2008
|
|
Hauk gure irriak! Ikusiz axurant kakola lehenik ukurdura bat eginez, gero bi belaunak aldendu nahiz indar egin du
|
bainan
bi oskiak ezin higi elgarri kolatuak. Nola bolegia eskuin hartua zuen, ez du beste alderik izan ipurdiz gora lurrera erortzekoa baizik.
|
2010
|
|
Egungo gizakiak ez du Berriaren aldera zilatzen
|
baina
bi ihardukitzeren artean lehertzen da, ezindurik. Hori dun bilakaeraz jakin nahi huenaren ihardespena.
|
|
Ez da ez arraina, ez ugaztuna,
|
baina
bien arteko zerbait.
|
|
** Oroitarazten dugu, hungarieraz, ‘Jainkoa’ ez dela ez arra ez eta emea,
|
baina
biak aldi berean edo, hobeki erranez, beste zerbait, gehiagokoa den zerbait.
|
|
Hannak erraten digu" Orain amore ematen baldin badugu, galduak gara. Lurra eta Zeruak ez gaituzte sekula onartuko,
|
baina
biek botatuko".
|
2012
|
|
Nonbait, azken ikuspegi horrek lotzen ditu pazifismoa eta tradizio iraultzailea,
|
baina
biok desberdinak dira. Tradizio iraultzaileak, anarkistak bederen, onartzen du pazifismoa, bai eta zapalduen biolentzia ere.
|
|
frankismoaren azken urteotan eta trantsizioaren lehenengoetan, hau da 1968 eta 1980 artean, giroa baikorra, errupturista eta erradikala zela. Egia da inoiz ez zela nazionalismo iraultzailearen eta langileriaren arteko lotura osoa izan,
|
baina
bietan ikusten zen gauza bera: bururaino joateko grina, klase borroka pizteko, iraultza egiteko, eta, noski, irtenbide erreformisten jokoa ez egiteko, hauteskundeetan burgesiarekin ez ezkontzeko borondatea barne.
|
|
Diktadurek modu odoltsuena osatzen dute. Demokrazia parlamentarioetan, askatasun sozial eta politikoak begiratuak dira, baina, historian gaindi, boteretsuek biolentzia eta demokrazia erabiltzen dituzte, batera edo bat bestearen ordez, nola gerta,
|
baina
biak beren zinezko egoera nagusia iraunarazteko. Horregatik, menderakuntza deuseztatzeko eta askatasuna sortzeko, klasiko iraultzaileek biolentziari ematen diote eginkizun nabari eta saihestezina:
|
|
George Hamilton-en etxe ttipian ez zen gerokotz egoiliar bat
|
bainan
bi. Gure ezkonthitzeko eraztunak artetxeko Omonier edo Chaplain deitu apezari benedikarazirik erakutsi ginizkion Ama serorari.
|
|
Horrela gau batez, ixiltasunean, zure olerkiak, zure poesiak, zure prosak irakurriko ditut eta pentsatuko dut ez naizela bakarrik basa mundu honetan ez naizela bakarrik ez naizela bat
|
baina
bi edo hiru ni eta nire ni eta ongi bizi!
|
2014
|
|
Lau liburutan agertu ditu Elkar argitaletxean Hasiera, Jalgitza, Lebitikoa, Testamentu Berriko gutun guziak eta Apokalipsia. Sinetsiko duzue nahi baduzue,
|
bainan
bi edizio izan ditu... Apokalipsiak!
|
2017
|
|
Kirolean etsenplu argigarri bezain karikatural bat har dezagun: herriko faktur/ pieton/ postaria dopatzen badugu, Frantziako itzulirik ez du irabaziko;
|
baina
bi txirrindulari hoberenen artean, gure jakinean, bata dopa baledi eta bestea ez, bagenakike zeinen alde pariatu behar genukeen. Gisa horretako artea ere badu gure literatura txikiak frantses literatura handiaren eretzean.
|
|
Zama horren arindu beharrez ari da bi gisetara: batetik lege sozialak eta zerbitzu publikoak murriztuz, bestetik betebehar batzuk eskualdeari utziz,
|
baina
bi puntu horietan nekez ari da. Bere zentralismotik ateratzen ez daki mementoko.
|
2021
|
|
Bi oin, nahikoa dut nik.
|
Baina
bi oin, ez da kopla! Kopla, luzeegi zait.
|
|
Urte horretan ekintza gutxi,
|
baina
bi hildako garrantzi handikoak: Txikia, Erakundearen buruzagia, eta Carrero, Espainiako gobernuburua.
|
|
287 Kasu honetan hil guztiak poliziek eginak dira. Libertad Digitalek ez du ohiko >asesinato=, >pistolero= edo >sediento de sangre= erabiltzen,
|
baina
bi gezur botatzen ditu arazorik gabe: ETAkoak zirela eta han bai >asesinar= erabiltzen du eta pertsonalki lotzen dio hildako batieta Arrasaten buruz buruko bat izan zela.
|
|
|
Baina
bi gertaerek esanahi hori hutsaldu eta zergaren eraginkortasuna murriztu dute. Lehenengoa, hiru erakunde handitan banatzea izan zen —orain bi erakunde armatu—, zerga kontrolaezina bihurtu zuen zatiketa, hainbesteraino non polizia ere nahasmendua handitzeko metodo gisa erabiltzera iritsi baitzen, eta erakundeetatik kanpoko partikularrek metodo horri etekina atera zioten.
|
|
Hots, borroka armatuak berak ez zuen segurtatzen ahal iraultzaren jarraipena. Eduki politikoak eta sostengua sozialak justifikatzen ahal zuten haren erabiltzea,
|
baina
biok Erregimenaren krisiak hartuko zuen bideak baldintzatzen zituen. Zerbait egokitu behar zen.
|
|
" Biktimen senideek ere erantzukizun horiek eskatzen dituzte. Badakigu bonbaautoa ez zutela jarri ez poliziak ez enpresak,
|
baina
biek partekatutako erantzunkidetasuna badago".
|
|
Bistan dena, kuartelen ondotik ez pasatzeko bazen buelta egiterik, non jendea ez zen hara joateko behartua (oroitu Leitza, 1982ko abenduan),
|
baina
bi auto kamuflatuen artean ez sartzeko asko jakin behar zen.
|
|
Maiatzean, Erakunde armatuak erantzun zien baietz,
|
baina
bi baldintzekin: bere ordezkarientzako immunitatea eta Estatu frantsesaren inplikazioa.
|
|
|
Baina
bi joera zibilen eraginez, hausnarketa teoriko eta estrategikoetan elementu berriak ageri ziren: Etsai nagusia ez ziren haboro" botere faktikoak", gobernua baino.
|
|
Paula eta Candi. Eguna eta gaua,
|
baina
bi biak zapalkuntza berak berdindurik, gerrako genero indarkeriak markaturik. Bata, eraila; bestea, iragan hartan harrapatua.
|
|
Barruan, botere leian sumatzen ziren bi talde, Thierry eta Txeroki ingurukoak, ezberdinak konportaera eta gestuetan,
|
baina
bi biak jarraipen horren alde zirela ematen zuen.
|
|
|
Baina
bitan banatu aitzin, Erakundeak berak Gobernuarekin negoziatu nahi zituen bi alorretako abiapuntuak.
|
|
EAJ eta HB elkartu ziren ingurune horretan,
|
baina
biek, hasi hasieratik, helburu
|
2022
|
|
Frantziarekiko lotura ez da hautsia,
|
baina
bien arteko soka luzatu da, eta hein batean bigundu. malgutu.
|
|
Haatik erregea Ortesen kokatzen da, eta geroxago Pauen, Biarnoko jauna baita ber denboran.
|
Baina
bi etxaldeek ez dute bat egiten, bakoitzak bere instituzio eta legeak atxikitzen ditu, bere diru dibisa ere bai. Biarno ez dago Nafarroan, ez eta Nafarroa Biarnon.
|
|
Alderantziz Joana kalbinismoan gogortu da, erlijio katolikoa debekatu du bere bi etxaldeetan, eta kalbinismoa inposatu. Bearnon hein batean erdietsi du, haatik arrakasta guti lortu Baxenabarren, halaber Frantziakoa
|
baina
bi lurralde horien artean korralatua den Zuberoan. Euskaldun laborari mundua ohiko erlijioari atxikia dago, jaun famatu batzuen aldean:
|
|
Haatik ber denboran Bearnoko jaun gehiena zen Foixko Gaston IV.a aitaitari esker. Ondotik ere ber jabea ukanen dute Nafarroako erresumak eta Bearnoko jaurrerriak,
|
baina
bi lurralde bereiziak dira: Bearno ez dago Nafarroako erresuman, ez eta Nafarroa Bearnoko jaurerrian.
|
|
Baina joera horri hemen eta Katalunian indar berezi bat ematen dio gisa guzietako hurbiltasunak. Pirinioetako muga guzian leku handia hartzen du kontrabandak,
|
baina
bi mutur horietan izigarrikoa! Joseph Zabalok honela azpimarratzen du:
|
|
Baina 1933ko azaroaren 19an, Gorteetarako hauteskundeetan, eskuineko indarrek gehiengoa lortzen dute orokorki. Abenduaren 21ean euskal autonomia araudigaia eskuetara dute,
|
baina
bi urtez goiti bazterturik atxikiko dute, izozturik, berek boterea duketeno. Azkenean galduko dute 1936ko hauteskunde orokorretan:
|
|
Horrek ez dio baitezpada baztertzen Araudi hobe baten bilatzea, bereziki autodeterminazio eskubidea barne. EAJ saiatu nahi litzateke ezkerreko abertzaleekin batera,
|
baina
bi oztopo handi baditu: bata euskal alderdi nagusia egoteko irrika edo tirria, luzaz ia bakarra izan ondoren; bestetik PSOErekiko aliantza historikoa:
|
|
lehena Amaiurko gaztelua hamahiru hilabetez atxikiz 1522ko uztailaren 19raino, Xabierreko bi anaiak barne, baita hor ere Mauleon bat; bigarrena Hondarribia hartuz eta hau ere atxikiz 1521etik 1524era Lapurdiko milizien eta nagusiki Frantziako erret armadaren laguntza gotorrarekin.
|
Baina
biak galdu, Hondarribikoa hurbileko gipuzkoarren eraginez, bereziki San Martzialen lortu zuten garaipenaz. Hortik Hondarribia eta Irungo alardeak:
|
2023
|
|
Frantziako erreinuaz ere mintzatzen zen; hitz horretan nahasiak ziren herriaren alderako obligazioa eta erregearen alderako fidelitatea;
|
baina
bi oztopok eragotzi zuten sentimendu bikoitz horri garbi izaitea, baita Joana Arc ekoaren garaian ere; ez da ahantzi behar Pariseko populua santuaren kontra zegoela.
|
|
Hierarkia da giza arimaren hil ala biziko premia; agintariei buruzko errespetu eta dedikazio13 sentimenduek dute hierarkia osatzen;
|
baina
bi sentimendu horiek ez dira agintarien pertsonei berei zuzenduak, ezta haien botereei ere baizik eta agintariek ordezkatzen duten sinboloari; beraz, zuzendariak gizaki guzien gainean dagoen eremu baten ikurrak dira; eta eremu horren adierazpena mundu honetan gizaki ororen bere idurikoen alderako obligazioez osatua dago; egiazko hierarkiak eskatzen du zuzendariak ere aitor dezan bere ikur funtzio...
|