Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 29

2007
‎Ez dugu ahaztu behar, abiapuntu jakin batetatik hasten dugu gure irakurketa: Kale Neurketak neurtzen duen erabilera eremu pribatukoa izaten da normalean, familia edo lagun artekoa.
2008
‎Irakasle nintzen, ene emaztea erizain. Quebecera joan ginen eta abentura berri bat hasi genuen.
2010
‎Gogora etortzen zaigu, konparaziora, euskara eskola hizkuntza gisa jaso eta erabiltzen duen gune erdalduneko nerabe gaztearen irudia. Bere lagunekin, guztiak ere gaztelaniaz hobeki moldatzen direnak, erdaraz egiten du normalean; bat batean euskaraz hasteak, euskara akademiko eta formal samar batean hasteak, irudi jakin bat atxikiko liokeelakoan nago. Ez, preseski, gazte batek lagunen aurrean askotan nahi izaten duen irudi moderno," enrollatu"," guai" edo dena delako hori.
‎Plan gidaria" izeneko artikuluan. Ikuspegi historiko batetik hasita gaur egun unibertsitateak abian duen plan gidaria zehazten du bederatzi eremu ezberdinetan: administrazio eta zerbitzuetako pertsonaleko langileak, euskarazko irakaskuntza, irakasle eta ikertzaileak, euskarazko ikasmateriala, prestakuntza linguistikoa, ikerketa eta zabalkundea, euskara erabiltzeko arauak, euskararen azpiegitura eta beste unibertsitateko erakundeekiko harremanak.
‎2 euSKara BiziBerriTzen ari da honenbestez, bada, ukazioaren ondotik, baieztapen batekin hasi nahi nuke idazlan honen bigarren atala: euskara biziberritzen ari da. azken hogeita hamar urteotako euskararen kronika, hazkunde baten kronika da, ezbairik gabe. oro har, eta iparraldean izan ezik, hazi eta indartu egin da euskararen presentzia gizartean, nabarmenki euskal autonomia erkidegoan, eta motelago, oso apal, nafarroan. hori da ikerketa soziolinguistikoek erakusten dutena, bai euskal herriko iV. inkesta Soziolinguistikoak, bai euskal autonomia erkidegoko iV. Mapa Soziolinguistikoak, baita euskararen belaunaldi arteko transmisioari buruz egindako ikerketek ere. euskal autonomia erkidegoan euskarak izan duen hazkundea honako arrazoi hauengatik gertatu da:
2012
‎Elkarrizketako parte hartzaileen artean beste batek hitza hartzeak (parte hartzaile aktiboa aldatzeak) ez du esan nahi beste elkarrizketa bat hasi denik, non eta ez den hizkuntza aldatzen.
2014
‎M.2.1 – Bueno, eske lokalen garenen igual batzuk Play stationen ibili nahi due ta bestek hitz eiñ ein nahi due ta bestek hobbyten ibili nahi due ta azkenen ze pasatzea, ba bat hasten dala diskutitzen eta bestek segi eitten dio. Ni barne!
2017
‎Kongresua bi antolatzaileen azalpen labur batekin hasi ondoren, lehenengo aditu bereziaren hitzaldiak eman zion hasiera ofiziala ekitaldiari. Horrela, HILLARY FOOTIT Reading Unibertsitateko ikertzaileak hainbat GKE britainiarren hizkuntza tratamendua aztertu zuen, bereziki ingeles hiztunak ez diren eta gatazkan dauden herrialdeetan duten hori.
‎pertsona bat gizartean ordura arte erabiltzen ez zuen hizkuntza hitz egiten hasteari, edo jende ezagunarekin edo testuinguru jakinetan hizkuntza aldatzeari, edo ordura arte egoera jakinetan hizkuntza erabiltzeko aukeran eragiten zuten arauak aldatzeari. oan Pujolar, Isaac González eta Roger Mart� nez – Gazte katalanen muda linguistikoak ia katalan guztien biografietan aurki daitezke muda linguistikoko uneak, eta kasurik gehienetan, zerrenda labur samar honetan aurki daitezke une horiek: a) haurtzaindegian edo lehen hezkuntzan hastean, b) bigarren hezkuntzako institutu batean hastean, c) unibertsitatean hastean, hasiko balitz, d) lanean hastean, eta beste alde batetik, e) bikote harreman bat hastean eta f) lehen haurra jaiotzen denean. abiapuntu gisa hartzen dugu aurrez aipatu dugun" jatorrizko hizkuntza" deiturikoa, hori baita elebitasuna ohiz kanpokoena (%11, 4 soilik) den eremua. zehaztu egin behar da, baita ere, bai aipaturiko inkestek zein elkarrizketat...
‎pertsona bat gizartean ordura arte erabiltzen ez zuen hizkuntza hitz egiten hasteari, edo jende ezagunarekin edo testuinguru jakinetan hizkuntza aldatzeari, edo ordura arte egoera jakinetan hizkuntza erabiltzeko aukeran eragiten zuten arauak aldatzeari. oan Pujolar, Isaac González eta Roger Mart� nez – Gazte katalanen muda linguistikoak ia katalan guztien biografietan aurki daitezke muda linguistikoko uneak, eta kasurik gehienetan, zerrenda labur samar honetan aurki daitezke une horiek: a) haurtzaindegian edo lehen hezkuntzan hastean, b) bigarren hezkuntzako institutu batean hastean, c) unibertsitatean hastean, hasiko balitz, d) lanean hastean, eta beste alde batetik, e) bikote harreman bat hastean eta f) lehen haurra jaiotzen denean. abiapuntu gisa hartzen dugu aurrez aipatu dugun" jatorrizko hizkuntza" deiturikoa, hori baita elebitasuna ohiz kanpokoena (%11, 4 soilik) den eremua. zehaztu egin behar da, baita ere, bai aipaturiko inkestek zein elkarrizketatutako lekukoek datu gutxi ematen dizkigutela immigrazioaren bizipen berrienei buruz. gogoan izan behar da, dena den, g...
2018
‎Hernandezek bilakaera horren abiapuntua XIX. mende amaierako mugimenduan kokatzen du, noiz eta nazionalismo tradizionalak euskararen ezagutzaren ardura emakumezkoei egotzi zien. Garai hartan, umeei euskaraz hitz egiten erakutsi behar zitzaiela aldarrikatu zen, hau da, euskararen ezagutza zabaltzeko hizkuntza politika bat hasi zen. Hasiera hartan, emakume abertzaleen eskuetan geratu zen eginkizun hori, eta, ondoren, andereñoenetan.
‎Irekitze hori are gehiago erraztu zuen Trantsizioko giro politikoak, eta euskara, pixkanaka, espazio berriak bereganatzen hasi zen: alderdi politiko abertzaleak sartu eta nagusitu ziren udaletxean; langile bat hasi zen Udaletxean itzulpenak egiten (Administrazioa euskara aintzat hartzen hasi zen seinale); Maria eta Jose ikastetxean B eta ereduak ematen hasi ziren 1980an...
‎Mapa toponimikoa (2000)," Euskararen egoeraren diagnostikoa" (2002), Zumaiako euskara aztertzeko beka (2002), Zumaiako toponimia aztertzeko beka (2004), Herriko euskara aztertzeko beka (2006), Zumaia mapa toponimikoa (2007), Zumaia, izena eta izana liburua10 (2008)... Horrekin batera, Udalak sendotu egin zuen Euskara Zerbitzua, eta beste teknikari bat hasi zen lanean (2004an), eta horietako bat erretiratu zenean, beste bat kontratatu zuen (2006an). Halaber, 2008an Euskararen Ordenantza Berria onartu zuen, ia hogei urte lehenagokoa eguneratzeko.
‎Nahiz eta emakume askok noketa eta baita toketa egiteko soltura eduki, behin ezkondu eta seme alabak hasitakoan zukarako trantsizio moduko bat hasi zitekeen. Behin hizkuntz ohitura hori hartuta, nahiko logikoa dirudi hitanoa praktikatzeko ohitura hori galtzea. gehiago baloratuko da, bertan hartu behar diren arrisku eta bizi irauteko estrategiak direla eta (Lorente, 2006).
‎Bestetik, esaldi honek argi eta garbi erakusten digu, bizitza sozialaren banaketa dikotomiko honek, hau da, espazio publiko eta pribatuaren arteko bereizketa honek, noketaren galeran izan zuela eraginik. Nahiz eta emakume askok noketa eta baita toketa egiteko soltura eduki, behin ezkondu eta seme alabak hasitakoan zukarako trantsizio moduko bat hasi zitekeen. Behin hizkuntz ohitura hori hartuta, nahiko logikoa dirudi hitanoa praktikatzeko ohitura hori galtzea.
2019
‎" Heriotza digitalaren kontrako prozesua da. Digitalki hilik edo hilzorian dagoen hiztun komunitate bat hasten bada bere hizkuntza online erabiltzen eta baliabideak bere mintzairara ekartzen, gero eta presentzia handiagoa izanen du eremu digitalean. Horretarako, baina, komunitate indartsua behar da, belaunaldi aldaketa bermatuko duena." [Orzaiz, J., 2018] euskararen kasuan, komunitate digital aktiboa badago, baliabideak badaude, eta oinarri hau kontuan hartuta, euskarak" goraldi digital" egoera bizi duela esan liteke. gEhIEgI
2020
‎Joan zen mendeko azken hamarkadan, garai aldaketa bat hasia zela adierazten zuten zantzuak metatu ziren. Gertatzen ari ziren aldaketen hedadura eta erradikaltasuna modu sistematikoan ulertu zuen lehenengo teorialari soziala Manuel Castells izan zen, eta La era de la información7 trilogian azaldu zuen.
2021
‎103; Amorrortu eta beste 2017; Puidgvall eta beste 2018): 1) testuinguru oso euskaldun batera bizitzen joatea, 2) bikote batekin hasterakoan, 3) guraso bihurtzerakoan, 4) sare berrietan edo jarduera berrietan sartzerakoan, eta 5) kontzientzia hartzean. Derrigorrezko hezkuntzako ikastetxea aldatzea eta unibertsitatean hastea ere mudantzarako aukera bezala agertu ziren.
‎I: bueno gaur goiaz gai berri batekin hastera bale? / herri kirolak/ bai?
2022
‎Egun, euskararen normalizazioari begira dagoen kezka nagusienetako bat prozesua ez atzera ez aurrera antzeko egoera batean dagoela da: askoren ustetan, ziklo baten amaiera heldu da eta beste bat hasteko unea dela iradokitzen dute.
‎Egun, euskararen normalizazioari begira dagoen kezka nagusienetako bat prozesua ez atzera ez aurrera antzeko egoera batean dagoela da: askoren ustetan, ziklo baten amaiera heldu da eta beste bat hasteko unea dela iradokitzen dute (Amonarriz, 2019; Goirigolzarri, Landabidea, Manterola, 2017). Hein honetan, euskararen erabileraren auziak sortzen du kezka handienetariko bat:
‎UEMAko kide izanik, Zumaiako Udala jakitun zen 2012tik aurrera lantalde bat hasia zela, Gipuzkoako Foru Aldundiarekin elkarlanean, ELE nolabait eraikitzen, Galeseko eredua oinarritzat hartuta.
‎Herriaren aurkezpen labur batekin hasiko gara, kokatzeko. Udalerri euskalduna da Zumaia, 10.100 biztanle pasatxo ditu eta UEMAko kide da 2009az geroztik.
‎Amaitzeko, Pujolarrek eta bestek (2017) muda linguistikoak gerta litezkeen bizitzako hainbat une bereizten dituzte, eta gure ikerketarako bereziki interesgarriak direnak dakartzagu hona: bigarren hezkuntzako institutu batean hasteko unea, unibertsitatean edota lanean hastekoa, eta bikote harreman bat hastekoa. Ikergai izango ditugun parte hartzaileen bizialdia kontuan hartuta (unibertsitate adina dute, aurrerago ikusiko dugun bezala), arreta berezia jarriko dugu une horietan gertatu ahal izan diren muda linguistikoetan eta haien arrazoietan.
‎Amaitzeko, Pujolarrek eta bestek (2017) muda linguistikoak gerta litezkeen bizitzako hainbat une bereizten dituzte, eta gure ikerketarako bereziki interesgarriak direnak dakartzagu hona: bigarren hezkuntzako institutu batean hasteko unea, unibertsitatean edota lanean hastekoa, eta bikote harreman bat hastekoa. Ikergai izango ditugun parte hartzaileen bizialdia kontuan hartuta (unibertsitate adina dute, aurrerago ikusiko dugun bezala), arreta berezia jarriko dugu une horietan gertatu ahal izan diren muda linguistikoetan eta haien arrazoietan.
‎Amorrortu eta besteren (2017) lanean, euskararen kasuan muda egiteko eragile nagusiak identifikatu dira: testuinguru oso euskaldun batera bizitzen joatea, bikote euskaldun batekin hastea, guraso bihurtzea, sare berriak –lagun berriak, lankideak eta familia politikoa egitea, jarduera berrietan sartzea eta, azkenik, bereziki garrantzitsua, kontzientzia hartzea, euskara erabiltzea norberaren erantzukizuna dela barneratzean. Azken hau bizitzaren edozein momentutan gertatu daiteke autoreen esanetan.
‎Duela 30 urte inguru, ordea, beste fase bat hasi zen. Izan ere, lehen ia borondate hutsez eta planifikatu gabe egiten zen ahalegin hari metodologia eta plangintza batzuk ezarri zizkioten; Antzuolako Elay izan zen aitzindaria (Soziolinguistika Klusterra, 2008), Eusko Jaurlaritzak lagunduta eta Elhuyarren lan teknikoarekin, baina hark urratutako bidea hartu zuten segituan beste batzuek ere:
‎80 hamarkadako eferbeszentzia egoerari zegozkion lehen helburuak bertan behera utzita, mende honen lehen hamarkadaren amaieratik aurrera, Euskara 216 ponentziak adierazi zuen euskararen inplementaziorako erakundeen bultzada eta teorizazio guztia agortzen ari zirela. Une horretatik aurrera, fase berri bat hasten zen. Euskaraldiaren belarriprest eta ahobizi posizioek kezka berberari erantzuten diote.
2023
‎Hala, 2012an beste azterketa bat hasi zen, eskualde mailako oraingoan, eta ACIN elkartearen Hezkuntza Sarearen Hilo de Nasa Yuwe taldeak ezarri zuen fase guztietan (diseinua, inkesten aplikazioa, kritika eta atzemate prozesuak, datuen analisia, txostenen ekoizpena, emaitzen sozializazioa). Talde horretan hainbat babesleku eta kabildotako 40 komunero zeuden 2011n, Cauca departamentuaren Iparraldeko Eremua osatzen dutenak erakundearen lurralde administrazioan.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia