2008
|
|
Irrati programazioa igorle batek audientzia
|
bati
denbora tarte jakin batean eta parrilla gisa egituratuta barreiatzen dizkion programa jakin batzuen multzoa da. Definizio orokor hau, hala ere, beste autore batzuek emandakoekin gara daiteke.
|
2011
|
|
mundutik aparte bizi den herria da, ez baitute inorekin inolako harremanik. Trena bertatik pasatzen zenean munduarekin konektatuta zeuden; orain, aldiz, bakanak dira kanpoko bisitak, eta euren idiosinkrasia originala bezain xelebrea da, garai
|
bateko
denboran kokatua: etxeak aspaldikoak dira, arropak noizbaitekoak, eta bertakoen orrazkerek beste mundu batekoak dirudite.
|
2013
|
|
Azkenik, filogenesiaren eta ontogenesiaren arteko harremanari dagokionez, espezie edo talde
|
batek
denboran mantendutako jokabideek espeziearen garapen filogenetikoan eragina izan dezaketela aldeztu zuen Baldwinek. Ideia hori argitzearren, adibide bat jarriko dugu.
|
2015
|
|
Espetxeko bizi kalitatean eragiten duen beste aldagai garrantzitsu
|
bat
denbora da. Denborak esanahi berezia hartzen baitu espetxean; izan ere, kondenak denbora tarte kopuru bat baino ez dira (Matthews, 2003).
|
2019
|
|
bi noranzkoko erlazioa dela, alegia. Lurralde jakin
|
batean
denboran zehar txandakatzen diren giza okupazioak ez daude, hortaz, elkarrengandik isolatuta, bilakaera ekologiko komun baten parte diren heinean. Prozesu hauen konplexutasuna aintzat hartzea eta behar bezala ikertzea funtsezkoa da egungo paisaia kulturalen sakontasun historikoa ulertzeko, haien formazioan eragin duten faktore desberdinak identifikatzeko eta haien ondare balioak modu eraginkorrean kudeatzeko.
|
2020
|
|
6 urte Inguruko plano eta mapa errazak erabiltzea, eta herriko, bailarako kultura ondarearekin loturiko elementuak identifikatzea eta kokatzea. Inguruko paisaiaren marrazkiak eta oinarrizko krokisak diseinatzea, bereziki ondare natural eta arkitektoniko nahiz teknologikoarekin loturik. Behaketarako erremintak erabiltzea. Plastilina edo maketak erabiliz kultura ondarearekin loturiko elementuak diseinatzea. Kultura ondarearekin loturiko lamina, diapositiba, bideo, informatika programak erabiltzea. Irteeretan eta ikustaldi kulturaletan parte hartzea. Tokiko kultura ondarearen elementuekin loturiko datuak eta informazioa biltzea. Bailarako, herrialdeko etxe, eliza, jai, usadio eta ohiturak behatzea eta alderatzea. Norberaren, herriaren, bailararen historiarekin loturiko argazkiak biltzea. Ikaslearen, herriaren eta bailararen friso historikoa egitea. Tokiko/ bailarako eta norberaren familiako usadio eta ohiturak eta festak biltzea eta informazioa lantzea. Jolasak planifikatzea era autonomo eta sortzailean. Jolasak: ...a eta errespetua izatea. Herriko kultura eragileekin harremanak izatea eta saioak antolatzeari ekitea. Herrian antolatzen diren kultura aktibitateetan gurasoekin parte hartzea. Familiako iturrietatik abiatuz, haien artean ahozkoari garrantzia emanez, iragan hurbileko memoria (herrikoa, adibidez) berreraikitzen hastea jasotako informazioari garrantzia emanez. Eguneroko bizitzaren oinarrizko alderdi
|
batek
denboran zehar izaten dituen eboluzio faseei behatzea eta jarraitzea: janzkera, etxebizitza, lan egiteko moduak, errepideak, familiaren antolakuntza, jolasak... Iraganeko eta gaur egungo gertakarien eta horiek norberaren esperientziari gertukoak zaizkion alderdi historikoen arteko harremana. Iturri idatzi eta digitalak eta ikusizko hainbat iturri erabiltzea informazio historikoa lortzeko, eta tokiko, bailarako eta Euskal Herriko hurbileko historiari buruzko lanak egiteko. Aukeratutako herriko, bailarako gertakari historiko edo etnografiko baten inguruko lekukotza jasotzea ahozko informazioari garrantzia emanez. Hedabide askotarikoak erabiltzea gertuko kultura ondarearen sustapenari buruz eztabaidatzeko (egunkariak, aldizkariak, irrati telebista, telefonoa, Internet.). Ondare elementuak adierazteko seinaleak interpretatzea eta sailkatzea. Hegazkinez, itsasontziz, trenez eta kotxez egin daitezkeen bidaien simulazioak planifikatzea, herritik kanpo egon daitekeen gizateriaren ondarearekin lotuz. Eskola komunitatean parte hartzen duen ororen kultura eskubideak eta betebeharrak analizatzea. Familia eta komunitate bateko kultura ondarearen sustapenean parte hartzeko betebeharra analizatzea eta kontzientziatzea. Lantaldeetan aukerak eskaintzea informazioa, helburuak, aurkikuntzak eta esperientziak parteka ditzaten. Makina eta aparatu batzuen funtzionamendua ezagutzeko esperientzia errazak egitea (errota bat). Gertuko paisaiaren eta beste ondare elementu batzuen inguruan irudiak eta material inprimatua biltzea. Herriko elizaren, udaletxearen edo ohituren inguruko informazioa biltzea eta lantzea.
|
2022
|
|
Bestalde, esku bidezko abiadura eta jarioa ebaluatzeko, zereginen konplexutasuna kontuan hartuz, 3 proba mota sortu izan dira: 1) testu
|
bat
denbora muga jakin batean sortzea eta idaztea; 2) esaldi bat edo paragrafo bat azkar kopiatzea, eta 3) alfabetoa buruz azkar idaztea2.
|