Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 34

2001
‎Lertxundiren ustearen kontra, Obabakoak liburuarekin euskal ipuingintzaksabaia jo zuen, 80ko hamarkadan ipuingintzak izan zuen estima ere ahulduz 90ekourteetan. Baina lehen bi puntuak ez al dira bete betean Lertxundik berak Carlatikaurrera saiatutako bidearen puntu programatikoak. Carla (1989) eta KapitainFrakasa (1991) saio handi bezain frustratuen ondoren, Otto Pette (1994) lansendoa idatzi zuen, Obabakoak eta Hamaika Pausoren albora erakarri dugunidazlana.
‎Ez al dut gorago esan, Lasagabasterren iritziz euskal eleberria errealismorik ezagutu gabeigaro dela modernotasunera? Hala da, baina lehen baieztapen horretan Lasagabasterrek inplizitukiXIX. mendeko errealismo klasikoari egiten dio erreferentzia. Hemen, aldiz, modernitateko korronteezberdinak besarkatzen dituen errealismoaren kontzeptu zabalago batez ari gara.
2002
Baina lehen zutabeko ikuspuntutik aztertu ondoren, ez dugu ondorio beraaterako, agian. Ez behintzat irakasle elebidunek.
‎Sinplifikazio bat eginez, euskarazko adjektiboek eta izen arruntek deklinabide atzizki berberak hartuko dituzte12, baina lehenek baino ezin dute gradu flexiorik hartu. 3 irudian ikus daiteke lexiko sinplifikatu honen eraketa.
2005
Baina lehen esan dugun bezala 76 urteko gertakariek trauma gogorra utzizuten Irungo gizartearengan. Alarde horretan jazotako irudiak inoiz gertatu beharez zenaren irudi bilakatu ziren:
2006
‎Aitzitik, PLOren 15 artikuluaren literaltasunak pentsarazten du aipaturiko jarduerak gauzatzeaz arduratzeak garrantzi handiagoa duela (bereziki aipatua baita) mezua teknikoki antolatzeak baino. Azken jarduera hori aipatu gabe egin daiteke kontratu bat, baina lehen jarduerak, mezua gauzatzea, alegia, publizitate kontratu orotan agertu behar du.
2007
‎Kontuan izan behar da, gu bosgarrenak garela merkatuan baina lehena, bigarrena eta hirugarrena gu baino hamahiru, hamar eta zortzi aldiz handiagoak direla.Hortaz, zaila da ahalmen finantzarioan, eta beste hainbat arlotan horiekin lehianegitea. Pertsonekin, berriz, aukera dagoela ikusten dugu.
Baina lehenik eta behin, bakarka edota taldean, bere buruari dagokion mailaemateko ahalegina egin behar du. Erakunde batean zerbitzuburu batzuei, esaterako, udaletxeko hirigintza saileko buruari, edota arkitekto buruari, aitortuegiten zaie daukaten maila profesionala.
‎Inoiz izan al du holakorik? Eztabaidatubehar dugu hau, baina lehen esan dudan moduan: euskaldunentzat ez.
‎–Asko gustatzen zait oraineskola, baina lehen batereez?.. Vahiago dut jolastutelebista ikusi baino?.
‎Y es curioso que este choque con un medio de comunicación insuficiente, al que parece debe atribuirse la «invención» del lenguaje, es lo que en éste perdura y sigue actuando en incesante serie de pequeñas creaciones. Es el permanente choque del individuo, la persona[ baina lehen talka espeziearena zen!], que quiere decir lo nuevo que en su intimidad ha surgido y los otros no ven, y la lengua ya hecha, el choque fecundo del decir con el habla1424.
2008
‎Bazirudien haurra hiztun bihurtzeko aurrerapauso egokiak ematen ari zela. Baina lehen urtea bete zuenetik, prozesua moteldu egin zen, eta, bi urte eta erdi zituenerako, haurraren gurasoak kezkaturik zeuden. Bazirudien neskak esaten zitzaiona ulertzen zuela, baina oso hitz gutxi esaten zituen.
‎Orain marrazkien izenak esango dituzu, baina lehen silaba esan gabe.
2009
‎Gero, erantzun publiko horren barruan bestelakoedukiak sartu behar zirela, nolakoa izan behar zuen, zein prestazio eskaini beharziren, zertan gauzatu behar ziren hitz egin genezakeen. Baina lehenik eta behinestatu edo administrazio publiko bezala erantzun beharreko zerbait badagoelaaitortu beharra dago. Nik hori oraindik guztiz lortu denik ez nuke esango; izan ere, bai Euskadin baita Katalunian ere horrela funtzionatu bada ere, Memoria Historikoaren Legearen tratamendu publikoa gauza pribatua balitz bezala tratatua izanda.
‎«Etxeko» metodoen artean, hauek aipatu ahal dira: amonio sulfatoaz, azido trikloroazetikoaz, azetonaz, azetatoz zein metanolaz eta fenolaz... Baina lehen aipatu den bezala, metodo hauek mugak eduki ditzakete.
‎Haatik, sarearen aukerak aipatu bai, baina lehen Gremio de Editores de Euskadi Euskadiko Editoreen Elkarteak izendatu digun arriskua ere ikusten dute Gipuzkoako Liburu Denden Elkartekoek (Jakin, 2009: 104):
‎Azpiprograma bat definitzeko, sub hitz erreserbatua idatzi behar da lehenbizi, segidan azpiprogramaren izena, eta ondoren giltza artean{} agindu blokea, funtzioaren gorputza deiturikoa. Azpiprogramari izena jartzeko, letra, digitu eta azpimarra karaktereak erabil daitezke, baina lehen karakterea ezin da digitua izan (aldagaiekin bezala). Perl eko hitz erreserbatuak ere (while, print, for...) ezin dira funtzio izen gisa erabili.
2010
‎Kattalinek zahartzaroaren ondorioz entzumen urritasuna du eta zarata askodagoen tokietan ez du ongi entzuten. Nabaria da moteltze psikomotorra «bakarrikjantzi eta dutxatzen naiz, baina lehen baino denbora gehiago behar dut. Ez dutpresarik, beraz, nahiz eta ordu oso bat eman dutxatu eta arropak janzteko, bakarrik egiteko gai naizen bitartean, ez diot inori lanik eman nahi».
2011
‎10 urtean langile kopurua 980tik 920ra jaitsi zen, eta, orain, berriro, 980 gara, bitelebista kate gehiago izanda, ETB3 eta ETB4, ekoizpena handitu baita. la ia 1999angeneukan langile kopuru bera dugu, baina lehen ekoizten genuena baino askoz gehiagoekoizten dugu orain. Hau da, edukiak ugaritu ditugu, programazio ordu gehiago egitenditugu, langile kopurua handitu gabe.
‎Azkenean, konbergentzia kontua da(...) alderdi editorialean eta edukietan taldeakduen estrategia kontua(...) zuzendaritza berriak planteatu duen estrategia(...) egunenbatean hortik joko dugu, baina lehenik goitik etorri behar du(...) Interneten aldekoapustua egin behar dugu, Internetek ezin duelako beti telebistak eta irratiak egitendutenari begira egon, eta orain horrela gaude(.) beti atzetik gabiltza eta Internet ezinda atzetik ibili(.) Taldeko estrategia izan behar du, Interneti daukan garrantzia emanbehar zaio, eta taldeak benetan estrategia hori hartzen duenean, aurreko zuzendaritzakeg... Oraingoz, zertan ari gara Internetekoak. Eta irratikoak?
Baina lehen aipatu bezala, telebista sare sozialak elkarreragina sustatzeko tresnagisa erabiltzen hasi da. EITBko telebista kanaletako programa askok eta irrati askokprofilak sortu dituzte Facebooken, batik bat, eta Twitter eta Tuenti sareetan, berenjarraitzaileei nobedadeen berri emateko.
‎UPV/EHUk lehen liburua euskaraz 1984 urtean plazaratu zuen eta lehen itzulpena 1990 urtean. Deustuko Unibertsitateak, berriz, lehen liburua UPV/EHUk baino lehen atera zuen (1980an), baina lehen itzulpena 1994 urtera arte atzeratu zen641 Ingumako datuen arabera, urte tartean unibertsitateek goi mailako euskarazko liburu produkzioaren% 13 kaleratu zuten (ikus 18 taula).
‎Campusa Leioako orube isolatu batean 1970.ean eraikitzen hasi zen. 1971 urtearen amaieran fakultate guztiak Leioara eraman zituzten, baina lehen ikasturtean Medikuntza Fakultatean ematen ziren fakultate desberdinetako eskolak.
‎Hala ere, aipatutako muga kronologikoak ez ditugu hertsiki baliatu, epe honetan abiatutako proiektu zein prozesu batzuek hurrengo urteetan jarraipen zuzena izan zutelako. Esate baterako, UZEI 1977 urtean sortu zen, baina lehen hiztegia 1979 urtean argitaratu zuen, eta Mitxelenaren polemika ez zen 1980ko abendura arte plazaratu. Beraz, epe honetan sortzen den UZEIren hasiera hasierako urteak ulertzeko, azalpena ondoko urteetara luzatzea erabaki dugu.
‎Eusko Kontseilu Nagusia sortu arte (1978) bertako administraziorik ez zegoen horren guztiaren ardura hartzen hasteko, eta Euskaltzaindia bere baliabide eta ahalmenen arabera erantzuten saiatu zen. Eusko Kontseilu Nagusiarekin Hezkuntza Saila antolatzen hasi zen, baina lehen Eusko Jaurlaritza eratu ez zen arte (1980) administrazioak ez zuen euskara tituluen ardura eta kudeaketa bere gain hartu, ezta helduen euskalduntzerako erakunderik sortu ere (HABE adibidez 1983 urtean sortu zen).
2012
‎XIX. mendeko nazio estatuak mundu publikoaren eta pribatuaren artekobanaketa zilegitu egin zuen. Legediak eta ezarritako politika publikoek egoera horisendotu zuten, eta justizia arduratu zen horrela ezarritako ordena iraunarazteaz.Emakume anitz egoera horren aurka altxatu eta mugimendu sufragistan antolatuziren; baina Lehen Mundu Gerra amaitu arte itxaron behar izan zuten boz eskubidea eskuratzeko. Bigarren Mundu Gerraren amaieran Mendebaldeko herrialdegehienetara zabaldu zen.
‎Aitzitik, PLOren 13 artikuluaren literaltasunak pentsarazten du aipaturiko jarduerak gauzatzeaz arduratzeak garrantzi handiagoa duela (bereziki aipatua baita) mezua teknikoki antolatzeak baino. Azken jarduera hori aipatu gabe egin daiteke kontratu bat, baina lehen jarduerak, mezua gauzatzea, alegia, publizitate kontratu orotan agertu behar du.
2014
‎Bada, fonologia dakienak badaki, antzematen dio, sentitzen du, igartzen dio, hori erabaki eta gero ezin erabaki daitekeela orain MMidaztea (immigrazioa etab.), eta NM dela tokatzen dena. Baina lehen euskararenbarrutik bezala, orain «nazioartera begira» egiten dira gauzak, eta hargatik ateratzendira gero holako porru haziak. Bestalde, Arantzazun kontsonante multzoakbakuntzearen bidetik jo zen, italieraren bidea hartu zen, nolazpait esateko, etafonetika naturalarena, eta hemen ere traizioa egin zaio Arantzazukoari, berriro erenazioarteko pedantekeria zaharraren aurrean makurtuz eta aBSentzia, objeKTu, PNeumatiko eta abarrak irentsaraziz.
‎Hainzuzen ere, goi nafarrerazko ezaugarri bereizgarri nabarmenetako bat instrumentaleko s da eta ia lehen testuetatik sistematikoki agertzen da. Bigarren testuan ikus daitekekasu guztietan s aldera duela, baina lehenak soil soilik z aldaera du. Horrek biirtenbide izan ditzake:
‎3 atalean subjektu isil mota desberdinek TZE perpaus jokatugabeetan duten banaketaaztertuko dugu. Baina lehenik, egitura hauek berak aurkeztuko ditut laburki.
‎Bazirudien haurra hiztun bihurtzeko aurrerapauso egokiak ematen ari zela. Baina lehen urte bete zuenetik, prozesua moteldu egin zen, eta, bi urte eta erdi zituenerako, beraren gurasoak kezkaturik zeuden. Bazirudien neskak esaten zitzaiona ulertzen zuela, baina oso hitz gutxi esaten zituen.
‎Ezagutza faltsua: pertsona bat ezaguna iruditzen zaio, baina lehen aldiz ikusi du. Korsakoff-en sindromean ohikoa da.
2015
‎Bigarrenik, neurtu dira frantsesezko gaitasunak, eta hemen alderantziz, suposatu da adineanjoan arau gero eta hizkuntza maila hobea ukanen zutela ikasleek, baina lehen hezkuntzako azkenurteetan gaitasun berak baldin badituzte ere denek, garapena lasterrago bat eginen zutela etxetikerdaldunek etxetik euskaldunek baino. Azken urteetan, suposatu da ere frantses elebakarrengaitasun berak ukanen zituztela elebidun guziek, etxetik euskaldunek ere, Ipar Euskal Herrikoeuskararen egoera diglosikoaren ondorio.
2019
‎Honenbestez, badagoGizarte Langileek beraien jardutean, gainerako beste hiru elementuak hartzen dituzten bezala, kontuan hartu behar duen beste figura garrantzitsu bat, aliatu bezala joka dezakeena, dudarik gabekolan komunitarioa bultzatuz. Baina lehenik eta behin, garrantzitsua da planteamendu hau azaleratu etaeztabaidatzea (Rodriguez, 2014; Pastor eta Marchioni, 2016).
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia