2014
|
|
Baserri/ Hiri dikotomian oinarritua da sineste hori, hirian delarik egiazko antzerkia edo le vrai thedtre avec desportes et des rideaux, ohartu gabe hori vaudeville dela eta ez antzerkia
|
baina
antzerki mota bat. Geroztik Baionako festibala deitzen dugun Chimeres ek egin lan erraldoi horretan frogatua izan da behin baino gehiagotan egiazko antzerkia non nahi zitekeela, Brook baten idazkiek mesfidantzan jarri gaituzte, ihizi maltzurra dela antzerkia eta kukutzen dela batere potretik ez duen ekintza soil batean.
|
|
Manex Fuchs Urruñan bizi zen eta hurbildua izan zen zuzendaritzaren segurtatzeko, taldearen kudeantza barne eta ene ustez aski esperientzia aberatsa izan zen. Andoni Iturrioz Larraldeko jabea elekatu nuen eta aipatzen zuen, bera lekuko izan baitzen, entseguetan zen giroa, jendek hori ez zutela ikusten
|
baina
antzerki horrek sortu zuen euskal giroa.zaila baita errateko. Konbentzi erraza nintzen, deskribatzen zidan antzerkia, antzerkiak ekartzen duen giroa finkatua delarik nonbait.
|
|
Txapelketako dealarengatik ezin du irabazi negatiboak, ezin zuen Lazkao txikik irabazi, ez Basarrirekin zebilen Uztapidek. Ez da ene ustez maila ezberdintasunik Lizaso eta Sarasuaren artean
|
baina
antzerki rola distinktuak dira. Biziki interesgarria da alde horretatik aitzineko nagusiko finala egunean Iturriagak egiten edo jasaten duen eraldaketa.
|
|
• Irudia geniala da
|
baina
antzerki guzia hondoratzen du hemen. Geldiaraz!
|
|
Bizi hautua da. Egia errateko dohainek, etxeko kulturek aurre determinatzen gaituzte,
|
baina
antzerkiak erraten du jokoa ikusia dela. Besterik ez.
|
|
Baina ezar bost edo sei eta makilak gehiago badira lurrean airean baino eta Union basque eko Championnat de fandango et de makilari ematen du. Ez dut deus kontra
|
baina
antzerkia aipatzen dut hemen eta ez udako animazio bat.
|
|
Emazteen alderdia hartzen du. Gizon positiboa da
|
baina
antzerkiko poxi bat nardagarri. Gaetanek lekuarazten du herritik eta biktimak onartzen du deus erran gabe.
|
|
Jean Louis Davantek humanismo giristinoaren edo jendearen duintasunaren izenean ez omen du nahi jendea infernura bota dezagun.
|
Baina
antzerki guziak sistemak dira, infernua kentzen bada zerua ere hetsi behar da edo erranahiaren eta zuzendaritza ahalak ttipitzen dira, pastorala ez da gehiago posible, zangoz gora doa antzerki mota gisa. Uzten badu bidean sinbolismo balioa harenak egin du.
|
|
Ez naiz historiaz ari
|
baina
antzerkiaz, zirtzilen azkenaz ariko bainaiz hor. Hizkuntza poliziatu hori beste hizkuntza baten kontra altxatzen da, karrikan roletan sartzeko eskarniatzen ziren horien euskara baitzen, latz, motz, tinki, esanahitsu eta krudel.
|
|
Baina astoak astotzen du pertsonaia berehala, ez da honen litania sinetsi behar. Ez da ulertzen berehala
|
baina
antzerkia bigarren aldikotz ikusten bagenu Gregorioren jukutria irakur genezake hor, haren astoa dela eta astoa aski da asto horren tapatzeko. Ostatua nola nahi erakuts daiteke errealista edo sinboliko, jartzeko mahaiak edo barra, denek dakigu non garen denek baditugu lauzpabost holako gure fitxategian ekintza aldaketa batean berriz kokatzeko.
|
|
Pastoralak beti dirau bizirik, arrakastatsu,
|
baina
antzerki eredu bilakatu baldin bada noiztenka, antzerki forma bakarra da Zuberoan, maskaradarekin, ez zaio ondoan sortu" oraingo" moldeko antzerkirik. Baxenabarren aldiz, lehengo antzerkiaren bila bagoaz, tobera da gogoetarik ateratzen eta ez da erraz jakitea formaren aldetik zer den.
|
|
Gorputzen, jestuen mintzoa nora eramanak diren. Zaila da hagitz
|
baina
antzerkia horretan da kukutzen. Eugenio Barbaren antropologia teatralak beste ikuspegia ematen die tokian tokiko antzerki sistemei.
|
|
Inpaktu ezak salatzen duelarik, berriz, antzerkirik ez dela batere izan. Gogorra da,
|
baina
antzerkiaren ikuspegitik ezin dugu beste gisaz aipa.
|
|
Ezen, galdera hori bailitzateke hondarrean: ez antzerkia zer den
|
baina
antzerkia noiz baden. Eta ondorioz noiz ez.
|
|
|
Baina
antzerkiaren elorritzarra bihotzean daukagunentzat ez da aski. Beste zerbait behar da hor konbokatu dugun antzerkia jin dadin.
|
|
Saria ez zuen ukan, hau berdin zait, normal, bazitekeen hoberik.
|
Baina
antzerkian esperientzia handiko epai mahaikide bat harritu zen ondotik muntatua ikusi zuelarik ez baitzuen batere uste taula gaineko funtziona zezakeenik testu hark. Mise en scene guzia, ikuskizuna hots, idatzia zelarik.
|
|
Buka dezagun bortizkeriarekin. Bortizkeria ez da negatiboa antzerkian
|
baina
antzerki bera bortizkeria da. Europa osoan krisian da antzerkia edo izan.
|
|
Harrotzen diren gaiak minberak dira, min horren ahultzea da helburua. Ez du deus ikustekorik sindikalismoarekin
|
baina
antzerkiaren inpaktuarekin.
|
|
Hotel du fronton en gaia hola ikusi nuen, denbora hartan Iparraldeari inposatzen zitzaion gaia zitzaidan. Turismoa batere ez zen tratatua izan Manex Pagolaren Biba turismoa z aparte, eta hau antzerki abertzalea zenaz gain, turistek rola txarra zuten eta frantsesez mintzo ziren, ez zen ustez on edo txar zela errateko
|
baina
antzerki naturalista zen eta ni ez nintzen batere horretan. Euskaldunen jokamoldea turismoaren industrian nuen erakusgai, instalazio bat itsas ontzi bat bezala pentsatu zen, mundu isolatu bat eta funtzionatu behar zuen, escanner gisa, ontzi maketa edo kupa bezala non denbora berean kanpotik ikus zitekeen makina horren erradiografia.
|
2016
|
|
Jose Elizondo Lopez jaio zeneko 133 urteurrena ospatzeko aukera izanen dugu, areago ordea tolosarrek, bada, bertan jaio eta bertan ere 1943.eko apirilaren 18an zendu egin zitzaigulako; ez dakiguna, berriz, zera da, ea amaren aldetiko sendia Lopez Mendizabal inprimatzaile liburugilearenaren berbera ote zenetz, baina halaxe izan balitz, ezin aproposago otuko litzaigukeen. Nahikoa idatzi zuen garaiko paper aldizkari gutxiz gehienetan,
|
baina
antzerkia izan zen kirioak bereziki kilikatu zizkion idatz generoa.
|