2002
|
|
Eta eztabaidetan ikusi zen memoria historikoaren ahulezia, zeren sare publikora pasatzeko alde zirenek" herri eskolak" zituzten gogoan, hemen, Frantzian edo Ameriketan aurki daitezkeenak, hemengo zentralismoak eredu hori modu batera bortxatu badu ere.
|
Baina
eredu hori izan da beti eredu irekia, malgua eta tradizio handiena duena herri demokratiko guztietan. Aldiz, beste batzuek nahiago zuten" eskola nazionalaz" mintzatu, ohartu gabe, hain segur, deitura hori Mussolinik asmatu zuela lehenik, eta gero Francok kopiatu.
|
|
24 orrialdeko jarduera
|
baina
eredu hori erabiltzen da oraino. altxatuak diren erhiak oraino ikus daitezkeen kanikei doazkie; bera. beheitituak direnak hutsik diren laukitxoei.
|
2008
|
|
" Georgiak mendebaldetik inportatutako demokrazia eredua inposatu nahi digu.
|
Baina
eredu horrek ez du funtzionatzen Georgian, eta are gutxiago Hego Osetian. Kaukasoa da hau, ez genuke ahaztu behar mendetan bertako lege kodeari eutsi diogula", hausnartu du Kokoitik.
|
|
Arana Goirik eskainitako arauetara mugatuz gero, onenean, Bizkairako balio zezakeen euskara estandar bat sor zitekeen(. Kirikiñok? zerabilen moldekoa),
|
baina
eredu horrek ez zuen balio gainerako herrialdeetarako, eta haietaz. Maisuak, ez zuenez askorik esan ez zegoen argi nola sortu beste haietan erabiltzeko euskara sabindar bat.
|
|
Goitik beherako hegemonia eredu hau ondo aztertu dute N. Elias-ek edo P. Bourdieu k, eta izenen kasuan Besnard eta Grange ikertzaileek (1993).
|
Baina
eredu horrenak egin zuen aspaldi. Izenak ez dira menderatzaileengandik herri xumearengana isurtzen, ez dira ere sortzaile edo igorle bakar baten sormenetik agertzen.
|
|
|
Baina
eredu horrekin Ilustrazio alemana urrundu egin zen Ilustrazio frantsesetik. Alemanek Rousseau hartu zuten eredutzat eta ez Voltaire, horrek historia konprenitu ez zuelakoan.
|
2010
|
|
Gainerakoek hari obeditu beste ardurarik ez zeukaten.
|
Baina
eredu horrek ez du balio XXI. mendean bizi garenontzat: gutako bakoitzak libreki erabaki dezake bere sexualitatea, bere bizitza afektiboa zelan bizi, beste bati kalte egiten ez badio behintzat.
|
2011
|
|
Dudarik ez ederra dela Suedian galleta ingelesak erosi ahal izatea edo Euskal Herrian tropikoetako frutak dastagai edukitzea,
|
baina
eredu horren zehar kalteak ez ahaztea komeni zaigula, alegia. Edozelan ere, aurrerago jardungo dugu gai horiei buruz.
|
2012
|
|
Tira, eta dagoeneko gizon askok ere ez, bizimodua beste era batera ikusten dute. Beharbada gehiegi orokortzea da,
|
baina
eredu hori, nik ezagutzen dudan arloan, aldatu egin behar da, agortuta baitago. Emakumeak postuoi heldu behar die egoera aldatu ahal izateko.
|
|
Euskal Herrian dagoen naziosentimenduen aniztasuna da abiapuntua. Aniztasuna kudeatzeko modu demokratikoenaeredu kontsoziazionala izan daiteke,
|
baina
eredu hori, nazio eta kultura desberdinak moduorekatuan kudeatzeko aukera ematen duena, ezin da edozein ingurune politikotan aplikatu.Eredu horrek ingurune politiko egokia behar du, Espainiako eta Frantziako estatuek eskainiezin dutena.
|
2013
|
|
Arestian aipatu dugun logikari jarraiki, euskara hutsez ematen zituen bere eguneroko lau orduak, batzuetan gaztelerazko azpitituluak zituela.
|
Baina
eredu horrek ez zuen luzeegi iraun, eta handik urtebetera gaztelerazko albistegia ematen hasi zen, gainerako euskarazko programazioaren artean. Gazteleraren sarrerak, jakina, aurretik aipatu dugun eginkizun politikoarekin eta Erkidegoko egoera soziolinguistikoarekin zuen zerikusia:
|
2016
|
|
Debekuaz hitz egiterakoan heteropatriarkatua aipatu duzue,
|
baina
eredu horretan kokatzen ez direnak ere ari dira zalantzan jartzen zapiaren erabilera, debekatzea komenigarria den ala ez…
|
2019
|
|
XVII. mendean, merkataritzaren gainbehera zela eta, balio estrategikoa galduta, militarrek utzi egin zuten hiria eta, horrela, iraganeko guda garai loriatsuak ahantzi eta herri arrantzale eta nekazari bihurtu zen.
|
Baina
eredu hori ez zen baliagarria herriko elitearentzat eta erabaki zuen hiria birsortzea, zeukan funtzio nagusia errotik aldatuz. Horrela sortu zen Hondarribia udako gune turistiko bihurtzeko ideia.
|
2022
|
|
|
Baina
eredu horretako egitura finkoez kanpo, RA marka nagusiaren azpi marka edo aldaera modura iraun du RAT (norat) adlatiboak, ekialdeko hiz kera tradizioaren lekuko bizi. Hala, Benito Lertxundik kantatzen dituen Xalbadorren bertso ederrotan:
|
|
Eredu hori ez dugu nahi, txartzat jotzen dugu, eta identitate berri bat sortzeko aurreko guztia ukatu dugu.
|
Baina
eredu horretan bazeuden gauza aski ederrak ere. Leku seguru bat, lagunduta sentitzea.
|
2023
|
|
Eta 2021eko irailean Topaguneak antolatuta, hainbat euskara elkarteri luzatu zitzaien deia Laudioko Aiaraldeko Faktoria bisitatzeko. Bisitatu genuen, flipatu genuen,
|
baina
eredu hori oso urrun geratzen zitzaigun.
|
|
Bisitatu genuen, flipatu genuen,
|
baina
eredu hori oso urrun geratzen zitzaigun. Eta, handik gutxira, 2021eko urrian Sopelara joan ginen, Plaza Beltza kultur gunea bisitatzera, zapatu goiz batean.
|