Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 44

2000
‎[Urrezko abarra, II bol., 315 orr.23 Hori imajina dezakegu arazorik gabe —eta agian emandako zioa izango litzateke, adibidez, santu babesleek bata bestearen kontra jokatuko luketela eta auzia gidatu ahal izango lukeena bat baino ez zela izango. Baina hau ere senaren hedapen osagarri bat izango litzateke.
2001
‎Eta Kantek gero eta argiago esaten du sentimena ezin dela ulertu pasibotasun soil gisa, zeren afektatua izatearen baldintza ekitea baita. Horregatik, sentimenaren pasibotasuna ezagutzeko ekintzak eskatzen duen une bat baino ez da izango. Eta hori ulertzeko autoafekzioa eta azkenean autoezarpena bezalako ideiak erabiliko ditu.
2003
‎Natura ezagutu nahi badugu, gure ingurune fisikoa menperatu nahi badugu, orduan ideia guztiak, metodo guztiak erabili behar ditugu, eta ez horien selekzio txiki bat hain zuzen. Haatik, zientziatik haratago ezagutzarik ez dagoelako baieztapena —extra scientiam nulla salus — maitagarrien ipuin bat baino ez da. Tribu primitiboek zoologia eta botanika zientifiko garaikideak baino animalien eta landareen sailkapen xeheagoak dauzkate.
‎Horixe nahi zuen esan Lagrange-k Newtonez honakoa adierazi zuenean: " Unibertso bat baino ez dago, eta gerta liteke munduaren historian pertsona bakarra izatea haren legeen interpretaria". 4 Bai Aristotelesen bai Einsteinen adibideek Lagrangeren hutsegitea erakusten dute, baina horrek ez ditu eskasten bere konpromisoak zientzi garapenarentzat dituen ondorioak. Newtonek egindakoa berriro egin beharrik ez zegoela uste zuenez gero, Lagrangek ez zuen sentitzen naturaren funtsezko berrinterpretazioei ekiteko tentaldirik.
2004
‎Aipatu neskak ongi idazten duela adierazi nahi izan dugu, ez besterik. Eta hori gertakari bat baino ez da, egiazko edo faltsu izan daitekeela gorabehera. Gertakari enuntziatuok ezin dira, diosku Wittgensteinek, balio judizio erabatekoak izan, ez eta balio judizio erabatekorik inplikatu.
‎Fisikak, logikak, matematikak, biologiak, soziologiak, psikologiak eta gainerako zientziek ikertzen duten esparrutik (hots, definizioz hesiturik dagoen eremutik) haratago eta honatago ere badago errealitaterik, sineskeriari eta irudikeriari bide eman gabe horrenbestez. Zientzia positiboek ikertzen eta erakusten duten errealitatearen irudi poliedrikoa errealaren benetako poliedrikotasun eta sakontasunaren errainu apal bat baino ez dateke, errainu horren munta erabakigarria den mendrena gutxietsi gabe.
2005
‎Etimologia, modu honetan, orokorrean kontsideratutako hizkuntz estudio batean txertatzen da, zein, filosofikoki kontsideratuz, hizkuntzaren askotariko elementuen arteko analogia posible guztien araketa bat baino ez den, hain zuzen, xehetasuneraino iristen den araketa bat. Etimologiak, bestela, analogia horien beharra erakusten du, ze, hauek gabe, hizkuntz estudio orokorraren eraikin zabalari giltzarri garaiena eta garrantzitsuena faltako litzaioke.
‎Beraz, hizkuntzak gizakiari behin eta berriz esperientzia berriak eskaintzen dizkion heinean, paper garrantzitsua, edo" garrantzitsuena", jokatzen du giza-formazioaren prozesua osatzen duten dimentsio denetan, bai bere handitze kognoszitiboan bai bere hobetze etiko moralean. Hemen" hizkuntzaren izaera formatiboaz" esandakoa, hala ere, gure autoreak honi buruz ulertzen duenaren laburpen bat baino ez da, baina aztergai hau —gure interesgunetik hain gertu dagoena— zehatzago jorratuko dugu ondorengo orrialdeetan.
2006
‎[15] Palladiori eta Perraulti egiezu jaramon, koloma baten zati eta proportzio guztiak azaltzen dituztenean.16 Erlaitz, friso, harroin, taulamendu, fuste eta arkitrabeaz mintzatzen dira, eta horietako bakoitzaren deskribapena eta kokapena ematen dituzte.17 Baina edertasunaren deskribapenaz eta kokapenaz galdetuko bazenie, haiek erantzungo lizukete edertasuna ez dagoela kolomaren inongo zatitan edo osagaitan; aitzitik, osotasunaren emaitza da, alegia, sentsazio finagoak edukitzeko gai den gogo argi baten aurrean figura konplexua jartzen denekoa. Ikuslea agertu arte, halako dimentsioak eta proportzioak dituen figura bat baino ez dago: ikuslearen sentimenduetatik bakarrik sortzen dira figuraren dotorezia eta edertasuna.
‎Edozein garaitako eta lurraldetako idazki finetan errakuntza espekulatiboak aurkitzen badira ere, lan horien balioa ez da gutxitzen. Pentsamenduan eta irudimenean aldaketa bat baino ez da behar indarrean zeuden iritzi guztiekin bat egiteko, eta horietatik eratortzen diren sentimenduak eta ondorioak dastatzeko. Haatik, ahalegin bortitz bat beharrezkoa da jokabideen gaineko gure judizioak alda daitezen eta, halaber, gure gogoaren ohiko sentimenduetatik desberdinak diren onespenedo gaitzespen, maitasunedo gorroto sentimenduak pitz daitezen.
‎Eta erabilitako baliabideak beren helburuetara zenbateraino egokitzen diren juzgatzeko gai izan behar dugu. Gainera, edozein konposizio mota, poetikoena bada ere, proposizioen eta arrazonamenduen kate bat baino ez da; jakina, ez da beti izango doiena eta zehatzena, baina, hala ere, onargarria eta itxuraz egokia da, nahiz eta irudimenaren koloreez mozorroturik egon. Tragediako eta poesia epikoko pertsonaiak ikusi behar ditugu beren izaera eta zirkunstantzien arabera arrazoituko, pentsatuko, ondorioztatuko eta jokatuko balute bezala.
‎Ikuslea agertu arte, halako dimentsioak eta proportzioak dituen figura bat baino ez dago: ikuslearen sentimenduetatik bakarrik sortzen dira figuraren dotorezia eta edertasuna.
‎Isla den heinean ez bata ez bestea ezin bereiz badaiteke ere bestetik, biak (bi diren neurrian), eta hortaz bakoitza (bietako bat den heinean), islatzen duen gauzatik beretik bereizten dela baiezta dezakegu (bi izateke bat den zerbait baita gauza). Horrenbestez, hiru gauzak mintzoz bereiz ditzakegu, bat baino ez den bata" gauza" izendatuz, eta bi den besteari, alegia, beste bietako bakoitzari," isla" deituz.
‎Ispiluen enigmak larriak dira filosofian, zeren, azken batean, Kojevek azpimarratzen duenez (aurrerantzean zilegi da berriro" Kojeve" erabiltzea)," teoria" ikuspen bat baino ez da, etimologiaren arabera (euskarak ere, gorago esan bezala, egia eta begia lotzen ditu), eta begia azken batean ispilu bat baino ez, ikusten duena berragerrarazten baitu.
‎Ispiluen enigmak larriak dira filosofian, zeren, azken batean, Kojevek azpimarratzen duenez (aurrerantzean zilegi da berriro" Kojeve" erabiltzea)," teoria" ikuspen bat baino ez da, etimologiaren arabera (euskarak ere, gorago esan bezala, egia eta begia lotzen ditu), eta begia azken batean ispilu bat baino ez, ikusten duena berragerrarazten baitu.
2007
‎Ezin gara ahaztu, alabaina, hezkuntzak hemen oso kontuan hartu duela giza aniztasunaren errealitatea eta, zehazki," alde kultural ezberdinen ‘hizkuntza’ espezifikoei buruzko galdera" 153 Lochek, bigarrenik," hizkuntzak" hezkuntzan betetzen duen" funtzio instruktiboa" aztertzen du, gizakiak berori" kultura ikasteko ekintzetan" erabiltzen duen heinean154: ...takoa", eta, horregatik," beraren jabekuntzak gizakiaren ikasteko gaitasuna" aurresuposatzen du155 Ikasketa prozesu horretan, alabaina, gizakiak hizkuntza erabili behar du, ze, finean," horrek ematen dio berari aukera egitura kulturalak produzitzeko eta erreproduzitzeko" 156 Hemen bistaratzen zaigun funtzio instruktiboa, beraz, aurrekoaren" eraldaketa espezifiko" bat baino ez da, bertan garrantzitsuena ez delarik" hizkuntzaren ikaskuntza bera", baizik eta" hizkuntzaren bidezko ikaskuntza" 157 Aipatzekoa da ere, pasadan edo, hemendik abiatzen direla hainbat" teoria pedagogiko" eta" ikerketa linguistiko" ezagun158 Hirugarrenik," hizkuntzak" hezkuntzan betetzen duen" funtzio komunikatiboa" aipatzen digu... esan dezagun, lehenik," hizkuntzaren funtzio komunikatiboa" —orokorrean—" pertsonen arteko elkarreragin sozialaren bitarteko nagusi izatetik" datorrela, hemen aurkitzen dugularik ere hizkuntzak —zehazki—" hezkuntza interakzioari" egiten dion ekarpena160 Kontua da, baina, hezkuntza prozesuan partaide direnen arteko interakzio soziala berezia dela, ze irakasleak bertan ikasleari eskaintzen dion laguntza ezin daiteke bestelako ekintza sozialen bitartez ordezkatu.
‎Objekzioen funtzio bakarra, hemen, azalpen gehigarriak eragitea da. Demostrazioa, modu horretan, konfrontazio oldarkorraren forma bat baino ez da, zeina esparru judizialean hasi eta matematikaraino zabaltzen den.
‎(Aipatu baino ez dut egingo, bestela, egungo natur zientziaren eta teknikaren hizkuntza, egiaz, boterearen erabileraren perspektibatik garatutako hizkuntza bat baino ez dela, zeinak, bere legeen ezagutzaren bidez, natura menperatzea bilatzen duen. Arrazoi guztiz hitz egiten du M. Schelerrek, orokorrean, pentsatze menperatzaileaz.
‎Hurrelmann ek eta Ulich ek, adibidez, sozializazio horren" hiru perspektibez" hitz egiten digute: ...; (ze funtzio dute instituzio ezberdinek prozesu horretan?) eta" kulturari erreferitutakoa" (zerk biltzen ditu hainbat gizabanako gizarte batean?) 53 Beti ere, eta gurera etorriz, esan beharra dago sozializazio prozesua eta hezkuntza prozesua ez direla baliokideak, alegia, hezkuntzak sozializazioan zeregin handia baldin badu ere, honela Fermoso, sozializazioa hezkuntza den guztiaren atal bat baino ez dela54 Argitu beharreko bigarren kontzeptua, enkulturazioa, Herskovits en antropologia kulturaletik hartutakoa da eta, Bohm i jarraituz, honela defini dezakegu:
2009
‎Bere jarraipena. Nietzscheren birplanteamendu bat baino ez dira Derrida, Foucault, Deleuze... baina berritasun txiki batzuekin. Rorty zen agian neure lanaren helburura gehien hurbiltzen zena eta neure lana bera antolatzeko balioko zitzaidana.
‎Zutabe intuitiboa. Berak aitortzen digu erraz asko bere zutabe berri hori intuizio bat baino ez dela, eta ez arrazoiketaren bitartez aurkitu edo sortutako zerbait.
‎Halarik ere, arrazoimen hutsez eraikiko da hemendik, jaiotza punttu honetatik, subjektu modernoa. Arrazoimena pentsamenduen kate bat baino ez baita. Hauxe da Descartesen metodoaren bigarren atala:
2011
‎Ordenari buruzko pentsamendua, hala, pentsatu denaren ordena bihurtzen da, eta ez osotasunarena. Jatorria biltzen zuena, kausa, aurkitu ditudan ondorioen bidez ezarri dut, baina hori nahaste logiko bat baino ez da.
‎Ez naiz ari noski pentsamendua ukatzen; aitzitik, izatea pentsamenduaren bidez jorratzean, erreala mugatu edo haren sintaxi bat baino ez dela egiten diot; osotasunaren ordena pentsatzearena baino zabalagoa eta ugariagoa dela iruditzen zait (Nietzsche), agertze sorrera mugarik gabeko mugimendua dela, ez direla aski ereduak (Platonen Ideiak, kristauen Jainkoa, edo izatearen agerpenak sortzen dituen egitura matematiko geometrikoak), izatea izanik bera dela jatorrian formen beren iturria sortzen duena (aldi bereko sorrera, iz... Ikuspegi hori erraz irensten du mundu ikuskera magikoak; ez, ordea, hierarkia edo araubide bat ezartzen bada (arrazoimena edo erregea).
‎Irudika dezagun biologo bat esanez organismoa dela garenaren hasiera eta amaiera, eta pentsatzea organismoaren epifenomeno bat baino ez dela.
‎• Akademiek modu dogmatikoan orain arte esandako gaitasunez gainera badira beste batzuk ere gure organismoan (mirari egileak, trebezia harrigarriko sendagileak, ulertezintzat jotzen dugun horren atzean dagoen oro...). Horrelakoetan, organismo fisikoa bide bat baino ez da, eta organismo hori erabiltzen dugu hiru dimentsioko mundu honetan beste zerbait erreal bihurtzeko.
‎birtuala. Nire baitan ez dago birtualtasuna, are gehiago, ustezko erantzun bat baino ez da. Internetetik abiatzen naizenean, ariketa hori nire itzala harrapatzea baino ez da.
‎Bazter dezagun pentsaezina eta esanezina; baina zer nolako kiratsa datorkigun bazter zokotik. Orain badena nola izan liteke gero?, ezinezkoa da; baina gero izango ez bada, orain ere benetan ez den seinale; basamortuko lilura, hinduen maya sorrera iraungi egiten da, heriotza ez da ikusten eta oraina lilura koloretsu eta usaintsu bat baino ez da. Berean bereari eutsiz berez den eta berez dirauena bestean besteari eutsiz beste den eta bestez dirauena bera da.
‎Eta berriro Parmenides agertzen zaigu auskalo zer horren laino artean zelatari, azken batean pentsa daitekeen gauza bakarra izatea/ izakia [baita ez izatea ezin baita pentsatu, nahiz eta izatea pentsatzean, [nolabait, ez izatea ere ifrentzuan egon, baina amildegi gisa, [harridura gisa, oinarri/ sostengu/ amildegi sostenezin gisa. Hortik mistikara pauso txiki bat baino ez dago, edo
‎Heidegger nazional-sozialista izan da, baina Berlinen nagusitu den kultur politikarekin ez zegoen ados (ez zuen ikusten aski erradikal nazional-sozialista), eta arrazista ez da inoiz izan. Aitzitik, arrazismoa, harentzat, modernitatearen ondare tipiko bat baino ez da, modernitatea bera bezain hirotua. Alderdiko lehiakide batzuen" ideologia biologista" ageriki ridikulizatu du(" burezur neurketak", GA 52:
‎Benjaminek Frantziatik ihesi Portboura ibili duen bidea, urte eta erdi lehenago Machadok norabide kontrarioan egin du Espainiatik ihesi. Niretzat Portbou orain arte gerra zibileko kontuen oroipen bat baino ez zen, konturarik gabeko paisaia bat kontakizun zaharretan lausotuta. Euskal Herriko frontea erorita, Martin Ugalderen aita eta, gudariak, hemendik sartu ziren Katalunian gerra jarraitzera.
2013
‎ekintza bat positiboki ebaluatzen dugu ekintza horrek aldeko sentimendua sortzen badu ikusle inpartzial batengan, bai ekintza horrek atsegina eragiten duelako bai ekintza hori baliagarria delako. Jakina, hau sinplifikazio bat baino ez da (ik. lehen aipatutako Thomas Nagelen proposamena).
‎Hobeak izan gaitezen, erlijioak eskaintzen duen motibaziorik berezkoena zeru/ infernu eternalaren tesia da. Baina zeru/ infernu eternalaren tesia perbertsio etiko bat baino ez da. Ikus dezagun.
‎Materialistak, aldiz, azalpen bat eman dezake, oso azalpen sinplea: amorrua, gogo egoera gisa, gorputz egoera konplexu bat baino ez da. Beraz, ez da harritzekoa amorrua sumatzen dudan bakoitzean halako gorputz egoera gertatzea, gauza bera baitira.
‎Neurri batean, hori zen Lukrezio materialista klasikoaren ikuspegia: arima atomo sorta bat baino ez da. Materialistaren estrategia honela irudika dezakegu.
‎Norberak atzeman ditzake balioak bere baitara begiratuz. Introspekzio ariketatxo bat baino ez da egin behar.
‎Oro har, arima lotzen zaie oso ezagunak gertatzen zaizkigun prozesu adimentsuei zein grinatsuei, baita haien arteko harremanei ere. HAn, adimena alderdi bat baino ez da, alderdi grinatsu eta emozionalarekin harremanetan dagoena. Harreman horien gorabeheretan arakatzeko ikerketa enpirikoa derrigorrezkoa da.
‎Lan hau zalantza jartze horren barruan ulertu behar da. Lan hau arimak eta balioak modu natural batean ulertzeko saialdi txiki bat baino ez da. Lan honek tentsio gune batzuk arindu nahi ditu.
‎gorputzetik aldentzeko gai den substantzia da arima. Puntu horretatik hilezkortasunera, jauzi bat baino ez da falta. Arrazoibide horretako giltzarria lehenengo urratsean dago, hain zuzen ere, dualismoan:
2017
‎Hori guztia objektiboki egiaztatzen dut eta horixe da, hain zuzen ere, nik beldur modura hartzen dudana. Beldurra jarrera magiko bat baino ez da xarmaduraz ezabatu asmo dituena distantziara* 3 eduki ezin ditugun objektu beldurgarriak. Eta bere emaitzen bidez, hain zuzen, atzematen dugu beldurra, munduko barne hemorragia mota berri bat bezala ematen baitzaigu:
2021
‎orain ere, ez dira eskatzen ari beren feminitatean gorets ditzaten: nahi dute berengan, gizadi guztian bezala, transzendentzia gailentzea immanentziari; nahi dute eskubide abstraktuak eta posibilitate konkretuak eman diezazkieten behingoz, zeren, horiek biak bateratu ezean, mistifikazio bat baino ez baita askatasuna. (I:
2022
‎Filosofia amaitu gabearen lehen irakaspena hau da: mundu izendatzen eta errepresentatzen duguna mundu bat baino ez dela, beste edozein mundu posible itzalpean utzi duena.
‎Modernitate mendebaldarrak sortu zuen mundu hori bere zibilizazio proiektuaren antz eta irudira, espantsionismo material eta kontzeptualaren bidez. Filosofia amaitu gabearen lehen irakaspena hau da: mundu izendatzen eta errepresentatzen duguna mundu bat baino ez dela, beste edozein mundu posible itzalpean utzi duena.
‎ez lurralde, ez politika, ez kontzeptu aldetik. " Ekialdekoen artean ez da existitzen ez kontzientzia ez etikarik; ordena natural soil bat baino ez da dena, eta bertan batera existitzen dira gaiztoena eta zintzoena. Horren ondorio da hor benetako ezagutza filosofikorik ezin osatua[...] Horregatik baztertu behar da filosofiaren historiatik ekialdetarra dena". 11 Grezian soilik jaiotzen ikusi genuen askatasunak puntu gorena mundu kristau germaniar modernoan izan zuen, gizadiaren historia unibertsalaren gailur filosofiko eta politikoan.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia