2007
|
|
bere iritzia —baita eztabaidatik kanpo dagoen iritzia— inposatu, ahalegin horretan besteari entzutea exijitzen diolarik, baina bera horretarako prest ez dagoelarik. Posizio horiek eduki dituzte bere garaian nazionalsozialistek, hain zuzen eztabaida boterera iristeko bitarteko bezala erabiliz,
|
baina
berori berehala —boterea lortu eta gero— bertan behera utziz.
|
2010
|
|
Baina hizkuntza komunitate hori bera —nahiz eta bestelako aurrebaldintza naturalen gainean" atseden" hartu— espirituala den horren agerpena da. Eta gertaera biologikoek —ama hizkuntzaren eta hizkuntza komunitatearen arteko interakzioan— ez dute aurrebaldintza bat osatzen, faktore bat baizik, zeinek lotura horretan —aktiboki eta pasiboki— garrantzi ez txikiko zeregina duen,
|
baina
berori inolaz ere erabakigarria ez den.
|
|
Finean," hizkuntza jokoa" eta" bizitza forma", honela Camps, jarduera linguistikoaren" metafora egokiak" dira, hain zuzen," jokoa beti arau batzuen arabera gauzatzen delako" eta" jokatu ahal izateko —arauak ezagutzeaz gain— nola jokatzen den ere jakin behar delako" 53 Baina Wittgensteinek ez ditu biak —arauen ezagutza eta jokatzea bera— maila berean ikusten, baizik eta —Humboldtek aspaldi bezala— lehentasuna ematen dio bigarrenari. " Jokatzeak arau batzuk aurresuposatzen ditu", honela berriz ere Camps,"
|
baina
berori berez da gehiago knowing how bat knowing that bat baino: praktika teoriari nagusitzen zaio" 54 Autore horretaz gain, jarraian, hizkuntzaren filosofo ere diren Austin (1962) eta Searle (1969) gogoraraziko ditugu, euren" ekintza linguistikoen teoriak" nabarmen eragin baitu pragmatikaren bilakaeran.
|
|
Hizkuntzaren filosofiak, adibidez, ederki asko erakusten du ikerketa linguistiko guztien horizontea antropologikoa dela eta, aldi berean, baita ere ikerketa antropologiko denek nahitaez hartu behar dutela kontuan gizakiaren errealitate linguistikoa. Zentzu horretan, semiotikak merezi du aipamen bat —gure aldetik horretan oso laburrak izango bagara ere—, ze zeinuen zientzia orokor horrek giza hizkuntza aztertzen du, bai,
|
baina
berori gramatika gainditzen duen testuinguru sozio-kultural eta komunikatibo batean kokatuz. Horregatik guztiagatik, beraz, garrantzitsua eta beharrezkoa da hizkuntzaren pedagogian ere bestelako zientzia linguistikoen ekarpenei erreparatzea eta horien esanahi hezitzaileari so egitea.
|
|
Hortik dio Weisgerberrek hizkuntza bakoitza bere eduki historiko kulturaletan aztertu behar dela, ze finean hizkuntza baten esanahiek ez dute kaosa osatzen —hizkuntza gehiago da kontzeptu pilaketa arbitrarioa baino—, baizik eta zentzu sare baten moduko kosmosa.
|
Baina
berori, azpimarra dezagun, ez da estatikoa, dinamikoa baizik; zentzu horretan, gure autoreak —Humboldt bera baino humboldtiarrago izanik— batez ere" hizkuntza irudiaz"(" Sprachbild") hitz egiten du eta ez hainbeste" hizkuntza ikuskeraz"(" Sprachansicht"). Aipa dezagun, hori hobeto ulertzeko," Bild" kontzeptu alemaniarrak lotura zuzena duela" bilden" aditzarekin, zeinek osatu edo antolatu esan nahi duen.
|