2003
|
|
Behin instrukzioa bukatu eta gero, Fiskaltzak espedientearen bukaera ebatziko du, eta adingabearen letraduari jakinaraziko dio hori. Adingabeen epaitegiari bidaliko dio espedientea, konbikzio piezekin
|
batera
eta kasuan kasuan izan daitezkeen beste efektuekin batera. Horiez gain, alegazio idazkia bidaliko dio adingabeen epaileari; horretan jasoko dira egitateen deskripzioa eta balorazio juridikoa, adingabeak horietan izan duen partaidetza maila, adingabe horren inguruabar pertsonalei eta gizarte inguruabarrei buruzko aipamen laburra, eta lege honetan jasotako neurrietatik bati buruzko proposamena, proposamen horren oinarri juridikoak eta hezkuntza oinarriak arrazoituz.
|
|
izatea arlo
|
bateko
eta besteko zehapenen esanahi eta prozeduren artean, betiere justizia eskaera egin duen ororen berme erkideei kalterik egin gabe. Bigarrenez, Zigor Kodeak hemezortzi urteko adin muga ezarri du adingabeen erantzukizun penala zehazteko, eta horrek gutxieneko beste muga bat behar du.
|
|
Legea aplikatzeko esparruan, eta gauzatutako egitateen ondorioak mailakatzeko orduan, bi tarte bereizi behar dira, alegia, hamalau urtetik hamasei urte artekoena, eta hamazazpi eta hemezortzi urtekoena. Talde
|
batek
eta besteak ezaugarri desberdinak dituzte, eta, ezaugarri horiek direla bide, tratamendu desberdina ezarri behar da, zientziaren eta zuzenbidearen ikuspuntutik. Hamasei urtekoak baino nagusiagoak direnen tartean, astuntze berezia ezarri da, delituak indarkeriaz, larderiaz edo gizabanakoak arriskuan jarriz burutu direnerako.
|
2004
|
|
2) Auzitegiaren egoitzatik kanpo froga eginbideren bat gauzatu behar eta berori burutu ezin bada saio
|
baten
eta bestearen artean.
|
|
3 Demandan eskatzen bada hiri finkatik errentaria botatzea, errentatzaileari zordundutako errentak edo kopuruak ez ordaintzeagatik, demandatzaileak iragar dezake, demandan bertan, errentariari zor guztia edo zati
|
bat
eta kostuak barkatzea; halakoetan, barkatze hori baldintzatuta dago adierazi epean borondatezko irtenaraztera, epe hori demanda jakinarazi eta hilabetekoa gutxienez izan behar dela.
|
|
Erregistroko arduradunak erabilera arrunteko izen
|
bat
eta abizen batzuk ezarriko dizkio jaioari, horren seme alabatasunak halakoak zehaztu ezin baditu.
|
|
Inskripzio nagusiak edo Erregistroko folioa irekitzen dutenak elkarren segidan egingo dira, horietarako utzitako tarteetan. Erregistroko foliotzat hartuko da inskripzio nagusi
|
baterako
eta horren orri bazterreko idazkunetarako erabili den liburuaren zatia, orrialde kopurua edozein izanda ere.
|
|
Erregelamendua, bere lerruna dela eta, hobeto egokituko zaie praktikaren eskaera eta irakaskuntzei. Azkenik, xedapen askoren ordez lege
|
bat
eta erregelamendu bat onesteak justifikatzen du eraldaketa, beste helburu batzuk lortu ez arren. Xedapenok lerrun eta garai ezberdinetakoak ziren, eta ez zituzten betetzen ziurtasun, sotiltasun eta batasun organitza horiek arauzko sistema orotan nahikoaren gutxieneko baldintzak, baldintaezkoak badira ere.
|
|
Aurreko artikuluaren lehenengo zenbakiak aipatutako gorabeherei dagokienez, inskribatuak berak edo beraren aurrekoek, ondorengoek edo jaraunsleek. Adopzio osoaren kasuan, adoptatzaileak edo adin nagusiko adoptatuak; eta, adopzio soilaren kasuan, gainera,
|
bataren
eta bestearen jaraunsleek, aurrekoek eta ondorengoek.
|
|
Bateko, 1957 urteko ekainaren 8ko Legea, eta, besteko, 1958 urteko azaroaren 14ko Dekretua, Erregistro Zibilaren Legea aplikatzeko Erregelamendua onetsi duena. Horiekin batera ere,
|
batak
eta besteak harrezkero izan dituzten lege aldarazpenak, 2004 urteko martxoaren 31 arte burutuak.
|
2005
|
|
Ezberdinak izan edo baztertuta gelditu nahi ez badugu, ezinbestekoa da moda jarraitzea. Halaber, behar bezalako sendia osatzeko, altzari egokiak, aseguru on
|
bat
eta marka ezaguneko autoa erosi behar ditugu. Hitz gutxitan esateko, publizitateak barrurako joera itzela bultzatzen du, norbere txokotxoan ezkutatzeko joera nartzisista eta ingurunekoekin solidaritate gabekoa.
|
|
Erregistratzaileak ohar
|
baten bitartez
eta bere erantzukizunpean emango du informazio hori; ohar horretan finkaren deskripzioa berridatziko da, baldin eta erregistroko datuak eta notarioaren eskabidean agertzen direnak ez badatoz bat, eta, laburrean bada ere, aipatuko dira, bai titularra, bai eta finkari buruzko indarreko zamak ere. Informazio horrek jaso behar du, dela eskabideak aipatu finkaren erregistro folioko datuak eta bidaltze horren aurretik liburu egunkarian egindako aurkezte idazkunen edukia, dela finka beraren gain beste notario batzuek eginiko informazio eskabideak, baldin eta eskabideok erantzun gabe badaude edo aurreko hamar egun naturaletan bidali badira.
|
|
Ezkontide biek eskuratutako ondasunak banantze nahiz partaidetza eraentzapean izanez gero,
|
bataren
eta bestearen izenean inskribatuko dira, eskuraketaren zati indibisoak kontuan hartuta, erregelamendu honen 54 artikuluak xedatu bezala.
|
|
Ezkontide biek ondasun batzuk eskuratu badituzte erkidegoarentzat, kostu bidez, ondare erkidearen kontura eta ondasunoi irabazpidezko izaera adostasunez eratxikita, edota biek
|
batera
eta kuotarik eratxiki gabe eskuratu badituzte ondasunok, horiek irabazpidezko ondasun moduan inskribatuko dira, senarraren eta emaztearen izenean. Modu berean inskribatuko dira, irabazpidezko sozietatea hasitakoan ezkontide biei eta zati berezirik aipatu gabe dohaintzan edo testamentu bidez eman zaizkien ondasunak, baldin eta bi biek onartu badute eskuzabaltasuna eta dohaintza emaileak edo testamentugileak besterik xedatu ez badu.
|
|
Betiere, prozedura penalaren ebazpenak jasotako egitate frogatuen adierazpena loteslea da diziplina espedientean emango denari begira, bide
|
batean
eta bestean egitate horien kalifikazio juridikoa desberdina izan arren.
|
|
lehenik, irtenbideok erregistro autuen ingurukoak izatean, estatu osorako balio behar dutelako, hurrenik, erregistro gaiek herritarren oinarrizko eskubide eta bermeak ukitzen dituztelako, eta, azkenik, gai hori ordena publikoko gaia delako. Erregelamendu bidezko arauketa hamabi kapitulutan banatzen da, eta horiez gain, xedapen indargabetzaile
|
bat
eta bi azken xedapen sartu dira Errege Dekretuan.
|
|
Teknikarien Kidego Bereziko plantila Zuzendaritza Nagusiko atalen araberakoa izango da, legearen 261 artikuluak zehaztu bezala; horretara, atal bakoitzak buru den ofizial legelari
|
bat
eta, gutxienez, legelari laguntzaile bat izango ditu.
|
2006
|
|
2) Kode honen arabera, auzitegiak edo horren kideetako batek saioen lekutik kanpo eginbideren bat gauzatu behar duenean, hori ezin bada egin saio
|
baten
eta bestearen arteko denboran.
|
|
Lekukoa auzipetu ahal izango da, bakarrik, zentzuzko arrazoiak daudenean, epaiketa ekitaldira egiari lepo eman ziola uste izateko. Egin eginean ere, epaiketa ekitaldia bera da, akusatzaile eta akusatuarentzat, armategia; beste modu batera esanda, bertatik hartzen dituzte
|
batak
eta besteak borrokarako eta defentsarako armak. Auzitegiak ere bertatik hartzen ditu berediktuaren oinarriak.
|
|
Berau sinatzen duen ministroak zalantza asko egiten ditu horretan. Oso zaila da, prozeduraren hasieran bertan, gizabanako eta estatuaren artean, baldintza juridikoen erabateko berdintasuna ezartzea, une kritiko horretan benazko desberdintasuna gertatzen baita
|
bataren
eta bestearen artean. Desberdintasun hori nahita eragin du kriminalak berak, eta bera bakarrik da horren erantzule.
|
|
Lekukotza egun
|
batetik
eta hiru arteko epe luzaezinean egin eta igorrikoda, betiere auziaren neurria aintzat hartuta.
|
|
Pieza banandu horretan jasoko dira ezespenaren jatorrizko idazkia eta eskumena uztea ukatzen duen autoa; prozesuan
|
bata
eta bestea adierazten dituen oharra geratuko da.
|
|
Honi eran behar dira, horrela bakarrik barneratsitako legeak zein egitura duen aintzat hartuta, behin sumarioa amaitu eta gero, alderdiek behin behineko kalifikazioa egiten dute epaitu beharreko egitatearen gainean. Ondorio horien gainean egiten dira, epaiketa osoan zehar, frogak; eta, epaiketa amaitzean, fiskalaren txostena eta akusatuaren defendatzailearen txostena besterik geratzen ez direnean,
|
batari
eta besteari baimena ematen zaie eurentako kalifikazio juridikoari buruz. Hala bada, zer nolako zailtasuna egon daite lehenengo kalifikazioa baieztatu, zuzendu edo aldatzeko, frogak begi bistan izanda.
|
|
Berarekin batera joango da Fiskaltzako pertsona bat; pertsona hori izan daiteke kasuan kasuko audientziaren fiskalaren eskuordetza ondore horretarako duen udal fiskala. Bestalde, auzitegi hori dagoen tokian, bisita egingo dute audientzia horretako edo beraren arlo kriminaleko salako presidenteak eta magistratu batek, Fiskaltzako pertsona
|
batekin
eta instrukzio epailearen laguntzarekin batera.
|
|
Kasu
|
batean
eta bestean, ezin izango da sumarioa amaitutzat jo, kereila jartzaileak egozketaren egitateak eta inguruabarrak zehaztasunez eta argitasunez ezarri arte, auzipetuak frogak presta eta ahozko epaiketan froga horiek egin ditzan. Hori egiten ez badu epaileek zehaztutako epean, sumarioa amaitutzat joko da, eta kontuan izango da haren gabezia edo ez egitea, akusatuari kalterik ez egiteko.
|
|
Norbaiten auzipetzea dekretatzeko, instrukzio epaileek autoak ematen dituztenean, auto horien aurka haren ordezkariak eraldaketa errekurtsoa erabili ahal izango du, ebazpena berari jakinarazi eta hurrengo hiru egunetan; eraldaketa ukatzen duten autoen aurka, gora jotzeko errekurtsoa ondore bakarrean jarri ahal izango da errekurtsogilearen ordezkariari auto ukatzailea jakinarazi eta hurrengo bost egunetan. Era berean, gora jotzeko errekurtsoa modu subsidiarioan jarri ahal izango da, ondore
|
batean
eta eraldaketa errekurtsoarekin batera; kasu horretan, instrukzio epaileak gora jotzeko errekurtsoa onartuko du eraldaketa errekurtsoa ukatzean. Eraldaketa gertatzen bada, aurretik erabakitako auzipetzeak ondorerik gabe geratuta, orduan hurrengo lerrokadan agindutakoa beteko da, audientzian auzipetze eskaria berriro egiteaeri dagokionez.
|
|
ñ) Lege testu honetan fuero eta aforado hitzak aipatzen direnean, hitz horiek prozesuko esanguran ulertu behar dira; ez, ordea, ohiturazko foru zuzenbideari begira. Hala eta guztiz ere, euskarazko bertsioan aukeratutako ordainak, kasu
|
batean
eta bestean, foru eta forudun izan dira:
|
2007
|
|
Legegintzarako eskuordetza Gobernuari egin zaio esanbidez, gai zehatz
|
bati buruz
eta eskuordetza zein epetan erabili behar den finkatuz. Eskuordetza agortuko da Gobernuak hori erabiltzen duenean, kasuan kasuko araua argitaratuz.
|
|
Bigarren ikuspuntuaren arabera, elkarteek gaitasuna dute, kasuan kasuko erregistroan inskribatzeko; legearen esparruan euren antolaketa propioa ezartzeko; jarduerak gauzatzeko, sektorekokuluko 4 paragrafoak argiro jaso duen moduan. Salbuespenez, elkarteek esku legeria bereziaren esparruan euren xedeak bete ditzaten; eta, amaitzeko, administrazioengandik inolako esku sartzerik ez jasateko, Konstituzioaren 22 arti sartzeak izan ditzakete, Konstituzioaren beste balio, eskubide edo askatasun batzuk babestu behar direnean, elkartzeko eskubidearekin
|
batera
eta maila berean.
|
|
Ohikotasunez elkarlanean aritzea, behin eta berriro erakunde terrorista edorriz jarduten duten erakunde edo taldee indarkeriazko erakunde batekin
|
bat
etokin, edo terrorismoa nahiz terroristak babestu edo laguntzen dituztenekin.
|
|
1 Langileek astero, gutxienez, egun
|
bat
eta erdiko atseden etengabea izateko eskubidea izango dute. Erregela orokor gisa, atsedena osatuko dute larunbat arratsaldeak edo, hala denean, astelehen goizak, eta igandeak.
|
|
Enpresaburuak lanbide gertakizunak babesteko eta gertakizun arruntek eratorri aldi baterako ezgaitasunaren ondoriozko prestazio ekonomikoa estaltzeko aukeratu dituenean erakunde kudeatzaile
|
bat
eta mutua bat edo batzuk, gertakizun horiek babesteko agiriak gauzatuko dituzte, hurrenez hurren, inskripzioa egiten duen Gizarte Segurantzaren Diruzaintza Nagusiaren probintziako zuzendaritzak edo horren administrazio batek, eta interesdun erakunde laguntzaileak edo laguntzaileek.
|
|
2 Batzordea osatuko dute autonomia erkidego bakoitzeko ordezkari
|
batek
eta Estatuko Administrazio Orokorreko beste horrenbeste kidek, eta, horien guztien pareko, ordezkaritza handieneko enpresaburuen erakundeetako eta sindikatu erakundeetako ordezkariek.
|
|
Errentamendu kontratuaren arauketa substantiboaren abiapuntua izan behar da etxebizitza errentamenduen eta etxebizitza erabileraz besteko errentamenduen tratamenduak argi bereiztea. Izan ere, funtsezko errealitate ekonomikoak, bi kasuotan, erabat desberdinak dira, eta, beraz,
|
batak
eta besteak arau sistema desberdinak behar dituzte, hau da, desberdintasun hori kontuan hartzen dutenak.
|
|
Ez dira landa errentamendutzat hartuko produktuen zati
|
baten truk
eta uzta biltzeko egindako kontratuak, ezta, oro har, nekazaritzako zeregin zehatz bat egitekoak ere, horiek produktuetan parte hartzearekin edo aprobetxamendu berezi batekin ordaindu edo konpentsatu arren.
|
|
«Multijabetza» termino desegokiaren bidez izendatu izan dira urte bakoitzeko aldi zehatz
|
batean
eta bizitegi baten gaineko lupertze eskubidea eskualdatzeko erabiltzen diren formula guztiak. Izaera horretako eskuraketa egiteko interesaren justifikazioa izan ohi da ondasun higiezina oporretan eratarako; besteko, ez du ondasun higiezibiltzea:
|
|
a) lehenengo eta behin, egitezko egoerak berdinak izatea eta konparaziorako osagai baliozkoa gehitzea. Horretarako, legearen aplikazioan berdintasun printzipioa urratu omen duen organo judiziala konparaziorako osagai moduan aipatzen den ebazpena eman zuen berbera izan behar da, hau da, ezin da alegatu organo judizial
|
batek
eta beste batek tratu desberdina eman dutenik; ikusi berri dugunez, zuzenbideko estatuan funtsezkoa den organo judizialen independentzia printzipioaren eraginez, horietako batek hartutako erabakia ez da nahitaez besteetan aplikatu behar (uztailaren 12ko 144/ 1988 KAE; irailaren 14ko 112/ 1992 KAE; urriaren 3ko 266/ 1994 KAE; urtarrilaren 16ko 11/ 1995 KAE);
|
|
Bestalde, Auzitegi Goreneko Sala Bereziak Araba, Bizkaia eta Gipuzkoako Sozialista Abertzaleak Eusko Legebiltzarreko taldea desegiteko hartu zuen erabakiak (goian aipatutako desegindako alderdi politikoen jarraitzailea zela jotzeagatik) gatazka instituzional larria eragin zuen Auzitegi Gorenaren eta Eusko Legebiltzarraren artean. Azken horrek ez zuen erabaki hori betearazi Euskal Ganberako Araudiak horrelakorik onartzen ez zuela ulertu zuelako, eta horren eraginez Eusko Legebiltzarraren Mahaiko hiru kide auzipetu zituzten (lehendakaria, lehendakariorde
|
bat
eta bigarren idazkaria).
|
|
Amaitzeko, Europako Herri Defendatzaileak lotura zuzena du estatu kideetako Herri Defendatzaileekin, eskualdeko Herri Defendatzaileekin eta estatu kideetako Eskarien Batzordeekin; izan ere, askotan, nazioko, eskualdeko eta tokiko administrazioek dute Europako Erkidegoko zuzenbidea aplikatzeko ardura, eta Europako Herri Defendatzaileak ezin ditu aztertu esparru horiei lotutako kexak edo erreklamazioak, estatuko edo eskualdeko Herri Defendatzaileen edo estatuko Eskarien Batzordeen eskumena baitira. Erakunde horien guztien arteko koordinazio ona lortzeko, lotura sare bat dago eta ekimen ugari ditu, esaterako informazio aldizkaria, web orrialde bat, goi bilera bat internet bidez, aldizkari birtual
|
bat
eta aldian aldian mintegiak egitea.
|
|
Esaterako, lege organiko
|
batek
eta lege arrunt batek lerrun bera dute, hau da, hierarkiaren arabera lege organiko bat ez da lege arrunt bat baino gehiago, eta alderantziz. Nola jakin, orduan, lerrun bereko arauen artean zein den aplikatzeko modukoa?
|
|
Are gehiago, Estatuko lege
|
baten
eta autonomia erkidego bateko Gobernuaren dekretu baten artean gatazka hipotetikoa sortuz gero, ez da hierarkia printzipioa aplikatzen, eta baliteke autonomia erkidegoko dekretua aplikatu behar izatea eta ez Estatuko legea (legea izan arren), kasu horretan eskumena autonomia erkidegoarena baita, eta ez Estatu zentralarena. Kasu horretan, giltzarria eskumena da eta ez hierarkia.
|
|
Europako Erkidegoko zuzenbidearen eta estatu barruko zuzenbidearen arteko loturei dagokienez, ikusi berri dugunez, Europako Erkidegoko zuzenbideak lehentasuna duela esan ohi da. Ikuspuntu horretatik, esaterako Europako Erkidegoko zuzenbidearen arau
|
bat
eta Espainiako lege bat bateraezinak badira, lehenengoa nagusituko da. Baina zer gertatzen da Europako Erkidegoko arau bat eta Espainiako Konstituzioa aurrez aurre badaude?
|
|
Ikuspuntu horretatik, esaterako Europako Erkidegoko zuzenbidearen arau bat eta Espainiako lege bat bateraezinak badira, lehenengoa nagusituko da. Baina zer gertatzen da Europako Erkidegoko arau
|
bat
eta Espainiako Konstituzioa aurrez aurre badaude. Espainiako Konstituzio Auzitegiak Europako Erkidegoko zuzenbidearen lehentasunari buruz hitz egiten du, ez nagusitasunari buruz.
|
|
Konstituzio ohiturarekin batera, konstituzio konbentzio izeneko terminoa agertzen zaigu,
|
bata
eta bestea bereiztea oso zaila den arren. Konstituzio konbentzioa definitzean, konstituzio organoen arteko esanbidezko edo isilbidezko akordioa dela esan ohi da, organo horien ahalmenak eta harremanak arautu nahi dituena kasu horietan arau idatzirik ez dagoenean, edo idatzizko arauak horiek modu irekian antolatzen dituenean, organoei nolabaiteko zuhurtziarakotasuna utzita.
|
|
Sistema horrek funtzionatu egin zuen Cánovas eta Sagasta bi alderdien buru izan ziren bitartean, baina krisian sartu zen biak desagertu eta
|
bataren
eta bestearen alderdiak zatitu ondoren. Ikus ditzagun azal azaletik datu historiko batzuk Berrezarpenean zer gertatu zen errazago ulertzeko.
|
|
Amadeo erregeak kargua bertan behera uzteko beste arrazoi batzuk ere egon ziren, besteak beste: herrialdea odolusten ari zen gerra bikoitza (karlista eta kubatarra), errepublikarren aurkakotasuna
|
batetik
eta alfontsotarrena bestetik (tronutik kendutako Isabel II.aren semearen aldekoak), erregimeneko alderdi politikoen arteko adostasunik eza, erregearen osperik eza, erregeak babesik ez izatea eta Gobernuaren ezegonkortasuna (1871n, Serrano jenerala, Ruiz Zorrilla, José Malcampo y Monge jenerala eta Sagasta egon ziren Gobernuan, eta 1872an, Serrano jenerala eta Ruiz Zorrilla). Hain zuzen ere, 1873ko otsailaren 11n, erregeak Diputatuen Kongresuari zuzendutako mezu bat eman zion Ruiz Zorrilla Gobernuko lehendakariari:
|
|
Zuzenketa asko aurkeztu ziren, eta 1978ko abuztuan, Senatuaren Konstituzio Batzordearen lanak hasi ziren (hauek ziren Batzordeko kideak: UCDko hamabi, PSOEko bost, PSCko bost, Entesa dels Catalans taldeko bi, Talde Mistoko bat, Agrupación Independienteko bat, Grupo Independienteko
|
bat
eta Euskal Senatarien Taldeko bat, José Federico de Carvajal senatari sozialistaren lehendakaritzapean). Lehenengo, lantaldearen lanak hasi ziren, eta abuztuaren 18tik aurrera, batzordean eztabaida publikoak hasi ziren.
|
|
Hain zuzen ere, batzorde hori hurrengo hauek osatuko zuten: nazioko kontseilari batek, Estatu Kontseiluko kontseilari iraunkorrak, Auzitegi Goreneko magistratu
|
batek
eta Gorteetako prokuradore batek. Azkenean, irizpena Erresumako Kontseilura bideratzen zen (ondore horietarako Auzitegi Goreneko lehendakaria buru zela), eta horrek estatuburuari bidezko ebazpena proposatzen zion.
|
|
II. tituluan erregio boterearen antolaketa ezarri zen, hurrengo hauek oinarri zituena: Biltzar Legegilea (diputatuek osatzen zuten, kopuru osoa ez zen zehaztu, barruko Estatuturako utzi zen?, eta horiek sufragio orokor, berdin, zuzeneko eta sekretuaren bidez hautatuko ziren, sistema proportzional
|
baten arabera
eta hiru urterako, eta horretan atzerrian bizi baina espainiar izaera galdu ez zuten galiziarren ordezkaritza onartzen zen), erregioko lehendakaria (erregioaren ordezkaria eta Estatuaren ordezkaria Estatuak zuzenean betearazi behar zituen eginkizunetan, herritarren zuzeneko bozketaren bidez hautatua lau urterako, berriz hautatzeko aukerarekin), eta Galiziako Gobernua edo Xunta, lehendakari batek ... Xuntako lehendakaria erregioko lehendakariak izendatu eta askatasunez banantzen zuen, eta Xuntako gainerako kideak Erregioko lehendakariak izendatzen zituen Xuntako lehendakariak proposatuta.
|
|
II. tituluan erregio boterearen antolaketa ezarri zen, hurrengo hauek oinarri zituena: ...arabera eta hiru urterako, eta horretan atzerrian bizi baina espainiar izaera galdu ez zuten galiziarren ordezkaritza onartzen zen), erregioko lehendakaria (erregioaren ordezkaria eta Estatuaren ordezkaria Estatuak zuzenean betearazi behar zituen eginkizunetan, herritarren zuzeneko bozketaren bidez hautatua lau urterako, berriz hautatzeko aukerarekin), eta Galiziako Gobernua edo Xunta, lehendakari
|
batek
eta beste kide batzuek osatua. Xuntako lehendakaria erregioko lehendakariak izendatu eta askatasunez banantzen zuen, eta Xuntako gainerako kideak Erregioko lehendakariak izendatzen zituen Xuntako lehendakariak proposatuta.
|
|
1864ko irailean, Narváez jenerala gobernura itzuli zen, baina horren eta aurrerakoien arteko gatazkarengatik
|
batetik
eta tenkadura politikoa areagotu zelako bestetik, erreginak O. Donnelli eman zion boterea berriro 1865eko ekainean. Primek arrakastarik gabe egindako altxamenduen ostean, O. Donnellek dimisioa aurkeztu zuen eta erreginak Gobernua Narváezen esku utzi zuen berriro 1866ko uztailean.
|
2008
|
|
4 Sozietatearen izenean zein pertsonaren izena sartu oso osorik edo zati
|
batean
eta pertsona horrek, edozein arrazoiren ondorioz, bazkide kolektiboaren izaera galdu badu, sozietateak berehala aldarazi behar du izena.
|
|
Elkartze europar hori arautzen du Kontseiluak uztailaren 25ean emandako 2137/ 1985 (EEE) Erregelamenduak; zenbait kasutan, erregelamendu horrek estatuetako legerietara egiten du igorpena, eta legeria horiei ahalmena ematen die, erregelamenduaren beraren aginduak garatu edota zehazteko. Europako Erkidegoaren testuko agindu horiek betearaztean, lege honek
|
batera
eta modu homogeneoan arautu nahi izan ditu bi erakundeok; horretarako, lege honek ezarri du Europako Erkidegoaren erregelamenduak onarturiko mugen barruan, Espainiako erakundea ordeztailea dela, Europako erakundeari begira.
|
|
2 Aldarazpenak akzio batzuk bakarrik ukitzen baditu mota jakin
|
baten barruan
eta horrek bereizkeriak badakartza akzio batzuen eta besteen artean, artikulu honetan xedatutakoaren ondoreetarako ulertuko da akzio mota desberdinak direla aldarazpenak ukitzen dituenak eta ukitzen ez dituenak, eta, horren ondorioz, nahitaezkoa dela mota horietarik bakoitzak erabaki banandua hartzea.
|
|
Jakinekoa denez, antolamendu juridikoa
|
bat
eta bakarra da, baina Zuzenbidearen adarren artean harremanak sortzen dira, adar batek beste baten kategoria juridikoak edo Zuzenbidearen teoria orokorraren kategoriak erabiltzen baititu. Finantza zuzenbidean, beharrizan hori are larriagoa da.
|
|
Bestetik, askatasuna kentzeko zigorra delituen kasuan bakarrik erabil daiteke, eta ez tributu arau hausteen kasuan. Azken buruan, prozedurak ere ezberdinak dira kasu
|
batean
eta bestean: arau hausteak zehazteko administrazio prozedura erabiltzen da; delituak zehazteko, berriz, judizio prozedura.
|
|
Nolanahi den ere, bereizketa hori nahasi egiten da, eta 115 eta 145 artikuluetan bi biak eratxiki zaizkie Ikuskatzailetzari. Hori dela eta, esan daiteke egiaztapena eta ikerketa
|
batera
eta bereizketarik gabe garatzen direla.
|
|
Alor honetan, gatazka azaldu da eginbehar
|
baten
eta eskubide baten artean. Eginbeharrari dagokionez, subjektu pasiboek zerga egitatearen datu eta ziurtagiriak eman behar dizkiote Administrazioari (TLOren 29.2 artikulua).
|
|
Ordainketa borondatezko epean egin ezean, exekuzio bidea hasten da, Administrazioak zor horren berri izanez gero. Orduan, berandutza korrituak eta betearazpen aldiko errekarguak sortzen dira alde
|
batetik
eta, horrez gain, zergadunak prozedura exekutiboaren kostuak ordaindu behar ditu. Administrazioak zorraren berririk izan ezean, berriz, zorra likidatzeko administrazio ahalmena hasten da (ikertzeeta egiaztapen jardunak burutuz) eta, aldi berean, ahalmen hori preskribatzeko epea (edo iraungitzeko epea Bizkaian).
|
|
Araugintzari begira, 2002tik aurrera autonomia erkidegoek badute zergaren osagai batzuk arautzeko ahalmena. Modu horretara, PFEZren kasuan, erkidegoek tarifaren zati
|
bat
eta zergaren zenbait kenkari alda ditzakete; Ondarearen gaineko Zergaren kasuan, berriz, tarifa, kenkariak, hobariak eta salbuetsitako gutxienekoa; ODZren kasuan, aurretiazko ondarea, tarifa eta murrizpenak, kenkariak eta hobariak, eta kudeaketa eta likidazioari buruzko kontu batzuk ere; OEEJDZren kasuan, karga tasa zenbait kasutan, kenkariak, hobariak, eta kudeaketa eta likidazioari buruzko kont...
|
2009
|
|
Ontzirapen agiriak ez badatoz
|
bat
eta ez badira zuzendu edo karraskatu, kapitainak sinatu eta zamatzaile edo kontsignatarioren esku daudenek fede emango dute horien alde eta kapitain edo ontzi ustiatzailearen kontra; zamatzaileak sinatu eta kapitain edo ontzi ustiatzailearen esku daudenek, berriz, fede emango dute kapitain edo ontzi ustiatzailearen alde eta zamatzaile edo kontsignatarioaren kontra.
|
|
Mailegua zamaren gain eratzen denean, zama osoa lotzen zaio itzultze betebeharrari; ontziaren edo zamaren objektu zehatzaren gain eratzen denean, ratzen da erantzukizun horri lotuta. berriz, modu zehatz
|
baten
eta ezbairik gabe aipaturiko ondasuna bakarrik ge
|
|
Ontziaren edo zamaren zati bat salbatzen bada, edota
|
baten
eta bestearen zatia salbatzen bada, soldatapeko tripulazioak salbamenduaren gaineko eskubidea izango du, baita kapitainak ere, eta eskubide horretara bilduko dira, batetik, ontziaren hondakinak, eta, bestetik, salbatutako zamaren pleitak; parteko pleitamendu kontratua duten marinelek, ordea, ez dute kasko salbamenduaren gaineko eskubiderik izango, salbatutako pleitaren gainekoa baizik.... Marinelek lagundu badute ontzizkaldu den ontziaren hondakinak batzen, eskersaria emango zaie salbatutakoaren kontura, betiere, salbamendu horretan egindako ahaleginen eta izandako arriskuen arabera.
|
|
Ontzia eta horren makina, aparailu, hornigai eta pleitak beren beregi lotuko zaizkio soldatapeko edo bidaiako tripulazioak sortutako alokairuen gaineko erantzukizunari; horien likidazioa eta ordainketa espedizio
|
baten
eta bestearen artean egingo da.
|
2011
|
|
8) Ezkontide
|
batek
eta besteak dituzten ondasun, baliabide ekonomiko eta beharrizanak.
|
|
3 Kasu
|
batean
eta bestean, eskabidea egin dezakete:
|
|
Nekazaritzako morroiek, eskulangileek, artisauek eta obra jakin
|
baterako
eta epe zehatz batean alokairupean diharduten gainerako langileek ezin dute lana utzi, eta ezin dira iraitziak izan kontratuaren betetzea gertatu baino lehen, arrazoi zuzenik ez badago.
|
|
Zainpeketa zentsua luditzea izango da zentsu emaileari itzultzea, dena
|
batera
eta diruz, zentsua eratzean berak emandako kapitala.
|
|
Zentsu horren luditzea gauzatuko da, zentsu hartzaileak zentsu emaileari, dena
|
batera
eta diruz, aurreko artikuluaren arabera finkatutako kapitala emanez.
|
|
Nahitaezko jaraunsleen artean gehiagotzeko eskubidea gertatzen da, xedapen askeko zatia horietatik biri edo gehiagori uzten zaienean, edo euretako
|
bati
eta kanpoko bati.
|
|
Kasu
|
batean
eta bestean, demandatuak eskubidea izango du bere jaraunskideak zitatu eta epatzeko, salbu eta testamentugilearen xedapenaren bidez edo banaketaren ondorioz demandatuak berak bakarrik ordaindu behar duenean zorra.
|
|
Adingabe ezkonduak ondasun higiezinak, merkataritzako establezimenduak edo balio berezia duten objektu erkideak besteren edo karga ditzan, nahiko da bi ezkontideen adostasuna, beste ezkontidea adin nagusikoa bada; bestea ere adingabea bada, bi bion adostasuna ez ezik, behar da
|
bataren
eta bestearen guraso edo kuradoreen adostasuna ere bai.
|
|
4 Inguruabarrak kontuan hartuta, eta aurretiaz inbentarioa eginez, epaileak erabakiko du irabazpidezko ondasunetatik edo ondasun erkideetatik zeintzuk eman behar zaizkion ezkontide
|
bati
eta zeintzuk besteari; era berean, epaileak finkatuko ditu administrazioaren, xedapenaren eta nahitaez eman beharreko kontu arrazoien inguruan ezkontideek bete behar dituzten erregelak, ondasun erkideei buruz edo horietatik eurek jaso duten zatiari buruz, bai eta aurrerantzean eskuratzen dituzten ondasunei buruz ere.
|
|
Konpentsazioaren ondorea da zor
|
bat
eta bestea azkentzea, horien kopuruek bat egiten duten neurrian, nahiz eta hartzekodunek eta zordunek horren berririk izan ez.
|
|
Testamentugileak pertsona
|
bati
eta horren seme alabei oinordetzara deitzen dienean, ulertuko da horiek guztiak aldi berean izendatu direla, eta ez ondoz ondo.
|
|
Baldintzapeko jaraunsleak ez badu fidantzarik ematen, administrazioa ustezko jaraunsleari emango zaio, horri ere fidantzapean;
|
batak
eta besteak ez badute fidantzarik ematen, auzitegiek beste norbait izendatuko dute, eta horrek administrazioaren ardura hartuko du bere gain, fidantzapean ere, eta fidantza hori jaraunslearen esku hartzearekin emango da.
|
|
Besteren lurrean eraiki, erein edo landatu duena ez ezik, lurraren ugazaba ere gaitzusteduna denean,
|
batari
eta besteari dagozkien eskubideak dira bi biok onustez jardunez gero izango lituzketenak.
|
|
Eskuraketa bi biok
|
batera
eta kuotarik eratxiki gabe egin bada, uste izango da ezkontideok ondasun horiei irabazpidezko izaera emateko borondatea dutela.
|
|
Ezkontide
|
baten
eta bestearen amaierako eta hasierako ondareen arteko aldea positiboa denean, gehikuntzarik txikiena izan duen ezkontideak jasoko du bere ondare gehikuntzaren eta beste ezkontideak izandako gehikuntzaren arteko aldearen erdia.
|
|
Salmenta saltzailearen eta eroslearen artean burutuko da, eta bi biontzat bete beharrekoa izango da, baldin eta kontratuaren objektu den gauza eta horren prezioa hitzartu bada,
|
bata
eta bestea oraindik eman gabe egon arren.
|
|
Norbaitzuek,
|
batera
eta kontratu batean bakarrik, finka indibisoa saltzen dutenean atzera eskuratzeko itunarekin, ezin dute eskubide hori egikaritu, bakoitzari dagokion zatian baino.
|
2012
|
|
Adierazitako kondenaren likidazioa jaso ondoren, aurreko xedapenean aipatutako epaile edo auzitegiek likidazio hori Fiskaltzari helaraziko diote. Fiskaltzak epaia berrikusi behar den ala ez esango du txosten
|
batean
eta, berrikustekotan, nola berrikusi behar den ere. Fiskaltzak txostena eman eta gero, errudunak esan beharrekoa entzun behar da eta proposatutako berrikuspenaren baldintzak jakinaraziko zaizkio.
|
|
Zigor berbera ezarriko zaie, edozein lan edo funtzionario harremanen eremuan, euren nagusitasun harremanaz baliatuz, beste
|
baten aurka
eta behin eta berriz etsaigoko egintzak edo egintza umiliagarriak gauzatzen dituenei, egintza horiek tratu apalesgarria izatera heldu gabe, biktimaren aurkako jazarpen larria osatzen dutenean.
|