2000
|
|
1983an Familia Terapiak bere aurkezpen ofiziala egin zuen eremu psikiatrikoespainiarrean, Neuropsikiatriako Elkarte Espainiarraren XIV KongresuanParadigma Sistemikoa eta Familia Terapia ponentzia (Suarez eta Rogero, 1983) aurkeztu zuenean. Ordudanik, Familia Terapia beti presente egon da, bai testuingurupsikiatrikoan,
|
bai
testuinguru psikologikoan, modu sekundarioan bada ere.
|
2007
|
|
James-en aburuz, gizabanakoek Selfa beste pertsonekin dituzten eragintrukeetan oinarrituz eraikitzen dute (Pervin, 1998). Eragin truke horiek aldatuegiten dira,
|
bai
testuinguruaren, bai horietan parte hartzen duten pertsonen arabera.Ondorioz, uste zuen pertsona berak Nire bat baino gehiago izan ditzakeela etahoriek bateraturik nahiz gatazkan egon daitezkeela. Pertsonak Nire horiekbateraezinak direla uste badu (heldu batek bete beharreko rolen artean sordaitekeen bateraezintasuna, adibidez), berarentzat egokienak direnak aukeratu, etaNire horietarako helburu batzuk jarri behar ditu.
|
2009
|
|
Behin kiroltasunaren inguruko egoera horri dagozkion nesken eta mutilenarteko diferentziak eta diferentzia horien zergatia justifikatuko lukeen eredu batantolatu dugula, gure lanak eta ekintzak nondik jo luketen azaltzeariekingo diogu. Zenbaitetan errepikatu dugunez, oso gutxi da orain arte eginikoa.Hori dela-eta, bai ikerketaren arloan,
|
bai
testuinguru aplikatuan, behar beharrezkoak diren zenbait ekimen martxan jarri dira.
|
2011
|
|
Baina izenaz aparte, ez zuten harremanik, bai protagonistak (adb. Txillardegi, J. M. Satrustegi...), bai xedeak,
|
bai
testuinguru historikoa ere, erabat desberdinak baitziren.
|
2015
|
|
Aukera batzuetatik besteetara iragateko eztabaidak sortzen dira, eta kritika larriak isurtzen dira halakoetan, inoiz ezin baita denen gustuko aukerarik hautatu. Hartutako bideek huts egin dezakete, bestalde, bai aukera txarto hautatua zegoelako,
|
bai
testuinguru hartan ezina zelako besterik erdiestea. Hori dena baloratu ostean, haatik, aukera berria hautatu, eta beste ahalegin bat egitea eskatu behar zaio ezkertiarrari:
|
2016
|
|
Dauzkagun datu apurrekin nekeza da ondo aztertzea jardunguneen eragina. Ikusi dugu lagunarteko solasaldi informaletan batez bestekoaren azpitik dagoela euskararen erabilera, baina alderaketa ona egiteko hobeto xehatu lirateke
|
bai
testuinguruak —elkarrizketaren xedeak—, bai pertsonen arteko harremanak; eta, jakina, jardungune bakoitzetik elkarrizketa kopuru altuagoak eta berdintsuak lirateke alderaketak fundamentuz egiteko.
|
2017
|
|
Ikerketamota honi balioa emateko, garai bateko ingeniaritzaren ezagutzan lanean jarraitu behar da. Juanelorenkasuan, bere garaian izan zuen ospea berreskuratu beharra dago,
|
bai
testuinguru teknikoan eta baitatestuinguru ez espezializatuetan ere.
|
2019
|
|
Horri helduz, testu eredugarri bat abiapuntu dutela, testuinguru komunikatiboan zeresana duten komunikazio ekintzako alderdiei (egilea (k), arazoa, balizko hartzailea (k), tesia, helburua, balizko argitaratze tokia?) erreparatu diegu. Horrela, bada, ikasleei
|
bai
testuinguru komunikatiboan eskainitako gaiaz, bai eta testu generoaz zituzten aurre ezagutzak azaleratzeko bide eman nahi izan diegu, bien arteko lanketa bateratuz.
|
2020
|
|
Eta hala da. Azken hamarkadan hainbat hezkuntza prozesutan izandako aldaketei ere erreparatuz, ohartzen gara, esate baterako, museoek beren kontzeptua zabaldu dutela,
|
bai
testuinguru gisa ulertua izateko, ondarearen edukiontzi gisa, baina baita hezkuntza eduki gisa ere. Museoak hedatzen eta birkontzeptualizatzen ari diren prozesu bat martxan dago dagoeneko gure artean, eta, beraz, hezkuntzaren esparru tradizionalak ere (formala, ez formala eta informala) birpentsatu beharrean gaude (Fontal, Amaral eta Garci' a Ceballos, 2016).
|
2021
|
|
Bestetik, kontzesio balioa izan dezaketen egitura batzuk: ez berez kontzesioari lotuak direlako, baina
|
bai
testuinguru jakin baten laguntzarekin kontzesio balioa izan dezaketelako. Irakurleak esango du testuinguru egoki baten laguntzarekin egitura askok eta askok izan dezaketela kontzesio balioa, eta halaxe da; hala ere, horietako batzuk bakarrik aipatuko ditugu.
|
|
Zoritxarrekoa izan zen, halaber, pinturen kokapen berria,
|
bai
testuingurutik kanpo utzi zutelako muralen multzoa, bai jendearengandik hurbilegi eta toki desegokietan kokatu zituztelako.
|
2022
|
|
Nahimen hori elikatzeko bideetako bat hezkuntza soziolinguistikoa dugu, ezinbestekoa ikasleek arrazoibiderako baliabideak eskura ditzaten. Izan ere, egungo Euskal Herriko egoera soziolinguistikoa ezagutzeak lagunduko die
|
bai
testuingurua ulertzen, bai, euskaraz bizi nahi badute, zer eta nola egin dezaketen konturatzen (Eizmendi, komunikazio pertsonala, 2021eko apirilaren 8an).
|
|
Gaur egun, kontuan hartuta dibertsitatearen arloko quebectar eskolak lortutako aurrerapenak71 bai komunitate zientifikoarekin,
|
bai
testuinguru demokratiko baten parte diren nazio minoritarioetako liderrekin edo nazioarteko erakundeetan lan egiten duten goi funtzionarioekin batera (ikusi 6 kapitulua), esan behar da federalismo multinazionala aukera politiko are sinesgarriagoa bihurtu dela gai horiek aztertzeko ardura duten batzordeen eztabaidetan. Formula federal hori erakundeak demokratizatzeko, sarritan negoziazioetatik kanpo utzi izan diren komunitate politikoak indartzeko eta bazkide politikoen arteko konfiantza lotura berritzeko duen gaitasunagatik ari dira aintzat hartzen azkenaldi honetan.
|
2023
|
|
(1961) garatutako polifasia kognitiboaren kontzeptuak giza kognizioaren izaera hori berresten du. Polifasia kognitiboaren" tentsio tesi" aren arabera, objektu berari buruzko ezagutza ezberdinak eta kontraesankorrak kudeatzen dituzte pertsonek,
|
bai
testuinguru sozialean zein maila indibidualean, irudikatutako objektuaren inguruko" ideia borroka" ri bide emanez. Ildo beretik, Jovchelovitch eta Gervais ek (1999) Ingalaterrako komunitate txinatar batean eta Wagnerrek eta besteek (2000) Indiako iparraldean dagoen Patnan egindako ikerketek erakutsi dute pertsona eta komunitateek osasunari eta gaixotasunari buruzko ezagutza ezberdinak aldi berean kudeatu eta borrokatzen dituztela, eta irudikapen sozialak testuinguru soziokulturalarekin harremanean eraikiak direla (Jovchelovitch eta Gervais, 1999).
|