2001
|
|
Errealitatearen (Wirklichkeit) eskema denbora determinatu batean izatea da. Azkenik, beharrezkotasunaren eskema objektu
|
bat
denbora orotan izatea da.
|
2003
|
|
Hortaz, Zuzenbide kanonikoan ezin daitekeenez ezer egon erregela horren aurka, denbora gaiei buruzko lege kanonikoak printzipio horrekin bateratu behar dira; hori errazena da, haien aplikazioa gaingiroki aztertu ondoren. ...buruzkoak, espiritu arloari lotzen zaizkiela, hala nola, elizgizonei zenbait merkataritza mota gauzatzea debekatzen zaienean, edota erlijioa, zina, konbentzioen erabilpena elizari nahiz eliza gizabanakoei begira, edo antzeko autuak aipatzen direnean; erregela horietarik batzuk aita santuen erantzunak baino ez direla, eurei egindako kontsulten erantzunak, hain zuzen; eta, azken buruan, erregelaren
|
bat
denbora erregela hutsa izanez gero, ezin daitekeela horretara ulertu, ezpada Aita Santua aldi berean denbora printzetzat duten estatu pontifizioetako mendekoentzat ezarritako erregela bezala. Muga horietatik kanpo, printzeek emandako agintea bakarrik dute erregelok, eta mendekoek ere horiek erabiltzea onartzen da.
|
|
Onartzen du indarrean dauden metodologiek tupust egiten dutela zientzi jarduerarekin, baina uste du badaudela arauak, zientziari bere ibilbidea egiten jarraitzea ahalbidetzeko bezain liberalak direnak eta, hala ere, arrazoimenari bizirauten uzteko bezain substantzialak. Arau horiek ikerkuntza programei aplikatzen zaizkie, eta ez banako teoriei; programa
|
batek
denbora tarte batean zehar duen bilakaera juzgatzen dute, eta ez une jakin bateko bere eitea; eta bilakaera hori juzgatzen dute teoria lehiakideen bilakaerarekin alderatuz, eta ez bere horretan bakarrik. Ikerkuntza programa bati ‘aurrerakoia’ deitzen zaio ondorengo ikerketek onesten dituzten aurresateak egiten baditu eta horrela gertakari berrien aurkikuntzara eramaten badu.
|
2005
|
|
Nolabait antzematen dugu, hala ere, zeinu horiek, bere naturan, ez direla irakas metodoetan agertzen diren bezain loturarik gabeak: norbaitek hizkuntza
|
bat
denbora luzez ikasi duenean, une horretan, ordura arte arrazoi faltan ikusten zituen hainbat gauza argitzen zaizkio eta, honekin, taktu bat irabazten du, alegia, oraindik ikasia edo asmatua ez den baina bai egiazki eta ziurtasunez antzemana den taktu bat. Hizkuntza asko ikasi dituenak, eta bere burua zeregin horretan behatu duenak, gogoratuko du nola ia horietako bakoitzean, bat batean, azalpen argi bat eskaintzen zioten hainbat oharrekin topo egiten zuen, lehenago aurkituz gero esfortzu asko aurreztu ahal izango ziotenak.
|
2006
|
|
Filosofoak egiaren bila ibili izan dira beti, aurkitutzat eman izan dute maiz, eta hitzez, kontzeptuen bitartez, adierazi nahi izan dute. Baina egia, agertzekotan, mundu historikoan ageri denez, beharrezkoa da lehenaz eta geroaz hitz egitea, bilakaeraz, azken
|
batean
denboraz. Egiaren eta errealitatearen arteko harremanak aztertzekotan, nahitaezkoa da egiaren eta denboraren artekoak ere azaltzea.
|
|
Izan ere, gauza, hemen eta orain baten baitan kokaturik dago; baina, aldi berean, bere existentziaren edo iraupenaren une bakoitzean, hemen eta orain horietatik bereizi egiten da, iraute hutsaren kariaz. Beste era batera esateko, gauza
|
batek
denboran zehar irautea aski izango da, abstrakzio prozesu orokortzaile horrek gauza hori izen baten adiera izateko gai bilaka dezan. Horrexegatik esan dezakegu hain zuzen izena dirauen gauzari" dagokiola".
|
2009
|
|
" jende masa izatearen itxura klasearen errealitateaz uxatu" 30 Benetako enigma gelditzen da: klase alienatu bat, lanarekin trenkatua eta lehiakortasunaz zatitua, nola bihur daiteke ezer izatetik dena izatera, eta, metamorfosi horren bat
|
bateko
denboran, nola desegin azal eta bizio zaharrak?
|
2011
|
|
[dagoela. Pentsamendua eta adimen logikoa abian jartzean, ordea ezer ez da bere buruaren berdina, zeren une oro eraldatzen [baita; heriok baino ez du lortzen berdintasun hori izate finitu
|
baten
denbora geldiaraztean. Parmenidesek, mugimendua baino harago denbora espazioa baino harago, betiko izatea aurkitzen du berberekotasun gorena.
|
|
Ez da edozeinen gustukoa. Garai batean makina
|
bat
denbora eman genuenoi Ortega irakurtzen nekatu arte, nekez asko gustatuko zaigu, nik uste. M. Zambranorentzat filosofia eta poesiaren gaia planteatzea teologiaren gaia planteatzea da, zentzu jakin bateko teologiarena gainera (ez, esaterako, Hegel guztia funtsean den teologiaren zentzuan).
|
2022
|
|
Bakoitzak bere modura, filosofiaren denboratasuna ikuspegi historizistatik at berrartu du. Egiaren denbora historia eteten duen gertaera
|
baten
denbora da. Nietzschek dioenez, egiarekin dugun erlazioa sormenaren eremukoa da, bizitzeko posibilitate eta modu berriak sortzekoarena.
|
|
Horren aurrean, hona Heideggerren erantzuna: egiarekin dugun erlazioa agerian jartze
|
baten
denboran gertatzen da. Harentzat prest egotea eta aktiboki itxarotea beste aukerarik ez dugu:
|
|
Islatu dugunez, Derridaren testuan, baldintzarik gabeko unibertsitateari buruzko diskurtsoa baldintzazko eran jokatzen da. Izan ere, Derridaren ustez, baldintzarik gabeko unibertsitateak" agian"
|
baten
denboran kokatzen gaitu," de iure" den horrekin konpromisoa duenaren zerumugan eta" ezinbestean bihar gertatu beharrik izan gabe, agian, ongi diot agian, etortzeke legokeen gertaera" batekin erlazioan.
|