2003
|
|
28 Legeen xehetasunak ezagutu beharra ekarri denean hizpidera, batez ere lege naturalak aipatzen direla ulertu behar da. Pentsa daiteke zentzutasunak berez erakusten dituela legeok, eta nahierarako legeak baino errazago uler daitezkeela, nahierarakoak ez ditugulako berez ezagutzen;
|
baina
zailagoa eta, horrenbestez, garrantzitsuagoa da lehenengoak bigarrenak baino lehen jakitea, ondokoagatik: nahierarakoak gutxiago dira, eta horiek buruz ikas daitezke, baina gai erkideak edo garrantzitsuenak arautzen dituzten legeak askoz gehiago dira, eta gainera, ulermenaren objektua bera osatzen dute.
|
|
Ikus dezagun Boltzmannen kasua; hura baino zientzialari handiago gutxi dago.
|
Baina
zaila da esatea bere handitasuna iraultza handiago bat hastean datzala, neurri handi batean Maxwellek egindakoarekin jarraitu baitzuen. Haatik, ‘zientzialari arrunta’ izatetik ahal denik eta urrunen egon zen:
|
2004
|
|
Berak aipatzen duen oroitzapen ariketa horrek aurrez ez luke izan behar inolako harremanik sentimenekin; ariketa razional hutsa, transzendentala, izan luke, subjektuaren eta objektuaren etena gainditzen duena.
|
Baina
zaila da bururatzea era horretako oroitzapen ariketa bat. Descartes ez da ondo jabetzen argudio bide horrek sentimenezko esperientziarekin duen ezinbesteko loturaz eta mendetasunaz.
|
|
Ezagutza matematikoaren objektibotasuna oinarritzeko balioko du baina ez gorputzezko gai horien existentzia. Honela, bada, matematikaren oinarrizko elementuak balioko digute, beharbada, munduaren egitura zertan datzan argitzeko,
|
baina
zailagoa suertatuko da horretan oinarriturik erakustea gai korporalen existentzia. Honek guztiak eraman zuen Platon mundu fisikoa gutxiestera, ez existentetzat jotzera, baina esan dugu ez dela hori Descartesek buruan duena.
|
2005
|
|
Benaz, lan neketsua izango da, alderdien inpartzialtasun eza dela medio, eta egunean egunean gorrotoak ere ugaldu egiten direlako.
|
Baina
zailak izaten dira errege handiei dagozkien erronkak, gainerakoentzat etsigarri gertatzen baitira.
|
2007
|
|
Euskararen berreskurapenean, azkenik, moduak eta erritmoak ere zaindu beharrekoak dira: gure hizkuntz politika kudeatzeko erak ezberdinak izan daitezke, bai,
|
baina
zaila da euskararen normalizazioaren zentzua kolokan jartzea, hain zuzen erabat normala delako batek bere hizkuntzan bizi nahi izatea eta bigarren mailako bezala tratatua izan nahi ez izatea. Ez dugu ahaztu behar, baina, euskalduntze bidean jarri nahi dugun beste hori ez dela hutsetik hasten —berau bere jatorrizko hizkuntzarekiko lotua dago jada—, eta, horrenbestez, bere eskubide pertsonalak kontuan hartu dira ere euskararen inguruko eskubideak aldarrikatzerakoan.
|
2010
|
|
alemaniar herriaren errealitate historikoa, egiaz, izaera espiritual edota kultural bat duen zerbait bezala onik ateratzea, hain zuzen, natur zientzien baitako arrazaren inguruko pentsaera baten idealei eta handikeriei kontra eginez.
|
Baina
zaila zen eztabaida horiek funtsezko gakoetara eramatea. Horiek ez ziren iritsi, ez, zalantzarik gabe herri baten odol osaketan presente dauden balioak txikiagotzera, nahiz eta eztabaiden gogorkeriak berak —balio linguistikoak gehiago edo gutxiago kontuan hartuz— horixe bera justifikatuko lukeen.
|