2008
|
|
Azken urte hauetan espainiar auzitegiek aurrera eraman duten lanak orain gutxi arte espainiar gizartearentzat isilean mantentzen zen gatazka
|
bat
aditzera eman du. Gatazka hori dugu Espainiako Erreinuak eta Uruguaiko Ekialdeko Errepublikak sinatutako 1870 urteko Ezagutze, Bake eta Adiskidetasun Tratatua indarrean ote dagoen zalantzaren inguruan sortu dena.
|
|
Ezagutza esplizitua dugu pertsona batek beste bati erraz samar adieraz diezaiokeen ezagutza, dela aurkezpenen bidez, dela agirien bidez, etab. Horren osagaiak, funtsean, ezagutza teknikoak dira, baita zenbait abilezia/ trebetasun eta jarrera gutxi batzuk ere. Horrexegatik erraza da ezagutza esplizitu hori transmititzea; kodifikatuta dago eta hizkuntza formal eta sistematiko
|
baten bidez
aditzera eman liteke: hitzak, planoak, txostenak, prozedurak eta agiriak ditu euskarri.
|
2009
|
|
Ezagutza eta posizioa elkarri lotuta daude, hots, auzi epistemologikoa [gure ezagutza] eta auzi ontologikoa [gure eredua] lotuta daude. Proiektu baten bideragarritasuna eztabaidatzeko auzi asko kontsideratu ahal dira, ezagutza gatazka
|
bat
aditzera eman dezakeena. Ikuspuntu tekniko huts batetik begiratuta ere, halako auziak plantea litezke:
|
|
Irakurketa negatiboa parte hartzeko mekanismoen balorazioan ere nabarmendu egiten da. Ikerketak beste datu deigarri
|
bat
aditzera ematen du: alegia, galdetuak izan diren ia erdiak ez du bere posizioa zehazteko aukerarik, ez du ezagutza nahikoa posizio bat hartzeko, eta horrek «aldekotasuna» eragiten du; eta, aldiz, ezagutza dutenen artean erdibanatu egiten da alde eta aurka daudenen posizioa.
|
2010
|
|
Horrelako adibideak gai askotan aurki ditzakegu; erradiologo edo kardiologo adituak, gaitz zehatzak ezberdintzeko gai dira, erradiografiak ikusiz edo bihotz taupadak entzunez, adituak ez direnak orban ala soinu hutsak hautematen ditugun bitartean. Azken batean, gai
|
batean
aditu egiten gaituena ezagupen zehatz batera bideraturiko ikasuntza edo zuzendutako instrukzioez gain, praktika iraunkorra eta errepikakorra da.
|
2011
|
|
Artikulu hau irakurri duen lankide filologo
|
batek
aditzera eman didanez, kontu hauek ez dira Euskal Filologian ematen unibertsitatean, eta ona litzateke ematea gure memoria aberasteko. Gauza batzuk ezagunak dira, eta beste asko, berriz, guztiz ezezagunak.
|
2013
|
|
Norentzakoak bakar bakarrik gizabanakoak izendatzen ditu, ez deskodetze mekanismoak, esate baterako. Norentzakoa ez da, bestalde, entzule soila, entzulea hizkuntza kode jakin
|
bat
aditzeko gaitasuna duen edonor baita; norentzakoa, berriz, mezua igorri zaiona (esatariak gogoan duena) eta, beraz, komunikazioa (eta esatariaren diskurtsoa) baldintzatuko duena da.
|
|
13 Hizkuntzak, jakin badakigu, ikuspuntu ugari aditzera emateko bere bitartekoak ditu; hau da, hainbat hizkuntza unitate berariaz ikuspunturen
|
bat
aditzera emateko erabiltzen dira. Esate baterako, gure corpusean, Mitxelenak etengabe darabiltza «halakok dioenez» nahiz parentesien edo marren artean agertzen diren «halakok dio» bezalako esapideak.
|
2017
|
|
«Elkarlan zientifiko»tzat zer har daitekeen ere ez dago finkatuta: arlo konkretu
|
bateko
aditu bati aholkua eskatzea, ekipamendu berezi bat duen unibertsitate bati esperimentu zehatz batzuk egiteko eskatzea, edo burututako lan batek sortu dituen datuak beste ikertzaile talde batekin partekatzea dira elkarlan zientifikotzat har daitezkeen elkarrekintzak. Jakintza arloaren arabera ere aldaketa handiak gertatzen dira elkarlan zientifikoan:
|
2021
|
|
Zehaztutako helburuok ikertzeko Delphi izeneko teknika erabili da. Teknika hori aurretik bildutako informazioarekin estimatutako gai, ezaugarri edo esperientzia
|
baten inguruan
adituak diren pertsonek osatutako talde baten iritzia biltzeko erabiltzen da (Reguant Alvarez & Torrado Fonseca, 2016).
|