2007
|
|
Horretarako ikasleari inguru berriak eskaintzeaz gain, bere ingurua ere euskalduntzen ahalegindu behar gara eta, aldi berean, ikaslearengan euskara erabiltzeko motibazioa piztu. Euskaltegian euskara maila egokia ematen lagundu behar zaio ikasleari,
|
baina
aldi berean, bere ingurunean eragin behar da. Horretarako planifikazio orokorrago bat behar beharrezkoa izango da, ikaslea prozesu horretako protagonista bihurtuz eta euskaltegia bera inplikatuz, sustatzaile lana egin dezan.
|
|
Finean, EPK delakoa euskaltegi bakoitzak egin beharrean, kurrikuluaren aplikazioak arlo ezberdinetako plangintzen beharretara bideraHorretarako ikasleari inguru berriak eskaintzeaz gain, bere ingurua ere euskalduntzen ahalegindu behar gara eta, aldi berean, ikaslearengan euskara erabiltzeko motibazioa piztu. Euskaltegian euskara maila egokia ematen lagundu behar zaio ikasleari,
|
baina
aldi berean, bere ingurunean eragin behar da.
|
2008
|
|
Halere, 3.1 azpi artikuluan hori irakur daiteke: " Espainiar guztiek dute gaztelania jakiteko eginbeharra" Frantziako konstituzioak ez du holakorik galdatzen,
|
baina
aldi berean beste herriko hizkuntzak ezeztatzen ditu. " Errepublikaren hizkuntza frantsesa da" esanez, lurraldeetako hizkuntzak ukatzen ditu.
|
|
Esan dugun dena kontuan hartuz, egitura publiko berri hori eta bere hizkuntza politika proiektua urrats beharrezko eta garrantzitsuak direla agertzen zaigu,
|
baina
aldi berean nahikoak ez direla oraino" hizkuntzaren aldaketaren alderantzikatzeko" (ikus I.3). Ikusiz zein den frantsesaren eta euskararen arteko desoreka Ipar Euskal Herrian, badirudi hizkuntza politika proiektua ez dadila behar bezain eraginkorra izango euskararen egoera zinez aldatzeko.
|
|
Esan dugun dena kontuan hartuz, egitura publiko berri hori eta bere hizkuntza politika proiektua urrats beharrezko eta garrantzitsuak direla agertzen zaigu,
|
baina
aldi berean nahikoak ez direla oraino" hizkuntzaren aldaketaren alderantzikatzeko". go trukatuak dira, elkarrenganatzen dituzte, hizkuntza plangintzaren alor desberdinetan.
|
|
" Paradoxo" bat topatu dute eta hori Euskal Herri osoko: " Jende gehienak [euskara] euskal kulturaren eta nortasunaren oinarrian kokatzen du(...)
|
baina
aldi berean euskaraz ez dakiten askok ere beren euskal nortasuna eta euskal kulturaren parte izatea onar dadin eskatzen dute, euskararen ezagutza euskal nortasunaren eta kulturaren ezinbesteko baldintza denik ukatuz" (Euskal nortasuna..., 2006: 140).
|
|
Hedabide mota bakoitzaren kontsumitzaileak ikasketa mailaren arabera analizatzen baditugu (ikus 7 Taula), ikus genezake hedabide mota guztiek dauzkatela kontsumitzaile gehien ikasketa maila handiagoak dituztenen artean,
|
baina
aldi berean hedabide moten arteko ezberdintasunak nabarmenak dira.
|
2009
|
|
Baino horrek ez dio baliagarritasunik ematen. Egia da legea onartu zenetik Nafarroako euskaldunen kopurua igo dela eta euskarazko irakaskuntza ez unibertsitarioa, nahiz eta oztopoz beterik, ahalbideratu dela;
|
baina
aldi berean egia da hori gertatu dela Nafarroako gizarteak berak, oztopo guztien gainetik, euskara berea dela erakutsi eta frogatu duelako.
|
|
Euskal hiztun herriak, ordea, biziko bada, iraultza behar du, inoiz baino zailagoa den zerbait,
|
baina
aldi berean inoiz baino premiazkoagoa, aldaketa sakona, gure zibilizazioaren sustraietarainokoa, orotarikoa. Euskal herria biziko bada, hein handi batean, botere ekonomikoa, politikoa eta kulturala berreskuratu behar du, bestela ezin baitu bere burua erregulatu, bere ibilbidearen nolabaiteko kontrola izan, bere burua babestu eta defendatu, eta, beraz, ezin baitu kemenik gabe aurrera egin.
|
|
Askotan, ezkutatzen denak garrantzi handiagoa du erakusten denak baino. Euskal administrazio publikoek hizkuntza politika batzuk abiarazi dituzte,
|
baina
aldi berean politika estrukturalak, gure bizimodu eta garapenaren oinarri direnak, hizkuntza politikekin batere loturarik gabe bultzatu dituzte: lurralde antolamendua, ekonomia, industriaeta finantza politika, garraioa, obra publikoak, eta hirigintzaeta demografiagarapena.
|
2011
|
|
Behar berriak eta bizipen berriak izango ditu bere inguruarekin eta horrek bere bizitzako gauza askoren birplanteamendua ekarriko du, tartean ordura arte besteekin komunikatzeko erabili duen hizkuntzarena ere bai. Gatazka horretan helduek eskaintzen dioten mundu ikuskeraren kontra arituko da bere nortasuna erakutsi nahian,
|
baina
aldi berean helduen mundutik eta gainontzeko gazteengandik hartuko ditu ereduak ere.
|
|
Ez da lan erraza izango elkarteari buruzko eta elkarte zein elkarteko kideen situazio soziolinguistikoari buruzko datuak biltzea. Datuak egokiak behar dute izan, egokiak eta erabilgarriak, traba egin dezakeen zaborrarik gabe,
|
baina
aldi berean, eraldaketa prozesua efektibotasunez bideratzeko behar den zehaztasun maila eskainiko digutenak. Eta, gainera, modu egokian sistematizatuak:
|
|
Azpimarratzen da hizkuntzaren ekologiak metafora gisa duen erakargarritasuna eta diskurtso teoriko moduan duen potentzialtasun,
|
baina
aldi berean, teoria horrek egun duen garapen mailarekin aplikagarritasunerako dituen zailtasunak ere azpimarratzen dira.
|
|
4 hizkuntza ekologiaren gaiarekiko ikuspegi orokorrari dagokionez, batetik, ikuspegi paradoxikoa azaltzen da: azpimarratzen da hizkuntzaren ekologiak metafora gisa duen erakargarritasuna eta diskurtso teoriko moduan duen potentzialtasun,
|
baina
aldi berean, teoria horrek egun duen garapen mailarekin aplikagarritasunerako dituen zailtasunak ere azpimarratzen dira.
|
2012
|
|
izan guztiei izen bana. Baina konnotazioak ezin dira mugatu, ezta giltzaperatu ere. uholdeen indarraz harresiak gainezkatu eta eraitsi egiten ditu behin eta berriro. euskararen kasuan gerra horren zantzuak begi bistakoak dira. euskarak, kolonizatu eta azpi mintzaira bihurtu ahala, bizi munduaren abaroa izateko kemena galdu zuen,
|
baina
aldi berean erdal mundu unibertsalean gure partikulartasuna adierazteko harrobi ezin hobea bilakatu zen. Jakina, galdu zuena" konnotatzeko gaitasuna" izan zen, eta irabazi, aldiz, denotatzeko gaitasuna:
|
|
Mintzaira bai munduaren, bai jendearen eratzeeta osatze bidea da.
|
Baina
aldi berean, mintzairak bere gainean tolesteko gaitasuna du.
|
|
Gutxienez, matrize bizia den artio.
|
Baina
aldi berean, mintzairak bere gainean tolesteko gaitasuna du, hau da, mintzaira matrizea dela ere, munduko objektu bihurtu ahal da. Maiz gaitasun hori mintzairen arteko jokoa da. eta maiz, mintzaira bereziak sortzen dira hizkuntza eginkizunak banatzeko. kasu horietan mintzaira bat biltze funtzionalen matrize izatetik, objektu bilakatu den neurrian, biltze funtzional baten gaia eta emaitza izan daiteke. ez da hala derrigor, azken buruan, jendearen biltze funtzional oinarrizkoena" jendartera biltzea" da eta inor gutxi bizi da" jende arte" bakar batean.
|
2013
|
|
(Hizkuntza) Bizikidetza eratzea guztien eskubidea eta guztien egitekoa da, eta, gainera, askotarikoen arteko adostasun sendorik gabe nekez egingo du aurrera euskarak. Kontsentsua indarberritu eta zabaldu beharrean gara, eta malgua
|
baina
aldi berean anbizioduna izan du hizkuntza desoreka gainditzeko helburuarekin. Ezaugarri horiek —zabala, malgua, anbizioduna— dituen neurrian izango da eraginkorra kontsentsua.
|
2014
|
|
Azpeitiko gazteek gaztelania jakitea garrantzitsua dela uste dute,
|
baina
aldi berean gaztelaniaz bakarrik egiten dutenek euskaraz egin behar luketela garbi daukate, batak ez baitu bestea kentzen.
|
|
Puntuazio altuena lortu duten galdera horiekin ados agertu dira gazteak. Azpeitiko gazteek gaztelania jakitea garrantzitsua dela uste dute,
|
baina
aldi berean gaztelaniaz bakarrik egiten dutenek euskaraz egin behar luketela garbi daukate. Gaztelaniaren ezagutza garrantzizkotzat jotzeak jarreran badu eragin positiboa.
|
|
Gazteek euskara batuaren beharra eta garrantzia aitortzen dute,
|
baina
aldi berean badirudi mugak ikusten dizkiotela: kontraesan hainbat igarri da. dute eta" euskara batuan maila ona dudala kontsideratzen dut" itema 3ra, tarteko zenbakira, hurbiltzen da.
|
|
Gazteek euskara batuaren beharra eta garrantzia aitortzen dute,
|
baina
aldi berean badirudi mugak ikusten dizkiotela: kontraesan hainbat igarri da.
|
2016
|
|
" Zer nahi dugun" bezain garrantzitsua baita" zer ahal dugun"; eta" zer ahal dugun" diodanean, anbizioz eta konpromisoz blaituta,
|
baina
aldi berean errealismoz ondo bustita jarduteaz ari naiz.
|
|
Horregatik, aurrera egiten jarraitzeko behar beharrezkoa dugu errealitatea ondo ezagutzea, errealitatea osotasunean ikusten ahalegintzea. " Zer nahi dugun" bezain garrantzitsua baita" zer ahal dugun"; eta" zer ahal dugun" diodanean, anbizioz eta konpromisoz blaituta,
|
baina
aldi berean errealismoz ondo bustita jarduteaz ari naiz. Anbizioak eta egingarritasunak osatzen dutena da binomio ezinbestekoa.
|
|
V. Inkesta Soziolinguistikoa aurkezterakoan honela zioen Patxi Baztarrikak, Eusko Jaurlaritzaren Hizkuntza Politikarako sailburuordeak: " gero eta herritar gehiagoren bigarren hizkuntza da (euskara), zorionez,
|
baina
aldi berean, gero eta gehiagoren lehen hizkuntza ote. Hor dago gakoa, gako erabakigarria euskararen osasunerako.
|
2017
|
|
Jakina, argudiatu daiteke hori dela Gutunaren izateko arrazoia, eskubide internazionalaren premisa baita estatuaren subiranotasunaren kontra ez egitea. Hori bai, horrek ez du suposatu behar hizkuntzen babeserako beharrezkoa,
|
baina
aldi berean eskasegia den tresna baten laudorio akritikoa.
|
|
Botere hau ekonomikoki, sozialki edota kulturalki emana izan daiteke eta beraz hauei, boterea dutenez, desberdin hitz egin behar zitzaien. Egoera honetan beraz boterearen aldagaiak erlazio asimetrikoak bultzatu izan dituela esan daiteke hizkuntz tratamenduei begira
|
baina
aldi berean berdinen artean elkartasunezko tratamendu simetrikoa egon da. Beste hitz batzuetan:
|
|
erabilera sustatzeko neurriaren bila desrosièresen iritziz, objektu baten existentzia aldi berean da erregistroeta kodetze prozedura sozialen emaitza eta aniztasuna ezaugarri gutxi batzuetara murrizten duten prozedura kognitiboen emaitza (desrosières, 2004a: ...ta irizpide horiek ezin dira bereizi ekintzatik eta erabileratik; baina objektu horiek muntatu eta ekintzan inskribaturik direnez geroztik iraun dezakete ekintzaren bermea direlako hain zuzen. estatistikan, analistak eraikitzen ditu aztertzen dituen komunitateak, klaseak, indizeak, tipologiak eta abar, haietan esku hartu ahal izateko," ezagutzaren eta ekintzaren objektuak" diren aldetik,
|
baina
aldi berean askotarikoan erreala den alderdi bat bereizi, nabarmendu eta erregistratzen du. eta beste aktore sozial askok bat egin dezakete alderdi horren errealitatea bereizi eta nabarmendu nahiarekin. adibide arruntak dira langabezi tasa edota zahartze indizeak: horietara biltzen dira hainbat aldagai irizpide (politiko) batzuen arabera, behin hori eginda langabezia deritzogun errealitate bati kuantifikazioaren indarra ematen diogu. neurgarria denez gero, muga zehatzak dituelarik, gertaera edo objektu gisa irudikatzeko behar duen materialtasuna lortzen du. esperientzia arrunteko jakintza sozialek oso iritzi desberdinak izan ditzakete langabeziari buruz (zer den langabetua izatea, zer indar duen erregistroak hori determinatzeko, zer jarduera den lana, eta abar) baina esku hartze politiko estatistikoan erabaki behar da nola zenbatu eta nola gauzatu errealitate instituzional hura:
|
2019
|
|
Aitor Montes – Arreta soziosanitarioa ele ofizialetan eskaintzeko estandarren aukera Euskal Herrian gauzak horrela, diskurtso eraginkor eta berritzailearekin batera, tokian tokiko egoera soziolinguistiko zein administratiboari egokiturik,
|
baina
aldi berean eremu guztietarako eta, batez ere, eremu ezberdinetako hiztunentzat neurri lorgarri eta bateragarriak abiaraztea posible dela esan daiteke, eta horregatik, besteak beste, artikulu honen zergatia.
|
|
Neska mutilek euskalduntasunarekin lotzen dute bete betean hitanoa, haien hitzetan" zeharo euskalduna" izan behar da hika aritzeko; hau da, hika tratamendu autentikoa da, benetako euskaldunena. Aldiz, zuka euskal hiztun ia guztiek dakitenez ez da zerbait esklusiboa, ez da komunitate jakin batekin soilik lotzen. hortaz, zuka guztiena da
|
baina
aldi berean ez da inorena, anonimoa da. hori horrela, hika benetakoa eta zuka anonimoa ideologia kontrajarriak bat datoz echeverriak (2001, 351 or.) proposatutako prestigioaren eta solidaritatearen arteko dikotomiarekin (ikus 1 irudia). parte hartzaileek, kontzientzia linguistiko handirik izan gabe, echeverriak egindako paralelismo bera egin dute, zukari euskara batua deitu baitiote behin baino g...
|
|
Azpeitiko gazteak hitanoaren inguruan hizketan: usteak, balioak eta diskurtsoak arteko dikotomia (woolard, 2005). hitanoari kode autentikoak dituen ezaugarriak atxikitzea erakargarria izan daiteke,
|
baina
aldi berean arriskutsua ere bai, hitanorik ez duen hiztuna deslegitimatzen eta gutxiesten delako.
|
2021
|
|
Espazio segurua da, giro adiskidetsuan, enpatia eta taldearen akonpainamendua bilatzen den giroan ahalbideratzen duelako esperientziak eta emozioak partekatzea, hiztunaren birposizionamenduak gauzatzea eta praktiketan aldaketak egitea.
|
Baina
aldi berean espazio ez segurua da, gazte batek esan duen bezala," konfort zonatik" kanpo ipintzen duelako hiztuna; gogoeta prozesuak eta praktika berrien esperimentazio prozesuak deseroso sentiarazi dezake pertsona.
|
2022
|
|
praktika horretan dauden beste elementuekin harremanetan jartzea. Libertimendua, hizkuntzaren biziberritzerako giltzetariko bat da, herri kulturaren testuinguruak euskarazko aterki bat ematen diolako eta ondorioz aktibazioa bultzatzen duelako
|
baina
aldi berean, bada baita ere gazte izaera transgresioa, umorea bultzatzen duen praktika. Hein honetan, bi elementuak banaezinak direla esan behar da.
|
|
Algorri inguruko harraldeari begiratu, eta haitzetako flysch egituran topatuko dugu lanerako estrategia edo filosofia baliagarri bat: zutikako geruza bigunak eta gogorrak tartekatuta milioika urte iraun dutela ikusita, malgu
|
baina
aldi berean sendo jokatu dugu geuk ere.
|
|
Parte hartzaile errepresentatuei dagokienez, denetariko pertsonak ikus genitzake. Eskuz margotutako marrazki baten bidez errepresentatzen dira pertsonak,
|
baina
aldi berean ez gaitu fantasiazko mundu batera eramaten. Eta horretaz gain, hizkuntza komunitatea izango da ardatza irudiz, eta baita idatziz ere," Tu tik/ Gu ra" baita esaldia.
|
2023
|
|
Espainiako arauditik eratorrita, hainbat ezaugarri errepikatu egiten dira autonomia erkidego gehienetan,
|
baina
aldi berean, adierazgarria da horietako bakoitzak hizkuntzen kudeaketaz xedatutakoak desberdinak direla. Horien azterketarako, autonomia erkidego bakoitzean 80ko hamarkadatik gaur egun arte komunikabideen esparruan garatutako legeak, dekretuak eta aginduak aztertu dira ikerketa lanean, baina laburpen honetara ez da ekarri banan banako azterketa xehetua (bibliografian autonomia erkidegoetako komunikabideen araudia izenburuarekin jaso dira zehazki atal honetarako aztertu diren arauen erreferentziak).
|
|
Autoreak antolatutako bi hezkuntza eredu bereizi zituen: alde batetik, hezkuntza formala, eskolakoa, bizitzako eremuetan eragin gutxiagoa duena,
|
baina
aldi berean zabalagoa, osoagoa eta segurua; eta, bestetik, hezkuntza asistematikoa (ez formala), eguneroko bizitzarekin lotura duena, ziurtasun gabekoa, sozializatzeko eremuetan ematen dena. Deweyek hezkuntza ez formalaren baitan hiru ideia azpimarratzen ditu:
|
|
|
Baina
aldi berean, autoezagutza ariketa bikaina dela iruditzen zaigu geure zilborrari begiratzea, auto azterketa egitea, beti ere, xede egokiarekin, ez autokonplazentzian goxo egoteko, autokritika eraikitzailea egin eta prozesu horretatik ahaldunduta eta indartuta irtetzeko baizik.
|
|
Nora goaz? Hartara, hizkuntza komunitateek globalizazio testuinguruan eta etorkizuneko kontakizunetan bizi duten krisi unean zeharkatzen eta sakontzen da, ohartaraziz krisi sentipena partekatua dela,
|
baina
aldi berean bildutako jendea utopia nagusi bat sortzeko prest ere agertu dela, hizkuntzen biziberritzeari jendarte dimentsioa emateko xedez.
|
|
2 Memeak sortzeko proiektua: Proiektu honetan parte hartzaileen komunitateetan oinarrituta
|
baina
aldi berean unibertsalak diren memeak sortu ziren.
|