2023
|
|
Beste alde batetik, Administrazioari egotz dakiokeen arrazoiengatik ebazpena epe barruan eman ezik, prozedura iraungiko da. Prozedura iraungi bada ere, beste prozedura berri
|
bat
has daiteke, preskripzioa gertatu ez bada. Prozedura iraungiak ez du preskripzioa geldiaraziko eta ez da errekerimendutzat joko (besteak beste, borondatezko erregularizazioari begira).
|
|
40 Apirilaren 11ko 468/ 2023 AGEk (4566/ 2021 errek.) ezarritako doktrinaren arabera, Administrazioak aurreko prozedura iraungi dela berariaz adierazi behar du betebehar beraren gainean beste tributu prozedura
|
bat
hasi aurretik. Iraungitzea adierazi ezik, la prozedura berria hasteko komunikazioak eta prozeduran zehar eginiko hurrengo jarduketek ez dute preskripzioa geldiaraziko zorra zehazteko Administrazioak duen ahalari begira.
|
|
Bizkaiko TFAOn, doktrina hori saihestu nahi izan da uztailaren 15eko 6/ 2020 Foru arauaren bidez 102.5 artikuluari azken parrafoa gehituz: " Lehenengo zenbaki honen lehen paragrafoan adierazitakoa gorabehera, zergapeko bera dela-eta prozedura berri
|
bat
hasteko, ez da beharrezkoa izango aurreko prozeduraren aurreko edo aldi bereko [iraungitze] deklarazio espresoa". horiek lehentasunez aukeratu baditu, edota derrigorrean, betebeharpekoak halako bide teknologiko egokiak izatea bermatuta badago eta erregelamenduetan horrela ezarri bada. Horren adibide izan daiteke urriaren 29ko 1363/ 2010 Errege Dekretua, sozietate anonimo eta mugatu guztiak eta BEZaren hileroko itzulketen araubidean daudenak behartzen dituena; edota Bizkaiko Kudeaketari buruzko Erregelamendua, pertsona juridikoak eta Sozietateen gaineko Zergaren zergadun diren beste erakunde batzuk, eta jarduera ekonomikoak gauzatzen duten pertsona fisikoak, baldin eta berariaz bide horien erabilera onartu badute lehenespenez erabiltzeko.
|
|
Non bis in dem printzipioa dela-eta, Ogasun publikoaren aurkako ustezko delituari lotutako egitateei begira, Administrazioak ez dio hasiera edo, hala badagokio, jarraipena emango egitate horiei dagokien zehapen prozedurari. Zehapen espediente
|
bat
hasi bada eta aurretik amaitu ez bada, prozedura hori amaitutzat joko da, betiere, erruduntasun testigantza jurisdikzio eskudunari bidali edo espedientea Fiskaltzari bidaltzen zaionean; hala ere, beste zehapen prozedura bat has liteke deliturik dagoela antzeman ez bada, epaiketan frogatutako egitateen arabera.
|
|
Non bis in dem printzipioa dela-eta, Ogasun publikoaren aurkako ustezko delituari lotutako egitateei begira, Administrazioak ez dio hasiera edo, hala badagokio, jarraipena emango egitate horiei dagokien zehapen prozedurari. Zehapen espediente bat hasi bada eta aurretik amaitu ez bada, prozedura hori amaitutzat joko da, betiere, erruduntasun testigantza jurisdikzio eskudunari bidali edo espedientea Fiskaltzari bidaltzen zaionean; hala ere, beste zehapen prozedura
|
bat
has liteke deliturik dagoela antzeman ez bada, epaiketan frogatutako egitateen arabera.
|
|
egiaztapen murriztua hasiko da Administrazioaren beste organo batek hala eskatuta eta egiaztapen laburtua, Ikuskaritzaren organoen ekimenez, ofizioz hasiko da, eta organo horiek likidazioaren administrazio egintza emango dute. Horiez gain, prozedura amaitzeko arrazoien artean berariazko ebazpenaz aparte —horren ondorioak txosten egokian jaso direla—, prozedura amaituko da egiaztapeneta ikerketa prozedura
|
bat
hasteagatik objektu bera badu.
|
|
Prozedura amaitzeko ebazpena gehienez urtebetean jakinarazi behar da. Epea igarotzen bada berariazko ebazpenik jakinarazi gabe, ofizioz hasitako prozedura iraungi egingo da baina horrek ez du eragotziko gero beste prozedura
|
bat
hasteko aukeraedo Administrazioaren isiltasunez eskabidea ezetsiko da, prozedura interesdunaren eskariz hasi bada. Berariazko zein ustezko ebazpenak edo interesdunen eskabideak ez izapidetzeko erabakiak agortuko du administrazio bidea.
|
|
Zuzendu nahi den egintza zein organok eman eta organo horrek izapidetuko du prozedura, eta prozeduraren ebazpena ere emango du. Prozedura ofizioz hasi bada, interesdunak esan beharrekoa entzun behar da, hamabost eguneko epean75 Berariazko ebazpena jakinarazteko gehieneko epea sei hilabetekoa izango da, eta epe hori igarotzen bada berariazko ebazpenik jakinarazi gabe, prozedura iraungi egingo da ofizioz hasi izan bada baina horrek ez du eragotziko gero beste prozedura
|
bat
hasteko aukera preskripzio epean (edo Bizkaian iraungitze epean), ala Administrazioaren isiltasunez eskabidea ezetsiko da, prozedura interesdunaren eskariz hasi bada. Prozedura honetan ematen diren ebazpen jurisidikzionalak tributu araua deuseztatzen duen kasuetara hedatzeko aukerari dagokionez, ikusi 2022ko otsailaren 9 eta 14ko eta martxoaren 4ko AGE.
|
|
Ebazpenean itzulketa egiteko erabakia hartuko da, hala badagokio, baita eskubidearen titularra eta horren kopurua zehaztu ere. Epea igaro bada ebazpen idatzirik gabe, prozedura iraungitzen da ofizioz hasi bazen, baina gero beste prozedura
|
bat
has daiteke. Prozedura hasi bazen interesdunak hala eskatuta, ostera, epea igarotzean ezezkoa jaso dela uste da administrazio isiltasunagatik.
|
|
hilabeteko epea ezarri da jakinarazpena jaso denetik zenbatzen hasita17 Administrazioen arteko elkarren laguntzaren arloan zerga bilketarako jarduketetan ere epe bera erabiltzen da18 Epeak zenbatzeko garaian, urriaren 1eko Administrazio Publikoen Administrazio prozedura Erkidearen 39/ 2015 Legeak ezarritakoa aintzat hartu behar da (30 artikulua): epeak egunetan edo hilabeteetan finkatu badira zenbaketa egun zehatz
|
batetik
hasita, egun hori zenbaketatik kanpo geratu eta zenbaketa biharamunean hasiko da; kontrakorik zehaztu ezean, epeak egunetan finkatu badira, egun baliodunetan direla uste da; epeak hilabeteetan edo urteetan finkaturik badaude, epeok datatik datara zenbatuko dira. Muga hilabetean zenbaketaren hasierako egunaren parekorik ez dagoenean, epea hilaren azken egunean agortzen dela ulertuko da.
|
|
Arbitraje prozedura amaitu arte eta, hala denean, geroko aurkaratze judiziala amaitu arte, geldiarazi egingo dira beste arbitraje prozedura
|
bat
hasteko izapideak. Arbitrajea hasteak geldiarazi egingo ditu preskripzio epeak.
|
|
Genero indarkeriaren edo terrorismoaren biktima diren langileek, euren lanpostuaren zerbitzuak zein herritan eman eta herri horretako lanpostua utzi behar dutenean, euren babesa edo oso osoko gizarte laguntzarako eskubidea eragingarriak izan daitezen, lehentasunezko eskubidea dute enpresak beste lantokiren batean hutsik duen lanposturen
|
batean
hasteko, betiere, lanpostu hori bada langile horiei dagokien lanbide taldekoa edo baliokidea den lanbidetaldekoa. Kasu horietan, enpresak betebeharra du langileei komunikatzeko une horretan dauden hutsuneak edo etorkizunean izan daitezkeenak.
|
|
...ratamendu mediko funtzionala jasotzeko edo euren desgaitasunarekin zerikusia duen arreta, tratamendu edo orientabide psikologikoa jasotzeko, lehentasunezko eskubidea izango dute, genero indarkeriaren eta terrorismoaren biktima diren langileentzako ezarri modu eta baldintzetan, tratamendu hori jasotzeko zein herri izan gertuago eta herri horretan enpresak izan ditzakeen lantokietako lanpostu hutsen
|
batean
hasteko, betiere, lanpostu hori langile horien lanbide talde berekoa bada (LELTBren 40.5 artikulua).
|
|
Ehunka urteko tradizioa oinarri, Rerum Novarum Entziklikak garai berri
|
bat
hasi zuen; gizarteko gaien esparruan, Elizaren irakaspen berri bat sortu eta garatu zuen. Gizarte auziak berarekin zekarren errealitate gordinaren aurrean, Elizak bide berri bati ekin zion eta esku hartzeko beharrizana sentitu zuen:
|
|
Finantza zaintza zaintza egoera horretatik
|
batetik
hasten zen eta egoera hori Administrazioarekiko Auzibideko Probintzia Auzitegiak adierazi behar zuen, ebazpen baten bidez. Hortaz, zaintza espedientea judizializatzea zekarren. Zaintza espedientea Ogasun Delegatuak hasten zuen, egoeraren berri zuenean, udalaren hartzekodunen batek salatzen zuenean edo herritar batek salatzen zuenean.
|
|
Testu Bateratua indarrean sartu eta 2008an munduko krisi ekonomiko berri
|
bat
hasi zen. Egoera horretan Espainiako defizit publikoa areagotzen da eta 11 puntu portzentualetan jartzen da 2009 urtean bertan.
|
|
Lan honen lehenengo zatian aipatu dugu kontrol jarduera edo kontroleko administrazio harremana informazioa ematearekin
|
batera
hasten dela. Zati honetan ere aipatu egin dugu finantza jardueraren gainean emandako informazioa ez dela soilik TAOLren 56 artikuluak aipatutako laburpenean gelditzen.
|