartzun, Hondarribia, Irun...).
|
|
Ingurune euskalkidunean, berriz, eskolak bi helburu izango ditu: alde
|
batetik
euskara batua irakastea, horixe delako hizkuntz erkidego osoaren lokarri izango den hizkera estandarra; bestetik, tokian tokiko hizkera hiztun gazteengan finkatzen laguntzea eta hura erabiltzeko behar den harrotasuna zaintzea. Tokian tokiko hizkera lantzeak lagunduko luke eskolako hizkera etxekoarekin eta hurbileko gizartearekin lotzen, eta batak bestea sendotzen duela azken batean euskararen beraren erabilera ere indartuko litzateke.
|
2010
|
|
Euren bizitza profesional zein pertsonalean hizkuntzarekin lotutako hainbat erabaki —batzuetan kontzienteki, beste batzuetan oharkabean— hartu dituzte: ikasle
|
bati
euskara batuan edota euskalkian hitz egin, neska bati printzesa eta mutikoari txapeldun deitu ala ez, etorri berri den haurrari jatorrizko hizkuntzan hitz egin ala euskaraz jardun lehen egunetik, guraso bilerak zein hizkuntzatan egin, etab. Erabaki horiek hartzeko irizpideak eta hausnarketa gunea eskaini nahi ditu materiak. Modu horretan, gainera, komunikazio trebetasunen lanketa modu testuinguratuan eta ikasleentzat esanguratsuak diren edukiak aintzat hartuz egiten da, eduki bidezko hizkuntza ikas irakaskuntzako oinarriak kontuan hartuta (Snow, Met eta Genesse, 1989).
|
|
Batzuetan berriemaile gazteetako
|
batek
euskara batutik jasotako forma eman du eta besteak oinarri dialektalekoa, eta askotan helduek erantzun berbera edo antzekoagoa eman dute: adibidez, Tolosakoak ortzadar (nahiz eta erromako zubi ere onartzen duen) vs Ataungoak erromako zubi (helduek, aldiz, biek erromako zubi), ukondo vs ukalondo (bi helduek ukalondo), diote vs die (helduek die), zaudete vs zarete (helduek zaete eta zaate), daukate vs daukie (helduek biek dauke), diate vs die, didate?
|
2011
|
|
Egun batez Europa batu batean sortzen baldin bada Euskal Herri osoa, hizkuntza bat ukanen dugu eta euskara batu horrek egingo du lur eta euskaldun guztien batasuna, politikan ere denen biltzaile baita. Nik pentsatzen dut zernahi gisaz zuberotarrek segituko dutela beren maskaradak edo pastoralak zubereraz idatziz, eta ez dut nahi hori izan dadin egun
|
batez
euskara batuan. Emeki emeki gehienek ikasiko dute.
|
2015
|
|
Oh! Euzkadikoek, bada, horixe kritikatzen zuten, ezagun denez, EAJko sektore handi
|
bat
euskara batuaren kontra ibilia zelako. Adibiderik ere ipintzen zuten:
|
|
Eta, bide batez, bakeak egiteko euskalkiarekin (prestigio kontuak). Ez dakizue zenbat aldiz entzun izan dudan aktoreen ahotik «baina hori ez dago gaizki?», proposatu diodanean baten
|
bati
euskara batuan nekez erabiltzen den hitzen bat jartzeko testuan, kokoloesate baterako, adibideren bat aipatzearren.
|
|
35 R. Arregi urgazleak, hain zuzen, Euskaltzaindiaren geldotasunaren aurrean, helduak euskaraz alfabetatzeko mugimendua abiatu zuen 1966an, bide
|
batez
euskara batuaren auzia luzaezinezko bilakatuta. Alfabetatzearena, akademian ezkertiar gazteak sartzeko aitzakia ere bazen, baina zoritxarrez, R.
|
2017
|
|
Liburukiak atera ditu jadanik. Ipar Euskal Herriaz den bezainbatean, Euskaltzaindiak egitasmo bat indarrean jarri du gramatikako lanak (hauetarik zenbaitek arauak ongi erabiltzeko bideak proposatzen dituzte) eta modu orokor
|
batean
euskara batuaren sortzea erraztu zuen ibilbidea ezaguterrazak izan diten Ipar> Euskal> Herriko
|
2018
|
|
Entzun izan ditut batzuk euskara batua kritikatzen, baina oso euskara batu ederrean, eta horrek kontsolatu behar gaitu. Adibidez, Nabarraldeko biltzar batean, Arrasaten, hizlari
|
batek
euskara batua kritikatu zuen, baina oso euskara zabalean, funtsean euskara batuan. Bere buruari harrika ari zen nolabait.Garbiñe Ubeda-ren elkarrizketa
|
|
Bizkaitarrek esaten dute beraiena ez zela hartu, baina bizkaiera ez da galdu, zorionez. Gainera, gauza
|
bat
euskara batua da eta bestea euskalkiak dira. Halaxe eman zuen Mitxelenak hitzaldia seminarioan.
|
2019
|
|
Ez zabiltza oker. Lehen esan dudan bezala, akademiako kideak hautatzeko bilkurara euskal aldizkarietako ordezkariak zeuden deituta, baina Euzko Deya aldizkari sabindarrak ez zuen ordezkaririk igorri, arduradunak ez zeudelako ados Oñatiko kongresuko erabakiekin, ezta akademiaren helburuetako
|
bat
euskara batzea izatearekin ere. Horren ordez, akademian batasunaren komenigarritasunaz eztabaidatzea proposatu zuten.
|
|
Bilkuran egindako bozketan,, orain arteko batzordeak bere gramatika orokor handiarekin segitzea eta, aldi berean, beste batzorde edo lantalde ahaldundu
|
batek
euskara batuaren eskuliburua prestatzea, erabaki zen.
|
|
Gure jokabidea nondik nora joan dan? Ahozko hizketatik hizkuntza landu batera eta euskera landu
|
batetik
euskera batu batera, euskera batua ez dalako guretzat beste hizkuntza bat, alde askotan batuta dagoanetik batuago batera jotzea baino.
|
|
Horixe izango litzatekean euskeraren hondabiderik aproposenetariko bat, eta erdara batura berehalaxe joteko ibilbiderik aukerakoena. Txokokeria eta zabarkeria azpiratuz eta gaindituz, oinarrizko batu
|
batetik
euskera batuaren aukerea egin genduan, osterantzean gure hizkuntzarentzat hondamena aurreratu geinkeana kontuan hartuz.
|
2021
|
|
Urte batez, adibidez, Vicente Etaio zinegotzi zela eta Pedro Pejenaute hizkuntza politikako arduradun, antolatu nahi izan zituzten bi sail:
|
bat
euskara batuan eta bestea Nafarroako euskalkietan. Ni horren kontra nintzen; azkenean, atzeratuz joan, eta egin gabe gelditu zen.
|
|
Lehenik jakin behar da euskara batuaren (oraiko eüskara estandarra) sorzaleetarik bat dügüla (1). Baionan, urteetan, Txillardegiren züzendaritza pean, Jean Louis kide zen lantalde ttipi
|
batek
euskara batuaren lehen hoinarriak eraiki zütüan eta proposatü Euskaltzaindiari. Arantzazun, 1968an, Akademiak proposamen horik honartü zütüan.
|
|
Arantzazun, 1968an, Akademiak proposamen horik honartü zütüan. Hots, manera
|
batez
euskara batu modernoa Baionan sortürik da 1964ean, zortzi hilabetetako ernaldi ondoan. Gero, Arantzazun bateiatü züan Euskaltzaindiak eta, ondotik, arraheinkiki hezi orai artino, ezagützen dügün arrakastarekin eüskal komünitateari esker.
|
|
Axular eta Cervantes hilabete berean hil ziren baina euskal literaturak, salbatuko bada, biak behar ditu bizirik.
|
Batek
euskara batuaren eta euskalkien arteko talka guztien soluzioen bideak zabaltzen dizkigu. Besteak literatura zer den eta nola egin behar den kontatzen digu, eta literaturaren botereak sentitzen ditugunean noraino hel gaitezkeen erakutsi.
|