2008
|
|
Gainerako hedabideak erdibidean daude,
|
baina
eguneroko prentsarengandik hurbilxeagoa daude. Irratia kontsumitzen dutenen %36, 0 gizarte maila erdiko altuan daude, %22, 2 erdikoan, %21, 0 altuan eta %17, 0 erdiko baxuan.
|
2010
|
|
Hizkuntza harremanen sarea konplexua da, konbinazio asko egon litezke. Aldebiko harreman gehienetan arauak finkatuta daude normalean, eta ez dago aldiro erabaki beharrik, baita koadrilakoetan ere adibidez,
|
baina
eguneroko bizitzan sortzen diren beste egoera askotan ez hainbeste, eta egoerak kudeatu beharra dakar askotan.
|
2011
|
|
Euskal hiztunelkarteak, eskola bidez lortu duen buru jasotze ohargarria hor egonik ere EAEn (ahulago dabil Nafarroan eta are ahulago Iparraldean), jardun gune jasoformaletan ez
|
baina
eguneroko bizimodu arrunt, errepikakor, masibo eta informal horretan ageri du, hemen eta orain, atzerakada nagusia. Nagusia, ez bakarra.
|
|
ez txosten honetan eta ez gainerakoetan idatzi dut inoiz Maria Josek ulertu omen didana32 Aspaldiko urteotan esaten ari naizena, funtsaren funtsean33, honako hau da: a) euskal hiztun elkarteak, eskola bidez lortu duen buru jasotze ohargarria hor egonik ere eAen (ahulago dabil Nafarroan eta are ahulago Iparraldean), jardun gune jaso formaletan ez
|
baina
eguneroko bizimodu arrunt, errepikakor, masibo eta informal horretan ageri du, hemen eta orain, atzerakada nagusia. Nagusia, ez bakarra.
|
2016
|
|
Hiri kulturaren garaipenaren ondorioz, Euskadi, euskaldunak eta, oro har, abertzaleak estrabikoak dira/ gara: kultureta politikaeskarietan kolektibistak
|
baina
eguneroko bizitzan indibidualistak. Euskaldunek (areago euskaradunek) janzkera tradizionaletan joera postmaterialistak ezkutatzen dituen taldea osatzen dute6 Modernoegia da Euskal Herria.
|
|
Eta hartarako, jarrera kritiko eta argiena, nire ustez, ez da curriculum bi daudela pentsatzea, baizik eta eskolak (oro har, erakundeak) helburu formalak izanda ere, helburu informal eta inplizitu asko dituela onartzea: ez dira helburutzat jotzen,
|
baina
eguneroko jardunaren produkzioak dira, eskola bizitza integralaren emaitzak. Horrela ulertuta, eskola curriculumak baditu bi alderdi:
|
2019
|
|
hots, azter ditzagun arnasguneak azken hamarkada hauetako gizarte berrikuntzaren argitan. arnasguneak salbuespen dira, salbuespen baikor, euskarazko mintzajardun arruntak azken bizpahiru mendeotan euskal herrian izandako bilakaeran. euskara jaun eta jabe izan da arnasguneetan, menderik mende. hala jarraitu du kontuak, XX. mendearen erdi aldera arte: Sorian gaztelania bezala, barne osaera aldatuz
|
baina
eguneroko mintzajardun arruntari dagokionez" bere hartan irmo" mantenduz, belaunez belaun transmititu izan da euskara, eguneroko mintzajardun arruntari dagokionez, arnasgune askotan. aldiz XX. mendean, batez ere azken 60 urte inguruan, bere barneosaeran aldakuntza bortitzak (ordura arte baino nabarmen bortitzagoak) jasotzeaz gainera nabarmen hasi da arnasguneetako mintzajardun arrunta m... Sorian lehen bezain irmo dago" betiko hizkuntza", eguneroko mintzajardun arruntari dagokionez:
|
2020
|
|
Euskaraz jakin bai
|
baina
eguneroko jardun arruntean inorekin euskaraz egiten ez duena (demagun euskara gutxi asko ulertzen duen irakasle australiar bat) nekez izan liteke euskal hiztunelkartearen kide normal.
|
2021
|
|
Erabilerari dagokionez, 2018ko nahiz 2019ko datuen arabera, gazte gehienek gehienbat erdaraz hitz egiten dute etxean,
|
baina
egunerokoan euskara gehiengoak erabiltzen du, batez ere irakasleekin. Honek ereduaren garrantzia erakusten du, ez bakarrik gaitasunari dagokionean, baita erabilerari dagokienean ere.
|