2001
|
|
Horregatik, organismo bat ezin da mekanismo hutsera murriztu; bizidunak ez dira makinak, bizidun bakoitzaren banakotasuna ezin da adigai determinatuen bidez agortu; horregatik, ez dago Newton bat Biologian Fisikan badagoen antzera. Kanten iritziz, ahal den neurrian argipen mekanikoa erabiltzen saiatu behar gara, horrekin ezagutza irmoa lortzen baita,
|
baina
garbi dauka zenbait agerpenek aukera horri ihes egiten diotela. Beraz, judizio erreflexionatzailean oinarrituta helburutasun bat onar dezakegu, baina soilik zentzu erregulatiboan, organismo biziak nolabait pentsatu ahal izateko.
|
2004
|
|
Ez dakigu ondo Jainkoaren existentziaren beraren frogapenak baliozkoak diren, beharbada bai edo akaso ez,
|
baina
garbi dagoena da bere ezaugarriak nahikoa ilun geratzen direla" ezin dut nik hau ukatu" tankerako baieztapen batekin, Jainkoaren ideia, azken batean, gure ulermenaz harantzago jartzen duelako: " but on the other hand, the idea of god is explicitly stated by Descartes to be beyond our comprehension". 42
|
|
Nola frogatu ahal izango dugu, orduan, kolorearen, hotsaren, zaporearen, minaren moduko errealitateen existentzia, matematikaren bide hori antzua agertu bazaigu? Zentzuzkoa ematen du sentimenen bidez gureganatzen ditugun determinazioak direla onartzea,
|
baina
garbi geratu da, honez gero, horietaz hitz egitean atzera murgiltzen garela ezagutezinaren eremu labaingarrian. Alabaina, nahikoa al da hori sentimenetatik datorkigun ezagutza erabat baztertzeko, kontuan izanda eredu matematizatzaileak, azaldu berri dugun modura, badituela bere mugak, eta ez makalak gainera?
|
|
Kume guztiek, janaria amaorde ezberdinetarik hartu arren, 17 ordu iragaten zituzten egunero, batez beste," jantzitako" amaordearekin, burni harizkoarekin ordubete baino gutxiago egiten zuten bitartean. Zerbaitek beldurtzen zituenean denek, salbuespenik gabe, trapuzko amaordearengana jotzen zuten babes bila; eta hura ez zegoenean, burni harizkoarengana egiten zuten besterik ezean
|
baina
garbi antzematen zitzaien babes gutxi sentitzen zutela haren ondoan.
|
2007
|
|
Bestela, eta aurrekoarekin lotuta, euskararen auzia guztiona dela azpimarratu nahi dugu: hezkuntzak badu, jakina, euskal hizkuntzaren normalizazio prozesuaren gaineko erantzukizun garrantzitsu bat —ikusi besterik ez dago hizkuntz politikak horrengan jartzen duen itxaropena—,
|
baina
garbi esan beharra dago ere berori ez dela erantzukizun osoa baizik eta erantzukizun zati bat. Azken batean, hizkuntza oro, honela adierazi dugu sarritan, gizakiarena da
|
|
Berori, bada, aurreraka doan osaketa konstruktiboa da, zeina banako horrek besteari azaltzen, oinarritzen eta demostratzen dion (pentsatze monologikoa ere entzule bati zuzentzen zaio).
|
Baina
garbi eduki behar dugu (H. Lippsek azaldu digun bezala280) ez direla horrelakoak pentsatze produktiboaren formak, baizik eta egoera oso jakin batzuei erreferitutakoak:
|
2010
|
|
Psikolinguistikak eta psikopedagogiak, beraz, batez ere hizkuntzan oinarritzen den interakzio didaktikoa ikuspuntu psikologikotik aztertu beharra aldarrikatzen dute, bai,
|
baina
garbi utziz ere interakzio hori —giza komunikazio den heinean— modu irekian kontsideratu behar dela.
|