2001
|
|
Bigarrenik, pentsa ote daiteke ingelesa edo beste hizkuntza nagusiren hiztunek eguneroko harremanetan dituzten hizkuntz premiei erantzungo dien hizkera sortzeko ezintasuna dutela? Hiztun komunitate trinko eta osasuntsu
|
bateko
partaide petoa izanez gero, hizkuntza jatorra erabiltzea da berezkoena, ez Marteko aldaki arrotz eta exotikoak.
|
|
Horra 60 urteko jauzia emanda espainol egunkari bik bizi garen unea ulertzeko ematen diguten bidea. Euskarak nazio kontzientzia, herri ezberdin
|
bateko
partaide sentitzea ren sentimendua, independentziaren nahia... azken batean zapaltzen gaituzten estatuetatik kanpo, euskararena den eta izan den lurraldean nazio berezi bat (euskaldunona) eraikitzeko ideiari indar ematen dio.
|
2002
|
|
Erantzuna baiezkoa da. Unibertsitateak izan behar lukeen nazio izaeraren ikuspuntutik, nire iritziz, garrantzitsua izango litzateke Euskal Herrian diren unibertsitate guneak sistema
|
baten
partaide izatea. Batetik, euskal nazioaren erakundetzeari begira, osagai garrantzitsua izango litzateke partaidetza hori.
|
2003
|
|
Horrenbestez, aipatu beharra dugu iruditzen zaigula gainditua dagoela arraza giza-talde
|
batean
partaide izatearen lotura dela dioen kontzeptua. Eta, gisa berean, iruditzen zaigu jaiotzaren edo halako kultur inguru zehatzeanegotea ren" kasualitate" hutsezko lotura ere gainditu behar dugula, baldin eta gizabanakoak ez badu taldeari atxikipen" librea" erakusteko eskubiderik, betiere arestian azaldutako hiru kontzientzia mailetan.
|
|
Ez da modu berean sentitzen nazio ezaugarria estatu handi edo txikietan. Gutxiengoetan garrantzitsua da protagonismoa, gizabanako bakoitzaren parte hartzea, talde txiki
|
batean
partaide izatearen ezaugarri marka, mundu hau gero eta homogeneoagoa eta globalizatuagoa denean. Horrek, pertsonari laguntzen dio bere burua garrantzitsutzat sentitzen, alderaketa ingurunearekin egiten baita.
|
|
Horrek, pertsonari laguntzen dio bere burua garrantzitsutzat sentitzen, alderaketa ingurunearekin egiten baita. Nazio handi
|
baten
partaide izateak erronka fiktizio bat ekar lezake, baina aztertzen denean zertan datzan antropologiaren balio errealetatik ikusita, gizabanakoa eta taldearen arteko lotura gero eta txikiagoa da taldea zenbat eta handiagoa izan, betiere taldearen erabakietan parte hartzeari begira.
|
|
Argi izan behar dugu gure jokabideen ondorioak hobeak edo txarragoak izanen direla gure izaera indibidualera, sozialera eta anbientalera egokitzen dakigunaren arabera, egokiera horretan helburu antropologikoa mantenduz: pertsonaren onerako jardun, gizabanakoa den aldetik eta talde
|
batean
partaide den aldetik.
|
|
Mundu ofizialak egungo koiunturan euskaldunok eskatutako ia guztiari muzin egiten dio. Gure ardura nagusia euskararen erabilera soziala ahalbidetzea da, epe ertainera begira Nafarroan dauden eta egonen diren elebidunak (%25 hemendik 30 urtera) komunitate bizi eta sortzaile
|
baten
partaide izan daitezen. Kontseilua lantzen ari den Euskalgintzaren Plan Estrategikoa bezalako proiektuak oso lagungarriak izanen direlakoan nago.
|
|
Ez dut uste, behintzat. Estrategiak balio liguke energiari eta ditugun indarrei, elkarlanaren ondorio emankorren bitartez, etekin handiagoa ateratzeko eta, zergatik ez, euskararen inguruan lanean ari garen guztiok ahalegin eta ekarpen kolektibo nahiz positibo
|
bateko
partaide senti gaitezen. Eta horretan tokia dute euskalgintzaren bi plano nagusietan ari diren ekimen guztiek.
|
2004
|
|
Aspaldidanik, baina, beste berezitasunen batek definitzen bagaituela azaltzen dut: askatasun pertsonal eta indibiduala ren zentzu errotua dugula, kolektibitate
|
baten
partaide izatearen sentimendu muturrekoarekin konbinatua. Norbanakoa eta taldea, biak ala biak herri baten identitate zantzu gisa elkarlotuta.
|
2008
|
|
Euskaraz egiteak hiztuna euskaldun egiten du, giza talde jakin
|
baten
partaide. Ideia erakargarria da, dudarik ez; ikusi dugu ideia bat baino gehiago izango den, alegia, euskara ikasten dutenak" gu" taldearen barruan ikusten dituzten aurreko euskaldunek, edo, besterik gabe," gure hizkuntza" ikasteko begirunea izan duten kanpotarrak izaten jarraituko duten.
|
2010
|
|
Hori posible izango da soilik demokrazia kosmopolita indartzeko gai bagara: hiritar kosmopoliten demokrazia, komunitate konkretuen partaide gisa arituko eta sentituko direnak, komunitate lokaletan sustraiturik komunitate global unibertsal
|
baten
partaide ere badirenak eta sentituko direnak, beren epe laburreko interesak kontuan izango dituztenak baina baita munduko beste hiritarrenak eta ondoko belaunaldienak ere. Demokratizazio pertsonal eta instituzional hori gauzatu dadin, identitate moral berriak eta konplexuak behar ditugu, eta askotariko hiritartasun baten ideal berri bat, unibertsaltasun teoriko batetik jaioko ez dena, baizik eta, unibertsalaren osagarri den heinean, lokalaz, hurbileko guztiaz arduratuko den hiritartasun konprometitu batetik.
|
|
Demokratizazio pertsonal eta instituzional hori gauzatu dadin, identitate moral berriak eta konplexuak behar ditugu, eta askotariko hiritartasun baten ideal berri bat, unibertsaltasun teoriko batetik jaioko ez dena, baizik eta, unibertsalaren osagarri den heinean, lokalaz, hurbileko guztiaz arduratuko den hiritartasun konprometitu batetik. Pertsonak ez dira orduan soilik talde lokal, etniko, erlijioso edo nazional
|
baten
partaide sentituko baizik eta baita beste guztiekiko erantzukizuna duten gizaki bezala ere. Direna!
|
|
Kontzeptu hori medikuntzara ere ekarri da, eta, egun, medikuntza iraunkorraz mintzatu ohi da," ahalmen ekonomikoa eta bidezko erabilgarritasuna elkartzen dituen baina baita ere osasun behar eta itxaropen gehienak betetzeko psikologikoki iraunkorra den meseta egonkor baterantz zuzenduz doan —bai ikerketa mailan bai osasun laguntzan— medikuntza" bezala definitu izan dena77 Medikuntza horrek hiru ezaugarri behar ditu izan: gizarte
|
baten
partaideei osasun laguntza eta osasun publiko maila beharrezkoa eskaini behar die, bizitza zikloa gaitasun fisiko eta mental duinarekin bizi dezaten ahalbidetuz; gizartearentzat eskuragarri du izan zuzentasunez bana dadin; eta laguntza publikoarekin, osasun helburu finitu eta egonkorrak edukiko ditu, eta, era berean, aurrerakuntza eta berrikuntza teknologikoen aspirazio mugatuak izango ditu.... Medikuntza iraunkor horrek, beraz, erien artean osasun baliabideen eraketa eta banaketaren aldaketa bat ez ezik, medikuntzaren eta gizarte globalaren arteko dialogo batez soilik lortuko den oinarrizko aldaketa sakon bat bilatzen du medikuntzaren idealetan eta itxaropenetan.
|
2012
|
|
Psikiatrikoek eta espetxeek gizarte jokaera asmatua garatu dute, ziurtasun eta babes faltsua eskaintzen zaie bertan halabeharrez dauden lagunei. Filosofia bera aplika dakioke gizarte askeari, jakin barik antzezlan erraldoi
|
baten
partaide dena. Subjektuak, testuinguru horretan," ni" ezberdinak erabiltzen ditu, eskizofrenia jasateraino, benetan gaixorik egon ala ez.
|
|
zer esan nahi du nazionalitate bat izateak? Nola bilakatzen da gizabanako bat giza talde
|
baten
partaide. Nola osatzen da identitate nazionala?
|
2014
|
|
Ez al zituzten horregatik hil, batzuetan, eta beharbada gehienetan? Horrela baldin bada, eta badaude arrazoiak hala izan zela pentsatzeko, eraildako horiek ez dira fedearen testigu, baizik eta gerrako alderdi
|
bateko
partaideak, Pello Apezetxeak argi eta garbi azaltzen duenez (‘Dohatsutuak’, Herria 2000 Eliza 245, 2013, 8).
|
2017
|
|
Ez dakit antzoki eta frontoiko jaialdia dekadentzian dagoen hori bera esan nuen duela urte mordoa eta hara!, badakidana da oraindik ere euskal kulturaren hartzaile jakin batentzat babesleku izaten jarraitzen duela, non, lan astearen bukaeran, ez zaion eskatzen parte hartze aktibo bat, non ematen baitzaion euskarazko produktu kultural on bat eta hizkuntza komunitate
|
bateko
partaide izateko aukera, ahalegin estra bat egin beharrik gabe. Ez dezagun gutxietsi aukera hori, kontsumo pasiboarena nolabait esateko, baina erreparatu diezaiogun besteari ere, joera konfirmatzen bada.
|
2020
|
|
Horregatik dio Andersonek nazioa irudimenaren emaitza ere badela, hots, elkarrekin bizitzea erabaki dutenek irudikatua. Lurralde batean bizi diren herritarrek iraganetik jasotzen dituzten ezaugarri kulturalak herri
|
baten
partaide egiten dituen hein berean, etorkizunari begira partekatzen dituzten hautuek ere batzen ditu. Hortaz, Andersonen begietara, iraganak bezainbeste borondateak du nazioa ezaugarritzen.
|
|
" ondo dakit ez dela egia, baina hala ere...". Ordena sinboliko batean sinesten dugunean, erlijioan edo politikan edo edozein alorretan, amankomuneko fikzio
|
baten
partaide gara, eta ez daukagu ordena horren Beste handian sinetsi beharrik komunitatearen sare sinbolikoen konpromisoaren lotura bizitzeko. Sinesteak sarritan esan nahi du" suposatzen da sinesten dudala" (Zizek 2001:
|