Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 26

2000
‎Izan ere, honako suposaketa iruzurtitik abiatzen dira: auzi filosofiko batek, ikerketa metodologikoki zuzen baten bidez edozein egoeratan aurki dezakegun ebazpen razional bat eta bakarra du. Hau da, beraz, Neurathen ustez, hipokrisira eta etsipenera eramaten gaituen sasirrazionalismoa.
‎" gauza ez da debekuak batuz joatea, konbentzioetara ailegatzea baino", zioen. Honekin, ezagutza razionala ulertzeko ohikoa zen logika bat eta bakarrak — Tractatus ean agindu moduan— suposatzen zuen ikuspegia errefusatzen zuen Carnapek. Harrezkero ez zen hizkuntza bakar bati buruz soilik mintzatuko, dagoeneko berarentzat ez baitzen egongo hizkuntza bakarrik enuntziatu esanahidun guztiak azaltzeko.
2001
‎Sok. Izan ere, gauza berei buruzko zientzia bat eta bakarra balego, orduan zer baieztatuko genuke bata eta bestea izendatzean, bietan oinarriturik gauza berak jakin bagenitza. Horrela, bada, nik badakit, zure antzera, honako hauek bost hatz direla eta, gainera, ea teknika berari esker, aritmetikari esker alegia, biok gauza bera dakigun galdetuko banizu, ziur aski baietz erantzungo zenidake. lon.
‎Espazioan irudikatzen ditugun bi metro kubiko ez dira gauza bat eta bera, ezen barne ezaugarriak erabat berdinak badituzte ere espazioan kokaleku ezberdina baitute. Metro kubikoaren adigaia, bestalde, adigai gisa pentsatzen dugun heinean, dugu metro kubiko bat eta bakar gisa baino pentsatu. Ikuspuntu honek ondorio asko ditu.
‎Jakina da hauek sintesi bat eta bakarraren alderdi ezberdinak besterik ez direla, baina Kanten aurkezpen psikologikoak ulermen egoki hori zaildu egiten du.
‎Horrela, subjektua arima sinple eta identitateduna balitz bezala, izadia agerpen amaigabeez osatuko balitz bezala eta, azkenik, agerpen orok oinarri bat eta bakarra izango balute bezala ulertu behar dira. Bestalde, esperientziaren mailan dagoen ezer ez dugu hartu behar azken oinarri gisa.
2003
‎Bat eginik barru barrutik, guztiek bat eta bakarra izan behar, eta ezin helburu erkidearen edukitzarako batasunaren duinak izan, ezpada elkarrenganako maitasunaren bidez, non eta bertara daramatzan errepidean. (Legeen Tratatua, I, 7)
‎Hortaz, helburua dute on bakar baten edukitzarekin bat egitea, horrek euren zoriona dakarrela. Bat eginik barru barrutik, guztiek bat eta bakarra izan behar, eta ezin helburu erkidearen edukitzarako batasunaren duinak izan, ezpada elkarrenganako maitasunaren bidez, non eta bertara daramatzan errepidean. Bakoitzari bere buruaren amodioak agintzen diona baino beste legerik ez badago, arrazoi horrexegatik da:
‎Nolabaiteko erresistentzia mentala duen pertsona bat da (ez da erortzen bidean gurutzatzen zaion lehen kale kantari ideologikoaren saretan), eta, beraz, erakargarriena iruditzen zaion jarduera kontzienteki hautatzeko gauza da, horrek bera xurgatu baino lehenago. Hautaketa horretarako prestatuta egotearren, ideologia nagusiak fenomeno historiko gisa ikasiko ditu, zientzia fenomeno historiko gisa ikasiko du eta ez arazo batera hurbiltzeko zentzuzko modu bat eta bakar gisa. Maitagarrien beste ipuin batzuekin batera ikasiko du, gizarte ‘primitiboen’ mitoak bezala, eta era horretan erabaki libre batera iristeko beharrezkoa den informazioa edukiko du.
‎Edozein unetan espezialitate jakin bateko profesionalek hainbat eta hainbat klasiko ezagutu ditzakete, horietako batzuk —Ptolomeo eta Kopernikoren edo Newton eta Descartesen obrak, esaterako— neurri handi batean elkarren artean bateraezinak. Baina talde horrek berak, paradigmaren bat izatekotan, soilik bat eta bakarra izan dezake. Artisten komunitateak ez bezala —Rembrandt eta Cezanneren obratan inspira daitezke aldi berean, adibidez, eta, beraz, biak aztertu—, astronomoen komunitateak ez du aukerarik Kopernikok eta Ptolomeok eskainitako zientzi jarduerarako eredu lehiakideen artean hautatzerakoan.
2006
‎Nolanahi ere, morfema batek, morfema izango bada, adieraduna izan du, eta adiera honek, Platonen definizioaren arabera, Kojevek onartzen baitu, bat eta bakarra eta osoa izan du. Egia morfemaren ‘egia’ adiera, hau da," egia" izena, adiera koherente guztien elkargune oso eta bakar legez definitzen du Kojevek, hots, burura daitekeen guztiaren osotasun bateratu gisa, esanahi onargarri ororen artikulazio koherente legez.
‎Adierak, desberdinak izan daitezkeenak, are aurkakoak, morfema bakarraren eta beraren baitan gauza daitezkeelako, hain zuzen ere, sor daitezke eta sortzen ditugu are adierarik gabeko kontraesanezko izenak ere, hitzen bitartez gara daitezkeenak, harik eta beren baitan dituzten aurkako adierek elkar suntsitzen duten arte," Jainko" izenarekin gertatzen den legez. Baina, emendatuko du Kojevek, zenbait adiera, desberdinak direnak aurkakoak izatera iritsi gabe, izen bakar eta beraren baitan izankide direlako, izen honen adiera inplizitua( bat eta bakarra), adiera desberdinak dituzten izenen segida baten bitartez defini eta gara daiteke. Adiera desberdinak dituzten izenok era dialektikoan elkar suntsituko dute, suntsiturikoa maila orokorragoa duten izenetan gordez (Aufheben), azkenean egia dioen mintzo bakarraren eta beraren garapenaren katebegi ezinbesteko agertuko direla.
‎Edota, zehazkiago, bat (argia), gehi bat (gauza) eta beste bat (gauzaren isla). Argia bat denez, esan liteke argiari esker bikoizten dena ere bat eta bakarra dela, zentzu honetan bederen: bi bilakatzen bada, bitako bakoitzak bat izaten jarraituko du ezinbestean.
‎Ondorioz, esan dezakegu argi bakarraren bitartez eta bere baitan, elkartu egiten direla gauza eta bere irudia, bai, baina aldi berean batak zein besteak bat eta bakar gisa dirautela: islak gauza irudikatzen duenez, isla eta gauza bat eta bera dira, egia da, baina bikoizturik ere badaude, islaren bidez gauza berregin egiten den heinean.
‎Baina baldin ispilu bakarra nolabait bi bada (bikoiztuz baitabil), ispilua funtsean baldin bada bata eta bakarra den argia ez bezalakoa, orain, bataren eta biaren arteko edota argiaren eta ispiluaren arteko lankidetzaz gogoeta egitearren para ditzagun aurrez aurre paraleloki ispilu bi, eta heda dezagun argi monokromatiko barreiatu bat bien artean, besterik sartu gabe. Eta zuzenean eta berehala ikusiko dugu (ez dakigu oso ondo nola eta nondik) bitasun azkengabea, geuri aurkeztuko baitzaigu (argiari esker) deusez infinitu gisa; infinitu eta amaigabea, bai, baina gainera, eta oroz gain, hutsa.
2008
‎Hala ere, Aristotelesek argi uzten du Ortzia bat eta bakarra dela, eta hura esentzia bakar baten menpe dagoela, lehenengo Motor geldiaren menpe, hain zuzen. Aristotelesek horrela garatzen du argudioa:
‎Ortzia bat eta bakarra dela begi bistakoa da. Izan ere, ortzi asko balego,[...], bakoitzaren printzipioa espezieari dagokionez bat izango litzateke, baina kopuruari dagokionez, ordea, anitz.
‎Beraz, Ortzia bat eta bakarra da eta printzipio bakar baten menpe dago. Planteamendu horrekin, Aristotelesek errealitate osoari batasuna ematen dio eta, bide batez, errealitate horren razionaltasuna eta ezagutzaren ahalbidea bermatzen ditu.
‎Badirudi filosofia lehenaren ikergaiaren bikoiztasuna E 1, 1026a29 pasartean bateratzen dela, Aristotelesek ezartzen baitu Motor geldia, lehena den aldetik, unibertsala dela. Horren arabera, badena den aldetik ikertzen duen zientzia (jakituria) eta Izaki lehena ikertzen duen zientzia (teologia) zientzia bat eta bakarra lirateke. E 1, 1026a29 pasarteari emandako garrantziaren arabera, adituek jarrera unitarista ala dualista defendatu dute.
2011
‎Izatea bat eta bakarra da; hasierarik eta amaierarik gabea denboraz eta espazioaz haragokoa, betiereko oraina. Izatea betiereko oraina da, ezen ezin da ez izatetik sortua [izan.
‎Itsasontziak ere hurbildu eta urrundu egiten dira. Parmenidesek uste du itsasoa bat eta bakarra dela eta itsasoaren barrura edo itsasoaren kanpora joatea berdina dela, ez baitago izatearen garrantzia aldaraziko duenik ezer, (Arintasun deitzen zion Kunderak), ezta gorputzen anatomia ere, dantzan ari direnean.
2012
‎Inexistentearen teoria oso garrantzitsua da. Bere teoremak dioenez, aniztasun bat mundu batean agertzen bada, aniztasun horren elementu bat eta bakarra munduaren inexistentea da. Teorema horri buruz Logiques des mondes liburuaren IV. kapituluan dihardu Badiouk.
2014
‎Horregatik interpretatu lituzke Venusen eta Elisabethen paperak abeslari berak: biak dira bat eta bakarra; desberdintasun bakarra heroi maskulinoak haiekiko duen jarrera da. Ez al du horrek argi uzten Tannhauserrek amaieran bien artean egin behar duen hautua?
2021
‎Bere bertsio arinean, ezta klase bakarraren borroka anitzik ere, pluralean. Klase bat eta bakarra ez dagoenez, klase borrokaz edo klase borrokez baino, klaseen borrokez hitz egin genuke, akaso. Borrokak ez ezik, klaseak edo subjektuak ere pluralak baitira, esentzia bateratu bezala baino erlazio sozialetan eta praktikan artikulatzen diren subjektu anizkoitz eta gatazkatsu gisa ulertuta (ez dute zertan klase kategoriapean artikulatu, noski).
‎Batetik, sexu naturalaren eta genero kulturalaren arteko bereizketa ‘ziurra’ lausotu egin zen. Bestetik, klase bat eta bakarrean oinarritzen ziren planteamenduak ere auzitan jarri ziren. Ondorioz, aipatutako irakurketek sekulako harrabotsa sortu zuten filosofian eta mugimendu feminista eta sozialistetan.
2022
‎unibertsitatearentzat errentagarritasun txikiagokoak diren ezagutza eremuei egindako jazarpenen segida luzearen gailurra, hamarkada batzuk atzeragotik datorrena. Baina, beste alde batetik, filosofiaren eta akademiaren arteko harremana ez da inoiz argia izan, eta ez du formula desiragarri eta egonkor bat eta bakarra topatu izan. Platonek asmatu zuen Akademia, baina inoiz ez da argitu izan filosofia zerbait akademikoa ote den, modu ziur eta egonkorrean izan ote daitekeen mundu guztiarentzat, edozein testuinguru politiko eta sozialetan.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia