2007
|
|
Anartean, 2004n lankidetza hitzarmen bat izenpetu zen hezkunde Ministeritza eta departamenduko kontseilu nagusiaren artean" elkarlan tresna bat sortuz eskualde hizkuntzen irakaskuntza eskaintzeko eta egituratzeko pirinio Atlantikoetako bi hizkuntzen alde, euskara eta okzitaniera". hitzarmen honen gauzatzea eepren esku eman zen, ongi zehaztuz ez zela eskuduntza aldaketa bat
|
baina
behin behineko esperimentazio pedagogikoa. dena dela, hurrengo urtean, Fillon legeak" esperimentazioa" estatu osora zabaldu zuen: " eskualde hizkuntzen eta kulturen irakaskuntza eskain daiteke eskolatze denbora osoan, jokamoldea definituz hitzarmen baten bidez estatua eta hizkuntza horiek mintzatzen diren eskualdeen artean".
|
2010
|
|
Esandako guztia entzun eta gero, bistakoa da eredua hau ez dela nahikoa. Beharbada, ez da inoiz aski izan, ez ditu erabat asebete informazioaren berezko eginkizuna,
|
baina
behin bitartekaritzaren beharra erabat desagertu denean, inoiz baino ageriago geratzen da eredu berritzaileak sortu beharra. Izan ere, aldaketak ezin dira gaur egun prozesuaren une zehatz eta mugatu baten bakarrik ezarri:
|
2011
|
|
Vamos ixa ez dau esaten. Eta ez da que me apasiona
|
baina
behin datorrela eta ba gustora entzun nuen".
|
2012
|
|
Bazirudien duela bost urtera arte etengabe eta martxa ikaragarrian goraka zihoan suziria zela Donostian euskara erabiltzen zuten hiztunen kopurua.
|
Baina
behin lehertuta, martxa berean hasi da beherakada eta 2006an baino 5,1 puntu beherago dago zenbakia.
|
2014
|
|
Hizkuntza minorizatuen arlotik oso ondo ezagutzen den zerbait da hau guztiau, izan ere minorizazio prozesuan galtzen den lehen esparruetako bat izaten baita sozio ekonomiarena (arlo publikoaren ondoren agian lehena).
|
Baina
behin esparru sozio-ekonomikoan bizi indarra galduz gero, esparru publikoa bera baino iheskorragoa da hizkuntza gutxituarentzat, izan ere administrazioan eragina izan dezakeen ofizialtasunaren onarpenak, sarbide mugatua baitu enpresa arloan, ez bada kontsumoarekin zerikusia duten gaietan eta produktuetan.
|
|
Jakina da, ikastetxe batzuetan Lehen Hezkuntzan irakasle eta ikasleen arteko harremana euskara formalean egiteko ohitura edota erabakia hartuta dagoela,
|
baina
behin Derrigorrezko Bigarren Hezkuntzara iritsita, ebazpen horrek indarra galtzen du. Interesgarria izango litzateke
|
2020
|
|
Irabazizko helbururik ez dute zentzu horretan (Freeman, 1984).
|
Baina
behin hau aitortuta, esan beharra dago euskalgintza kontu sozialez arduratzen dela batez ere, eta horretarako giza-taldeak baliatzen dituela, eta hiztunak dituela bere produktuen erosle potentzialak (Erize, 2013).
|
2021
|
|
Gazteak eskolaren bitartez euskaldundu dira; erronka handia planteatzen diete,
|
baina
behin prozesua gaindituta, gizartean erabat integratuta ikusten dute euren burua.
|
|
Gazteak, ordea, eskolaren bitartez euskaldundu dira; erronka handia planteatzen diete,
|
baina
behin prozesua gaindituta, gizartean erabat integratuta ikusten dute euren burua.
|
2022
|
|
Hirugarrenik, aipatu irakasleen formakuntzan dagoen hutsunea berrartuko dugu. Lan honekin hastean genuen asmoa ikasleen hezkuntzarako baliagarri izan zitezkeen materialak eta baliabideak biltzea izan zen,
|
baina
behin elkarrizketekin hasi eta hutsune hori sumaturik, irakasleen formakuntzarako eta ahalduntzerako materiala ere biltzea erabaki genuen. Hori kontuan harturik eta Amonarrizen (2019) ikerketan ikusi moduan materiala oso sakabanatua dela aintzat hartuz, uste dugu gure lanak ekarpen bat egin diezaiokeela euskal hezkuntza sistemari.
|
|
Ibaia kutsatuz gero, langileak gaizki tratatuz gero, bezeroak engainatuz gero, zerga iruzurra eginez gero, gizartearen aurrean duzun erantzukizuna gai horiei heltzeko pasatzen da.
|
Baina
behin kontu horiek jorratzen ari zarenean, ona da enpresak bere ingurura begiratzea eta gizartearen kezkez arduratzea, gizarteak enpresetatik oro har espero duenaz.
|